نویدنو:07/05/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

پنهان شدن اسرائیل پشت به اصطلاح " تهدید ایرانیان "

استیون ژو-برگردان :مهرگان

 

با شکل گیری کمیته اضطراری اخیر برای اسرائیل ، شخصیت های نو محافظه کار وهوادار حزب لیکود در راست امریکا به تلاش های لابی گرانه ضد ایرانی خود سرعت بخشیده اند. در بین سایر چیزها ، آن ها دوباره این را که چگونه یک ایران اتمی می تواند ژست یک " تهدید واقعی" را بگیرد که بتواند اشک منطقه را در آورد مطرح کرده اند. این اغراق نو شده ی تهدید ایرانیان برای اسرائیل زمانی اتفاق می افتد که آشکارانشان داده می شود که اسرائیل یک مسئولیت استراتژیک برای امریکا است، حقیقتی که لابی اسرائیل تا کنون آن را با موفقیتی بزرگ پنهان کرده است .

هر چند وسواس فکری اسرائیل با ایران امری دو سویه است. در حالی که برخی ایران اتمی را یک تهدید عمده برای موجودیت اسرائیل می بینند ، برخی دیگردرراست افراطی اسرائیل با استنادی عملگرایانه ،اگرنه بدبینانه ، دلایل این ( استدلال ) متعفن را لفاظی قلمداد می کنند.

  دولت بنیامین ناتانیاهو بدون شک تهدید ایران را برای ایجاد یک فضای وحشتی که تمایل به انحراف توجه جهانی از کشتار غزه وحادثه ناوگان ( کمک) دارد به کار می برد ، (دو موردی که ) هریک از آنها به طور جدی اعتبار جهانی اسرائیل را تضعیف کرده است.

این تاکیک همچنین لفاظی در باره "پیوند ترسناک" اسرائیل با امریکا در جنگ علیه " تروریسم اسلامی" را تقویت می کند ، در حالی که برای زرادخانه اتمی  خود مجبور به پاسخ نیست .

از آنجایی که زرادخانه سلاح های اتمی مورد حمایت امریکای اسرائیل به اندازه تلاش های ایران برای دست یابی به قدرت اتمی جلب توجه نکرده است ، نگاه به چیزها از منظر ایران می تواند مفید باشد .

امریکا به سهم خود تضعیف ایران را مدیریت کرده است ، اما هنوز هم با مدیریت، تحریم های تحمیل شده بر ایران آسیب می رساند، در حالی که اسرائیل یک قدرت اتمی واقعی ، دائما درباره بمباران ایران نعره می زند.

اخیرا ناوگان دریایی امریکا موشک ها وبیش از 300 بمب "سنگر کوب" به جزیره دیگو مارسیا واقع در اقیانوس هند ارسال کرد ، که در فاصله تیر رس ایران قرار دارد. 

باتوجه به این عوامل ، همراه با این واقعیت که اسرائیل امضا کننده معاهده عدم تکثیر اتمی (ان پی تی) نیست ، حتی تحلیل گران نو محافظه کار در داخل موسسات اسرائیلی نیاز ایران به داشتن حداقل گزینه یک بازدارندگی اتمی را یاد آور شده اند.

مارتین وان کرولد استراتژیست اسرائیلی، یاد آور شده است که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران " اصلا دیوانه نیست" واین که او اگر در موقعیت احمدی نژاد بود اصلا همان کاری را انجام می داد که او انجام می دهد.

علاوه بر این ، ایران می تواند به قطعنامه 1887شورای امنیت استناد نماید ، که اظهار می دارد تهدید به زور زمانی که گفتگوهای هسته ای برگزار می شوند غیر قانونی است.

هر چند ، هیچ مقداری از هیستری ضد ایرانی ،نمی تواند این واقعیت را مخفی نماید که اسرائیل بر سر دو راهی است.

تنها فرصت اسرائیل برای حفظ یک دولت یهودی از طریق یک راه حل مبتنی بردو دولت با فلسطینیان است ، اما شهرک سازی در طی سال ها تقریبا آن گزینه را نابود کرده است . 

 عدم محبوبیت اسرائیل نیز به اشکال گوناگون برنفوذ امریکا در منطقه هزینه وارد می کند وبه نفرت از هردو کشور سرعت می بخشد. نیاز معین امریکا به نفت و فقدان کامل متحدان امریکا در خاورمیانه می تواند وضعیت مصیبت آمیز را اثبات نماید.

می بینیم که چرا مواجه شدن با یک مسئله لاینحل محلی وعدم امکان داشتن دوستانی در جهان ،  اسرائیل را برای اثبات " ارزش استراتژیک" خود به امریکا، مجبور به پنهان شدن پشت " تهدید ایرانیان " نموده است .

سرچشمه: پنجره ای به فلسطین


 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter