برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

نویدنو 30/05/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

شوخی نیست...!

 این همه شباهت؟ انشاالله گربه است!

 ب. ابوالفضول

کارل مارکس در صفحه اول فصل اول کتاب ارزشمند «هجدهم برومر لوئی بناپارت» خود می‌گوید : « هگل در جائی مینویسد که تمام حوادث و شخصیت‌های بزرگ تاریخ جهانی به اصطلاح  دوبار ظهور می‍کنند، ولی او فراموش کرد بیفزاید که بار اول به صورت تراژدی و بار دوم به صورت کمدی مسخره ...»

ای کاش کارل مارکس زنده می‌ماند و با مشاهده حاکمیت طلبه - طلاب‌های مار خورده افعی شده‌ی ایران و پیروزی طالب - طالبان در افغانستان جمله اش را این‌گونه تصحیح می‌کرد که « ... باراول به صورت کمدی مسخره، مانند جمهوری‌اسلامی ایران، و بار دوم به صورت تراژدی هولناک مانند امارت اسلامی طالبان در افغانستان.

اکنون شما را به خواندن دو مصاحبه، دو پرسش و پاسخ، توسط دو آدم کاملا متفاوت، اما هم اندیشه که در دو مکان و دو زمان مختلف و با فاصله زمانی به درازای چهل و اندی سال انجام گرفته است دعوت می کنیم.

نتیجه گیری از پاسخ های مشابه و حیرت‌آور آقای روح الله خمینی رهبر انقلاب ایران و ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان  را به خود خوانندگان وامی‌گذاریم و امیدواریم که این تشابه از سر اتفاق باشد تا خوانندگان عزیز با خیال راحت بتوانند بگویند : انشا الله گربه است!؟.

بله. ما هم آرزو می‌کنیم که انشاالله گربه باشد. آرزوی محال که محال نیست، بله انشاالله گربه است!

 

پاسخ های ذبیح الله مجاهد

سخنگوی طالبان در اولین نشست خبری:

روز سه شنبه 26 مرداد ماه 1400 برابر با 17 آوگوست 2021- افغانستان - کابل

* که طالبان پس از ۲۰ سال مبارزه موفق شدند که به اشغال افغانستان از سوی خارجی ها پایان دهند.

* رسانه ها بر اساس ارزش های اسلامی و ملی نشرات کنند. رسانه ها بی طرفی خود را در قضایا حفظ و در بهبود حکومت آینده نقش ایفا کنند.

* به همه رسانه‌ها اطمینان می‌دهیم که آزادند، اما باید بر اساس اصول فعالیت کنند. باید بی‌طرف باشند. اما اجازه ندارند علیه ارزش‌های ما نشرات داشته باشند.

* زنان قادر خواهند بود تا سطح دانشگاه تحصیل کنند. زنان حق کار خواهند داشت.

 * طالبان از همه زنان می خواهد چادر بپوشند، اما آنها ملزم به پوشیدنی چادری یا برقع نیستند.

* امارت اسلامی هیچ کس را تهدید نمی کند و قرار نیست با کسی دشمنی کند. انتقام راه طالبان نیست.

* سران امارت اسلامی دستور عفو عمومی داده اند. طالبان به دشمنی خود با همه کسانی که در افغانستان با آنها مخالف بودند پایان می دهند.

* طالبان مفتخرند که نیرویی هستند که توانستند افغانستان را پس از 20 سال نبرد از اشغال خارجی آزاد کنند.

* امنیت سفارتخانه های خارجی و سازمان های بین المللی در اولویت طالبان است. نیروهای امنیتی ویژه طالبان برای کسانی که از افغانستان خارج می شوند و کسانی که باقی مانده اند محافظت می کنند.

* حکومت اسلامی فراگیر (!) در افغانستان تشکیل خواهد شد.

* برای قشر جوان، قوانینی ایجاد خواهد شد تا در چارچوب اسلام فعالیت کنند. مجال دهید تا نظام بعدی ایجاد شود. همه تصامیم را که ما خود گرفته نمی‌توانیم.

* ما نمی خواهیم احدی کشور را ترک کند، عفو عمومی وجود دارد و خصومتی در پی نخواهد بود.

* کشت و قاچاق خشخاش در افغانستان متوقف خواهد شد ما به جهان اطمینان می‌دهیم که کشت و قاچاق خشخاش در افغانستان متوقف خواهد شد.

* افغانستان حکومت قومی و اسلام خواهد داشت. اسم و مشخصاتش را سیاسیون در حال رای‌زنی هستند.

* بین ما حالا و بیست سال پیش تفاوت عظیمی وجود دارد کشور ما کشور مسلمان است، چه بیست سال پیش و چه حالا اما وقتی موضوع تجربه و بلوغ و نگرش مطرح است، تفاوت عظیمی بین ما در حالا و بیست سال پیش وجود دارد.

* سه روز شده کابل تسخیر شده، امنیت سراسر افغانستان تامین شده است. شاعری اگر ناپدید شده، ما تحقیق می‌کنیم. استعداد‌های ما برای ما مهم است. افغانستان کشور مشترک ماست، دین، زبان و همه چیز ما مشترک است. ما دشمنی با کسی نداریم. شما برای ما مجال بدهید تا ما بتوانیم ازسراسر کشور بیشترخبر شویم. فعلا کنترل نظامی بیشتر است.

* مشغول کار برای تشکیل دولت هستیم وقتی که دولت جدید تشکیل شد ما تصمیم می گیریم که قوانین چه خواهد بود و آنها را به اطلاع ملت خواهیم رساند.

* در حال حاضر تمامی مرزها در کنترل ماست.

* تلاش‌ها برای تشکیل نظام در جریان است برای تشکیل نظام تلاش‌های جدی در سطح رهبری جریان دارد.

* جوانان سرمایه های ما هستند نمی خواهیم کشور را ترک کنند جوانانی که در این کشور رشد کرده اند، نمی خواهیم آنان کشورشان را ترک کنند چون سرمایه های ما هستند.

* کسی در خانه های آنان را نمی زند و نمی پرسد که کجا کار کرده اید. آنها در امنیت خواهند بود و کسی آنان را بازجویی یا تعقیب نخواهد کرد.

* پیام ما امنیت و ختم جنگ است آزاد کردن افغانستان ارزش بزرگی بود. شما می‌دانید یازده ماه صحبت‌های صلح ادامه یافت. ولی مرتب سابوتاژ شد. مبارزه ما مبارزه برای ایجاد دولت اسلامی بود.

* در مورد پرچم، بعد از ایجاد نظام، مردم افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

* شما می‌دانید که ما برای نجات و حفظ امنیت کابل وارد شهر شدیم. شهر به شکل تدریجی به حالت عادی بر خواهد گشت. این وضعیت نظامی شهر برای جلوگیری از دزدی و چپاول بیت‌المال و تامین امنیت مردم است.            

 * ما نیروی اشغالگر را بیرون کردیم. ما انتقام نمی‌گیریم. اگر در جریان جنگ مردم صدمه‌ای دیده  باشند، آن اثر جوانبی جنگ است. ما نیروی اشغالگر را بیرون کردیم. حملات ما در گذشته بر غیرنظامیان عمدی نبوده است

 

مصاحبه آیت الله خمینی با روزنامه های کیهان و اطلاعات در پاریس

زمان: سه شنبه 3 بهمن 1357 برابر با سه شنبه 23 یانوار1979 - پاریس، نوفل لوشاتو. ‏

‌‏سؤال: نخستین اقدام شما در بازگشت به ایران که روز جمعۀ آینده پیش بینی شده چه خواهد بود؟ و آیا‏

‌‏اعضای کمیتۀ انقلابی حکومت اسلامی قبلاً اعلام خواهد شد یا نه؟

‌‏جواب : ‌‏اولین اقدام من نصیحت به ملت عزیز ایران است. و ان شاءالله اگر امکان باشد در‌ ‌‏بهشت زهرا راه خودمان را اعلام می کنیم؛ و کارهایی را که مقدمتاً باید انجام داد اعلام‌ ‌‏خواهم کرد. ‏

 سئوال : ‏شکل طبقاتی شورا آیا از طبقات کارگر، روشنفکر انقلابی ـ اسلامی خواهد بود و دهقانان در آن‌ ‌‏خواهند بود یا اکثر اعضای این شورا روحانیون می باشند؟

‌‏جواب : ‌‏خیر، اکثر از روحانیون نخواهند بود؛ بلکه روحانیون هم مثل سایر طبقات نماینده‌ ‌‏خواهند داشت.

‌‏سئوال : ممکن است خطوط اساسی حکومت اسلامی را در زمینۀ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ـ به‌ ‌‏طور خلاصه ـ بفرمایید؟

‌‏جواب : ‌‏اینها اموری نیست که بتوانم الآن برای شما تشریح کنم. اسلام، هم آزادی خواهد داد و‌ ‌‏هم توجه به اقتصاد خواهد کرد و هم توجه به سایر احتیاجات کشور که باید کارشناسان در‌ ‌‏این موارد به موقع اقدام کنند. ‏

‌‏سئوال : منظور این است که در حکومت اسلامی، ملی شدن صنایع قطعی خواهد بود یا نه؟

‌‏جواب : این مسئله هم باید مورد مطالعه قرار گیرد.‏

‌‏سئوال : ‏ممکن است بفرمایید اقلیت هایی که در ایران وجود دارند، در حکومت اسلامی چه وضعی خواهند‌ ‌‏داشت؟‌‏.‏

‌‏جواب : ‌‏اقلیتهای مذهبی در اسلام احترام دارند، و آنها هم مثل سایر اقشار ملت با رفاه در آنجا‌ ‌‏زندگی خواهند کرد و هیچ گرفتاری برای آنها نخواهد بود. ‏

‌‏سئوال : ‏در مورد آزادی بیان و عقیده، شما چه حدودی را در نظر دارید؟ آیا فکر می کنید باید محدودیت هایی‌ ‌‏قائل شد یا نه؟‌‏.

‌‏جواب : ‌‏اگر مضر به حال ملت نباشد، بیان همه چیز آزاد است. چیزهایی آزاد نیست که مضر به‌ ‌‏حال ملت ما باشد. ‏

‌‏سئوال : آیا فکر می کنید که گروه های چپ و مارکسیست که در ایران هستند، آزادانه فعالیت خواهند داشت؟  

‌‏جواب : ‏اگر مضر به حال ملت باشد جلوگیری می شود؛ اگر نباشد و فقط اظهار عقیده باشد مانعی‌ ‌‏ندارد.

‌‏سئوال :  ‌‏یعنی منظورتان این است که احزاب

 آزاد خواهند بود یا نه؟

‌‏جواب : ‌‏همۀ مردم آزادند مگر حزبی که مخالف با مصلحت مملکت باشد. ‏

‌‏سئوال :‏نقش زنان در حکومت اسلامی چگونه خواهد بود؟ آیا مثلاً در امور کشور هم شرکت خواهند‌ ‌‏داشت؟ برای مثال وکیل و وزیر خواهند شد ـ البته اگر استعداد و لیاقتی نشان دهند؟‌‏

‌‏جواب : ‌‏در مورد اینگونه مسائل، حکومت اسلامی تکالیف را معین می کند. و الآن وقت‌ ‌‏اظهارنظر در این زمینه ها نیست. زنان همچون مردان در ساختن جامعۀ اسلامی فردا‌ ‌‏شرکت دارند. آنان از حق رأی دادن و رأی گرفتن برخوردارند. در مبارزات اخیر ایران،‌ ‌‏زنان ایران نیز سهمی چون مردان دارند. ما همه گونه آزادی را به زن خواهیم داد. البته‌ ‌‏جلوی فساد را می گیریم و در این مورد دیگر بین زن و مرد فرقی نیست. ‏

‌‏سئوال : شکل مالکیت در حکومت اسلامی و بخصوص مالکیت اراضی چگونه خواهد بود؟

‌‏جواب : ‌‏اینها بعداً روشن خواهد شد. ‏

‌‏سئوال : ‌‏‌‏به نظر شما وضع روزنامه ها چگونه باید باشد؟‌‏

‌‏جواب :  ‌‏روزنامه هایی که مضر به حال ملت نباشد و روزنامه هایی که نوشته شان گمراه کننده نباشد،‌ ‌‏آزادند.‏

‌‏سئوال : ‏دوَلی که در جریان انقلاب کنونی ایران آشکارا از شاه حمایت کردند، در صورتی که اظهار ندامت‌ ‌‏کنند، آیا مناسبات خود را با آنها ادامه می دهید؟‌‏

‌‏جواب : ‌‏بلی؛ مگر اسرائیل. اسرائیل مستثناست؛ همچنین افریقای جنوبی و کشورهایی که از‌ ‌‏تبعیض نژادی پشتیبانی می کنند. ‏

‌‏سئوال :  ‌‏شما در بیاناتتان فرمودید که اسرائیل دشمن اسلام است؛ آیا حکومت اسلامی ممکن است به این‌ ‌‏کشور اعلان جنگ بدهد؟‌‏

‌‏جواب : بسته به مقتضای زمان است.

‌‏  سئوال : ‏آیا در جهان اسلام، کشورهایی که بخواهند به پیروی از ایران، جمهوری اسلامی تشکیل دهند، الزاماً‌ ‌‏باید مذهب شیعه را بپذیرند یا نه؟‌‏

‌‏جواب : ‌‏خیر، الزام در مذهب نیست.‏

‌‏سئوال :  ‌‏بعضی از گروه های کوچک طی نامه و تلفن به ما می گویند که ما اززیر«چکمۀ استبداد» به زیر «نعلین‌ ‌‏استبداد» می رویم.‌‏

‌‏جواب : ‌‏آنها عمال شاه هستند. آنهایی که این حرفها را می زنند، سال هاست که می زنند. و اینها را‏هم  شاه به آنها دیکته کرده است وآنها هم برای شما می گویند برای اینکه می خواهند شاه‌ ‌‏را برگردانند. به آنها بگویید شاه دیگر بر نمی گردد. و شما اگر حکومت اسلامی را ببینید،‌ ‌‏خواهید دید که دیکتاتوری در اسلام اصلاً وجود ندارد. ‏

‌‏سئوال : ‌‏در بازگشت به ایران احیاناً اگر مواجه با یک کودتای نظامی شدید چه خواهید کرد؟‌‏

‌‏جواب : هیچ، مبارزه خواهیم کرد.‏

نوشابه امیری خبرنگار کیهان سؤال کرد: چون مرا بعنوان یک زن پذیرفته‌اید این نشان‌دهنده این است که نهضت ما یک نهضت مترقی است، اگرچه دیگران سعی کردند نشان دهند که عقب‌مانده است.فکر می‌ کنید به نظر شما آیا زنان ما باید حتماً حجاب داشته باشند، مثلاً چیزی روی سر داشته باشند یا نه.

پاسخ خمینی : اینکه من شما را پذیرفته‌ام، من شما را نپذیرفته‌ام. شما آمده‌اید اینجا و من نمی‌دانستم که شما می‌خواهید بیایید اینجا واین هم دلیل براین نیست که اسلام مترقی است که به مجرد اینکه شما آمدید اینجا، اسلام مترقی است. مترقی هم به این معنی نیست که زن‌ها یا مردهای ما خیال کرده‌اند، مترقی به کمالات انسانی و نفسانی است و با اثر بودن افراد در ملت و مملکت است نه اینکه سینما بروند و دانس بروند و این‌ها ترقیاتی است که برای شما درست کرده‌اند و شما را به عقب رانده و باید بعداً جبران کنیم. شماها آزادید در کارهای صحیح؛ در دانشگاه بروید و هرکاری را که صحیح است بکنید و هم ملت در این زمینه‌ها آزادند، اما اگر بخواهند کاری خلاف عفت بکنند و یا مضر به حال ملت و خلاف ملیت بکنند جلوگیری می‌شود و این دلیل بر مترقی بودن است.

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست