برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-02-17

نویدنو26/11/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • با آثاری از:

     آ.عثمانی/ ف.ارژنگ/ س.ع.اصغرزاده/ ک.اعتمادزاده/ امید/ م.امیدی/ ر.ایولت/ ع.توده/ د.جلیلی/ د.جین/ م.چارکراوارتی/ آ.حضرت/ ش.دادگستر/ م.دلیجانی/ آ.زیس/ ش.زیبا/ ع.ج.ساوی/ س.ع.صالحی/ ا.طبری/ پ.فروهر/ م.ع.فیروزآبادی/ ا.کنوفل/ ف.مسعودی/ ب.مطلب‌زاده/ ش.موسوی‌زاده/ ن.میر/ ع.نسین/ ر.نوشمند/ ر.هاتفی/ ر.همراه و دیگران...

     

 

 

ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو شماره 15 بهمن ماه 99 منتشر شد

 

 

 

با آثاری از:

 آ.عثمانی/ ف.ارژنگ/ س.ع.اصغرزاده/ ک.اعتمادزاده/ امید/ م.امیدی/ ر.ایولت/ ع.توده/ د.جلیلی/ د.جین/ م.چارکراوارتی/ آ.حضرت/ ش.دادگستر/ م.دلیجانی/ آ.زیس/ ش.زیبا/ ع.ج.ساوی/ س.ع.صالحی/ ا.طبری/ پ.فروهر/ م.ع.فیروزآبادی/ ا.کنوفل/ ف.مسعودی/ ب.مطلب‌زاده/ ش.موسوی‌زاده/ ن.میر/ ع.نسین/ ر.نوشمند/ ر.هاتفی/ ر.همراه و دیگران...

 

سرسخن

در ایران ما به همه فعالیت های ادبی، فرهنگی و هنری، مانند سایر فعالیت های اجتماعی دو کلمه و یا به عبارتی یک عبارت به پسوند اصلی توصیف این فعالیت ها تبدیل شده است: سیاسی- امنیتی!

این شعر مشکل "سیاسی – امنیتی " دارد و قابل انتشار نیست. این داستان، این مقاله، این کتاب تحقیقی و..مشکل "سیاسی – امنیتی " دارند و قابل انتشار نیستند. جالب است در جایی که رسوایی دزدان و غارتگران به اصطلاح بیت المال با شمارگان میلیونی از طریق رسانه های جمعی و اجتماعی و اغلب رسمی در بین مردم منتشر می شوند هیچ مشکل "سیاسی – امنیتی" وجود ندارد، اما کتابی با تیراژ 500 نسخه، مقاله ای با خوانندگانی حداکثر 1000 نفر ، نشریه ای با شمارگان 500 تا2000 نسخه خطر"سیاسی – امنیتی" دارند.

نتیجه این برخورد ها در وحله اول خودسانسوری، در وحله بعد سانسور سردبیران و در مرحله نهایی سانسور رسمی وزارتی است. نتیجه آن دل کندن از نوشتن، دوری از کار هنری، جدایی از فعالیت های پیوسته ادبی، هنری، فرهنگی است که روز به روز فرهنگ کشور را نحیف تر، نسل جوان را از فرهنگ و ادب بیگانه  تر می کند و میدان را برای ایلغار شبه فرهنگ های غیر مردمی مانند لمپنیسم، فرصت طلبی، کتاب سازی و اشاعه ادبیات "جعلی" ودر بهترین حالت گسترش فرهنگ های غیر بومی مانند سبک زندگی "رویای امریکایی" از طریق انواع سریال های ترکی و هندی و امریکایی از پربیننده ترین رسانه، تلویزین های ماهواره ای  باز می گذارد.

در حاکمیت چنین ضوابطی بر فرهنگ کشور است که فیلم ها از نمایش باز می مانند، کتاب ها از انتشار محروم می شوند، روزنامه ها از ارائه مقالات در خور اجتماعی خود داری می کنند و انتشاراتی های پیشرو دست از کار می کشند، و نویسنده و هنرمند و ادیب در خلوت زندان ها از هستی پویای اجتماعی محروم می گردند.

متولیان فرهنگی کشور در طی 42 سال گذشته هیچگاه حتی از زاویه هزینه - سود هم به ارزیابی رفتار خود نپرداخته اند که واقعا به کجا می روند؟ از چه ارزش هایی دفاع می کنند؟ و در دراز مدت چه تاوانی را بر فرهنگ وادب کشور تحمیل می کنند.

***

  مردم و به ویژه اکثریت آن ها که حلقه پر تعداد زحمتکشان را تشکیل می دهند، در این وادی فرهنگی هم از محروم ترین های جامعه اند. به سبب نقصان فزاینده سبد خانوار و افزایش تحمل ناپذیر قیمت ها و ناتوانی از کفاف معیشت، کالای فرهنگی کمترین جایی در سبد خانوار ندارد. اگر تا همین چند سال پیش خرید کتاب برای کودکان و تشویق آن ها به کتاب خوانی و به طور کلی جذب آن ها به سوی "فرهنگ" رایج و امکان پذیر بود، و خانواده ها سهمی را در این مسیر به کودکان اختصاص می دادند، امروز با گرانی وحشتناک و غیر قابل تحمل، حتی این خرده سهم فرهنگ هم نا پدید شده و در این ایام حاکمیت کرونا و تعطیلی مدارس، اغلب اوقات کودکان و نوجوانان در فضای مجازی می گذرد که عملا بار چندانی برای کودک فارسی زبان در آن نمی توان یافت. خانواده ها هم با عواقب آن در گیرند و از"پرخاشگری"، انضیاط ناپذیری" ،"گستاخی" و "روحیه تهاجمی" کودکان  و نوجوانان دادشان به آسمان است. اکثر کتابخانه ها تعطیل‌اند و خانواده هایی که ناتوانی خرید خود را با گرفتن کتاب از کتابخانه های عمومی جبران می کردند عملا از این امکان هم محروم شده و کودکان و نوجوانان هم از این  منبع حداقلی تامین کتاب دستشان کوتاه شده است. 

***

بهمن، ماهِ انسان های هنرمند و نویسنده بسیاری است. این ماه با زادروز و سالمرگ بسیاری از نویسندگان مصادف بود که برخی از آن ها عبارتند از: درگذشت لنین نویسنده و نظریه پرداز و بنیانگذار شوروی، درگذشت آنتونیوگرامشی نویسنده و اندیشه پرداز ایتالیایی، درگذشت عارف قزوینی، درگذشت دکتر تقی ارانی، زادروز احسان طبری، درگذشت سیاوش کسرایی، سالمرگ فروغ فرخزاد، خسرو گلسرخی، ویرجینیا ولف نویسنده معروف، خوزه مارتی اندیشه پرداز کوبایی، زادروز چخوف و سالمرگ پوشکین، درگذشت برتراند راسل، درگذشت عبدالرحمان منیف نویسنده برجسته سوری، درگذشت داستایوفسکی، تولد صادق هدایت، درگذشت اونوره دو بالزاک، و بسیاری دیگر . این ماه همچنین با ، توقیف شماری از اعضای تحریریه های روزنامه های شرق، اعتماد، آرمان، بهار، مجله آسمان و خبرگزاری ایلنا با حکم قضایی در محل کارشان در بهمن 91 نیز مصادف بود که خود نشانگر حاکمیت همان عبارت "سیاسی- امنیتی" در تمام حوزه های زیست امروز ماست.

 

 

برای دریافت فایل کلیک کنید

تارنگاشت ارژنگ برای دریافت تمام شماره ها :
https://mahnameh-arzhang.com/

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست