برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-07-03

نویدنو12/04/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت) درحالی درصدد آغاز دوباره پروژه «سرمایه گذاری جهانی و مشارکت در زیرساخت ها» هستند که به گفته کارشناسان، این طرح که تقابل با چین را هدف قرار داده، نمی تواند رقیب مناسبی برای طرح کمربند و جاده (جاده ابریشم جدید) باشد.  

 

 

رقابت بر سر کنترل جهان؛ «سرمایه گذاری جهانی و مشارکت در زیرساخت» در برابر «کمر بند ابریشم»

هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت) درحالی درصدد آغاز دوباره پروژه «سرمایه گذاری جهانی و مشارکت در زیرساخت ها» هستند که به گفته کارشناسان، این طرح که تقابل با چین را هدف قرار داده، نمی تواند رقیب مناسبی برای طرح کمربند و جاده (جاده ابریشم جدید) باشد.  

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: گروه هفت روز ۲۶ ژوئن (یکشنبه/ ۵ تیر) برنامه قبلی خود را با هدف تامین منابع مالی زیرساختی برای کشورهای فقیر و درحال توسعه با نام جدید «سرمایه گذاری جهانی و مشارکت در زیرساخت»، بار دیگر راه اندازی کرد. هدف از این پروژه، رقابت با طرح کمربند و جاده چین است که در سال ۲۰۱۳ توسط پکن آغاز شد.

برنامه «دوباره جهان را بسازیم»  ((B۳W)) ابتدا توسط هفت کشور صنعتی جهان برای مقابله با طرح کمربند و جاده چین در اجلاس گروه هفت در کورنوال (ژوئیه ۲۰۲۱) ارائه شد.

اما از آن پس خبری از این تلاش گروه هفت نشد و اعضای هفت کشور صنعتی جهان در اجلاس امسال خود تصمیم گرفتند نفس تازه ای در این پروژه بدمند.

فرانچسکو سیسی، کارشناس، نویسنده و مقاله نویس چینی مقیم پکن، در این زمینه گفت: آمریکا تاکنون نتوانسته پروژه «دوباره جهان را بسازیم» را به پیش ببرد. اما حضور گروه هفت می تواند حرکت تازه ای ایجاد کند. تا وقتی همه چیز محقق نشده نمی توان درباره آن مطمئن بود اما در عین حال نمی توان این طرح را نادیده گرفت زیرا واقعیت دارد و تعهد بزرگ بسیاری از کشورهای اقتصادی جهان می تواند منطقی باشد.

پروژه جایگزین جاده ابریشم گروه هفت چیست؟

این طرح ساخت یک کابل مخابراتی زیر دریایی را شامل می شود که کشور سنگاپور را از طریق مصر و شاخ آفریقا به فرانسه متصل می کند. همچنین شامل ساخت  کارخانه واکسن کووید-۱۹ در سنگال؛ توسعه پروژه های خورشیدی در آنگولا، از جمله شبکه های  کوچک خورشیدی و شبکه های برق خانگی و نیز احداث یک نیروگاه راکتور هسته ای مدولار نوآورانه در رومانی است که از جمله اقدامات این پروژه محسوب می شوند.

دولت بایدن متعهد شد که طی پنج سال آینده ۲۰۰ میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی جهانی جمع آوری کند. انتظار می‌رود کل سرمایه‌گذاری شامل کشورهای گروه هفت و سرمایه خصوصی به ۶۰۰ میلیارد دلار برسد.

در مقابل، چین تنها در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۵۹.۵ میلیارد دلار در پروژه زیرساختی جامع خود سرمایه گذاری کرده است. وقتی نوبت به بخش های حیاتی پروژه می رسد، به نظر می رسد غرب عقب مانده است. در حالی که گروه هفت هنوز در حال بررسی ساخت کابل زیردریایی است که اروپا و آسیای جنوب شرقی را به هم متصل می کند، چین تقریبا هفت سال پیش راه ابریشم دیجیتال خود (DSR) را آغاز کرد. شالوده DSR، اتصال اروپا و آفریقای شرقی (PEACE) است. این بخش از پروژه شامل یک شبکه کابلی زیردریایی به طول ۹۳۰۰ مایل است که قرار است آسیا، آفریقا و اروپا را به هم پیوند دهد. این شبکه برای انتقال بیش از ۱۶ ترابیت بر ثانیه در هر جفت فیبر طراحی شده است و بخش مدیترانه ‌ای آن از مصر به فرانسه نصب شده است.

تردید کارشناسان درباره محقق شدن پروژه گروه هفت

با این حال برخی ناظران سیاسی نسبت به توانایی آمریکا و گروه هفت برای اجرای این پروژه با توجه به تورم بی سابقه و بحران هزینه زندگی که در حال حاضر ایالت های آمریکا را فرا گرفته است، ابراز تردید کرده اند.

بانک‌های مرکزی آمریکا، انگلیس و اروپا در تلاش هستند تا با افزایش نرخ‌های بهره برای کاهش تقاضا، تورم سرسام‌آور را مهار کنند، که نگرانی‌ها از رکود اقتصادی را برانگیخته است.

توماس دبلیو پاوکن نویسنده کتاب «آمریکا درمقابل چین: از جنگ تجاری تا معامله دوجانبه» و مشاور امور آسیا و اقیانوسیه و مفسر سیاسی در این زمینه گفت: واشنگتن مدعی است که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ارسال خواهد کرد. اما این پول از کجا خواهد آمد و واقعا چگونه استفاده می شود؟

وی خاطرنشان کرد سنا با این طرح مخالفت کرده زیرا جمهوریخواهان نگران هستند که ولخرجی های دولت دموکرات باعث افزایش تورم و افزایش بدهی ملی شود.

این مفسر سیاسی اجرای این طرح را در شرایطی که اروپا درمقابل جنگ اوکراین قرار گرفته زیر سوال برده است.

پاوکن همجنین گفت طرح گروه هفت نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای طرح کمربند و جاده به رهبری پکن باشد که کمتر از یک دهه است که اجرا شده است.

این مفسر ژئوپلتیک گفت گروه هفت باید بیان کند که می تواند این پروژه ها را به نتیجه برسانند. به غیر از نیروگاه خورشیدی در آنگولا، من هیچ یک از این ابتکارات را واقعاً کارآمد نمی بینم.

 این کارشناس آسیا و اقیانوسیه اظهار داشت هنوز مشکل دیگری وجود دارد که چگونه می توان این پروژه های غربی را برای کشورهای جنوب جهانی جذاب کرد. به ویژه، گروه هفت در حال پیشبرد برنامه تغییرات آب و هوایی و برنامه کاهش انتشار کربن است که برای اکثر کشورهای جهان سوم که هنوز به سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر و مطمئن‌تر و نیروگاه‌های زغال سنگ متکی هستند، جذاب نیست.

این مفسرسیاسی نتیجه گرفت: آمریکا و گروه هفت در حال دادن نام جدید به یک پروژه شکست خورده هستند و فکر می کنند که می توانند با نام های جدید موفق شوند. اما این پروژه در جهان واقعی کار نمی کند.

بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای مقابله با طرح یک کمربند-یک جاده چین

رادیو بین المللی چین چندی پیش از اختصاص سالانه ۳۰۰ میلیون دلار از سوی آمریکا با هدف سیاه نمایی علیه چین و تخریب طرح «یک کمربند – یک جاده» خبر داده بود.

اختصاص این بودجه از طریق تصویب لایحه رقابت راهبردی ۲۰۲۱ در شورای روابط خارجی سنای آمریکا با موضوع رویارویی با چین در زمینه های راهبردی، اقتصادی و دیپلماتیک صورت گرفت.

در این طرح به روشنی قید شده است که آمریکا درصدد است از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ سالانه با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار بودجه، از نفوذ جهانی چین جلوگیری کند.

در این لایحه آمده که بخشی از این بودجه در اختیار “رسانه های مستقل” و “گروه های ثالث” قرار داده خواهد شد تا به انتشار اطلاعات منفی در مورد طرح «یک کمربند – یک جاده» بپردازند.

شی جین پینگ رییس جمهوری چین سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان دیدار خود از قزاقستان و اندونزی، به ترتیب پیشنهاد ساخت ‘کمربند اقتصادی جاده ابریشم’ و ساخت ‘راه ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم’ را مطرح کرد که این طرح در نهایت با عنوان «یک کمربند – یک جاده» به جهان معرفی شد.

این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تاکنون افزون بر ۱۵۰ کشور، منطقه و سازمان بین المللی موافقت نامه همکاری با چین در مورد این طرح امضا کرده اند.

 جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، در تماس تلفنی پایان ماه گذشته خود با بوریس جانسون تاکید کرده بود که آمریکا و همپیمانانش باید برای مقابله با طرح «یک کمربند – یک جاده» چین یک طرح توسعه زیرساختی با محوریت “کشورهای دموکراتیک” ارائه کنند.

منبع: گزارش های ایرنا

برگرفته از: اخبار روز

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست