نویدنو:02/06/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

گروه مشفق به دنبال چه اهدافی بودند؟

نتیجه معکوس!

علی درویش

 

کلمه: ارائه و پخش سخنرانی شخصی موسوم به مشفق آن هم به این اندازه وسیع  قاعدتا با اهداف خاصی صورت گرفت و طراحان آن دستیابی به نتایج مشخصی را دنبال می کردند. اما اینک نه تنها هیچ یک از اهداف متحقق نشده است بلکه نتایجی کاملاً معکوس حاصل گردیده است. برای روشن تر شدن این ادعا نگاهی به اهداف مورد نظر از پخش این سخنرانی می کنیم. سخنرانی مشفق چند هدف را دنبال می کرد. نخستین هدف آن بزرگنمایی قدرت دستگاه امنیتی بود که به موازات وزارت اطلاعات و برای تحقق اهداف خاص ساخته شده بود. در همه جای دنیا ماموران و مسئولان امنیتی می کوشند تا توانایی های خود را بیش از آنچه که واقعیت دارد نشان دهند. این بزرگنمایی ها دو مخاطب اصلی دارد. اولین مخاطب آن نیروهای مخالف و منتقد اند. ماموران امنیتی می کوشند تا آنها را مرعوب قدرت خود کرده و به آنها بباورانند که همه چیز را تحت کنترل دارند و هیچ اقدامی بدون نظارت و مهار آنها رخ نمی دهد. آنها هر وقت که اراده کنند می توانند همه چیز را به جای خود برگردانند و هر صدایی را که بخواهند خاموش کنند! مخاطب دوم آنها صاحبان قدرت یا کارفرمایانشان هستند. آنها باید دائماً وجود خود را توجیه کنند و دلایل لازم برای گرفتن بودجه و اعتبار را فراهم سازند. به همین دلیل دائماً توطئه کشف می کنند و گروه های مخفی خطرناک را دستگیر کرده و تهدید ها را از میان برمی دارند! آنها خودشان را چون قهرمان هایی همیشه بیدارجلوه می دهند که اگر حمایت ها از آنها ادامه یابد به خوبی نقش و وظیفه خود را ایفاء می کنند. هدف نخست این بود که از یک تشکیلات نامنسجم که فاقد نیروی انسانی آموزش دیده بوده و مسوولان آن اغلب در توهم اند، سازمانی قدرتمند، آینده بین و متخصص به نمایش بگذارد.

دومین هدف آن تهیه خوراک برای تبلیغات و پاسخگویی به مدعیات جنبش سبز بود. اگرچه در رسانه های رسمی و حکومتی مجالی برای طرح دعاوی طرفداران و رهبران جنبش سبز وجود ندارد اما گفتگو در جامعه جریان دارد و هیچکس از چالش حاصل از این گفتگوها بیرون نیست. به ویژه عملکرد ناموفق دولت در اداره امور عمومی و گسترش نارضایتی به درون جریانهای محافظه کار دعاوی جنبش سبز را بیش از پیش اهمیت بخشیده و نسبت به خود حساسیت ایجاد کرده است. پس از مدتها تأمل گمان می شد که سخنان آقای مشفق می تواند ادله ای فراهم سازد تا در بحث های جاری در جامعه طرفدارن دولت کودتا بتوانند از آن دفاع کنند و تا حدودی سرکوب حرکت های مسالمت آمیز و قانونگرایانه جنبش سبز را توجیه نمایند. به ویژه آنکه تلاش شده بود تا از موضع دانای مطلق سخن گفته شود و با طرح ناقص برخی قصه ها نوعی تشنگی برای پیگیری و گاه تعجب در افراد شنونده ایجاد نمایند.

سومین هدف آن تاکید بر یک خط قرمز بود. سخنران می کوشید تا بگوید که حساسیت اصلی دستگاه متبوع او مقام رهبری است. او می خواست القاء  و وانمود کند که آنها هر انتقادی را تحمل می کنند مگر آنکه به نوعی رهبری را مخاطب قرار داده و یا اقتدار او را هدف گرفته باشد. در واقع می خواست بگوید که اگر هم می خواهید نقد کنید به این محدوده وارد نشوید وگرنه نابودی و سرکوبتان حتمی است. به علاوه می خواست با ایجاد نوعی مظلومیت به ترسیم آثار ضربه ای بپردازد که به مشروعیت رهبری وارد شده بود.

چهارمین هدف نیز بسترسازی برای اقدامات بعدی تیم کودتاگر بود. نامهایی طرح می شد و پیشاپیش اتهام هایی به آنها وارد می گردید با این هدف که در مرحله بعد آنها آماج حمله و اقدام باشند. البته این هدف در مقایسه با سه هدف نخست فرعی می نمود.

خوب این اهداف طراحان این بازی بود اما نتیجه چه شد؟

نکته مهم اینست که اصلاح طلبان و جنبش سبز کنترل های امنیتی را بلاموضوع کرده اند. دستگاه امنیتی وقتی کارآمد و موفق است که شما چیزی برای پنهان کردن و مخفی کاری داشته باشید. اعلام اهداف با صدای رسا، تأکید بر تحقق ظرفیت های قانون اساسی موجود به عنوان راهبرد و بهره گیری از روش های مسالمت آمیز و فرصت های عمومی، جایی برای کار امنیتی نمی گذارد! دستگاه امنیتی کودتا بر خلاف نیروهای امنیتی سال های نخست انقلاب، با گروه های مخفی و مسلحانه مواجه نیست، تا بخواهد بمب گذاری یا برنامه ترور آنها را کشف و خنثی کند. رهبران جنبش از هر فرصتی برای اعلام دیدگاه های خود استفاده می کنند و حضور در رسانه های عمومی را مغتنم می دانند. اما سخنان مشفق نشان داد که این نیروی امنیتی رانتی حتی در فهم و تفسیر اقداماتی تا این حد علنی و آشکار ناتوان است. بنابراین چه جایی برای ژست گرفتن و خودنمایی و بزرگ نمایی می ماند؟ مجموعه دستگیری ها و بازجویی های انجام گرفته نیز بی اطلاعی و نا آشنایی با بدیهیات سیاسی در این جریان اطلاعاتی را برای اسرای جنبش سبز آشکار ساخت. در میان صاحبان قدرت (کارفرمایان این تشکیلات) نیز این پرسش به جد مطرح است: اگر واقعاً آنطور که مدعی اند مسلط بر اوضاع بوده اند پس چطور با این همه هزینه مادی و ریزش نیرو هنوز جنبش سبز زنده است و باید دائماً آماده باش بود؟ دیر یا زود آنها متوجه می شوند که آنهمه بودجه و امکانات به هدر رفته است و تنها در میان هواداران خودشان ریزش ایجاد کرده است.

شکایت چند تن از چهره های برجسته اصلاح طلب و دادخواستی که به دستگاه قضایی و جامعه ارائه کردند، هدف دوم را نقش بر آب کرد. اقدام جبهه مشارکت برای درخواست رسیدگی به صلاحیت رئیس جمهور مساله را کاملاً تغییر داد. آنچه قرار بود ابزاری برای توجیه سرکوب اقدامات پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری باشد به ابزاری برای اعتبار بخشیدن به مدعیات مخالفان ومنتقدان تبدیل گشت. دستگاه تبلیغاتی کودتا دلایل روشنی در اختیار منتقدان قرار داد تا ثابت کنند که واقعاً با دخالت غیرقانونی نیروهای امنیتی و نظامی کودتایی رخ داده است.

سومین هدف نیز تأمین نشد. متاسفانه مشفق مسئولیت تمامی اقدامات را بر عهده رهبری گذاشت. از نظر مشفق دخالت گسترده و پر هزینه نظامیان در جریان انتخابات نمی توانست دور از چشم رهبری  صورت گیرد. از اینرو (شاید مانند سایر سخنان خود به دروغ)  صراحتا اعلام کرد که رهبری در جریان اقدامات آنها بوده است، اقداماتی که خلاف قانون و خلاف عرف رقابتهای انتخاباتی بوده است (مانند قطع کردن امکان ارسال پیامک توسط ناظران صندوق ها).

در مورد چهارمین هدف نیز نتیجه جالب است. برخی از چهره های اصلاح طلب که در انقلاب نقش ایفاء کرده بودند، برای نسل جدید چندان شناخته شده نبودند. حملات مشفق نوعی همدلی و همراهی با آنها را در میان نسل جدید دامن زد و حتی برخی کدورت ها را که ناشی از حضور کم آنها در عرصه عمومی بود زدود. کودتاگران می خواستند با زمینه سازی هزینه اقدامات آتی خود را کاهش دهند، برعکس با افزایش همدلی و همراهی با برخی از شخصیت ها هم اثرگذاری آنها را افزایش دادند و هم هزینه هر گونه اقدام علیه آنها را بالا بردند.

به هر حال بازی گروهی متوهم و کج فهم به عکس خویش تبدیل گردید. هر چقدر به این بازی دامن زده شود نتایج منفی اش برای کودتاگران افزون خواهد شد. باید از تکرار چنین سخنرانی هایی استقبال کرد


 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter