برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-01-29

نویدنو05/11/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  •  بیمارستان های انباشته از جمعیت ناچار ازعدم پذیرش بیماران هستند، تعداد زیادی از مراکزدرمانی دولتی و خصوصی به صورت ترسناکی در وضعیت فروپاشی هستند. این سناریوی آخر زمانی هم اکنون  درلبنان جریان دارد.

     

 

درلبنان دسسترسی به معالجه یک امتیاز و کشور دچار بحران است

پاسکواله پورسیلو- برگردان: هاتف رحمانی

پیش درآمد:

لبنان کشور حاکمیت فرقه ای وقربانی حاکمیت فرقه ای است. توده های زحمتکش مردم از تمام گروه های مذهبی درآتش رو در رویی ها فرقه ای  که هریک از فرقه ها نیابت کشوری خارجی را نیز به دوش می کشند می سوزند. دروضعیت بحران همه جانبه اجتماعی، سیاسی واقتصادی که بیش ازیک سال است کشور را به صحنه اعتراض های گسترده تبدیل کرده است، تهاجم بیماری همه گیر کرونا و فروپاشی سیستم بهداشت و درمان وضعیت را به کابوس مرگ و زندگی  برای اکثریت زحمتکشان مبدل ساخته است.آن چه می خوانید گزارش روزنامه نگارانه خانم پاسکواله پورسیلو از وضعیت جاری در لبنان زخمی است،که تنها گوشه بسیار کوچکی از وخامت اوضاع درلبنان رابه تصویر می کشد.

 

 بیمارستان های انباشته از جمعیت ناچار ازعدم پذیرش بیماران هستند، تعداد زیادی از مراکزدرمانی دولتی و خصوصی به صورت ترسناکی در وضعیت فروپاشی هستند. این سناریوی آخر زمانی هم اکنون  درلبنان جریان دارد. در لبنان یک کلمه رایج است: واسطه، که در زبان لبنانی به معنی " رابطه"، " آشنا" است، که مراد از آن فراهم آوردن "ارتباط" مستقیم مورد نیاز برای یافتن جایی در بیمارستان است، که امروزمعنایی جز زندگی یا مرگ  ندارد.

این امرگذشته از هر چیز، نشان می دهد که جامعه لبنان درطی دهه ها، درغیاب دولت وحاکمیت کامل فساد چگونه کارکرده است. علاوه بر این، درمان درلبنان- به جز تعداد اندکی از بیمارستان های دولتی –  مانند اکثر بخش ها، در نتیجه اجرای لجام گسیخته سیاست های نئو لیبرالی در سی سال گذشته، که قطعا مردم از آن سودی نبرده اند، کاملا خصوصی است.

" برای تخت پدرم روزی2.5 میلیون لیر پرداخت کردیم،1300دلار- باید به دلار پرداخت می کردیم- برای 5 دوز ریمدسیور، به  اضافه 4 میلیون (لیر) برای آزمایش های مختلف." نرخ مبادله حدود 4.000 لیر برای 1 دلار، یک میلیون لیر برای 250 دلار. خوشبختانه، پدر لاما بیمارستان را پرداخت. خودش قادر به پرداخت آن نبود.

درطی هفته گذشته بین 4.000 تا 6.000 مورد (کرونا) ، 30 تا60مرگ درروز، با نرخ مثبت بیش از 15 درصدی در منطقه ای به بزرگی آبروزو[1] وجود داشته است. وطبق گفته دکتر خلیفه، متخصص بهداشت عمومی و عضوکمیته مستقل " کووید صفر"، که موارد واقعی روزانه مبتلایان را بین 15.000 تا 20.000 مورد برآورد می کند، این تنها "نوک کوه یخ" است، چون پول هزینه آزمایش ها، به راحتی قابل تامین نیست، و پایش بسنده ای هم وجود ندارد. انجام اولین واکسیناسیون تا ماه فوریه نمی تواند عملی شود.

محدودیت هایی  هم در فرودگاه وجود دارد: افراد تنها با آزمایش منفی می توانند وارد (کشور) شوند و آن هم مستلزم رزرو کردن هتلی به قیمت ثابت100 دلاربرای هرشب تا رسیدن نتیجه به ورودی فرودگاه است، که هزینه های آن هم باید  به  دلار پرداخت شود- حتی برای کسانی که در کشور خانه شخصی دارند. این هم تجارت سود آوری در لبنان است.

لبنان ازاکتبر 2019 وارد بحران اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شده است که به اعتراض های گسترده مردمی ، کاهش ارزش 80 درصدی  پول ملی، انجماد حساب های بانکی لبنانی هاو اعلام ورشکستگی در ماه مارس منجرشد. کووید آمد همراه با بسته شدن فرودگاه ازمارس تا جولای، بعد انفجار وحشتناک 4 اوت که شهر را ویران کرد و سبب حدود 200 کشته و هزاران زخمی شد. از نوامبر 2019تا الان، چهار نخست وزیروجود داشته است( حریری ، دیاب، ادیب و دوباره حریری). کشوراز اکتبرمنتظر تشکیل دولت جدیدی بوده است، که از لحاظ نظری، برای اصلاح کشو و خروج ازبحران مورد حمایت فرانسه باشد.

این واقعیت که وزیر  بهداشت به دلیل آن که کارکنان او روز چهارشنبه برای کووید مثبت مورد آزمایش  قرار گرفتند در حال کناره گیری است،  حتی دریک سطح نمادین حاکی ازآن است که اوضاع چقدر از کنترل خارج شده است. افزایش واگیری ها  هم بدون شک به ویژه ناشی از بازگشایی های بی قاعده در ایام کریسمس است، که از یک سو در حالی که به اقتصادی که زانو زده بود زندگی  حداقلی داد، ازسوی دیگربه این وضعیت غیر منتظره منجر شد. صف ها در شب قرنطینه در سوپرمارکت ها هم قطعا به این وضع کمک کرد.

ناظر حقوق بشر روز چهارشنبه گفت که کشوردستخوش" شدیدترین زوال  حقوق در طی دهه هاست"، که کووید آن را تشدید کرده است. این  مغاکی است که بعید است لبنان و مردم آن بدون آسیب از آن خارج شوند. 

المانیفستو


 

[1] - منطقه ای در شمال ایتالیا با 1.3 میلیون جمعیت و 10.763 ک م مربع.

 

 

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست