برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-07-24

نویدنو  02/05/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • درسال 2019،جوبایدن مشاور امنیت ملی ترامپ در حضور پیش کسوتان خلیج خوک‌ها سخنرانی کرد. او گفت که دولت امریکا باید از هر وسیله ای برای خفه کردن گردشگری درکوبا استفاده کند. اقدام‌های قهری دوران ترامپ محروم کردن کوبا از هروسیله ای برای رابطه عادی تجاری و تجارت نه تنها با امریکا بلکه با دیگر کشورها وشرکت ها را هدف گرفته است. تابلادا می‌گوید  شصت و سه شرکتی که نفت می‌فروشند نمی‌خواهند  تحریم امریکا را به چالش بکشند.

 

 

اگر به‌عنوان یک کوبایی با محاصره امریکا بزرگ شوید،ممکن است اعتراض‌های اخیر را متفاوت درک کنید

وی جی پراشاد، مانولو دلوس سانتوس

بسیج کوبایی ها در دفاع از انقلاب

جونان تابلادا دراوایل صبح 17 جولای ، به ده‌ها هزار کوبایی که در طول بلوارمالکون هاوانا برای حمایت از انقلاب کوبا گردهم آمده بودند پیوست. او به ما گفت« ما انسانیم که زندگی می‌کند، کارمی‌کند، رنج می‌برد، و برای کوبایی بهتر مبارزه می‌کند. ما نوارهای مغناظیسی یا مترسک مزرعه یا چیزی شبیه آن نیستیم.» او توجه ما را به آن چه «خلیج توئیت‌ها» خوانده شده است جلب می‌کند، کارزاری از رسانه اجتماعی فرآوری شده در میامی، فلوریدا که، تلاش می‌کند مشکلات اجتماعی کوبا را به بحرانی سیاسی تبدیل کند.

تابلادا به ما گفت ، مشکلات اجتماعی از محاصره امریکایی کوبا که در دهه 1960آغاز اما  با 243اقدام قهری دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا عمیق تر شده است ناشی می‌شود. اوگفت« امریکا خدمات عمومی کوبایی‌ها را، که شامل سیستم بهداشت و سیستم آموزش ما می‌شود غیرقانونی کرده است.» این تحریم‌ها دیدارکوبایی‌ها از خانواده هایشان در امریکا را غیرممکن می‌سازد. ارسال حواله به کوبا را غیرممکن می‌کند، ودسترسی کوبا به کالاهاو خدمات اساسی (ازجمله سوخت) را غیرممکن می‌کند. در راس همه‌ی چیزهای دیگر، ترامپ کوبا را"کشورحامی تروریسم" خواند تصمیمی که سناتور پاتریک لیهی امریکایی آن را "احمقانه" خواند. دولت امریکا ادعا می‌کند که محاصره و این اقدام های قهری برای تنبیه دولت هستند، او می گوید، اما، «این تحریم‌ها کشوررا مورد حمله جنایی قرار می‌دهند.»

 مافیای میامی

تابلادا شکل گرفتن سیاست کوبایی از سوی واشنگتن و میامی را ، که کوبایی‌های تبعیدی دست راستی به صورت موثری دستور کار آن را به پیش می‌برند به دقت تحت نظر دارد. او این کار را در نقش خود به عنوان مسئول امورامریکا درمعاونت مدیرکل وزارت خارجه کوبا انجام می‌دهد. دراین داستان افراد مهمی ایفای نقش می‌کنند که دردنیای خارج از سیاست‌های دست راستی و جامعه تبعیدیان کوبایی امریکا کمترشناخته شده است. البته، چهارمقام منتخب معروفی هستند که اقدام برای سرنگونی دولت در کوبا را هدایت می‌کنند. مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه و ریک اسکات از فلوریدا، و نیز باب منندز سناتور دموکرات از نیوجرسی و ماریا الویرا سالازار نماینده جمهوری‌خواه از فلوریدا. درکنار این‌ها سیاست‌مداران دیگری ماند فرانسیس ایکس. سوارز شهردار میامی و گروهی از تجارو متخصصان کوبایی امریکایی مانند امیلیو براون از صندوق‌های ولکان و مارسل فلیپه وکیل وجود دارند.

این افراد درمرکز رشته‌ای از سازمان‌هایی قرار دارند که با سیاست‌مداران امریکایی برای تشدید محاصره امریکا علیه کوبا لابی می‌کنند. فلیپه بنیاد تشویق امریکا را اداره می‌کند که تابلادا آن‌را " میراث ضدکوبایی ترین، ارتجاعی‌ترین هواداران سنت های (دیکتاتور سرنگون شده کوبا) باتیستا از فلوریدای جنوبی" توصیف می‌کند. این بنیاد با انجمن مقاومت کوبایی‌ها ائتلافی از گروه های ضد کمونیست که خواهان دخالت امریکا در کوبا است- همکاری می‌کند. در مرکز این این افراد مویسیو کلاور کارونه، رهبر سابق هواداران دموکراسی کوبا قرار دارد، که مشاور اصلی ترامپ در امور کوبا بود و اکنون رئیس بانک توسعه بین امریکایی مستقر در واشنگتن دی سی است. تابلادا به ما می‌گوید، کلاور کارونه،" کاری کمتر از لابی‌گری برجسته گروه هایی که به صورت سیاسی علیه کوبا در امریکا فعالیت می‌کنند، انجام نداده است ،او در کنگره امریکا، نهادهایی را نمایندگی می‌کند که از سیاست نفرت و تجاوز علیه کشورمن سود می‌برند." او سخن دوست کلاورکارونه را درباره رفتار او در دهه 1990 یادآوری می‌کند" اگرشما اسمی از (فیدل)کاسترومی‌آوردید او دیوانه می‌شد".  تابلادا می‌گوید" هدف اصلی این افراد سرنگون کردن انقلاب کوبا است." برنامه آن‌ها برای کوبا، به نظر می‌رسد بازگرداندن کوبا به دوران باتیستا است، به زمانی که شرکت‌های امریکایی و گانگسترها در جزیره آشوب به پا می‌کردند.

یادداشت لستر مالوری

درسال 1960، لسترمارولی دیپلمات امریکایی یادداشتی درباره کوبا نوشت. مورالی گفت که اکثر"کوبایی ها از کاسترو حمایت می‌کنند" و"هیچ اپوزیسیون سیاسی قابل توجهی" وجود ندارد. مورالی گفت که تنها یک راه برای حرکت وجود دارد:" تنها ابزارهای قابل پیش بینی برای منحرف کردن حمایت بین‌المللی رها کردن آن‌ها از توهم و ایجاد بی علاقگی بر اساس ناخشنودی و دشواری اقتصادی است." دراین سیاست هیچ تغییری وجود نداشته است. تمام محاصره برپایه یادداشت مورالی است.

درسال 2019،جوبایدن مشاور امنیت ملی ترامپ در حضور پیش کسوتان خلیج خوک‌ها سخنرانی کرد. او گفت که دولت امریکا باید از هر وسیله ای برای خفه کردن گردشگری درکوبا استفاده کند. اقدام‌های قهری دوران ترامپ محروم کردن کوبا از هروسیله ای برای رابطه عادی تجاری و تجارت نه تنها با امریکا بلکه با دیگر کشورها وشرکت ها را هدف گرفته است. تابلادا می‌گوید  شصت و سه شرکتی که نفت می‌فروشند نمی‌خواهند  تحریم امریکا را به چالش بکشند.    

بگذارید کوبا زندگی کند

سیاست ترامپ در دولت بایدن ادامه دارد. تابلادا می‌گوید" 22 موافقت نامه امضا شده وجود دارد که ترامپ آن‌ها را لغو نکرد، آن‌ها می‌توانند به کارگرفته شوند. امروز، ما نمی‌توانیم علیه کووید همکاری کنیم. کسی نمی‌داند چرا بایدن از یکی از اولین فرمان‌های اجرائیش که در آن به تجدید نظر کاملی از تحریم‌هایی دستور داد که ظرفیت کشورها را در رابطه با کووید-19ضعیف می‌کرد، کوبا را مستثنا کرد." در واقع در 24 فوریه، بایدن یک فرمان اجرایی را برای ادامه فوریت ملی در رابطه با کوبا امضاکرد( که از رفت و آمد بین دوکشورجلوگیری می‌کند)

تابلادا گفت، در حالی که اثر خفگی اقتصادی شدید بوده است، جنگ اطلاعاتی علیه کوبا هم به همان اندازه شریرانه بوده است. قطعا، کوبایی‌ها چون وزن محاصره خارج از تحمل است به کشورهای دیگرمهاجرت می‌کنند. اما از کشورهای امریکا مرکزی یا دیگر جزایر کارائیب نرخ مهاجرت بیشتری به امریکا وجود دارد.  محاصره دولت امریکا سالانه 5 میلیارد دلار برای کوبا هزینه دارد، در عین حال امریکا "ده ها میلیارد دلاردرتلاش- وشکست- برای شکست دادن ما خرج می‌کند." این سیاستی ستمکارانه است.

تابلادا به آن که اگر بایدن به 243 اقدام قهری ترامپ علیه کوبا پایان دهد معنی آن چه می‌تواند باشد می‌اندیشد. او می‌گوید، در نتیجه محاصره‌ کوبا 90 درصد داروهایش را تولید می‌کند. این امر خارج از سنت جاری است که دانشمندان کوبا توانستند پنج واکسن نامزد کووید-19 را فرآوری کنند. او گفت" اگر اقدامات ترامپ برداشته شده بود، کوبا می‌توانست نهاده های موردنیاز برای تولید دارو را خریداری کند. در این صورت انترناسیونالیسم پزشکی کوبا می‌توانست افزایش یابد. تابلادا گفت،" حتی اگر بایدن کاری نکند، ما بازهم پیش خواهیم رفت. ممکن است اندکی هزینه بیشتری برای ما داشته باشد، اما برنامه داریم، وفاق اجتماعی قوی داریم. هیچ یک از این برنامه ها شامل تسلیم کردن سوسیالیسم نیست. مردم عادی کوبا- همه ما- می‌توانیم  منافع فردی خود را قربانی کنیم چون می‌دانیم که داشتن کشوری مقتدر، آزاد و مستقل برای همه ما اساسی است، و تا جایی که می رویم باید چنین باشد.

سرچشمه : Globetrotter

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست