نویدنو:02/06/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

نئو کان ها در کمین اند: ایران ، اوباما وجنگ سرزمین آسیایی بعدی

حمله اسرائیل علیه ایران می تواند باراک اوباما را به رئیس جمهور یک دوره ای فرو کاهد

نویسنده : جان کول * – برگردان : مهرگان

Mehrgan1389@gmail.com

 

یک محافظه کار جنگ افروزناجیزچه می تواند بکند؟ این گروه بندی سیاسی گروه های قدرتمندی چون جیمز ولسی مدیر سابق سیا وجان بولتون سفیر سابق سازمان ملل را در بر می گیرد، اما درهسته مرکزی آن  یهودیان از نظر سیاسی فعال وبه شدت ثروتمندی ازدموکرات های سابق قرار دارند که در دهه 1980از حزب خود جدا و به بازهای جنگی دولت های جمهوری خواه تبدیل گشتند ، واکثر آن ها درصهیونیسم دست راستی به روایتی که در اندیشه های ولادیمیر جابوتینسکی نظریه پرداز برجسته فاشیست نشان داده می شود ریشه دارند. ( آنها تقریبا بازتاب تصاویر جامعه عمومی یهودیان امریکایی هستند ، که 79 درصد آن ها به باراک اوباما رای دادند ، آنها کسانی هستندکه نسبت به جنگ های خارجی ترسو ودر مسائل اجتماعی لیبرال هستند ) . دسته بندی محافظه کاردر ایالات متحده در عرصه سیاسی نا آرامی قرار دارد. آنها مشتاق بازی کردن نقشی در ایران هستند که سیل های عظیم در پاکستان بازی کرده اند، (یعنی) فلج کردن ونابود کردن بیشتر کشوری کامیاب ،آنها مشتاقند شهر درخشان اصفهان را به ویرانه تبدیل کنند  وجمعیت آن را به شهرک های کلان چادرنشین تبعید نمایند ، (اما) آنها در هر چرخشی راه خود را بسته می یابند.

آنها همیشه وقتی حزب جنگ طلب ومتجاوز لیکود قدرت را در اسرائیل در دست دارد خوشحال ترند، اما با این حال نسبت به آنچه که درمقایسه با جنگ افروزی بی پروای حزب سابق کادیما وحزب کارگر متحدش ( که برای برگرداندن اقتصاد لبنان به یک دهه عقب تر درسال 2006و تقلیل زندان بزرگ غزه به بدبختی وویرانی بیشترتلاش کردند ) بعنوان بزدلی ناتانیاهو نخست وزیرمی خوانند  ناخشنودند ،

پرزیدنت اوباما ، علیرغم رضایت به حضور دریک کوکتل پارتی اتفاقی ، نمی توانست به آن چه که نئو کنسرواتیوها می گویند، می خواهند یا انجام می دهند بی تفاوت باشد. در دولت اوباما تعداد اندکی ازمقامات آنها به موقعیت های بالا وبا نفوذ منصوب شده اند ، بر خلاف دولت پیشین که آنها 8 شغل کلیدی را در اختیار داشتند که به آنها اجازه می داد به وادار کردن ایالات متحده به ورود دریک دهه جنگ های بیدادگرانه کمک نمایند.افکار عمومی امریکا ، که از مباحثات سفسطه آمیزوتبلیغات گمراه کننده آنها در جنگ عراق فریب خورده بود، دیگر مایل به شنیدن ازآنها نیست.آنها دیگرخیلی وقت تلویزیون را نمی گیرند. پروژه اصلی آنها برای امروز، جنگی تجاوزکارانه علیه ایران ، با کاخ سفید فعلی، ژنرال هایش ، مقامات اطلاعاتی اش ، ومهمتر از همه با مردم ازپیش بی کارشده ، فقیر شده وبدهکار شده به میزان 13تریلیون دلار ، بخشی به دلیل حادثه جویی دیوانه وار نئو کنسرواتیو ها – مردمی که نزدیک به 4000کشته وده ها هزار زخمی و جنگ جویان معلول ابدی بر سر بسته ای از دروغ های نئوکنسرواتیو ها از دست داده اند ) پروزه ای شکست خورده است

اما نئو کان بودن هرگزاجبارا متاسفم گفتن ، یا آن که اشتباه کردم معنی نمی دهد ، بلکه نئوکان بودن به معنی هرگز تسلیم نشدن دربزک کردن جنگ های غیر قانونی وتجاوزکارانه بعنوان ضروری وصحیح ودرخشندگی شهرهای درخشان دریک تپه ای است که جهان رابرای " دموکراسی" ونفوذ بیشتر آپارتاید اسرائیل امن خواهد ساخت.

از این رو ، نئو کان ها در 1998در اوج ضعف شان ، نامه ای تحریک کننده به جنگ را با حمایت جمهوری خواهان کنگره ، با اصراربرآن که پرزیدنت کلینتون وارد جنگ علیه عراق گردد به تصویب رساندند. آن نامه مزخرف وشیطانی بود. (چون ) عراق دراثر تحریم های امریکا وسازمان ملل که از سوی نئو کان هاو متحدان آنها تحمیل شده بود ، به یک قدرت بسیار ضعیف درجه چهارم تقلیل یافته بود ، اقتصاد آن ویران شده بود و بچه های عراق گله گله می مردند. تنها 5 سال بعدتر، تحت دولتی دیگر ، آن ها به آرزوی خود رسیدند.

ورزیدگی زندگی نئو کان ها ، پس از آن ، همین است که جنگ افروزی تجاوزکارانه هرگز به صورت واقعی از روی میز آنها حذف نشده است . حتی لیبرال جهان گرایی همچون اوباما می تواند تحت فشار باشد ، ودر صورتی که نخواهد تسلیم گردد ، ضعیف وزخمی می شود وراه را برای رهبری انعطاف پذیر تربرای اجرای طرح های آنها سنگ فرش می سازد.جنگی که آنها برای آن حسرت می خورند شیوه حسرت های  یک نوجوان برای اولین عشق است ، قبرستانی که آنها خوابش را می بینند شیوه خواب های یک اخراجی از پناهگاه هاوایی ها است ، مستی ویرانی ناشی از بازدید عجایب باستانی که  آنها به خواب می بینند شیوه رویاهای یک معمار جهانی سازنده یک شهر جدید است – تمام این چیزها واقعا تنها 5سال دور هستند اگر که اقدامات سیاسی راست عملی گردند .   

نئو کان ها دارایی های بیشتری نسبت به آنچه در سطح نمایان است دارند.آنها شاید نیمی از 400میلیاردر امریکایی را در طرف خود دارند. آنها مجتمع های نظامی –صنعتی عظیمی را در کنار خود دارند.آنها مجتمع یاهو محاصره کننده طبقه متوسط پایین ترامریکاییان سفید پوست را در سمت خود دارند.لابی های اسرائیل را در کنار خود دارند.آنها تمام سنت های جنگ دائمی امریکائیان را در کنار خود دارند. انها را نباید دست کم گرفت.

به راه انداختن یک جنگ خیلی دشوار نیست. شما جنگ را امری غیر قابل اجتناب در نظر بگیرید. همچون حق ، همچون ضرورت . شما دشمن بدبخت ضعیف متزلزلی را در شمایل یک ابرقدرت افسانه علمی در نظر بگیرید که ماه ها از تملک یک بمب نوترونی که می تواند جهان را نابود کند فاصله دارد. آن کشور مجبور به انجام آن است .(پس ) ما در خطر هستیم.

کاپیتان جفری گلدبرگ از ارتش اسرائیل اگرچه خودرا واقعا نئو کان نمی داند (او می گوید که طرفدار راه حل دو دولت است و ادعا می کند او به یک جنگ ایران مشکوک است ) زمانی که درجریان انتفاضه اول یا قیام فلسطینیان،اونگهبان یک زندان بود وکسی بود که با لباس مبدل بعنوان روزنامه نگار برای آتلانتیک کار می کرد، تیری را در کارزار ساختمان سازی برای ویرانی ایران شلیک کرده است .این تبلیغات چی جنگ عمدا این دروغ بیشرمانه را که صدام روابط نزدیکی با القاعده داشته است پخش کرد وبرآن که عراق امکانات سلاح های کشتار جمعی را بر خلاف کوهی از شواهد دارد اصرارورزید. او یا متقلب است یا به وسیله ایدئولوژی  که به همان چیز منتهی می شود خیلی فریب خورده است.گلدبرگ ادعا می کند او نسبت به حمله " امریکایی ها" علیه ایران در سال 2010"مردد" است ، اما این ها کلماتی دروغ هستند. چه چیزی می تواند در سال 2011متفاوت باشد؟ در حقیقت ، این گونه سخن گفتن ، پس ازآن که محکومیت احتمالی قطعی شود بر "تردید" یک حد زمانی می گذارد. او می گوید تردید او ، تا آنجا که آیا اسرائیل می تواند به صورت یک جانبه به ایران حمله کند به درازا می کشد ، هر چند او با " مصاحبه " خود متقاعد شده است که اسرائیل احتمالا حمله خواهد کرد.این امر تمام اخطار ها وتردید های کتاب کن پولاک " گرد آوری طوفان " را به یادم می آورد ، که از سوی جنگ افروزان برای کمک به بر افروختن جنگ عراق  بازمورد استفاده قرار گرفت.       

گلدبرگ می داند که اوباما واقعا تصمیم به جنگ علیه ایران ندارد.علیرغم آن چه که او می گوید ، بیبی ناتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل ،با همه سرسختی خود شخصا برای بر داشتن چنین گام عمده ای دو دل است ( وقطعا نه بدون چراغ سبز امریکا، بیبی فکر می کند کلینتون زیر آب اورا زده وبرای مسدود کردن راه موافقت نامه اسلو از دفتر کارش خارج شده ، وخواهان مخاطره سرنوشت مشابه برای موضوع آزارنده  برای اوباما در عراق وافغانستان نیست ). این که گلدبرگ چگونه می تواند این ابتذال در سیاست اسرائیلی را از دست بدهد فراتر از درک من است .  

گلدبرگ  در حال تلاش برای ایجاد یک جنگ علیه ایران است که خیلی محتمل به نظر می رسد اگر چه نه اجتناب ناپذیر ، اگر نه الان پس در آینده ای نزدیک ( فرض کنید ، در طی 5سال ؟)

اما بر عکس نتیجه گیری گلدبرگ ، گارت پورتر دریافت که مقامات عالی اطلاعاتی وشخصیت های نظامی اسرائیل تردید های جدی نسبت به جنگ ایران را قبول دارند. آیا گلدبرگ واقعا این صدا هایی را که پورتراین چنین به سادگی کشف کرد نمی تواند دریابد ؟

بازهای جنگ ایران همچنین با احتمال قریب به یقین سلاح های متعارف ایران با توانمندی خنثی کردن هر حمله هوایی اسرائیل را دست کم گرفته اند.

در اینجا هیچ جایی برای "تردید" ، به ویژه از نوع (تردید)پولاک که سرانجام به طورمستقیم منجربه جنگ شود وجود ندارد. مشاهده احمقانه بودن حمله ای هوایی به ایران برای روشن بینان آسان است .هیچ مدرکی مبنی براین که ایران یک برنامه سلاح اتمی  را درمقابل یک برنامه انرژی هسته ای غیر نظامی دارد وجود ندارد. فن آوری سانتریفیوژهای مورد استفاده می تواند پراکنده شود ویک حمله هوایی احتمالا می تواند تنها یک عقب نشینی کوچک در برنامه ایجاد نماید. و (علاوه بر این ) ایران یک کشور بزرگ 70 میلیونی با ذخایر عظیم نفت وگاز است.او توانایی پاسخ به هر حمله ای را که (هر چند) بتواند ماهرانه وموثر باشد دارد.ماهان عابدین اخیرا دراینجا نشان داد که به چه دلیل "جنگ محدود شده " نمی تواند علیه ایران وجود داشته باشد .

طرح های اوباما برای خروج قطعی وبه موقع ازعراق می تواند کاملا با حمله به ایران نابود گردد ، (این حمله) می تواند مجاهدین شیعه را ( درست ) در زمانی که ارتش امریکا ضعیف ودر معرض حمله است دوباره فعال نماید.اوباما نمی تواند در انتخابات 2012پیروزی کسب نماید.ایرانیان پشت صحنه می توانند غنیمت گیرندگان عمده در جنگ افغانستان باشند که پیش از این هم برای اوباما خوب پیش نمی رفت .

یک حمله ناتانیاهو علیه ایران می تواند باراک اوباما را به رئیس جمهور یک دوره ای فرو کاهد، که ممکن است آن چیزی باشد که گلدبرگ وهمراهان توطئه گر او در واقع آن را هدف گرفته اند. (کسب ) آن موفقیت می تواند فراتراز همه به آن ها اجازه دهد برنامه زمانی 5ساله برای جنگ سرزمین آسیایی دیگری را فراهم نماید. 

سرچشمه: کامون دریمز

 

*-جان کول مدرس تاریخ خاورمیانه واسیای جنوبی در دانشگاه میشیگان است.کتاب تازه او "مصر ناپلئون: تاخت وتاز خاورمیانه " (نیویورک ، پالگریو مک میلان 2007) منتشر شده است.او وسیعا در تلویزیون ، رادیو ودیگر رسانه ها بعنوان مفسر مسائل خاورمیانه حضور می یابد ، ویک ستون دائمی در سالن دات کام دارد. او تاکنون 14کتاب تالیف وترجمه وبیش از 60مقاله نوشته است. وبلاگ اوInformed Comment. درمورد خاورمیانه معاصر حاوی توضیحات آگاهی دهنده ای است


 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter