برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-03-31

شماره  1115                 29 بهمن ماه  1400

گزارش ۴۸مین آئین بزرگداشت یاد گلسرخی و دانشیان

  • مضمونِ پیام سخن‌رانان آئینِ بزرگداشت امسال به حاضران، ضرورتِ اندیشیدن به وظایفِ انقلابی روز با الهام از منشِ انسانی و شجاعتِ انقلابی کرامت دانشیان و خسرو گلسرخی برای حل مشکلات امروز جامعه و تامین سعادت کارگران و زحمتکشان بود که مورد تشویق و تایید کلیه حاضران قرار گرفت. 

سرنوشت وحشتناک پیش‌روی مردم افغان

وی جی پراشاد- برگرداننده: هاتف رحمانی

  • حکایت ثریا یکی از حکایت‌های دامنگیر میلیون‌ها نفر است، دراستان اورزوگان، درجنوب افغانستان، به خاطرفقدان مایه‌کوبی موارد سرخک درحال افزایش است. رشته توئیت درباره ثریا از جانب یونیسف افغانستان یادآوری آشکاری درباره وخامت وضعیت درکشور و تاثیرآن برزندگی کودکان است: "بدون اقدام فوری، ممکن است یک میلیون کودک از سوء تغذیه شدید بمیرند."  یونیسف اکنون درحال توزیع،" خمیربادام پرانرژی" برای جلوگیری از فاجعه است.  

شماره  1114                 19 بهمن ماه  1400

سخن روز: انقلاب نه، فروپاشی

کسرا فروهی

  • به‌تازگی سایت 10 مهر میزگردی با عنوان "آیا شعار سرنگونی جمهوری اسلامی در شرایط کنونی شعار درستی است؟" با حضور سه تن از اعضای تحریریه این سایت و سه مهمان همسو برگزار کرده است و با طرح پرسش بالا به نقد شعار "طرد ولایت فقیه" که از سوی حزب تودۀ ایران طرح می‌شود و شعار "گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی" طرح شده از سوی حزب چپ ایران پرداخته است.

روس ها دارند می‌آیند: آیا پکن و مسکو درآستانۀ ائتلاف رسمی هستند؟

رمزی بارود-روماناروبئو- برگردان: هاتف رحمانی

  • چین و روسیه از قبل بر اساس مدلی منطقه ای و جهانی به صورت غیررسمی عمل می‌کردند که می‌تواند با سازمان  منحل شده پیمان ورشو (1955-1991) ، که ائتلافی سیاسی و نظامی بین اتحادشوروی و کشورهای اروپای شرقی باهدف متوازن سازی ائتلاف ناتو به رهبری امریکا بود مقایسه شود. پیمان ورشوعلیه سلطه غربی به رهبری امریکا تلاش می‌کرد و محافظت ازمنافع اعضاء پیمان را در سراسر جهان عملی می‌کرد. به نظر می‌رسد تاریخ، اگرچه با نام های مختلف خود را  تکرار می‌کند.

غزل برای درخت

سیاوش کسرایی

( 5 اسفند 1305 اصفهان - 19 بهمن 1374 وین)

وقتی که بادها

در برگ‌های در هم تو لانه می کنند

وقتی که بادها

گیسوی سبز فام تو را شانه می کنند

غوغایی ای درخت

وقتی که چنگ وحشی باران گشوده است

در بزم سرد او

خنیاگر غمین خوش آوایی ای درخت

فراخوان سراسری ده ها تشکل مستقل بازنشستگان

برای برگزاری تجمع اعتراضی یکشنبه ۲۴ بهمن

  • ما بازنشستگان همواره به سنت مبارزه و دستاورد یکشنبه های اعتراضی پایبند هستیم و تا رسیدن به خواست‌های بحق خود از اعتراض و تجمع دست نخواهیم کشید.

  • وعده دیدار ما:یکشنبه ۲۴ بهمن ساعت ۱۰/۳۰، تهران: مقابل مجلس

  • شهرستان‌ها: مقابل ادارات کل تامین اجتماعی

در آستانِ اطلسینِ سَحَر

به مناسبت 105 مین سال روزتولد احسان طبری

 

سُروده‌های پَراکنده و منتشرنشدۀ احسان طبری

(حاوی 240 سُروده و ترجمۀ گردآوری‌شده)

گردآورندگان: اُمید سحر، هاتف رحمانی، بهروز مطلّب‌زاده

ویرایش: اُمید

تعدادِ صفحات: 538 صفحه

ویراستِ نخست: بهمن 1400

 

  • آن‌چه مهمّ است، زیست و آفرینشِ طبری است که باید در بوته‌ی نقد و درکِ نَسل‌ها پالایش یابد و راه توشه‌ای را برای ادامۀ آن "آن"ی که طبری در تلاش برای آفرینش و "چشم‌به‌راهِ زایشِ" آن بوده، فراهم آورد. گامِ اول در این راه، معرّفی همه‌‎سویه و درستِ آثارِ گوناگون احسان طبری است تا درحینِ خوانده‌شدن نقد شوند و با نقدِ خود، راه‌های نوینی را بر اساسِ منطق و روشِ اندیشگیِ طبری در پیشِ روی نَسل‌های امروز و فردا قرار دهند.

شماره  1113                 10 بهمن ماه  1400

با کمال اوکویان درباره کنفرانس فوق‌العاده اخیر و گفتگوهای سیاسی درباره اپوزیسیون

 توسط روزنامه نگار اوزلم تمنا- ترجمه : هاتف رحمانی

  • مردم باید سیاست‌ها را با پیوستن نیروها در محل‌های کار، در محلات، و مدارس عملی کنند. در غیراین صورت، شیوه‌ای از سیاست مبتنی بر چند شخصیت، به اصطلاح رهبران، و "قهرمانان"، همان‌طور که خواسته سرمایه‌داران است قطعی خواهد بود. حزب کمونیست ترکیه، با تاکید بر ضرورت مبارزه سازمان یافته،  اعلام می‌کند که حزب اجازه تحقق چنین امری را نخواهد داد. 

جنایت ۶۰ ساله،144413.4میلیارد دلار زیان محاصرهی اقتصادی آمریکا علیه کوبا

  • محاصره به پیچیده‌ترین، طولانی‌ترین و غیرانسانی‌ترین اقدام جنگ اقتصادی که تاکنون علیه هر کشوری انجام شده، تبدیل شده است. این محاصره تأثیرات محدود کننده ای برای توسعه اقتصادی کوبا دارد، زیرا هدف آن جلوگیری از روابط تجاری با کشورهای ثالث، جلوگیری از عملیات بانکی و مالی تا حد امکان، محدود کردن سرمایه‌گذاری خارجی و قطع همه منابع درآمد است.

ملکه محمدی در نهال‌ها تکثیر شد

ارژنگ

 

  • از میهنی به بزرگی ایران، تنها چهاردیواری کوچک و تنگی با یک پنجرۀ کوچکِ آهنی که اختیارِ باز و بسته کردنش نیز در دست او نبود، نصیب‌اش شد. نزدیک به ده‌سال، بی خبر از همسر وُ هم‌کیش وُهم‌دوشِ خویش با قامتی افراشته در این چهاردیواریِ اجباری انتظار کشید تا سرانجام آفتاب و سبزه و خاک و انسان را دوباره دید.

قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران،

 دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

 

  • ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم که فریاد بزنیم ساختار آموزش در این کشور سیر قهقرایی را می پیماید و عدالت آموزشی بیش از هر زمان دیگری به محاق رفته است. ما جمع شده ایم اعلام نماییم کارد به استخوان رسیده و زندگی و معیشت فرهنگیان بازنشسته و شاغل مانند اکثریت جامعه و زحمتکشان دچار بحران شده‌است.

آیا اعتراضات قزاقستان قابل پیش بینی بود؟

یک پیمایش آکادمیک پریشانی پیش ازهمه‌گیری درقزاقستان را نشان می‌دهد

نویسندگان: گراردتوآل، جان اولافلین، مارلن لاروئل

ترجمه: هاتف رحمانی

  • اکنون آشکاراست که این اعتراض‌ها پدیده منحصر یک پارچه‌ای نبودند. اعتراض‌ها بیشترآبشاری از رخ‌دادهای درهم پیچیده‌ای بودند که با اعتراض‌های مردمی منطقه‌ای آغاز شد، و بعد به صورت خود به خودی در تمام شهرهای بزرگ گسترش یافت، و در آلماتی به خشونتی غیرعادی و اقدام به کودتایی ظاهرا شکست خورده از سوی عناصری از نخبگان ناراضی اطراف نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین ختم شد.

دنیا در بهمن متولد می‌شود

داستان انتشار مجله دنیا و بازخوانی قتل تقی ارانی

خسرو باقری

  • دکتر ارانی در مجله دنیا به نقد همه‌جانبه اندیشه‌های متداول روشنفکران آن عصر، به‌ویژه عرفان‌مآبی محمدعلی فروغی و برادرش، ابوالحسن فروغی برخاست. در عین حال او با نظریه بازگشت به دوران پیشاماشین که آن موقع از طرف احمد کسروی مطرح می‌شد، مخالفت می‌کرد. او در کتاب عرفان و اصول مادی می‌نویسد: «برای خوشبختی بشر در هم شکستن ماشین، بیانگر انحطاط و عقب‌رفتن است. باید یک قدم جلوتر رفت و موقعیت غلط ماشین را در هم شکست»

مقابله بین امریکا- ناتو- اتحادیه اروپایی و روسیه

حزب کمونیست یونان- برگردان : هاتف رحمانی

  • در روزهای اخیر، تقابل بین امریکا- ناتو- اتحادیه اروپایی و روسیه تشدید می‌شود. استقرار گسترده نیروهای نظامی در سراسر منطقه از بالتیک تا دریای سیاه با مذاکراتی بین این نیروها همراه است. ...در شرایط غالب بر جنبش جهانی کمونیستی، دست‌یابی به موضع مشترک در چنین موضوع هایی آسان نیست. برای دست‌یابی به چنین موضعی، اول از همه، روشن کردن رویکردهای متفاوتی که وجود دارد ضروری است، و دراین رابطه، نامه سرگشاده بخش روابط بین الملل کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان درباره قطعنامه پیشنهادی حزب‌کمونیست اسپانیا در رابطه با تحولات ذکرشده مفید است.

شماره  1112                 2 بهمن ماه  1400

رخ دادهای قزاقستان از منشور داوری ها-5

  • دراین شماره از رخ دادهای قزاقستان بیانیه مشترک احزاب کمونیست وکارگری و فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری، و در ادامه سه نوشتار از رفقا مسعود امیدی ، کامران پورصفر و اسد کشتمند تقدیم خوانندگان می شود.  روشن است که انتشارآن ها به معنای موافقت کامل نویدنو با مفادد وموضع گیری آن ها نیست.

  • بیانیه مشترک احزاب کمونیست وکارگری: درباره تجربه ارزشمند اعتصاب‌های بزرگ و نمایش‌های اعتراضی طبقۀ کارگرو مردم قزاقستان

  • بیانیه همبستگی فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری با مردم قزاقستان

  • درهم‌تنیدگی مبارزه‌ی طبقاتی و مسائل حوزه‌ی ژئوپالیتیک در قزاقستان / مسعود امیدی

  • گام بااهمیت درعرصه روابط بین المللی!/اسدکشتمند

  • حوادث قزاقستان را چگونه بايد ديد؟ /علی(کامران) پورصفر

اعتراض به بازداشت محمدتقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان استان تهران

  • در حالی این فعال صنفی شریف به بند کشیده می‌شود و برای فعالان صنفی پرونده‌سازی می‌شود که دزدان و اختلاسگران آزادند و اقلیتی بر مسند نشسته چنان مست قدرت‌اند که خود و قدرتشان را ابدی می‌پندارند اما درس‌های تاریخ چیز دیگری می‌گوید. ما در آستانه بهمن‌ماه هستیم و این ماه درس‌های عبرت فراوانی برای کسانی دارد که قدرت و ثروت و اقتدار خود را ابدی می‌پندارند.

فراخوان فرهنگیان، بازنشستگان

به تجمع اعتراضی سراسری در۴ بهمن1400

  • راه پیروزی ما بازنشستگان و تحقق خواسته هایمان ادامه ی مبارزه، اتحاد ، تشکل مستقل و فراگیر و همبستگی با سایر جنبش های اجتماعی ست.

مرگ عامدانه‌ی بکتاش آبتین شاعر و عضو برجسته‌ی «کانون نویسندگان ایران» را محکوم می‌کنیم

  • بکتاش آبتین که دوران محکومیت ظالمانه‌ی خود را در زندان سپری می‌کرد، با وجود ابتلا به بیماری کووید و به دلیل عدم رسیدگی و تعلل عامدانه‌ی مسئولان زندان در درمان بموقع او و با وجود تلاش‌های خانواده، وکلا و پیگیری مداوم هیئت دبیران و سایر اعضای «کانون نویسندگان ایران» و علیرغم هشدارهای جدی که مسئولیت هر اتفاقی متوجه مقامات و دستگاه قضایی و امنیتی و مسئولان زندان خواهد بود، زمانی به بیمارستان منتقل شد که دیگر دیر شده بود

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست