برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-02-26

نویدنو07/12/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • به دنبال جلوگیری نیروهای سپاه از تردد سوخت بران سراوانی و اعتراض آن ، نیوهای سپاه به روی مردم آتش گشودندو طبق اخبار موثق تاکنون ده نفر جانشان را از دست داده  تعدادی نیز زخمی شده اند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز ۴ اسفند ماه ۹۹، سپاه پاسداران با تیراندازی مستقیم به سمت سوخت بران بلوچ در نقطه صفر مرزی «آسکان» شهرستان سراوان باعث کشته و زخمی شدن حداقل ۱۵ تن شده است.

     

 

 به خاک و خون کشیدن زحمتکشان سراوانی

به دنبال جلوگیری نیروهای سپاه از تردد سوخت بران سراوانی و اعتراض آن ، نیوهای سپاه به روی مردم آتش گشودندو طبق اخبار موثق تاکنون ده نفر جانشان را از دست داده  تعدادی نیز زخمی شده اند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز ۴ اسفند ماه ۹۹، سپاه پاسداران با تیراندازی مستقیم به سمت سوخت بران بلوچ در نقطه صفر مرزی «آسکان» شهرستان سراوان باعث کشته و زخمی شدن حداقل ۱۵ تن شده است.

سپاه پاسداران با بستن و حفر چاله های بزرگ در نقاط صفر مرزی از تردد سوخت بران بلوچ ممانعت کرده که با اعتراض آنها مواجه شده است.

شماری از سوخت بران با حضور در مقابل پایگاه سپاه خواستار بازگشایی مرز و اجازه تردد به سوخت بران شدند که با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، چندین دستگاه از خودروهای سوخت بران نیز توسط ماموران سپاه پاسداران به آتش کشیده شدند.

کمپین فعالین بلوچ در تازه ترین آماری که منتشر کرده تعداد کشته ها و مجروحین این جنایت را ۱۵ نفر اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، ۱۰ تن از سوخت بران که هویت آنها محرز شده، بر اثر تیراندازی ماموران سپاه جان خود را از دست داده و ۵ نفر از آنها در بیمارستان رازی سراوان تحت مراقبت هستند

هویت سوخت بران کشته شده به شرح زیر اعلام شده است: ۱- «یحیی گنگوزهی» فرزند علی خان۲- «عبدالرحمن شهرسان زهی»، ۳- «عبدی شهرسان زهی» فرزند بهارشاه۴- «سلمان شهرسان زهی» اهل مهرستان۵- «رحمان بخش دهواری» فرزند بهارشاه اهل سوران۶- «عبدالوهاب دامنی» اهل تابدیم ۷- «انس صاحب زاده» ساکن شمسر سیدآباد ۸- «عبدالغفور توتازهی»۹- «محمد میربلوچزهی» ۱۰- «محمد نصرت زهی» ۱۷ ساله فرزند بشیر اهل سراوان. همچنین هویت سوخت بران زخمی شده: ۱- «بهزاد آزادی» فرزند رسول بخش اهل مهرستان۲- «ادریس بلوچ زهی» فرزند حسن اهل روستای بلبل۳- «محمد مندازهی» سرجنگل کورین ۴- «سلمان» فرزند جنگهان اهل پرکن سوران۵- «عبدالستار دهواری» فرزند خیرمحمد اهل روستای کلپورگان اعلام شده است

بنابه گفته منابع مطلع، بیمارستان رازی سراوان با کمبود شدید خون مواجه است و وضعیت سوخت بران زخمی وخیم است

همچنین اینترنت در شهرستان سراوان دچار قطعی و اختلال و راه های ارتباطی با این شهرستان بسته شده است؛ به دلیل عدم دسترسی و اطلاع رسانی شهروندان، احتمال افزایش آمار کشته و زخمی شده ها وجود دارد

اعتراضات به تیراندازی مرگبار دوشنبه (۴ اسفند) به سوی سوخت‌بران در سراوان، در استان سیستان و بلوچستان برای دومین روز پیاپی ادامه یافت.

گزارش‌هایی از درگیری شدید نیروهای امنیتی با معترضان منتشر شده است.

به گزارش بی بی سی، همزمان گفته شده که شماری از شهروندان استان پیامک‌های هشدار آمیز دریافت کرده‌اند. برخی از رهبران مذهبی و سیاسی هم خواستار حفظ آرامش شدند.

در ساعات اولیه امروز گزارش‌ها و تصاویری‌ از حضور چشمگیر نیروهای امنیتی در شهرهای استان سیستان و بلوچستان منتشر شده بود.

بنابر این گزارش‌ها، تجمع‌ها عمدتا در شهرهای قلعه بید، شورو، زاهدان، سرجنگل و میرجاوه صورت گرفته است.

بنابر بر گزارش‌ کمپین فعالان بلوچ، بازارهای شهرهای ایرانشهر و سراوان به حالت نیمه تعطیل در آمده بود.

از روز گذشته فراخوان‌هایی در حمایت از ادامه اعتراض‌ها در انتقاد به تیراندازی به سوی سوخت‌بران منتشر شده بود.

عبدالله عارف، مدیر کمپین فعالان بلوچ، به بی بی سی فارسی گفت:”نیروهای امنیتی و نظامی مانورهایی در زاهدان انجام داده‌اند و درگیری‌ها شدت گرفت و تیراندازی شدید شده است”.

گزارش‌های تایید نشده‌ای از تیراندازی و تلفات در مناطق اطراف زاهدان منتشر شده است.

 

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست