نویدنو:05/09/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  05/9/1389

 


 

نویدنو: شبه جزیره کره یکی از نقاط حساس جهان است . منطقه ای است که از سال 1953علیرغم پایان جنگ هیچ معاهده صلحی امضا نشده است . جایی است که بعنوان یکی از ویترین های امپریالیسم امریکا هزاران تفنگدار دریایی امریکا در آن مستقر هستند وپایگاه امریکایی در پنینسولای کره جنوبی عملا امر ژاندارمی منطقه را به عهده دارد. سلاح های هسته ای امریکا در این پایگاه انبار شده وبرای روز مبادا نگهداری می شوند. تنش بین دو کره تاریخی بیش از 50ساله دارد. کره شمالی عملا در انزوای کامل قرار گرفته است ولشگر رسانه ای امپریالیسم جهانی از این کشور سراپا درد ورنج هیولای بی نظیری ساخته اند که جز با نابودی کامل آن چاره ای نخواهد داشت .

در همین مقاله ای که از یک وبلاگ بر گزیده وانتخاب شده است به خوبی رویکرد تبلیغاتی غرب را می توان شاهد بود . رسانه های غول پیگری چون CNNو TIMEبا علم کردن محققین وپروفسور هایی چون چوی جان ووک با موضعی ظاهرا بی طرف وتحلیلگرانه می کوشند به خواننده وبیننده خود القا نمایند که این حمله فقط محصول خود سری ها وتجاوز طلبی کره شمالی است ، وکره جنوبی نقش مظلوم ماجرا را بازی می کند. همانگونه که در ماجرای غرق شدن زیر دریایی کره جنوبی واظهار اتهام به کره شمالی رفیق کاسترو به درستی نوشته بود ماجرا از پایه غاط بود که ادعا می کرد یک زیر دریایی متعلق به دهه ها قبل توانسته بود یک زیر دریایی مدرن را هدف قرار دهد .( نقل به مضمون) اکنون هم ظاهرا تمام پازل خبری ماجرا به نحوی چیده می شود که بهانه ای برای " دخالت" امپریالیست ها ودر راس آن امریکا مهیا گردد تا ظاهرا برای مقابله با کره ولی در اصل برای " مهار" چین وارد ماجرا شوند.

نوید نو باز هم به این ماجرا خواهد پرداخت .

تنش در پنینسولای کره :آنچه لازم است بدانید

نویسنده :زاچاری روت – بر گردان : مهرگان

 

تنش ها در پنینسولا پس ازآن که کره شمالی به جزیره کره جنوبی تیراندازی کرد ودو سرباز کره جنوبی کشته شدند به نقطه انفجار نزدیک می شود.پشت این آخرین تیر در خصومت بین دشمنان دیرینه چیست ، وما چقدر باید نگران باشیم – به ویژه از آنجایی که 2500 نیروی نظامی در کره جنوبی مستقر کرده ایم .؟ در این مقاله چیزهایی هست که لازم است بدانید.

واقعا چه اتفاقی افتاد؟

صبح سه شنبه کره شمالی جزیره پنپیونگ کره جنوبی را هدف گلوله های توپخانه قرار داد، که در مرزهای آبی مورد مناقشه دو کشور قرار دارد.حمله دو سرباز دریایی کره جنوبی را کشت و18سرباز وشهروند دیگر هم مجروح شدند.این امر دو طرف را وادار به مبادله آتش نمود ، که نزدیک به 175توپ پرتاب شد وحدود یک ساعت به طول انجامید .  

کره شمالی ، کره جنوبی را به آغاز مبادله آتش در طی مانور نظامی کره جنوبی که کره شمالی آن را " مانور جنگ " نامید با پرتاب گلوله به طرف خاک کره شمالی متهم کرد . کره جنوبی با اظهار آن که سربازان کره در حال مانور نظامی بودند وهیچ گلوله ای به خاک کره پرتاب نکردند اتهام را رد کرد.

حمله کره شمالی اولین حمله به یک منطقه غیر نظامی کره جنوبی از زمان جنگ بود.

چرا این امر اکنون رخ داد؟

تنش ها از ماه مارس ، زمانی که زیر دریایی کره جنوبی در همان منطقه غرق شد، و46 ملوان آن کشته شدند، بالا گرفت . سئول ، با وجود آن که شمال در گیری در این حمله را انکار کرده است ، حمله یک اژدرکره شمالی را مقصرغرق اعلام کرد. سپس در اوایل همین ماه ( اکتبر) نیروی دریایی کره جنوبی پس از ( مشاهده ) سرگردانی یک قایق ماهیگیری کره شمالی در حوالی مرز، گلوله های هشدار دهنده به سوی قایق ماهیگیری کره شمالی شلیک کرد . قایق کره شمالی عقب نشینی کرد. 

برخی از تحلیگران رفتار سه شنبه شمال را به ته کشیدن مواد غذایی مورد نیاز ملت نسبت می دهند. دولت اوباما از لغو تحریم ها علیه شمال ، که در پاسخ به برنامه هسته ای تحمیل شده است ، خود داری کرده است .چوی جان ووک محقق ارشد موسسه کره جنوبی برای وحدت ملی به نیویورک تایمز گفت :"آنها می بینند که نمی توانند واشنگتن را تحت فشار قرار دهند، بنا براین دوباره کره جنوبی را گروگان گرفته اند، آنها در یک شرایط بسیار بدی قرار دارند، و (اکنون) خواهان فوری غذا هستند  ، نه سال دیگر "  

آیا این اقدام ربطی با موقعیت رهبری کره شمالی دارد؟

کیم جونگ  ایل ، رهبر بیمار ومنزوی کره شمالی ، اعتقاد دارد که به تدریج قدرت را به پسر خود ، کیم جونگ یون ، که در ماه سپتامبر به ژنرال 4ستاره ارتقا مقام یافت منتقل نماید . 

برخی از تحلیل گران اعتقاد دارند که انتقال قدرت کره شمالی را به نشان دادن قدرت نظامی اش راغب کرده است .کیم جونگ ایل رویکرد تهاجمی "نخست آرتش " را به نحو عالی در سیاست ها به کار گرفت ، وازتبدیل ارتش کره شمالی به "ستون انقلاب" سخن گفت . رژیم ممکن است اکنون تمایل داشته باشد به جهان نشان دهد که همان سیاست "نخست ارتش"  در زمان جانشین او هم سیاست غالب خواهد بود. چون سئونگ چانگ ، همکار موسسه سجونگ واقع در سئول به مجله تایم گفت :" پایگاه قدرت پسر ار ارتش مشتق شده است وقدرت ارتش از همیشه بیشتر است ."

واکنش دنیا چه بوده است ؟

ایالات متحده ، بریتانیا وژاپن حمله کره شمالی را، با دعوت امریکا از کره شمالی به "متوقف کردن رفتار خصمانه اش " محکوم کرده اند .چین ابراز نگرانی کرد در حالی که روسیه خواهان توقف فوری وراه حل صلح آمیز برای بحران شد .

نقش امریکا در تمام این وقایع چیست ؟

ایالات متحده خواهان بازگشت کره شمالی به مذاکرات شش طرفه در باره برنامه هسته ای کشور است . مذاکراتی که روسیه ، چین ، وژاپن را نیزعلاوه بر امریکا ودو کره شامل می شود ، از سال 2003، پس از خروج کره شمالی از معاهده عدم تکثیر سلاح های هسته ای راه اندازی شد .هدف مذاکرات دست یابی به یک موافقت صلح آمیز دیپلماتیک برای باز داشتن ظرفیت هسته ای کره شمالی است .- اما مذاکرات از سال 2008در برزخ بوده واوایل همین هفته ،یک دانشمند امریکایی  با فاش کردن آن که یک تاسیسات پیشرفته هسته ای کره شمالی را شناسایی کرده بود، از سر گیری مذاکرات را دچار تردید بیشتری نمود.

کارشناسان عقیده دارند رویداد امروز ( سه شنبه) مانع دیگری (برای مذاکرات )  اضافه کرد.

هم آشکار سازی تاسیسات اورانیوم وهم حمله امروز به کره جنوبی ممکن است بیانگر نگرانی کره شمالی از آن باشد که دولت اوباما ومتحدان آن تمایلی به عرضه امتیازاتی چون آزاد کردن تحریم ها ندارند. چوی جین ووک محقق ارشد موسسه کره ای اتحاد ملی به سی ان ان گفت :" من فکر می کنم آنها درک کرده اند که نمی توانند ماه ها چشم انتظار چیزی از سوی واشنگتن یا سئول باشند ، بنا بر این فکر می کنم تحریک ایجاد کردند." 

ما  چقدر می توانیم بیمناک باشیم

کره جنوبی ارتش خودرا در "آماده باش" قرار داده و لی میونگ بک ، نخست وزیر کره بنا بر گزارش ها دستور حمله به پایگاه موشکی  کره شمالی را در صورتی که شمال "هر گونه نشانه ای از تحریک بیشتر "را آشکارنماید صادر کرده است . بعید به نظر می رسد ، اگرچه نه غیر ممکن ، که اقدام نظامی بیشتری در پی باشد .

کره جنوبی برنامه تولید سلاح هسته ای فعالی ندارد. از قبل این اعتقاد وجود دارد که کره شمالی هشت تا دوازده بمب هسته ای دارد.اما گذشته از مسئله هسته ای ، هر بر خورد نظامی بین دو کشور می تواند به صورت بدی منطقه را بی ثبات نماید ، به ویژه در صورتی که دولت کره شمالی سر نگون گردد- سر انجامی که تا حدی بر اثر ترس کره جنوبی می تواند منجر به غلبه چینی گردد.


 

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter