برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-01-09

نویدنو 19/10/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • نویدنو: رخ دادهای قزاقستان تقریبا  غیرمترقبه و تعجب برانگیز بود. نیروهای مختلف جهان مواضع مختلفی رااتخاذکرده اند. همچنان که دراین مقاله ترجمه شده دیده می شود، کشورهای صربستان و بلاروس، همراه با کشورهای پیمان امنیت جمعی که در راس آن ها روسیه قرار دارد، درکنار حاکمیت قزاقستان ایستاده اند و با اعزام نیرو عملا به یاری حاکمیت قزاقستان شتافته اند و احزابی مانند جنبش سوسیالیستی قزاقستان، حزب کمونیست یونان و حزب کمونیست مکزیک جانب مردم و مطالبات به حق آن‌ها را گرفته اند.

 

 

رخ دادهای قزاقستان از منشور داوری ها

نویدنو: رخ دادهای قزاقستان تقریبا  غیرمترقبه و تعجب برانگیز بود. نیروهای مختلف جهان مواضع مختلفی رااتخاذکرده اند. همچنان که دراین مقاله ترجمه شده دیده می شود، کشورهای صربستان و بلاروس، همراه با کشورهای پیمان امنیت جمعی که در راس آن ها روسیه قرار دارد، درکنار حاکمیت قزاقستان ایستاده اند و با اعزام نیرو عملا به یاری حاکمیت قزاقستان شتافته اند و احزابی مانند جنبش سوسیالیستی قزاقستان، حزب کمونیست یونان و حزب کمونیست مکزیک جانب مردم و مطالبات به حق آن‌ها را گرفته اند. به دلیل محدودیت های اعمال شده در انتقال اخبار از داخل قزاقستان، هنوز برای موضع گیری و اظهارنظر نهایی زوداست. درادامه مجموعه‌ای را که تارنگاشت خلاف جریان فراهم کرده است به همراه ترجمه بیانیه های جنبش سوسیالیستی قزاقستان، حزب کمونیست یونان و حزب کمونیست مکزیک وآدرس هایی ازمنابع دیگرتقدیم خوانندگان گرامی می شود. 

 

شورش، ایجادحریق، کشتاردر قزاقستان: ادعای رئیس جمهور صربستان، سازمان‌های جاسوسی پشت رخ دادها

برگردان: هاتف رحمانی

شورش‌ها روز دوم ژانویه درچندین شهر قزاقستان شعله‌ور شد. بعد شورش‌ها در شهرهای دیگر، ازجمله آلماتی، بزرگترین شهرکشورجوانه زد، و در 5 ژانویه ، به سرعت به شورش‌های توده ای و خشنی، همراه با غارت و حمله به ساختمان‌های دولتی تبدیل شد. حداقل 18 افسر امنیتی توسط شورشیان کشته شدند. بیش از 3.000 نفر(درزمان ترجمه 4.000نفر) دستگیرشده اند. 26 شورشی مسلح کشته شده اند. ادارات دولتی، مقرها و پاسگاه‌های پلیس، مراکز تلویزیونی، ماشین‌های پلیس به آتش کشیده شدند.

قاسم جومارت توقایوف رئیس‌جمهور قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی، یک بلوک امنیتی پسا شوروی درخواست کمک کرده است. اولین واحدهای حافظ صلح انجام وظایف واگذارشده به آن‌هارا آغازکرده اند.

 درسراسرکشور وضعیت اضطراری اعلام شده است.

 اعتراض‌های توده ای در دوم ژانویه در شهرهای ژانااوزنو آکتایو در منطقه مانگیستان در جنوب غربی کشورفوران کرد،  ساکنان محل علیه افزایش قیمت سوخت اعتراض کردند. دو روز بعد، شورش‌ها در آلماتی درجنوب شرقی کشور شعله ورشد، که پلیس برای متفرق کردن جمعیت درآن‌جا ودر شهرهای دیگر، به ویژه درآتیراو و آکتوبه درغرب کشور، اورالسک در شمال‌غربی، تاراز، شیمکنت وقزیل اوردا در جنوب، کاراقاندا در شمال‌شرقی و درنورسلطان پایتخت از نارنجک‌های آتش زا استفاده کرد.

در 5 ژانویه، توکایوف رئیس‌جمهور قزاق دولت را عزل کرد. اعضا دولت تا تایید کابیته جدید به مسئولیت خود ادامه می‌دهند.

توقایف روز چهارشنبه که قزاقستان با موج ناآرامی، که اساسا با افزایش شدید قیمت‌های سوخت در آغازسال نو جرقه خورد مواجه شد، حافظان صلح پیمان امنیت جمعی را فراخواند. اعتراض‌ها  درعرض چند روز- باوجود تسلیم دولت به درخواست های اعتراض کننده‌ها-  به صورت فزاینده ای خشن و سیاسی شد و شورش با خشونت خیابانی و ایجاد حریق درچندین محل، سراسر کشور را فرا گرفت.

آلماتی، پایتخت سابق و پرجمعیت‌ترین شهر قزاقستان، شاهد بدترین هرج ومرج بوده است، همین طورکلان شهرها از سوی شورشگران، که برخی از آن‌ها با سلاح‌های غارت شده ازاسلحه خانه‌های پلیس مسلح شده بودند تاراج شده بود. درطی چند روز، جمعیت ساختمان‌های دولتی را آتش زده بودند، فروشگاه‌های متعدد، بانک‌ها، و باجه‌های خودپرداز راغارت کردند و با نیروهای پلیس و ارتش درگیرشدند.

درآلماتی، صدهانفراداره شهرداری و اقامتگاه سابق ریاست‌جمهوری را آتش زدند. شورشگران به ستاد مرکزی پلیس هم حمله کردند و جاده‌ها را در شهر مسدود کردند. 

خبرگزاری دولتی خبر24 گزارش کرده است که اوضاع قزاقستان پس از برخوردها درآلماتی وخیم باقی مانده است. اما، نیروهای امنیتی قزاق کنترل تمام ادارات دولتی و ستادهای مرکزی پلیس منطقه ای، به دست گرفته اند.

گزارشی از روز 6 ژانویه از بلگراد می‌گوید: الکساندر وچیک رئیس‌جمهور صربستان روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: نیروهای اطلاعاتی خارجی پشت شورش‌های توده ای در قزاقستان هستند، که به کشته شدن صدها یا هزاران نفر و غارت کشور در سال‌های آینده منجر خواهد شد. 

وچیک درسخنانی درباره ادعاهای الیگارشی صربستان نسبت به پیروزی آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده 3 آوریل، گفت: من فکر نمی‌کنم الیگارش‌ها به شکست نامزدی که خواهان موفقیت صربستان است امیدوارباشند، آن‌ها احمق و بی‌اطلاع نیستند، آن‌ها می‌دانند که مردم ما به پیشرفت‌های حاصل شده افتخار می‌کنند و آن‌چه را که مردم می‌اندیشند می‌دانند. آن‌ها این حرف‌هارا می‌زنند چون فکر می کنند که فردی با پول بزرگ آن‌ها را به سمت راه انداختن شورش در کشورهل خواهد داد. طوری که آن‌ها آن‌چه را که در قزاقستان رخ می‌دهد درصربستان به راه بیندازند، که صدها یا هزارها کشته، با کشوری غارت شده درسال‌های آینده، جایی خواهد بود که سرویس‌های خارجی نیروهای بزرگ مختلف درآن دخالت می‌کنند. احتمالا، آن‌ها خواهان رخ دادن همان چیز در صربستان هستند.

لوکاشنکو می گوید فرودگاه‌ها را برای خنثی کردن استقرار نیروهای پیمان امنیت مشترک به تصرف درآوردند.

طبق اعلام بلتا خبرگزاری رسمی بلاروس، الکساندرلوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس روز چهارشنبه اظهارداشت: افراط گرایان فرودگاه‌های قزاقستان را برای جلوگیری از به کارگرفتن نیروهای پیمان امنیت مشترک تصرف کردند.

لوکاشنکوگفت،" آن‌ها هرچیزی را که می توانستند به آتش کشیدند، آن‌ها فروگاه را به تصرف درآوردند، وعمدا این کاررا کردند. هم در آلماتی و هم در نورسلطان اقدام برای تصرف فرودگاه وجود داشت. این اقدامی عمدی بود، به خاطر آن‌که آن‌ها می‌دانستند که اول از همه روسیه و دیگر کشورهای پیمان امنیت مشترک می‌توانند در آن‌جا  نیروهای نظامی مستقرکنند. "

رئیس جمهوربلاروس توضیح داد که رادیکال‌ها برای تحت کنترل گرفتن این فرودگاه‌ها وجلوگیری از فرودهواپیماها درآن‌جا تلاش می‌کردند.

لوکاشنکو همچنین گفت که در تمام طول شب مشورت‌هایی درباره وضعیت قزاقستان برگزارشده بود. اوگفت " نشست‌های مشورتی درتمام طول شب برگزارشد، ما همراه با پوتین وضعیت را پایش می کردیم و بارها گفتگو کردیم." لوکاشنکو جزئیات گفتگوهای شبانۀ خود در باره قزاقستان، تصمیم برای به کارگرفتن محافظان صلح را درمیان گذاشت.

بلتا روز 6 ژانویه گزارش کرد، لوکاشنکو جزئیات گفتگوهای طول شب خود درباره اوضاع قزاقستان و تصمیم به استفاده از نیروهای محافظ صلح در آن کشور را به اشتراک گذاشت.

رئیس جمهورگفت، " آن‌چه را که در قزاقستان رخ می‌دهد می دانید. ما نسبت به ماهیت ازپیش برنامه ریزی شده رخ داد ها نگرانیم. ما تمام شب درحال مشورت بودیم. ما همراه با ولادیمیرپوتین وقایع را دنبال می کردیم. ما بارها تلفنی گفتگو کردیم."

طبق گفته او وضعیت در آلماتی خیلی نگران کننده بود:" آن‌ها هرچیزی را که می توانستند به آتش کشیدند. فروگاه را تصرف کردند. این کار را عمدی انجام دادند. تلاش‌هایی برای تصرف فرودگاه‌ها در الماتی و نورسلطان وجود داشت. این‌ها اقدام‌هایی هدفمند بودند. چون می دانستند که نیروهای مسلح، مقدمتا نیروهای مسلح روسیه و کشورهای پیمان امنیت مشترک، ممکن است در آن‌جا مستقرشوند. آن‌ها می خواستند کنترل فرودگاه‌ها را به دست بگیرند تا مطمئن شوند که کسی نمی تواند در آن جا فرودآید. خوشبختانه، در40 کیلومتری آلماتی، یک میدان هوایی نظامی تحت کنترل ارتش وجود دارد. تلاش برای تصرف فرودگاه در نورسلطان در زمان گفتگوی من با توکایف شکست خورد. "

رهبر بلاروس گفت" شورش‌های قزلقستان بسیار شبیه شورش‌ها در بلاروس هستند: اساسا مجرمان سابق، رنجیدگان و دیگران."

دراین رابطه لوکاشنکو رخ دادهای قبلی درقرقیزستان را یادآوری کرد: " ما نباید آن‌چه را که برای دوست من باکیف در کشورش رخ داد فراموش کنیم. درآن‌جا سربازان حرفه‌ای انقلاب وجود دارند، بیش از یک هزارنفر. آن‌ها نا نقطه ای ساکت می مانند. بعد وارد عمل می شوند. رخ داد هادر افغانستان، ودیگر کشورها هم تشویق کننده نیستند."

رهبرکشورگفت" اما، مهم‌ترین مسئله آن است که رخ دادها در شهرهای بسیاری هماهنگ شده و برنامه‌ریزی شده بودند. فاصله (بین شهرها) هزاران کیلومتراست. از لحاظ زمینی، قزاقستان احتمالا از کل اروپا بزرگ‌تراست. یا ازاروپای غربی، که مطمئنا بزرگ‌تر است. فاصله‌های عظیم، آب وهوای یخ بندان، وغیره وغیره. اما با این حال، هرچیزی هم زمان اتفاق افتاد. همه چیز ازقبل برنامه‌ریزی شده بود. از لحاط هماهنگی، دخالت خارجی آشکاراست."

طبق گفته لوکاشنکو، اطلاع ازآن‌که پیمان امنیت مشترک ممکن است به قزاقستان کمک کند روی اوضاع تاثیر داشت. اوگفت " آن‌ها صبح حتی برای نزدیک شدن به مقر تلاش نکردند. پیمان امنیت مشترک هم بیانیه ای صادرکرد که پیمان ممکن است تامین حمایت کند.

رهبربلاروس اعلام کرد" ما، سران کشورهای پیمان امنیت مشترک، در طول شب درحال مشورت بودیم. باید اجماع حاصل می شد. ما در طی شب تصمیم گرفتیم. ما از نیروهای احتیاط استفاده خواهیم کرد.اگر به نقل و انتقال سربازان نیاز داشته باشیم، آن‌را عملی خواهیم کرد. این نیروهای حافظ صلح- سربازان پیمان امنیت مشترک که مخصوص چنین شرایطی هستند- در طی شب درحال ایجاد تدارکات بودند. ما تصمیم گرفتیم سربازها را آن‌جا مستقرکنیم."

طبق گفته لوکاشنکو، او از ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه هم برای این هدف تقاضای تدارک هواپیما کرد. رئیس‌جمهورگفت" مابه انتقال تجهیزات و دیگر چیزهای خود نیاز داریم. موافقت کردیم که باید عازم این ماموریت حفظ صلح شویم و به مردم کمک کنیم."

"ازاین رو، سربازان درحال حاضرازمسکو با قطار به قزاقستان منتقل می‌شوند. حافظان صلح مااز مینسک با هواپیما به آن‌جا خواهند رفت. واحد حافظ صلح ما مخصوص کاردر چنین شرایطی است. آن‌ها آموزش و تجربه کافی را گرفته اند."

" ما درک می کنیم که نمی توانیم قزاقستان را تسلیم کنیم. حتی روزنامه نگاران ما گفتند که ما نمی توانیم آن را از دست بدهیم چون هدیه بزرگی خواهد بود. مانند اکرایین برای امریکا و ناتو. از این رو، ازشما می خواهم دلایل اصلی به کارگرفتن محافظان صلح را در آن جا درک کنید. "

کارشناس اکرایینی می‌گوید، اعتراض‌های توده ای در قزاقستان برای امریکا سودمند است.

گزارشی می گوید: میخائیل پوگربینسکی، مدیرمرکز کیف برای پژوهش سیاسی و مطالعات ستیزه، روز چهارشنبه تاکید کرد که " باورآن که اعتراض‌های قزاق خودبه خودی فوران کرد غیرممکن است."

پوگربینسکی روز چهارشنبه گفت اعتراض‌های توده ای که درمیانه تنش بین روسیه وغرب فوران کرد تصادفی نیست.

کارشناس اکرایینی در فیسبوک نوشت" هرکسی این واقعیت را که این اعتراض‌ها چنین به موقع، درمیانۀ گسترش تنش بین روسیه و غرب فوران کرد به سختی انکارخواهد کرد."

پوگربینسکی خاطرنشان کرد، رخ دادهای جاری در قزاقستان " حداقل به سه دلیل برای امریکایی‌ها سودمنداست. اول ازهمه، این اعتراض‌ها پرت کردن حواس مسکو از دونباس به سوی یک شریک پیمان امنیت مشترک را امکان پذیر می کند. همچنین، اعتراضات قزاقستان می تواند احتمالا روابط بین مسکو و پکن را بدترکند: آن‌ها درنورسلطان به زحمت منافع یکسانی دارند."

کارشناس اکرایینی غیرمحتمل ندانست که شورش‌های قزاقستان تحریک روسیه را هدف گرفته باشند. اونوشت" سوما، اگر شورش‌ها موفق شود، هدف آن تحریک مسکو به شرکت در سرکوب اعتراض ها با پیآمدهای کاملا قابل پیش بینی برای مسکو در سال‌های آینده است. " همان‌طور که کارشناس تاکید کرد " باورآن که اعتراضات قزاق خودبه خودی فوران کرد غیرممکن است." اوگفت" درغیر این صورت چرا آن‌ها مورد حمایت هزاران سازمان غیردولتی(ان جی او) بوده اند."

هشدار وضعیت قرمز

خبرهای رسانه‌ها می‌گوید: بیشترین بیرون آمدن مردم در آلماتی مرکزی رخ داد.

مقامات قزاق سطح وحشتناک تهدید به ترور"وضعیت قرمز" را درکشور تحمیل کرده اند. معنی این عمل آن است که سربازان اجازه دارند بازرسی شخصی انجام دهند، اشیا و وسایل نقلیه مردم را بازرسی کنند، حرکت آن‌ها را موقتا محدود یا ممنوع کنند، وارد آپارتمان‌ها و دیگرمتعلقات آن‌ها شوند و حتی ارتباطات را شنود کنند.

چون شورشیان در دفتر سخن پراکنی میر در آلماتی سنگربندی کردند تلفاتی گزارش شده بود.

یک خبرنگار خبر24 گفت" همکاران ما گفتند که طبق اطلاع آن‌ها، در تمام طول شب در شهر(آلماتی) صدای تیراندازی شنیده می شد، وهنوزهم شنیده می شود. به علاوه، گروهی از افراط گرایان ساختمان کانال تلویزیونی میر در میدان جمهوری را سنگربندی کرده اند. تلفاتی جود دارد، جسدها درخیابان‌ها رهاشده اند."

مقامات در پایتخت کشور، حوالی نورسلطان محل‌های ایست و بازرسی مستقرکرده اند.

پلیس از ورود اسلحه به نورسلطنان جلوگیری کرده است. پلیس چندین اتوبوس حامل افراد به پایتخت را هم توقیف کرده است.

https://countercurrents.org/2022/01/riot-arson-killings-in-kazakhstan-foreign-spy-agencies-behind-claims-serbian-president/

بیانیه جنبش سوسیالیستی قزاقستان درباره اوضاع کشور

هاتف رحمانی

درقزاقستان اکنون یک قیام واقعی مردمی وجود دارد، قیام ازهمان آغازاعتراضات ماهیت اجتماعی و طبقاتی داشت، ازاین‌رودوبرابرکردن قیمت گازمایع درمعاملات فقط چکاندن آخرین قطره در فنجان لبریزشدۀ صبرمردم بود. گذشته ازهمه، تظاهرات دقیقا در ژانآئوزن به ابتکار کارگران نفت آغازشد، که به نوعی ستادمرکزی کل جنبش اعتراضی تبدیل شد. 

وپویایی این جنبش آگاهانه است، ازاین رو به عنوان یک جنبش اجتماعی آغاز، و بعد گسترش یافت، و مجموعه های کارگری از راهپیمایی‌ها برای مطرح کردن درخواست هایشان برای افزایش 100 درصدی دستمزدها،لغو نتایج بهینه‌سازی ، بهبود شرایط کار و آزادی فعالیت اتحادیه‌های کارگری استفاده کردند. درنتیجه، روز سوم ژانویه، کل منطقه مانگیستائو غرق در اعتصاب عمومی شد، که به منطقه همسایه اتیرائو گسترش یافت.

قابل ذکراست که در 4 ژانویه، کارگران تنگیزچوراویل ، که مشارکت امریکایی‌ها در آن به 75 درصد می رسد دست به اعتصاب زدند. درماه دسامبر 4000 کارگر اخراج شدند و یک سری از اخراج ها برنامه ریزی شده بود. آن‌ها سپس مورد حمایت نفتگران اکتوب و مناطق قزاقستان غربی وقیزیل اوردا قرارگرفتند.

به علاوه، در عصر همان روز، اعتصاب معدنچیان شرکت آرملرومیتال تمیرتان در منطقه کاراقاندا و ذوبگران مس معدنچیان شرکت کازاخ مس آغاز شد که پیش ازآن  به عنوان اعتصاب عمومی درکل صنعت معدن کشور تلقی می شد. و دراین جا هم آن‌ها مطالباتشان را برای دستمزدهای بالاتر، پایین آوردن سن بازنشستگی، حق تاسیس اتحادیه های کارگری واعتصاب مطرح کردند.

در همان زمان راهپیمایی های گسترده ای در روز سه شنبه در آتیرائو، ائرالسک، آکتیوبینسک، قیزیل اوردا، تاراز،تالدیکورگان، ترکستان،شیمکنت،اکیباستوز، در شهرهای منطقه آلماتی و درخود الماتی آغازگشت ، که با تظاهرات خیابانی شب 4-5 ژانویه در برخورد اشکار تظاهرکنندگان با پلیس هم زمان بود، که در نتیجۀ آن شهرآکیمات موقتا به تصرف مردم درآمد. این امر قاسم جومارتوقایف را وادار کرد تا وضعیت اضطراری اعلام کند.

باید یادآوری کرد که این گردهمایی‌ها در آلماتی عموما با شرکت جوانان بیکار و مهاجران داخلی ساکن حومه کلان شهرها و زحمتکشان مشاغل موقت یا بادستمزد پایین برگزار می شد. و تلاش برای آرام کردن آن ها با وعده کاهش قیمت گاز تا 50 تنگه(واحدپول قزاقستان)، جداگانه برای مناطق مانگیستائو و آلماتی، کسی را قانع نکرد.

تصمیم قاسم جمارت توقایف برای عزل دولت، و بعد برکنارکردن نوسلطان نظربایف از پست ریاست شورای امنیت، نیز نتوانست اعتراض‌ها را متوقف کند، از این رو در 5 ژانویه، راهپیمایی اعتراض توده ای در این مراکز منطقه ای نورسلطان و قزاقستان شرقی- در پتروپاولفسک، پاولودار، اوست-کامنوگروسک،سمی پالاتینسک- ، که درآن‌ها قبلا اعتراضی وجود نداشت آغازشد. هم زمان، تلاش هایی برای اشغال ساختمان‌های منطقه ای اکیماتس( ادارات شهرداری یا فرمانداری) در آکتوبه، تادیکورگان، شیمکنت والماتی به عمل آمد.

درخود ژاناوزن، کارگران در راهپیمایی نامحدودخود به جمع بندی جدیدی از درخواست های رسیدند: استعفای رئیس جمهور حاکم و تمام مقامات نظربایف، احیا قانون اساسی 1993، وآزادی های مربوط به ایجاد احزاب، اتحادیه‌های کارگری، آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به سرکوب.  بلافاصله شورای اکساکالز(ریش سفیدان) ایجادشد، که به یک قدرت غیررسمی تبدیل شد. 

ازاین رو، مطالبات و شعارهایی که در شهرهای مختلف و مناطق مورد استفاده قرار می گرفتند به کل جنبش پخش شد، و مبارزه محتوی سیاسی کسب کرد. تلاش‌هایی نیز برای ایجاد کمیته ها و شوراها برای هماهنگی مبارزه درزمینه اعتراض ها به عمل امد.

در همان زمان سربازان درآلماتی، آکتائو وژانااوزن دربین خودشان دچار مشکل شدند و اگر سربازان از پراکنده کردن معترضین خود داری می کردند، همه چیزدرمنطقه مانگیستائو به صورت مسالمت آمیزپیش می رفت، آما بعد تیراندازی‌ها در پایتخت جنوبی آغازشد، و در شب 5-6 ژانویه نیروهای ویژه به کارگرفته شدند، که پاکسازی فرودگاه و محلات تصرف شده از سوی شورشیان آغازشد. بنا به اعلام منابع مختلف، تاکنون ده ها اعتراض کننده کشته شده اند.

دراین اوضاع، خطر سرکوب تمام اعتراض‌ها واعتصاب‌ها وجود دارد، و ضروری است که کشور با اعتصابی سراسری کاملا فلج شود. بنابراین، تشکیل کمیته اقدام متحد برمبنای سرزمینی و تولیدی در راستای فراهم آوردن مقاومت سازمان یافته درمقابل ترورارتش و پلیس بسیار ضروری است.

دراین رابطه، حمایت تمام جنبش بین المللی کارگری و کمونیستی، مجامع چپ گرا نیز در راستای سازمان دادن کارزاری گسترده در جهان ضروری است.

جنبش سوسیالیستی قزلقستان درخواست می کند:

پایان دادن فوری به دشمنی‌ها علیه مردم ما و خارج کردن سربازان ازشهرها!

استعفای بی درنگ تمام مقامات نظربایف، ازجمله رئیس جمهور توقایف!

آزادی تمام زندانیان سیاسی و دستگیرشدگان!

تضمین حقوق کارگران برای ایجاد اتحادیه‌های کارگری خود، احزاب سیاسی، برگزاری اعتصاب و همایش!

قانونی کردن فعالیت حزب کمونیست ممنوع شده قزاقستان و جنبش سوسیالیستی قزاقستان!

ما تمام کارگران و زحمتکشان کشور را به کاربست عملی  درخواست  قانونی کارگران نفت ژانااوزن – ملی کردن کل صنایع استخراجی و بزرگ مقیاس کشور، تحت کنترل مجامع کارگری- فرا می خوانیم.

http://www.idcommunism.com/.../statement-by-socialist...

همبستگی حزب کمونیست مکزیک با مبارزه کارگران قزاقستان

حزب کمونیست مکزیک همبستگی خود را با طبقۀ کارگر و مردم قزاقستان درمبارزه عادلانه شان علیه بهره کشی وسرکوب ونیزعلیه تنگدستی مشقت باراعلام می‌کند.

ما اقدام‌های سرکوبگرانه دولت را محکوم و آزادی بی درنگ تمام دستگیرشدن را خواستاریم.

ما خواهان پایان دادن به اقدامات ضد کمونیستی، وپایان دادن بی درنگ به ممنوعیت فعالیت‌های حزب کمونیست قزاقستان و جنبش سوسیالیستی قزاقستان هستیم.

پرولتاریای جهان متحدشوید

کمیته مرکزی حزب کمونیست مکزیک

درباره گردهم آیی‌های مردم در کازاخستان

حزب کمونیست یونان به اعتصاب‌های گسترده کارگران واعتراضات مردم در کازاخستان علیه افزایش قیمت‌ها، بیکاری، فقر، تهی دستی، و دیگر مشکلات مهم اجتماعی که سیستم سرمایه داری سی سال پس از سرنگونی ضد انقلابی و منحل شدن اتحادجماهیر شوروی میلیون‌ها نفر را بدان هدایت کرده است، درود می فرست.

ما همبستگی خود را با هزاران کارگری که، دربرابر دولت پلیسی و رژیم سرکوب مقاومت می‌کنند، و با درخواست بهبود استاندارد زندگی خود و اظهارمخالفت با غارت ثروت انرژی کشورازسوی انحصارات به خیابان‌ها می‌آیند اعلام می کنیم.

ما خواهانیم:

·         آزادی تمام زندانیان دستگیرشده از سوی پلیس، ونیز آزادی تمام زندانیان سیاسی

·         لغو تمام قونین ضد اتحادیه ای و ضد کارگری، که در تلاش به دادن اجازه کنترل جنبش اتحادیه های کارگری به دولت صدها اتحادیه کارگری در سال‌های اخیرغیرقانونی شده اند.

·    قانونی کردن جنبش سوسیالیستی کازاخستان و حزب کمونیست کازاخستان، که از سوی مقامات کشورممنوع شده بود.

روابط بین المللی  کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان

ونیز از منابع دیگر:

https://www.newscientist.com/article/2303666-kazakhstan-unrest-takes-down-a-fifth-of-global-bitcoin-mining-network

https://www.nytimes.com/2022/01/07/world/asia/kazakhstan-protests-strongmen.html

https://www.theguardian.com/world/2022/jan/06/kazakhstan-unrest-what-are-the-protests-about

https://per.euronews.com/2022/01/05/demonstrations-in-kazakhstan-the-president-sacks-his-government

https://www.bbc.com/persian/world-features-59893147

ماجرای اعتراض سراسری در قزاقستان چه بود؟

پشت پرده شورش در قزاقستان

یکی از رهبران شورش و اعتراضات در قزاقستان بازداشت شد

حمله و تیراندازی نیروهای ضد شورش به معترضان قزاقستانی

 

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست