نویدنو:02/04/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

کودیر: جان شمار دیگری از زندانیان سیاسی ایران در خطر است

 

اطلاعیه ی مطبوعاتی
 
کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران (کودیر) خشم و نگرانی شدید خود را نسبت به دستگیری‌های اخیر شماری از فعالان کارگری و دانشجویی ابراز می‌کند.

دستگیری‌های اخیر به همان شیوه‌ای دنبال شده‌ است که از زمان انتخابات مورد تردید ریاست جمهوری در
۲۲ خرداد ۸۸ تا به حال صورت گرفته است، یعنی دستگیری، محاکمه بدون حضور وکیل، و صدور احکام سنگین برای فعالان کارزار در راه صلح و دموکراسی.
اطلاعاتی به دست کودیر رسیده است مبنی بر آنکه در هفته‌های اخیر شماری از فعالان اصلاح طلب دستگیر شده و به احکام غیرعادی سنگینی از جمله زندان‌های دراز مدت محکوم شده‌اند.
علیرضا اخوان، یکی از اعضای فعال کانون مدافعان حقوق کارگر در ایران، حدود ساعت
۲ صبح ۱۴ خرداد ۸۹ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. او را در بند ۲۰۹ زندان دهشتناک اوین حبس کرده‌اند. نیروهای امنیتی پس از تجسّس منزل اخوان متعلقات او از جمله نوشته‌هایش، کامپیوترش و لوازم دیگر او را با خود بردند. اخوان از چهره‌های سرشناس جنبش اعتراضی جاری در ایران است که پیوندهای نزدیکی با هر دو جنبش دفاع از حقوق زنان و حقوق کارگران دارد.
بر اساس گزارش‌های دیگری از ایران، سعید ترابیان که یکی از اعضای سندیکای کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است ساعت
۹ صبح روز ۱۹ خرداد دستگیر شده است. نیروهای امنیتی پس از تجسّس خانهٔ او، کامپیوتر و تلفن دستی او را توقیف کردند و برای بازبینی با خود بردند. ترابیان از چهره‌های سرشناس سندیکای کارکنان اتوبوسرانی است که به دلیل فعالیت‌های برجسته‌ای که در دفاع از حقوق کارگران داشته، تا کنون بارها بازدداشت شده است.
مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، در تاریخ
۱۶ آذر ۸۸ پس از سخنرانی در آن دانشگاه به مناسب روز دانشجو دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. پیشتر نیز او را دو بار در سال‌های ۸۶ و ۸۷ بازداشت کرده بودند و در مجموع او تا کنون تقریباً دو سال را در زندان گذرانده است. اخیراً حکم 5/8 سال زندان برای او صادر کردند.
روز
۲۹ اردیبهشت ۸۹ شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب دو تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت را به مجموعاً ۱۶/۵ سال زندان محکوم کرد. دفتر تحکیم وحدت، سازمان سراسری دانشجویان دانشگاه‌های ایران است. خانم بهاره هدایت و آقای میلاد اسدی دو تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم هستند که به ترتیب به ۹/۵ و ۷ سال زندان محکوم شده‌اند. اتهام‌های ذکر شده علیه این دو تن عبارت بودند از تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به ولی فیقه و توهین به رئیس جمهور.
جمشید احمدی، معاون دبیرکل کودیر، اقدام‌های اخیر رژیم را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت:
«رژیم خود را ناتوان از حل و برون‌رفت از بحران سیاسی در کشور می‌بیند و برای انتقام‌گیری، زندانیان سیاسی را هدف قرار داده است. قصد دولت از دستگیر کردن فعالان ارعاب و ترساندن مردم از شرکت در اعتراض‌های برحق در شهرهای ایران است. رژیم ایران در واکنش به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و برحق مردم برای حقوق بنیادی دموکراتیک و بشر، راه سرکوب خشن را اختیار کرده است.»
کودیر به تشدید اقدام‌های سرکوبگرانه در ایران اعتراض کرده است و از دولت ایران خواسته است که به تجاوز به حقوق بشر خاتمه دهد. کودیر افکار عمومی جهان را فرا خوانده است که ادامهٔ بازداشت‌ها را در ایران محکوم کنند و از رژیم ایران بخواهند که اعدام‌ها را متوقف کند.
آقای احمدی در ادامهٔ اظهاراتش گفت: «فقط از طریق سازماندهی یک کارزار متحد و بین‌المللی کارآمد علیه بازداشت و اعدام زندانیان سیاسی در ایران است که می‌توان این جنایت‌ها را متوقف کرد.»
کودیر همهٔ دموکرات‌ها و سازمان‌های دموکراتیک، به‌ویژه جنبش سندیکایی و کارگری را فرا می‌خواند که نامه‌های اعتراضی به دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌های ایران ارسال کنند و از رژیم ایران بخواهند که به دستگیری‌های خودسرانه و اعدام‌ها پایان دهد و:
• بهاره هدایتی، میلاد اسدی و مجید توکلی، از رهبران جنبش دانشجویی، و علیرضا اخوان و سعید ترابیان از فعالان کارگری و حقوق بشر را آزاد کند،
• به شکنجه و اعدام زندانیان سیاسی در ایران پایان دهد،
• همهٔ زندانیان سیاسی را فوری و بدون قید و شرط از زندان آزاد کند، و
• به تمام معاهده‌ها و پیمان‌های بین‌المللی ضامن حقوق بشر احترام بگذارد.

کودیر به صراحت مخالفت خود را با این بازداشت‌ها و نیز حکم اعدام تحت هر شرایطی اعلام کرده است.

نامه‌های اعتراضی خود را به آدرس زیر بفرستید:

رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای
بیت رهبری
خیابان جمهوری اسلامی، انتهای خیابان شهید کشوردوست
تهران، جمهوری اسلامی ایران
ایمیل:
info_leader@leader.ir
یا (به زبان انگلیسی) و از طریق سایت اینترنتی:   www.leader.ir

اطلاعات تماس با کودیر:

آدرس پستی:

B.M.CODIR
London
WC1N 3XX
UK
Website: www.codir.net
E-mail: codir_info@btinternet.com

سرچشمه : اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
 

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست