نویدنو:11/03/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 


 

واکنش‌ها به حمله اسرائیل به کشتی های امدادی عازم غزه

بی بی سی

بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی، حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی های حامل مواد امدادی برای نوار غزه، را محکوم کرده اند.

محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینیان این حمله را یک "کشتار جمعی" خوانده و برای احترام به قربانیان این حمله، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

صائب عریقات، مذاکره کننده اصلی فلسطینیان در گفتگوهای صلح، حمله کماندوهای اسرائیلی را یک جنایت جنگی توصیف کرده و گفته است این حمله یک بار دیگر نشان می دهد که اسرائیل خود را فراتر از قانون می‌داند.

سامی ابو زهری، سخنگوی جنبش حماس، فعالان صلحی را که در حمله اسرائیل کشته شده اند قهرمان خوانده و گفته است این حادثه سبب می شود که محاصره غزه توسط اسرائیل به صورت یک مسئله بین المللی در آید.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران نیز گفته است حمله اسرائیل و جلوگیری از رساندن کمک های انسان دوستانه به مردم غزه، نشان دهنده قدرت این کشور نیست، بلکه نشانه ضعف این کشور بوده و پایان عمر این رژیم را نزدیک تر می کند.

ترکیه که بسیاری از فعالان صلح سوار بر کشتی ها، از شهروندان این کشور بودند واکنش شدیدی به این حمله نشان داده و سفیر خود در اسرائیل را فراخوانده است.

وزارت خارجه ترکیه خاطر نشان کرده که این حمله که در آبهای بین المللی صورت گرفته و نقض فاحش قوانین بین المللی محسوب می شود، ممکن است به پی آمدهای غیر قابل جبران در روابط دو کشور منجر شود.

تظاهرات گسترده ای نیز در استانبول علیه اسرائیل صورت گرفته است.

دولت آمریکا از کشته و مجروح شدن شماری از فعالان صلح در این حادثه ابراز تاسف کرده و گفته است در حال حاضر سرگرم بررسی وضعبت این حادثه است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا ضمن ابراز تاسف از حادثه، یادآور شده که بریتانیا به دلیل خطرات احتمالی، همواره مخالف دسترسی به نوار غزه از این طریق بوده است.

ویلیام هیگ، خاطر نشان کرده که معهذا اسرائیل باید خویشتنداری نشان داده و تعهدات بین المللی خود را رعایت کند.

بان کی-مون، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است عملیات نظامی اسرائیل او را شوکه کرده است.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه این حمله را محکوم کرده و بر این موضوع تاکید کرده که هیچ چیز نمی تواند حمله به کشتی ها را توجیه کند.

اتحادیه اروپا نیز درخواست تحقیق کامل در این باره را کرده است.

عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب خواستار تشکیل جلسه اضطراری این اتحادیه برای شور و مشورت در این باره شده است.

در همین حال، یونان به عنوان اعتراض به حمله اسرائیل، برنامه مانور هوایی مشترک با اسرائیل را لغو کرده است.

وزارت امور خارجه چند کشور نیز سفیر اسرائیل را برای ادای توضیحات و دریافت اعتراض رسمی احضار کرده اند.

واکنش اسرائیل به انتقادات

دانیل آیالون، معاون وزارت خارجه اسرائیل گفته است کشتی های امدادی در حمایت از گروه حماس به راه افتاده بودند.

به گفته آقای آیالون سازمان دهندگان این برنامه با گروه های تروریستی القاعده، حماس که سابقه قاچاق اسلحه و عملیات تروریستی را دارند، ارتباط داشته اند.

سخنگوی نخست وزیر اسرائیل نیز اعلام کرده که به نیروی دریایی اسرائیل دستور داده شده بود نهایت خویشتنداری را داشته باشند ولی به آنها با چاقو و میله های حمله شده و هدف تیراندازی سرنشینان کشتی ها قرار گرفته بودند.

وی می گوید در این عملیات 10 سرباز اسرائیلی زخمی شده اند که جراحت یکی از آنان شدید است.

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست