برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-02-26

نویدنو06/12/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

 

همبستگی و  حمایت سازمان های سیاسی از مردم زحمتکش سراوان

 حزب تودۀ ایران سرکوب خشن و خونین محرومان شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان را شدیداً محکوم می کند!

هیئت سیاسی - اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

شورای همکار نیروهای چپ و کمونیست:

از خیزش مردم زحمتکش سراوان حمایت کنیم!

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

 

حزب تودۀ ایران سرکوب خشن و خونین محرومان شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان را شدیداً محکوم می کند!

 

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده در رسانه های عمومی و شبکه های اجتماعی اعتراض های مردمی بر ضد سرکوب خونین سوخت بران توسط سپاه پاسداران همچنان ادامه دارد. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز ۴ اسفند ماه ۹۹، سپاه پاسداران با تیراندازی مستقیم به سمت سوخت بران بلوچ در نقطه صفر مرزی «آسکان» شهرستان سراوان باعث کشته و زخمی شدن حداقل ۱۵ تن شده است.
سوخت بری در سیستان و بلوچستان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد مردم محروم استان است. دولت ایران چندی پیش طرحی به نام “رزاق” را تصویب کرده که بنابر آن قرار است جایگاه‌های سوخت رسانی در طول مرز زده شود و فروش سوخت توسط ساکنانی که تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرز زندگی می کنند، قانونی شود. به گفته فعالان بلوچ این طرح یکی از زمینه‌های نارضایتی‌های اخیر بوده و در نتیجه آن ممکن است جمعیت زیادی از شهروندان در استان سیستان و بلوچستان منبع درآمد خود را از دست بدهند. چرا که بسیاری از کسانی که به سوخت‌بری در استان سیستان و بلوچستان مشغول هستند محل زندگی‌شان بیش از ۲۰ کیلومتر با مرز فاصله دارد.
آغاز موج اعتراض ها همزمان بوده است با عملیات سپاه پاسداران رژیم و بستن و حفر چاله های بزرگ در نقاط صفر مرزی و جلوگیری از تردد سوخت بران بلوچ. این عملیلات پاسداران رژیم با مخالفت و اعتراض شماری از سوخت بران رو به رو شد که با حضور در مقابل پایگاه سپاه خواستار بازگشایی مرز و اجازه تردد به سوخت بران شدند . نیروهای سرکوب گر رژیم بحای بررسی اعتراض های به حق سوخت بران محروم به روی آنان آتش گشودند که به کشته و زخمی شدن گروهی از سوخت بران معترض منجر شد.
در پی این جنایت مزدوران رژیم، گروه کثیری از مردم معترض سراوان به عنوان اعتراض در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند و سپس با ورود به فرمانداری با ماموران انتظامی رژیم درگیر شدند. بر اساس خبرگزاری هرانا در جریان این درگیری شماری از شهروندان زخمی شدند. معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در واکنش به اعتراضات مردم در سراوان گفت که “با حمله افراد به پاسگاه مرزی و سوء‌استفاده برخی سودجویان سوخت‌بر با آتش زدن یک دستگاه موتورسیکلت، اقدام به سنگ‌پرانی به‌سمت پاسگاه می‌کنند. بعد از این ماجرا با معتمدان محلی صحبت کردیم و موضوع تحت کنترل در آمد اما امروز باز عده‌ای در فضای مجازی مردم را برای تجمع تحریک می‌کردند که باز عده‌ای به‌سمت فرمانداری حمله کردند و با شکستن شیشه‌های فرمانداری متفرق شدند.”
عملکرد جنایتکارانه پاسداران رژیم ولایت فقیه در شهرستان سراوان، و همچنین موج اعدام های زندانیان سیاسی و دگراندیشان در سیستان و بلوچستان در ماه های اخیر نشانۀ های دیگری از ماهیت عمیقاً ضدمردمی، ظالم و استبدادی رژیمی است که با سیاست های مخرب خود ده ها میلیون ایرانی را به زیر خط فقر و محرومیت رانده است و هیچ مخالفتی را بر نمی تابد. حزب تودۀ ایران بار دیگر اقدام های سرکوبگرانه و ضد انسانی سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی رژیم را بشدت محکوم می کند و از همه نیروهای آزادی خواه و انسان دوست ایران و جهان می خواهد تا صدای اعترض خود را علیه این جنایات بلند کنند.

حزب تودۀ ایران
۶ اسفندماه ۱۳۹۹

 

 

هیئت سیاسی - اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

در محکومیت کشتار وحشتناک بلوچهای "سوختبر"!

هموطنان بلوچ را تنها نگذاریم!

کشتار گروهی از جوانان "سوختبر" فقیر بلوچ در روز ۴ اسفند در نقطهی مرزی آسکان از توابع سراوان بلوچستان، روز ۵ اسفند در شهر سراوان هم تکرار شد. بر پایهی گزارش "کمپین فعالین بلوچ" در جریان تیراندازی آسکان ۱۰ تن "سوخت بر" جان خود را از دست دادهاند و ۵ تن دیگر زخمی شدهاند. با وجود آنکه نام و هویت هر ۱۵ نفر اعلام شدهاست، اما سپاه پاسداران در بارهی تعداد کشته شدهها و زخمیها پنهانکاری میکند. ماموران سپاه بیش از ۶ دستگاه متعلق به "سوخت بران" را به آتش کشیده و خود آنها را به مسلسل بستهاند.

کشتار مردم در آسکان توسط سپاه پاسداران آتش خشم مردم را در سراوان شعله ور نموده و با تسخير فرمانداری سراوان و تجمع در برابر مقر سپاه پاسداران اعتراض خود را نسبت به این جنایت نشان دادند. اما سپاه در واکنش بهاعتراضات مردم سراوان، خشونت دیروز در مرز را، اینبار در مرکز شهر تکرار میکند. سپاه پاسداران با وحشیانه ترین شکل به مردم معترض حمله کرده و تعدادی کشته و زخمی بر جای میگذارد که اطلاع دقیقی از تعداد آن هنوز منتشر نشده است. جنایت دو روز گذشتهی سپاه در سراوان موجی از خشم را در بلوچستان و دیگر نقاط کشور برانگیخته است.

انتقال سوخت به پاکستان، برای گروههایی از مردم جنوب شرقی کشور، به منبع ارتزاق بخور و نمیر تبدیل شده است. "سوخت بری" شغلی خطرناک در استان فقر زده و محروم سیستان و بلوچستان است. همانگونه که "کولبری" در کردستان منبع معاش عدهی کثیری از مردم فقرزده در شمال غربی و غرب کشور به شمار میرود و همواره با خطر مرگ و سرمازدگی و از کارافتادگی برای همیشه همراه است. تنها در سال ۲۰۲۰ براساس اعلام کمپین فعالان بلوچ ۴۶ سوختبر در این راه جانشان را از دست داده اند و ۲۱ تن نیز مجروح شده اند. اما مجاز شناختن شغل "سوختبری" تحت مقرراتی و در فاصلهی ۲۰ کیلومتری مرزها و زیر نظر مستقیم سپاه پاسداران با عنوان طرح "رزاق" بسادگی طی نشدهاست. مردم فقرزده سراوانی و دیگر مناطق مرزی بلوچستان هزینهی جانی و مالی زیادی در این راه داده و زندانها تحمل کردهاند، تا آن را به تثبیت برسانند و از این راه به درآمد بخور و نمیری دست یابند. با اینهمه زورگوییهای سپاه پایان نداشته و ندارد.

به گفته نمایندگان استان سیستان و بلوچستان سه چهارم جمعیت آن زیر خط فقر هستند و نرخ بیکاری در چابهار و زاهدان به مرز ۴۰ درصد و در قصرقند و نیکشهر در حدود ۶۵ درصد رسيده است. این استان کمترین سهم از اشتغال صنعتی را دارد و شمار شاغلان بخش کشاورزی هم در دهه اخیر به مرور کاهش یافته است. تداوم فقر وحشتناک در استان سیستان و بلوچستان، ایجاد فضای امنیتی و سرکوب در این استان پهناور و محروم، بههمراه اعمال تبعیض سیستماتیک ملی و مذهبی، کارنامهی جمهوری اسلامی در این منطقه از کشور را به نمایش می‌‌گذارد. دست سپاه پاسداران در این منطقه تحت عنوان مقابله با خطرات امنیتی برای ارتکاب هر خشونتی در حق بلوچها بازتر از هر نقطهی دیگر از کشور است. اعدامهای گروهی بلوچها به جرم قاچاقچی و اشرار و برخورد تحقیر آمیز مداوم با آنها در اماکن عمومی و مراکز اداری، نشانگر رفتار روزمرهی حکومتیها در این استان است. راه پیشگیری از قاچاق و قاچاقچیان، کشتار مردم گرسنه نیست، بلکه ایجاد شغل، تأمین معیشت آنان و فقرزدائی از منطقه است.

حزب چپ ایران(فدائیان خلق) بر سرما یه گذاری صنعتی، ایجاد بازارچههای مرزی، تعیین سهمیه سوخت و ایجاد تعاونیهای مرزنشینان جهت بهبود زندگی مردم استان سيستان و بلوچستان تاکيد دارد و ضمن ابراز تاثر از جان باختن گروهی از مردم زحمتکش بلوچ به دست آدمکشان سپاه پاسداران، این جنایت را محکوم میکند، و با اعلام همدردی با خانوادههای جانباختگان، خواهان محاکمهی آمران و عاملان کشتار آسکان و سراوان است. نباید گذاشت که این قبیل جنایات امری عادی شده و به فراموشی سپرده شود. ما همه نهادهای مدافع حقوق بشر، نیروهای سیاسی و مدنی و تشکل ها و افراد آزادیخواه ایرانی را به اعتراض فرامی خوانیم. به هر نحو ممکن باید فریاد اعتراض خود نسبت به کشتار فرزندان زحمتکش مردم بلوچستان را که تنها گناه آنان تلاش معاش و زحمت برای نان درآوردن است، بلند و پر طنین کرد. مردم بلوچ را تنها نگذاریم.

 

هیئت سیاسی اجرائی حزب چپ ایران(فدائیان خلق)

۶ اسفند ۱۳۹۹ برابر  با  ۲۴ فوریه ۲۰۲۱

 

 

شورای همکار نیروهای چپ و کمونیست:

 از خیزش مردم زحمتکش سراوان حمایت کنیم!

دوشنبه چهارم اسفند نیروهای مرصاد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با حمله به کاروان سوخت بران در منطقه مرزی سراوان سیستان و بلوچستان جنایت دیگری آفرید. روز سه شنبه پنجم اسفند خانواده ها و مردم زحمتکش شهرستان سراوان در اعتراض به این جنایت مقابل فرمانداری اجتماع کردند. این اعتراض نیز با گلوله و گاز اشک آور پاسخ گرفت. این اقدام جنایتکارانه مزدوران سپاه پاسداران، موجب برافروخته شدن خشم مردم زحمتکش در سراوان و دیگر شهرهای استان شده است. مردم خشمگین سراوان فرمانداری این شهر را به تسخیر خود درآوردند و چند خودروی نظامی مامورین رژیم را به آتش کشیدند. در روز سه شنبه بنا به اخبار دهها نفر کشته و زخمی شدند. با افزایش اعتراضات در روز چهارشنبه که همچنان ادامه دارد، چند مقر سپاه و اماکن دولتی مورد تهاجم قرار گرفته و چند خطوط ارتباطی مسدود شده است. حکومت ادارات و مراکز دولتی را تعطیل اعلام کرده است و با ارسال نیروهای کمکی سرکوب و اعمال نوعی حکومت نظامی در برخی مناطق سیستان و بلوچستان برای کنترل اوضاع تلاش میکند.

جمهوری سرمایه داری اسلامی برای کارگران و زحمتکشان کشور آنجایی که کار هست، دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر را دنبال می کند و برای بیکاران که میلیونها نفر را شامل می شوند؛ فقر، گرسنگی، بی خانمانی، بی درمانی و انواع آسیب اجتماعی غیر قابل درمان را به ارمغان آورده است. تحمیل فقر و فلاکت و بیکاری در مناطق و استانهای مرزی سیستان و بلوچستان و کردستان برجسته تر از مناطق دیگر است. جوانان زحمتکش این مناطق در نبود کار مناسب و ابتدائی ترین امکانات رفاهی مجبورند با به جان خریدن خطرات بسیار و عبور از مسیرهای شدیدا دشوار و صعب العبور با کولبری و سوخت بری ممر درآمدی برای خود و خانواده های گرسنه خویش فراهم کنند.

مسلماً مسبب اصلی روی آوری به چنین کارهای پرمشقتی رژیم فاشیستی سرمایه داری اسلامی است که جوانان و مردم منطقه را از کوچکترین امکانی برای داشتن شغل یا درآمدی برای تامین معاش و بهره مندی از حداقل امکانات یک زندگی حتی بخور و نمیر محروم کرده است. در حالیکه که وابستگان به رژیم جانی اسلامی با درآمدهای نجومی و بخشا سر به فلک کشیده، زندگی های مرفه و فوق لوکس را که از استثمار کارگران و زحمتکشان حاصل شده است، برای خود فراهم آورده اند.

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست ضمن محکوم کردن این کشتار فاشیستی و همدردی عمیق با مردم زحمتکش بلوچستان و خانواده های داغدیده، یگانه راه رسیدن به یک زندگی انسانی و بهره مند شدن تمامی آحاد جامعه از امکانات برابر و آزاد که در آن رفاه و آسایش عمومی از وظایف اولیه نظام حاکم باشد را در گرو سرنگونی انقلابی این نظام سرمایه داری اسلامی و استقرار حاکمیت شورایی کارگران و زحمتکشان میداند. ما ضمن دفاع و حمایت از اقدام شجاعانه و انقلابی مردم سراوان، کارگران و زحمتکشان را به حمایت از این خیزش و همبستگی با مردم سیستان و بلوچستان فرا می خوانیم.

سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی!

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم!

۶ اسفند ١٣٩٩- ٢۴ فوریه ٢٠٢١

امضاها: اتحاد فدائیان کمونیست، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری- حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت) و هسته اقلیت.

 

 هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

در محکومیت به گلوله بستن  جونبار جوانان بلوچ  در سراوان

 اجازه ندهیم هموطنان بلوچ مان احساس تنهائی کنند!

 

روز دوشنبه چهارم اسفندماه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی  در اقدامی جنایتکارانه جوانان بلوچ را که به بستن مرز "اسکان" در سراوان اعتراض داشتند به رگبار گلوله بستند. طبق گزارشات تاکنونی، ده نفر از این جوانان جان شان را از دست داده و تعداد زیادی زخمی شده اند. در اعتراض به این جنایت خونبار، مردم خشمگین سراوان به فرمانداری این شهر یورش بردند و مرکز سپاه پاسداران را به محاصره درآوردند. حاکمیت جمهوری اسلامی  برای مقابله با خشم مردم، نیروهای سپاه "مرصاد" و نیروهای ویژه را از مرکز استان به سوی سراوان اعزام داشته است.

 

بستن مرزها، کندن خندق ها در مسیر مرز و جلوگیری از فعالیت سوختبرهای بلوچ  که برای امرار معاش شان به خرید و فروش گازوئیل در دو سوی مرز مشغولند، بر اساس طرح "رزاق" صورت گرفته است. سپاه پاسداران با اجرای این طرح در همکاری با وزارت کشور و وزارت نفت، قصد دارد تجارت پرسود قاچاق سوخت در بیست کیلومتری مرز را راسآ بر عهده بگیرد. این طرح عملا بخش وسیعی از جوانان بیکار بلوچ که به سوختبری مشغولند را از تنها ممر معاش شان محروم ساخته است. در منطقه ای که بیکاری جوانان بالای ۵۰ درصد است، بستن تنها کوره راه تامین هزینه های زندگی، کارد به استخوان شان رسانده و به اعتراض واداشته است. اعتراضی که با گلوله های آتشین سپاه حاکمیت روبرو شده و جوی خون راه انداختند.

 

حاکمیت جمهوری اسلامی، به جای آن که راسآ قاچاق سوخت به آن سوی مرز را بر عهده بگیرد و راه تامین هزینه های زندگی مردم منطقه را به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت مسدود سازد، می بایست پیش از آن چاره ای برای ایجاد شغل و کار برای جمعیت بیکار جوانان مناطق مرزی استان محروم بلوچستان می اندیشید. شعار مبارزه با قاچاق، شعار بی محتوائی است که دستگاه ولایت و ارگان های سرکوبش برای مقابله با سوختبران بلوچ و کولبران کرد در پیش گرفته اند. به گلوله بستن کولبران کرد و سوختبران بلوچ، جزئی از سیاست سرکوبگرانه ای است که توسط سپاه پاسداران در کردستان و بلوچستان به اجرا گذاشته شده است.

 

سازمان ما، سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)، اقدام جنایت کارانه سپاه پاسداران در به گلوله بستن جوانان بلوچ را به شدت محکوم می کند. ما از همه مردم کشورمان تقاضا می کنیم در برابر شهادت جوانان بلوچ که برای تامین لقمه ای نان، جان دادند، سکوت نکنند. رسانه های حاکمیت و رسانه های مدافع استبداد دینی، تلاش می کنند اعتراض این مردم محروم را به بهانه مبارزه با قاچاق تخطئه کنند، نباید به آنها اجازه داد دست های خونین سپاه سرکوب را بشویند. ما از همه نیروهای مدافع آزادی، دمکراسی و برابری  تقاضا داریم در برابر این جنایت چندش آور و دهشتناک سکوت نکنند. صدای اعتراض هموطنان محروم بلوچ مان در سراوان باشیم.  همدردی مان با خانواده های عزیز از دست داده بلوچ سرزمین مان را به هر شکل ممکن به گوش شان برسانیم تا بدانند که در مبارزه و اعتراض علیه حاکمیت مستبد و خونریز استبداد دینی تنها نیستند. اجازه ندهیم هموطنان بلوچ مان احساس تنهائی کنند.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

سه-شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ برابر با ۲۳ فوريه ۲۰۲۱

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست