برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-06-22

نویدنو01/04/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • نتایج رسمی انتخابات ۲۰۲۲ پارلمان ملی فرانسه از شکست تاریخی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در کسب اکثریت مطلق پارلمان حکایت می کند. بر اساس نتایج به دست آمده ائتلاف حامیان مکرون ۲۴۶ کرسی، ائتلاف نوپس شامل هواداران ژان لوک ملانشون ۱۴۲کرسی، جمهوری خواهان ۶۵ کرسی و مجمع ملی ۸۹ کرسی کسب کردند. مکرون برای کسب اکثریت مطلق در مجلس به ۲۸۹ کرسی نیاز داشت.

 

 

شکست تاریخی؛ مکرون اکثریت مطلق خود در پارلمان را از دست داد

نتایج رسمی انتخابات ۲۰۲۲ پارلمان ملی فرانسه از شکست تاریخی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در کسب اکثریت مطلق پارلمان حکایت می کند.

بر اساس نتایج به دست آمده ائتلاف حامیان مکرون ۲۴۶ کرسی، ائتلاف نوپس شامل هواداران ژان لوک ملانشون ۱۴۲کرسی، جمهوری خواهان ۶۵ کرسی و مجمع ملی ۸۹ کرسی کسب کردند.

مکرون برای کسب اکثریت مطلق در مجلس به ۲۸۹ کرسی نیاز داشت.

طی ۴ دوره ای که انتخابات مجلس قانونگذاری بعد از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شده است، این اولین بار است که رئیس جمهوری قادر به کسب اکثریت مطلق کرسی های مجلس نشده است.  

در گذشته انتخابات پارلمان ملی فرانسه نه تنها پیروزی چهره‌ای که وارد الیزه شده بود را تایید بلکه تقویت هم می کرد، شرایطی که امسال محقق نشد.

کسب این آرا به این معنی است که مکرون برای پیشبرد اهداف خود، ناگزیر باید با دیگر احزاب ائتلاف کند.

بر اساس آمارهایی که لحظه به لحظه در حال تکمیل است، تاکنون سه تن از وزرای مکرون شامل املی دو مونشالَن (Amélie de Montchalin) وزیر انتقال زیست محیطی و انسجام سرزمینی نامزد حوزه انتخابیه ششم اِسون (Essonn)، بریژیت بورگونیون (Brigitte Bourguignon) وزیر بهداشت و پیشگیری نامزد حوزه ششم پا-دو-کاله (Pas-de-Calais) و ژوستین بنن (Justine Benin) وزیر امور دریا نیز نامزد حوزه انتخابیه ۲ گوادلوپ (Guadeloupe) نتوانسته‌اند در حوزه انتخابیه خود پیروز شوند و احتمال دارد تعداد وزرایی که شرایط مشابهی دارند افزایش یابد.

مکرون پیشتر از وزیرانی که نتوانند در انتخابات پارلمانی پیروز شوند خواسته بود که کابینه را نیز ترک کنند. ۱۵ وزیر مکرون از جمله الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه نامزد انتخابات پارلمانی شده‌اند.

طی چهار دوره‌ای که انتخابات مجلس قانونگذاری بعد از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شده است، این نخستین بار است که رئیس جمهور قادر به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس نشده است. به عبارت دیگر در گذشته انتخابات پارلمان ملی فرانسه نه تنها پیروزی چهره‌ای که وارد الیزه شده بود را تایید بلکه تقویت هم می‌کرد؛ شرایطی که امسال محقق نشد.

کسب نتایج امروز به این معنی است که مکرون برای پیشبرد اهداف خود، ناگزیر باید با دیگر احزاب ائتلاف کند و این موضوع قدرت سیاسی و چانه‌زنی دولت را کاهش خواهد داد.

همچنین بر اساس برآوردهای منتشر شده توسط موسسات نظرسنجی، آرای ممتنع در این انتخابات به رقم به ۵۴ درصد رسید و به عبارتی حدود ۲۶.۳ میلیون فرانسوی مانند هفته گذشته که رکورد آرای ممتنع در دور اول را با رقم ۵۲.۴۹ درصد ثبت کردند، در این دور نیز از صندوق‌های رای دوری گزیدند.

فرانسه در بن‌بست سیاسی؛ درود مخالفان مکرون به شکست رئیس جمهور

ملانشون قوی‌ترین اپوزیسیون مکرون

لو فیگارو گزارش داد که بر اساس برآوردهای اولیه، ائتلاف حامیان مکرون باید در پارلمان ملی با جمهوری‌خواهان تجمیع شوند و ائتلاف چپ به رهبری ملانشون اکنون به عنوان نخستین نیروی اپوزیسیون علیه قوه مجریه ظاهر می‌شود.

ملانشون پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات به کنایه به “شکست کامل حزب ریاست جمهوری” درود فرستاد و گفت: هیچ اکثریتی وجود ندارد و فرانسه خود را به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: سطح رای ممتنع هنوز بسیار زیاد و بدان معنی است که بخش بزرگی از فرانسه نمی‌دانند به کجا باید بپیوندند.

رهبر حزب “فرانسه تسلیم‌ ناپذیر” که حال رهبری ائتلاف موسوم به “نوپس” را بر عهده دارد، اضافه کرد: شکست حامیان مکرون موسوم به “مکرونی” شکست اخلاقی کسانی است که به همه درس دادند. آنها صفوف حزب مجمع ملی (راست افراطی به رهبری مارین لو پن) را تقویت کردند.

ملانشون با بیان اینکه من در حال تغییر موقعیت رزمی خود هستم، ادامه داد: فردا شاید با اکثریت به عنوان نخستین نیروی سیاسی از خواب بیدار شوید.

تبدیل مکرون به رئیس جمهور اقلیت و بدون قدرت

در طرف دیگر، مارین لو پن رهبر حزب راست افراطی “مجمع ملی” نیز فراتر از تصور ظاهر شد و توانست ۸۰ تا ۱۰۰ کرسی که بزرگترین گروه پارلمانی منتسب به این حزب در تاریخ خانواده سیاسی این جناح سیاسی است را تشکل دهد.

لو پن ضمن استقبال از نتایج به دست آمده اظهار داشت: مردم تصمیم گرفتند یک گروه پارلمانی بسیار قدرتمند از نمایندگان مجمع ملی را به مجلس بفرستند.

وی اضافه کرد: این گروه تا حد زیادی بزرگترین گروه در تاریخ خانواده سیاسی ما خواهد بود.

لو پن گفت: ما به اهداف خود دست یافته‌ایم و آن تبدیل مکرون به یک رئیس جمهور اقلیت و بدون کنترل قدرت است.

وی دنبال کردن بازترکیب سیاسی برای نوسازی دموکراتیک را ضروری خواند و آن را با راهبرد تشکیل یک گروه اپوزیسیون قاطع علیه ساختارشکنی‌ها از بالا یعنی “مکرونیست‌ها” و از پایین “نوپس‌ها” تعریف کرد.

رهبر حزب راست افراطی مجمع ملی با بیان اینکه ما یک مخالف محکم اما محترمانه نهادها را تجسم خواهیم کرد، افزود: من از همه مردم فرانسه می‌خواهم که در این ماجراجویی هیجان‌انگیز به نام فرانسه به ما بپیوندند. ما برای فرانسه و جمهوری می‌جنگیم.

وزیر اقتصاد: با یک شوک دموکراتیک روبه‌رو هستیم

وزیر اقتصاد فرانسه نیز ضمن اظهار نگرانی نسبت به نتایج انتخابات در شبکه تلویزیونی فرانس ۲ اظهار داشت: ما با یک شوک دموکراتیک به دلیل فشار بسیار قوی “مجمع ملی” رو به‌رو هستیم.

برونو لومر خواستار تجمع نیروهایی است که می‌خواهند با اکثریت حکومت کنند.

وی اضافه کرد: ما باید این فرهنگ سازش را حول ارزش‌ها و ایده‌های قوی داشته باشیم.

وزیر همبستگی: کشور را فلج نکنیم

دَمین آباد (Damien Abad) وزیر همبستگی، خودمختاری و افراد دارای معلولیت که در هفته‌های اخیر اتهامات اخلاقی بر وی سنگینی می‌کند نیز پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: ما برای عمل، به اکثریت نیاز داریم، نه فلج کردن.

وی که در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه توانست در حوزه انتخابیه پنجم اَن (Ain) پیروز شود، اظهار داشت: امشب برای عمل به اکثریت نیاز داریم و [نباید] کشور را فلج کنیم.

روز یکشنبه (۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد) درهای حوزه‌های اخذ رای ساعت هشت صبح به وقت پاریس (۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) گشوده شد تا فرانسوی‌ها سرنوشت ۵۷۷ کرسی مجلس ملی را روشن کنند.

از جمعیت حدود ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری فرانسه، نزدیک به ۴۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

اهمیت این انتخابات برای مکرون در آن بود که در صورت برخورداری حزبش از اکثریت قاطع در مجلس، می توانست برای اجرای برنامه‌های خود در پنج سال دوم ریاست جمهوری مسیر هموارتری داشته باشد.

در دور نخست این انتخابات که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد، “اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی” موسوم به “نوپس” متشکل از حزب “فرانسه تسلیم ناپذیر”، “اروپ اکولوژی-سبزها” (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS) که حامیان ژان لوک ملانشون را تشکیل می‌دهند، توانستند ۲۵.۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهند و این درحالی است که ائتلاف حامیان رئیس جمهور موسوم به “با هم” متشکل از حزب مکرون با عنوان “جمهوری به پیش”، “جنبش دمکراتیک” (Modem)، افق‌ها” (Horizons) و “اقدام” از احزاب سیاسی راست میانه، موفق شد ۲۵.۷۵ درصد آرا را از آن خود کند.

جمهوری‌خواهان فرانسه هرگونه توافق با مکرون را رد کردند

رهبر حزب جمهوری‌خواه فرانسه از احزاب دست راستی که یکی از امیدهای «امانوئل مکرون» برای هم‌سویی با احزاب موافق محسوب می‌شد، هرگونه سازش و توافق را با دولت رد کرد.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، «کریستیان ژاکوب» رهبر جمهوری‌خواهان در اظهاراتی روشن، راه هرگونه سازش با دولت مکرون را در ترکیب جدید مجلس بست و اعلام کرد: ما به‌عنوان اپوزیسیون در کارزار انتخاباتی فعالیت و در انتخابات پارلمانی شرکت کردیم و اپوزیسیون باقی می‌مانیم.

به گفته وی، حزب جمهوری‌خواه باید به شکل «یک اپوزیسیون سازنده و واقعی» در مقابل رئیس جمهوری «که همه چیز را نابود خواهد کرد» باقی بماند.

ژاکوب با اشاره به نتیجه مطلوب حزبش در انتخابات پارلمانی و کسب ۶۵ کرسی، گفت: ما به نتیجه‌ای بالاتر از همه پیش‌بینی‌های هفته گذشته دست یافتیم.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که احزاب موافق مکرون در انتخابات دیروز ۲۴۶ کرسی را به دست آورد و از دستیابی به اکثریت مطلق باز ماند. در این حالت تنها حزب نزدیک به مواضع دست‌راستی مکرون، جمهوری‌خواهان هستند که در صورت سازش با آنها رئیس جمهوری می‌توانست مسیر اجرای برنامه‌ها و اصلاحات مورد نظر خود را هموار کند.

پیشتر «ژان فرانسوآ کوپه» شهردار یکی از شهرهای فرانسه و از چهره‌های جمهوری‌خواه از احتمال «توافق» این حزب با دولت سخن گفته بود. احتمالی که بسیاری از هم‌حزبی‌هایش آن را رد کرده بودند.

«اورهلین پرادیه» یکی از نمایندگان جمهوری خواه در پارلمان در گفت‌وگو با شبکه ۲ تلویزیون فرانسه گفته است: جمهوری خواهان دلیلی ندارند که بخواهند دولت مکرون را نجات دهند.

«اریک سیوتی» دیگر نماینده این حزب نیز گفت: فکر نمی‌کنم بتوانیم لاستیک زاپاس «مکرونی»ها باشیم.

نخست وزیر فرانسه استعفا داد، مکرون نپذیرفت

  • اخبار روز

در نخستین واکنش به تحت تاثیر قرار گرفتن کابینه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه پس از ناکامی در کسب اکثریت مطلق، «الیزابت بورن» نخست وزیر استعفا کرد.

شبکه خبری «فرانس ۲۴» از کاخ ریاست جمهوری فرانسه گزارش داد که الیزابت بورن استعفای خود را ارائه کرده اما مکرون آن را نپذیرفته است.

مکرون امروز با لغو نشست شورای وزیران در کاخ الیزه، میزبان گروه های سیاسی راه یافته به مجلس است. هدف از این نشست «یافتن راه حل سازنده» اعلام شده است.

ناکامی احزاب طرفدار مکرون در کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس، بورن را از دیروز با فراخوان‌های متعددی برای استعفا مواجه کرد

«اولیویا گرگوری» سخنگوی دولت اما  با تاکید بر باقی ماندن الیزابت بورن در ترکیب کابینه اعلام کرده بود: سه وزیری که موفق نشدند در انتخابات مجلس پیروز شوند کابینه را ترک می کنند.

جمهوری خواهان عصا و چرخ یدکی اکثریت نخواهند بود

جمهوری خواهان علیرغم از دست دادن تعداد زیادی از کرسی های خود، نزدیکترین نیرو به ماکرون برای تامین اکثریت لازم در مجلس ملی فرانسه هستند. با این حال آن ها تاکنون مواضع سختی را اتخاذ کرده اند.

کریستین ژاکوب، رهبر جمهوری خواهان (LR) روز سه شنبه در مورد همکاری جمهوری خواهان با مکرون گفت این به او بستگی دارد که پیشنهاداتش را روی میز بگذارد.

وی تاکید کردمن به رئیس جمهور گفتم اصلاً امکان ندارد ما وارد همکاری ای شویم که می تواند خیانت به رأی دهندگان ما باشدآقای ژاکوب که اولین نماینده حزبی بود که توسط رئیس دولت پذیرفته شد، تأیید کردما در اپوزیسیون کارزاری انجام دادیم، در اپوزیسیون مصمم اما مسئول باقی می‌مانیم.

وی در یک نشست خبری در باغ الیزه افزود : ما هرگز با انسداد در موسسات موافق نیستیم، اما بحثی از ورود به پیمان ائتلافی، مشارکت یا هر چیزی از این قبیل وجود ندارد . او گفت: “این او است که رئیس جمهوری است، این او است که خواستار این جلسه است، این به او بستگی دارد که پیشنهادات را روی میز بگذارد.”

آقای ژاکوب، گفت تحلیل خود را با صراحت ارائه کرد، رئیس دولت گوش داد اما هیچ پیشنهادی وجود نداشت “.

بر اساس گزارش وی، او به ویژه به امانوئل ماکرون گفته است که در شرایط کنونی «مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارد، زیرا «افراطی‌ها را ابزاری کرده است» و «می‌خواهد با شکار غیرقانونی، ما را تضعیف کند» که «به تضعیف نظام جمهوری و دموکراسی منجر شد».

در مورد احتمال استعفای الیزابت بورن، نخست وزیر، که تا روز سه شنبه توسط امانوئل ماکرون پذیرفته نشده است، جیکوب اطمینان داد : «به او گفتم که این مسئولیت اوست» و «این تنها انتخاب او بود» . او گفت: «به دولت توصیه می‌شود که درخواست اعتماد نکند» اما اگر «طلب کند، ما به آن رأی نمی‌دهیم» .

کمی پیشتر در فرانس اینتر، رئیس جمهوری خواهان اطمینان داده بود که LR نه عصا و نه چرخ یدکی اکثریت خواهد بود.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست