نویدنو:07/06/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

شبح جنگ بر فراز ایران

نویسنده: یوهنان چمارپال - برگردان :نوید شادی

 

         بالا بردن توان رزمی نیروهای ایالات متحده در خلیج فارس بعد از رای اخیر شورای امنیت سازمان ملل بر علیه ایران، موجب نگرانی عظیم جامعه جهانی شده است. ناو هواپیمابر"هاری ترومن " به ناو "آیزنهاور " در نزدیکی تنگه استرتژیک هرمز، نزدیک آبهای ساحلی ایران ملحق شده است .کشتی های جنگی اسرائیل از کانال سوئز گذشته به سمت خلیج فارس هدایت می شوند. "شبتای ساهاویت"رئیس سابق اطلاعات اسرائل اخیراً گفت که: "دولت یهود نبایستی غیر فعال نشسته و منتظر بماند تا دشمن به آن حمله کند". او توصیه کردکه اسرائیل بایستی دکترین ستاندن فرصت ازدست رقیب را تعقیب کند.

        محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران هشدار داد در صورتی که کشتی های باری ایران به وسیله ناوهای غربی مورد بازرسی قرار گیرند با تلافی کشورش مواجه خواهند گشت. دولت اوباما دستور جستجوی کشتی های باری ایران را صادر کرده است. تصمیم نهم ژوئن شورای امنیت به کشور ها اجازه توقف و جستجوی کشتی های باری ایران در صورت تشکیک به حمل بارمرتبط با برنامه هسته ای ایران را صادر کرده است. فرمانده پاسدار نیروی دریائی ایران بطور شفاف هشدار دادکه در صورت نزدیکی نیروی نظامی ناتو به کشتی های ایرانی، اهداف آمریکائی در تنگه هرمز و خلیج فارس با عملیات تلافی جویانه مواجه خواهند شد. تنگه هرمز یک آبراه مهم است که اغلب نفت خلیج از آن عبور میکند. نیروی دریائی ایران گفته است که دارای صد ها کشتی مسلح به موشک انداز در منطقه می باشد.

       آشویتد پرس گزارش داد که عربستان سعودی به اسرائیل مجوز استفاده از خاک آن کشور در حمله به ایران را داده است. اولیای امور عربستان از تایید این خبر لندن تایمز مبنی بر چراغ سبز عربستان به اسرائیل در حمله به ایران امتناع نمودند. یوسف آل اوتایبا، سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن در یک مقاله منتشر شده در واشنگتن تایم از عملیات نظامی علیه ایران با این گفتار که کشور کوچک او مایل به کنار آمدن با پیامد متعاقب ناشی از آن است، حمایت کرد. دولت امارات متحده عربی با نفی سریع نظریات بیان شده توسط دیپلمات ارشد خود در واشنگتن، تصریح کرد که کشورش کاملاً مخالف حمله نظامی بر علیه ایران است.

       سیلویو بروسکونی، نخست وزیر ایتالیا که به احتیاط کاری در دیپلماسی مشهور نیست، در نشست گروه 8 در تورنتو اعلان نمود که رهبران دنیا قطعاً اعتقاد دارند که اسراییل عملیات نظامی بر علیه ایران انجام خواهد داد. ایران تولید صلح آمیز قدرت هسته ای را تضمین نمی کند بنابراین اعضای گروه 8 نگران هستند و قطعاً بر این باورند که اسراییل ممکن است به عملیات پیشگیرانه متوسل شود. نظر خواهی اخیر در ایالات متحده  نشان می دهد که اکثریتی در کشور خواهان حمله نظامی علیه ایران هستند. با نزدیکی انتخابات میان دوره ای، دولت اوباما برای حمله به ایران از طرف نیروهای راستگرا تحت فشار شدید قرار گرفته است. با وجود این که غرب در حال اجرای عملیات جنگ روانی بر علیه تهران است ولی کشورها و دولتمردان دارای حسن نیت در جها ن نگرانند که کنترل امور از دست خارج شود. مارتین ون کریولد، تاریخ دان نظامی دانشگاه هبریو به کریستین مانیتور گفت : وحشت واقعی این است که کسی بخواهد به گفتار و بیان خویش عمل کرده و تحریک انجام شود.

خطر نژاد کشی هسته ای :

        فیدل کاسترو، بعد از سه سال با هشداری به جهان، مبنی بر خطر قطعی نژاد کشی هسته ای، در صورت عدم غلبه شعور عقلانی، در اولین حضور عمومی خود  ظاهر شد. اودرستون نوشته ای منتشره در اولین هفته اول جولای نوشت : هم ایالات متحده و هم ایران یکی بخاطر غرور قدرت و دیگری بعلت ظرفیت و تمایل به نبرد علیه تعدی، همانطوریکه در خیلی موارد از تاریخ بشریت مشاهده کرده ایم، تسلیم نخواهند شد. فیدل بر چگونگی شروع جنگ در طی دو جنگ جهانی که در آن ها میلیون ها زندگی انسان فنا گردید، اشاره نمود. در مقاله ای دیگر منتشره در دومین هفته ماه جولای،تاکید نمود که یکی از طرفین دعوا در مقابله جاری بخاطر منافع ملی می جنگد در حالی که طرف دیگر به دنبال منافع مادی خشن نامشروع می باشد.

       فیدل در آخرین تامل خود می نویسد که رای فوق العاده سختگیرانه مصوب شورای امنیت سازمان ملل بر علیه ایران، راه گریز خیلی ناچیزی برای حل و فصل از طریق گفتگو و مذاکره باقی می گذارد. فیدل تاسف خود را در مورد این که روسیه و چین در تصمیم شورای امنیت مشارکت کننده بودند،ابراز نمود. "به نظر من، ایالات متحده و ناتو سخن آخر را زده اند، دو دولت قدرتمند و با نفوذ چین و روسیه در تصمیم خائنانه سازمان ملل، به جای استفاده از حق وتو خود، به اجرای دستورات آنها سقوط کردند". فیدل کاسترو رهبر کوبا که بیش از پنج دهه و نیم در مقابل دسیسه های ایالات متحده برای تخریب انقلاب مقاومت موفقیت آمیزی نموده است، فکر می کند که وقتی اولین کشتی ایرانی بوسیله ناوگان نظامی آمریکا و اسراییل مورد تهاجم قرار گیرد، همه چیز از کنترل خارج خواهد شد. کاسترو بر این عقیده است که ایرانیان در آن صورت گزینه ای بجز تلافی نخواهند داشت. فیدل نوشت :"من قطعاً شک ندارم که به محض اینکه کشتی های جنگی امریکا و اسراییل مستقر شدند و شروع به بازرسی اولین کشتی تجاری نمودند، موشک اندازی سنگین ازهردو طرف آغاز و دقیقا در آن لحظه یک جنگ وحشتناک شروع خواهد شد. اسناد از طبقه بندی خارج شده ایالات متحده نشان می دهند که خود کوبا دقیقا هدف بمباران هسته ای در جریان بحران موشکی 1962 بوده است. فیدل تنها دولتمردی نیست که سناریو جنگ شوم و دهشتناک را به غرب آسیا، پیش بینی می کند.

سناریو شوم برای غرب آسیا :

ماهاتیرمحمد، نخست وزیر سابق مالزی گفته است که حمله ایالات متحده برعلیه ایران یک امر زمانی است. او بیان کرد که ایالات متحده شورای امنیت را مجبور به اعمال تحریم بر علیه ایران به منظور تضعیف کشور و فراهم کردن زمینه حمله نظامی، نمود. او اعلام کرد که تحریم ها در غیاب محمدالبرادعی رییس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شد که مکرراً گفته بود: دلیلی بر علیه ایران جهت دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته ای وجود ندارد. ماهاتیر به این نکته اشاره کرد که ایالات متحده جنگ را به عراق بعد از اعمال تحریم های سنگین و تضعیف کشورعراق، تحمیل کرد. ماهاتیرمحمد، نخست وزیرسابق مالزی در کنفرانس بین المللی درمورد "محاصره غزه" که در کوآلالامپوردرهفته دوم جولای برگزارشده بود، گفت :"آن فقط یک امر زمانی است، آمریکا و اسراییل مطابق جنایات جنگی قبلی خود، بعد از آنکه ایران بوسیله تحریم ها تضعیف گردید، یک جنگ تجاوز کارانه دیگری را به راه خواهند انداخت".

          مطالعه ای بوسیله گروه تحقیقاتی اکسفورد، اتاق فکری که در راه ارتقای صلح از طریق ابزارهای مسالمت آمیز مطالعه میکند، هشدار داده است که حمله اسراییل به ایران می تواند به آغاز جدالی دراز مدت بدل شود. درگزارش آمده است :"حمله اسراییل به ایران آغاز یک کشمکش دامنه دار خواهد بود که بجای اینکه از بدست آوردن احتمالی تسلیحات هسته ای ایران ممانعت بعمل آورد، ممکن است آن را به این امر تشویق نماید". گزارش اضافه می کند که جنگ دیگری در منطقه منجر به ناپایداری سیاسی گسترده و مراتب امنیتی غیرقابل پیش بینی در مناطق وسیع جهان، خواهد شد. گزارش بیان می کند که ایالات متحده بعید است که حمله نظامی علیه ایران را به راه اندازد، بلکه این وظیفه را به اسرائیل واگذار خواهد نمود. گزارش می گوید: هواپیماهای تهاجمی دور برد دریافت شده از ایالات متحده،همراه با ناوگان کشتی های هواپیما بر پیشرفته، آرایش هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد و دسترسی احتمالی به امکانات حمایتی در شمال شرقی عراق وآذربایجان، پتانسیل اسراییل را در حمله به ایران افزایش می دهند. موشه یالن معاون نخست وزیر اسراییل در ماه می امسال با مباهات گفته است که اسراییل توانایی هدف گیری ایران را دارد. گزارش هشدار می دهد که: حمله اسراییل موجب تلفات سنگین شهروندان ایرانی خواهد شد و ایرانیان می توانند با بستن تنگه هرمز،هدف گیری موشکی اسراییل و خارج شدن از "ان،پی،تی" عکس العمل نشان دهند. جنگ در صورت شروع، یک جنگ فرسایشی خواهد بود که می تواند انشقاق های محلی و بین المللی را بوجود آورد.

       حرکت های تجاوز کارانه اسراییل و واشنگتن در خلیج فارس با بیانات دیمیتری مددوف نخست وزیر سابق روسیه در ملاقات با سفیر روسیه در مسکو تقویت گردید. مددوف گفت که ایران در حال  بدست آوردن توانایی ساخت بمب هسته ای بود : "واضح است که ایران در حال حرکت به داشتن پتانسیلی است  که در اصل می تواند برای ایجاد تسلیحات هسته ای بکار رود. ایران بطور شایسته و مناسب عمل نمی کرد". مددوف به تهران توصیه کرد که از خود شفاف سازی نشان داده و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نماید.

        حکومت ایران در مورد تصمیم و حمایت کرملین از رای شورای امنیت سازمان ملل بسیار عصبانی بود. تهران هم اکنون می گوید که مسکو به فشار های اعمال شده از طرف حکومت اوباما سر فرود آورده است. مسکو گفته است که موشک های ss-300  راکه قبلا به تهران قول داده بود، ارسال نخواهد نمود ولی نیروگاه هسته ای ساخت روسیه در بوشهر، امسال طبق برنامه پیش بینی شده بهره برداری خواهد گشت. مسکو بیانیه ای بر علیه اعمال زور برای حل مساله صادر نموده است. مددوف گفت:"هم اکنون  بردباری واز سرگیری گفتگوی سودمند با تهران مورد نیاز می باشد وهشدار داد که درغیراین صورت: ( مسئله ایران) یک شکست جمعی  برای کل جامعه جهانی خواهد بود"

                       سرچشمه: PEOPLES DEMOCRACY

 


 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter