نویدنو:07/06/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

 آیا عراق از امریکا برای ماندن دعوت خواهد کرد ؟

تام هایدن – برگردان- آرش  

 

 در حالی که دولت اوباما برای حفظ وعده خود برای پایان دادن به جنگ عراق مبارزه می کند ، برنامه ای در پشت صحنه تدارک دیده می شود که بر مبنای آن رژیم بغداد ازارتش امریکا " دعوت " به ماندن ( در عراق) می کند.
 
مدیریت خروج سربازان رزمنده امریکا دستاورد قابل توجهی برای اوباما بود.اما در حالی که این هفته توجه رسانه ها بر خروج آخرین تیپ رزمنده امریکایی ازعراق متمرکز بود ، رایان کروکر دیپلمات امریکایی پیش بینی می کرد که اگر عراقی ها " اواخر امسال با این درخواست به ما مراجعه کنند که ما با یکدیگرمراقب پس از دوران 2011 (خروج کامل ارتش امریکا از عراق –برگرداننده )باشیم ، این امر می تواند پاسخ گوی منافع استراتژیک ماباشد .( نیویورک تایمز 19 اوت )

 این (سخنان) به معنای آن است که سربازان وپایگاه ها ، نفوذ استراتژیک ایالات متحده در خاورمیانه را حفظ می کنند. وگرنه ، طبق برخی منابع پنتاگون ، جنگ عراق بیهوده خواهد بود.


برای  جلوگیری از سیر قهقرایی در قرارداد خارج کردن تمام سربازان وپایگاه ها تا پایان سال 2011،طرفداران صلح وکنگره مجبور به ملاقات مجدد وتحکیم قرارداد ها با استفاده از قدرت دادرسی وبودجه خواهند بود.

 مرورکردن تاریخ : در اواخر 2008، یک مذاکره سری منجر به آن چیزی شد که عراقی ها آن را " پیمان عقب نسینی" وامریکایی ها " پیمان تعادل قوا "  می خوانند. پیمان دو جانبه هرگز مورد بحث وتصویب کنگره قرار نگرفت. با پذیرش آن ، عراقی ها می توانند برای حق حاکمیت خود ادعای پیروزی کنند در حالی که امریکا می تواند یک پایان دیپلماتیک را برای جنگی منفور اعلام نمایند.

در واقعیت ، جنگ عراق هرگز پایان نیافت. تلفات امریکایی سرازیر شد چون تعداد اندکی عراقی خواهان شلیک به امریکاییانی بودند که زنده بودند.تلفات عراقی ها پس از سال های ملتهب 2006-2007کاهش یافت ، اما به وجود چندصد نفرتلفات در ماه ادامه داد.نیروهای مقتدا صدر ، که دو شورش علیه امریکایی ها را به حرکت در آورند، فاکتور نیرومندی در عرصه سیاسی عراق هستند.مسئله کردها حل ناشده باقی مانده است .فراتر از همه ، ایران از نظر استراتژیک وسیاسی مسلط شده است . ورژیم بغداد که اساسا  از سوی امریکایی ها منصوب شده است ، در بلاتکلیفی نومیدانه ، نا کارا ودر لبه انفجار درونی به نظر می رسد.تنها برنده گان غربی شرکت های نفتی به سرکردگی بریتیش پترولیوم هستند ، که اکنون در حال عقد قرار داد حوزه نفتی بصره اند.

   وزارت امور خارجه در حال گسترش دادن مداخله " غیر نظامیان " مسلح شده برای پرکردن شکاف به محض خروج سربازان پنتاگون هستند. هزاران مقاطعه کار نظامی آموزش پلیس عراق ، محافظت از فضای هوایی عراق ، و شاید عملیات مداوم ضد تروریستی را هدایت خواهند کرد.عوامل وزارت امور خارجه درحصارهای مین گذاری شده ، وسایط نقلیه تحت پوشش ، زره پوش ها ، هلیکوپتر ها وهواپیما های خودشان درامان خواهند بود .

 آینده نزدیک نا معلوم است . به سربازان امریکایی که به طور جاری به عراق اعزام شده بودند گفته می شود ماموریت آنها " تعطیل کردن جنگ " است. اما حکایت واقعی با پافشاری دولت اوباما مخفی نگه داشته می شود که وعده او برای پایان دادن به جنگ حفظ شده باشد. فکر حضور نظامی دائمی طبق نوشته تایمز" کاملا وجود داشته است اما  از مباحثات عمومی دور شده است " به گفته مقامی " دولت مایل نیست هم الان با این سوال مواجه گردد"      

جنگی که با رویا ی آوردن دموکراسی برای خاورمیانه شروع شد با حفظ طرح هایی برای سربازان بیشتر، پوشیده از رای دهندگان امریکایی در سال انتخابات در حال پایان یافتن است . به نظر آشنا است ؟ 

سرچشمه : زد نت

http://www.zcommunications.org/us-combat-ends-in-iraq-but-will-iraq-invite-us-to-stay-by-tom-hayden


 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter