برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-03-31

نویدنو 12/01/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

 ویژه هشتمین سال جنگ جنایتکارانه علیه مردم یمن

 

مردم یمن از بی رحمی‌ها هم رنج می‌برند- کتی کلی هاتف رحمانی

هدف سازمان ملل جمع‌آوری بیش از 4.2 میلیارد دلار برای مردم جنگ زده یمن تا 15 مارس بود. اما وقتی‌که زمان تعیین شده به پایان رسید، تنها 1.3 میلیارد دلار جمع آوری شد.

جان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژی گفت،" من مایوس شده ام. مردم یمن به همان اندازه حمایت و همبستگی نیازدارند که ما شاهد آن برای مردم اوکراین هستیم. بحران در اروپا به صورت فاجعه باری روی دسترسی یمنی‌ها به غذا و سوخت تاثیر می‌گذارد و وضعیت ازقبل ترسناک را بدتر می‌کند."

یمن که بیش از 35 درصد گندمش را از روسیه و اوکراین وارد می‌کند، قطع واردات گندم سبب افزایش نجومی در قیمت مواد غذایی خواهد شد.

بشیرال سلوی، سخنگوی کمیسیون بین‌المللی صلیب سرخ در یمن گفت،" از همان آغاز جنگِ اوکراین، ما شاهد افزایش سریع بهای مواد غذایی تا بیش از50 درصد بوده ایم. میلیون‌ها خانواده یمنی نمی‌دانند غذای بعدی خود را چگونه به دست می‌آورند."

محاصره وحشتناک و بمباران یمن، به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی، اکنون وارد هشتمین سال خود می‌شود. سازمان ملل در پائیز گذشته برآورد کرد که مرگ مردم یمن تا پایان سال 2021 می‌تواند به 377.000 نفر برسد.

امریکا به موازات حفظ و جریان پیوسته ارسال جنگ افزاربه تامین قطعات یدکی هواپیماهای جنگی عربستان سعودی، ادامه می‌دهد. بدون این پشتیبانی، سعودی‌ها قادر به حملات مرگبارهوایی خود نخواهند بود.

با این‌حال امریکا، به صورت فاجعه باری به جای محکوم کردن بی‌رحمی‌های انجام شده با تجاوز سعودی- اماراتی، بمباران و محاصره یمن، به رهبران این کشورها خودشیرینی می‌کند. به محض آن‌که تحریم‌ها علیه روسیه فروش جهانی نفت را ازهم گسست، امریکا برای اتکای بیشتر برتولید نفت سعودی و امارات درحال ورود به گفتگو با این کشورها است. و عربستان و امارات نمی‌خواهند بدون توافقی با امریکا برای کمک به افزایش حملات آن‌ها علیه یمن تولید نفت خود را افزایش دهند.  

گروه‌های حقوق بشری ائتلاف تحت رهبری سعودی / امارات را به خاطر بمباران راه‌های آهن، محل‌های ماهیگیری و تاسیسات فاضلآب، عروسی‌ها، مراسم ترحیم و حتی اتوبوس مدرسه کودکان محکوم کرده اند.  سعودی‌ها در حمله‌ای جدید، شصت مهاجر افریقایی را که در سعاد در بازداشت نگه داشته می‌شدند کشت.

محاصره یمن از سوی سعودی واردات کالاهای اساسی برای زندگی روزانه را مختل و مردم یمن را برای بقا به گروه های اعانه وابسته کرده است.

راه دیگری وجود دارد. پرامیلا جایاپال از واشنگتن و پتر د فازیو از اورگان نمایندگان امریکا، هر دو هم از دموکرات‌ها، اکنون برای تصویب قطعنامه قدرت‌های جنگ یمن تلاش می‌کنند. لایحه درخواست می‌کند که کنگره حمایت نظامی برای جنگ ائتلاف سعودی/امارات علیه یمن را قطع کند.

در روز 12 مارس، عربستان سعودی 81 نفر از جمله 7 یمنی را –  که دونفر از آن‌ها اسیر جنگی و پنج نفرشان متهم به انتقاد از جنگ عربستان علیه یمن بودند- اعدام کرد.

تنها دو روز پس از اعدام جمعی، شورای همکاری خلیج(فارس)، شامل بسیاری ازشرکای ائتلاف حمله کننده به یمن، تمایل سعودی به میزبانی گفتگوهای صلح را در پایتخت عربستان، ریاض اعلام کرد، که رهبران انصارالله یمن( غیررسمی معروف به حوثی‌ها) را به خاطر مورد بحث قرار دادن جنگ درمعرض خطر اعدام از سوی عربستان سعودی قرار می‌دهد.

سعودی‌ها شدیدا روی قطعنامه معیوب سازمان ملل که رزمندگان حوثی را به خلع سلاح می‌خواند اما هرگز از ائتلاف سعودی / اماراتی مورد پشتیبانی امریکا به عنوان طرف‌های جنگ سخنی نمی‌گوید اصرار کرده اند. حوثی‌ها می‌گویند آن‌ها به میز مذاکره خواهند آمد، اما به سعودی‌ها به‌عنوان میانجی نمی‌توانند اعتماد کنند. این امر، با معلوم بودن رفتارکینه توزانه عربستان سعودی منطقی به نظر می‌رسد.

مردم امریکا حق دارند اصرار کنند که سیاست خارجی امریکا مستند به احترام به حقوق بشر، سهم منصفانه از منابع وتعهد جدی به پایان تمام جنگ‌ها باشد. ما باید کنگره را به استفاده ازاهرم‌هایی که از بمباران هوایی دائمی یمن جلوگیری کند و از قطعنامه ارائه شده از سوی جایاپل و د فازیو پشتیبانی کند تشویق کنیم.

شما هم می‌توانید بشریت را فرابحوانید و به اعتراف به حملات امریکا علیه غیرنظامیان یمنی تشویق کنید، غرامت تعیین کنید و سیستم‌های وحشتناک تقویت کنندۀ نظامی‌گری بی سرانجام ما را اصلاح کنید.

کتی کلی، فعال صلح ونویسنده، همکار هماهنگ کننده کارزار کشتار پهپادها را ممنوع کنید و رئیس هیئت جهان ورای جنگ است.

04/01/1401

https://countercurrents.org/2022/03/the-people-of-yemen-suffer-atrocities-too/

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست