برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-04-18

نویدنو 29/01/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • اوکراین به صلح و امنیت نیاز دارد، نه به جنگ دائمی که برای خدمت به منافع کشورهای معین یا ائتلاف‌های نظامی طراحی شده است.  با این وجود دخالت‌های نظامی خواه درعراق یااوکراین به طور کلی باید رد شود، تبدیل اوکراین به منطقه مناسب دیگری از مبارزه ژئو پلیتیکی ابدی بین ناتو و روسیه پاسخ (حل مشکل) نیست.

 

 

ازکره تا لیبی: درباره آینده اوکراین و جنگ‌های پایان ناپذیر ناتو

رمزی بارود-هاتف رحمانی

 

درباره تبعیض و استاندارد دوگانه رسانه‌ها در واکنش غرب به جنگ روسیه - اوکراین، درمقایسه با دیگر ستیزه‌های نظامی در سراسرجهان، به ویژه در خاورمیانه و جنوب جهان بسیار گفته و نوشته‌اند. خیلی آشکارنیست که این چنین ریاکاری بازتابی از پدیده‌ی بسیار بزرگ‌تری است که  برروابط غرب در رابطه با جنگ ومناطق جنگی حاکم است.

روز 19 مارس، یادبود  نوزدهمین سال تجاوز امریکا به عراق بود که بر اساس معتدل ترین برآوردها، بیش از یک میلیون عراقی را کشت. پی‌آمدهای آن جنگ به همان اندازه‌ای که ویرانگر بود تمام منطقه خاورمیانه را نیز بی ثبات کرد، و به جنگ‌های داخلی و نیابتی متعددی منجرشد. جهان عرب تا همین امروز در اثر آن تجربه‌ی وحشتناک درحال گیج خوردن است.  

19 مارس یادبود یازدهمین سالگرد جنگ ناتو علیه لیبی نیزبود و 5 روز بعد، با یادبود  23 مین سال گشت جنگ ناتو علیه یوگسلاوی دنبال شد. این جنگ‌ها مانند هرجنگی به رهبری ناتو پس از شکل گیری ائتلاف در سال 1949، به ویرانی گسترده و مرگ‌های تراژیک ختم شد.  

هیچ یک از این جنگ‌ها، که درسال 1950 با دخالت ناتو در شبه جزیره کره آغازشد، سبب ثبات هیچ یک از مناطق جنگی نشده است. عراق هنوز در برابر تروریسم و دخالت‌های نظامی خارجی آسیب پذیر است و به شیوه‌های بسیاری هنوزکشوری اشغال شده باقی مانده است. لیبی بین اردوهای مختلف جنگی تقسیم شده‌است، وبازگشت به جنگ داخلی یک احتمال واقعی است. 

با این‌حال، انگار که  بیش از هفتادسال دخالت‌های نظامی شکست خورده هیچ درس معنا داری به ما نیاموخته باشد، اشتیاق به جنگ بالا است. هر روز، عنوان خبرها به ما می‌گوید که امریکا، بریتانیا، کانادا، آلمان، اسپانیا و تعداد دیگری از قدرت های غربی تصمیم به ارسال نوع جدیدی از "سلاح‌های کشنده" به اوکراین گرفته‌اند. پیش از این هم میلیاردها دلار از سوی کشورهای غربی برای کمک به جنگ در اوکراین اختصاص یافته بود. 

در مقابل، تعداد بسیاراندکی از کشورها رویکردهایی برای راه حل‌های دیپلماتیک، و مسالمت آمیز مطرح کرده‌اند. تعداد انگشت شماری از کشورهای خاورمیانه، افریقا و آسیا پیشنهاد میانجی‌گری کرده اند یا روی راه حل دیپلماتیک برای جنگ پافشاری می‌کنند، آن‌ها مانند تصریح وزیرخارجه چین در 18 مارس استدلال می‌کنند که " تمام طرف‌ها به حمایت مشترک از برقراری گفتگو و مذاکره بین روسیه و اوکراین که نتیجه بخش و هدایت به صلح باشد نیاز دارند."

اگرچه نقض حق حاکمیت هرکشوری طبق قوانین بین المللی غیرقانونی، و نقض آشکارمنشور سازمان ملل است، اما به معنای آن نیست که تنها راه حل خشونت، ضدخشونت است. این امر در مورد روسیه و اوکراین، به عنوان کشوری که به مدت 8 سال  با جنگ داخلی ، و درو کردن جان هزاران نفر و محروم کردن تمام جامعه از هرحسی از صلح یا امنیت در اروپای شرقی زیسته ا‌ست نمی‌تواند درست‌تر باشد. سلاح‌های ناتو احتمالا نمی‌تواند علت ریشه‌ای این مبارزه همگانی را توضیح دهد. بر عکس، این سلاح‌ها تنها می‌توانند آتش را شعله ورتر کنند. اگر جنگ افزار بیشتر پاسخ بود، مسئله جنگ می‌توانست سال‌ها قبل حل شده باشد. طبق اعلام بی بی سی، امریکا پیش از این، در طی 8 سال گذشته، بسیار قبل از جنگ کنونی مبلغ 2.7 میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است. این زرادخانه گسترده "جنگ افزارهای ضد تانک وضد زرهی... تفنگ‌های ساخت امریکا، مهمات و لوازم مربوطه را دربر می گیرد. "     

به دنبال عملیات نظامی روسیه در 24 فوریه ، سرعتی که کمک نظامی اضافی به اوکراین سرازیر شده است در تاریخ مدرن بی سابقه است. این امر نه تنها پرسش‌های سیاسی و قانونی ، بلکه پرسش‌های اخلاقی – ونیزاشتیاق به تامین مالی جنگ و فقدان جدیت برای بازسازی کشورها - را مطرح می‌کند.

پس از 21 سال جنگ و تجاوز امریکا به افغانستان، که به یک بحران انسانی و پناهندگی منجر شده است، کابل اکنون تا حد زیادی به حال خود رها شده است. سپتامبر گذشته، آژانس پناهندگان سازمان ملل هشدار داد که " در افغانستان بحران انسانی بزرگی در حال پدیدار شدن است"، با این حال هیچ کاری برای پاسخ به این بحران " پدیدار شونده"، که از آن زمان به شدت بدتر شده است به عمل نیامده است. 

در اروپا به ندرت از پناهنده افغان استقبال می‌شود. همین امر در مورد پناهندگانی که ازعراق، سوریه، لیبی، مالی و دیگرمناطقی که ناتومستقیم یا غیر مستقیم در آنجا درگیراست مصداق دارد. این ریا کاری زمانی که ما ابتکارهای بین‌المللی را که هدف آن حمایت از پناهجویان جنگی، یا بازسازی اقتصاد کشورهای جنگ زده است ملاحظه می‌کنیم برجسته می‌شود.

فقدان جدیت درحمایت از ملت‌های جنگ زده  را با رضایت بی مانند در تدارک جنگ افزار برای اوکراین مقایسه کنید. متاسفانه، زمان زیادی نیست که میلیون‌ها پناهنده اوکراینی که کشورشان را در هفته‌های اخیر ترک کرده اند به باری بر دوش اروپا تبدیل می‌شوند، از این رو در معرض همان نوع انتقاد جریان اصلی و حملات راست افراطی قرار دارند.

در عین حال حقیقت آن است که رویکرد غرب نسبت به اوکراین با رویکرد آن نسبت به قربانیان دخالت‌های غربی متفاوت است، شخص باید پیش روی تصوری که  اوکراینی های "ممتاز" در نهایت بهتر از قربانیان جنگ در سراسر خاورمیانه خواهند بود محتاط باشد. به موازات امتداد جنگ، اوکراین، خواه در اثر تاثیر مستقیم جنگ یا دراثرآسیب روانی جمعی که قطعا به دنبال آن خواهد آمد به رنج خود ادامه خواهد داد. انبارکردن جنگ افزارهای ناتو در اوکراین، همان طور که در لیبی رخ داد، احتمالا نتیجه معکوس خواهد داد. در لیبی  جنگ افزارهای ناتو جنگ داخلی یک دهه ای کشوررا شعله ور کرد.

اوکراین به صلح و امنیت نیاز دارد، نه به جنگ دائمی که برای خدمت به منافع کشورهای معین یا ائتلاف‌های نظامی طراحی شده است.  با این وجود دخالت‌های نظامی خواه درعراق یااوکراین به طور کلی باید رد شود، تبدیل اوکراین به منطقه مناسب دیگری از مبارزه ژئو پلیتیکی ابدی بین ناتو و روسیه پاسخ (حل مشکل) نیست.

https://www.counterpunch.org/2022/04/07/from-korea-to-libya-on-the-future-of-ukraine-and-natos-neverending-wars/

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست