برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-01-02

نویدنو 13/10/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • حزب تودۀ ایران همچنان معتقد است که دونالد ترامپ در هفته‌های پایانی دورهٔ فاجعه‌بار ریاست‌‌ جمهوری‌اش که برای صلح و ثبات در جهان و منطقه خاورمیانه زیان‌هایی دامنه‌دار داشته، می‌تواند دست به اقدام‌هایی بزند که عواقب آن برای مردم منطقه و صلح در خاورمیانه فاجعه‌بار باشند.

     

 

 

 

اطلاعیهٔ حزب تودۀ ایران:

دربارهٔ مانورها و تحریکات خطرناک دولت آمریکا در منطقه خلیج فارس!

با نزدیک شدن به پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و دولت نژادپرست و دست‌راستی نئوکان‌ها در آمریکا، رسانه‌های همگانی جهان در روزهای اخیر اخبار نگران کننده‌ای را از تشدید خطرناک امکان درگیری نظامی میان آمریکا و جمهوری اسلامی منتشر کردند. این اخبار در شرایطی رسانه‌ای می‌شوند که سیزدهم دی‌ماه ۹۹ با اولین سالگرد ترور قاسم سلیمانی در عراق به‌دست نیروهای آمریکایی مصادف است که محکومیت جهانی را به دنبال داشت. بر اساس همین خبرها، پاسدار قاآنی، جانشین قاسم سلیمانی و فرمانده “سپاه قدس”، در دیدار با نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی، از جمله گفته بود: “عوامل آمریکایی دخیل در ترور شهید سلیمانی باید سبک زندگی مخفی سلمان رشدی را یاد بگیرند چرا که جمهوری اسلامی انتقام خون به‌ناحق ریخته شهید سلیمانی را خواهد گرفت.”

دولت آمریکا در واکنش رسمی به این تهدیدات، از زبان کیل براون، از سخنگویان وزارت امور خارجه، این سخنان را تهدیدی تروریستی علیه رئیس‌جمهوری و وزرای دفاع و خارجه آمریکا دانست و اعلام کرد.
همچنین در روزهای اخیر در اخباری که از موضع‌گیری‌های ضدو‌نقیض دولت ترامپ حکایت داشتند، از یک سو اعلام شد وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است مأموریت ده ماههٔ ناوگروه “نیمیتز” به‌دستور کریس میلر، کفیل وزارت دفاع آمریکا، به‌پایان رسیده است و وزارت دفاع آمریکا ناوهواپیمابر “نیمیتز” و ناوگروه همراه آن را از خاورمیانه خارج می‌کند و از طرف دیگر گزارش شد آمریکا زیردریایی هسته‌ای “یو اس اس جورجیا” را به‌خلیج فارس اعزام کرده و این شناور در بحرین پهلو گرفته است. همچنین دو بمب‌افکن بی- ۵۲ آمریکایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارند چهارشنبه از آمریکا به خلیج فارس پرواز کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی در توضیح حرکت‌های روزهای اخیر دولت ترامپ به رسانه‌های این کشور گفته بودند که به اطلاعاتی دربارهٔ آمادگی ایران برای حمله به نظامیان ایالات متحده و منافع متحدان آن در عراق یا دیگر مناطق خاورمیانه دست پیدا کرده‌اند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت این سازمان، پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی در خلیج فارس را “ماجراجویی” خوانده و به آن اعتراض کرده است. در این نامه با متهم کردن آمریکا به اقدام‌هایی “ستیزه‌جویانه” از جمله گفته شده است: “این اقدامات جنگ‌طلبانه اگر کنترل نشود می‌تواند تنش را به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش دهد و بدیهی است که مسئولیت کامل تمام عواقب آن نیز بر عهدهٔ آمریکا خواهد بود. … ایران به‌دنبال درگیری نیست اما درصورت اقدام احتمالی نظامی به آن پاسخ خواهد داد.”

در کنار ارسال این نامهٔ اعتراض ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، پاسدار حسین دهقان، از مشاوران نظامی خامنه‌ای، در توییتر به دونالد ترامپ هشدار داد: سال نوی میلادی را به عزای نیروهای آمریکایی در منطقه تبدیل نکند. پاسدار دهقان در توییتر نوشت: “تمام پایگاه‌های نظامی‌شان در منطقه زیر پوشش موشک‌های ماست. به اخراجی کاخ سفید توصیه می‌کنم سال نو میلادی را برای آمریکایی‌ها به عزا تبدیل نکند.”

حسن روحانی نیز در سخنان تحریک کننده ای که چهارشنبه ۱۰ دی ماه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد خطاب به دولت آمریکا از جمله گفت «ترامپ عین صدام بود، ‌صدام هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کرد و سرنگون شد و ترامپ سه سال جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرد که او هم در هفته های آینده سرنگون می شود؛ نه از حکومت اصلاً از زندگی»

خبرگزاری “سی.ان.ان” در مطلب مفصلی که امروز- ۱۲ دی‌ماه ۹۹ (۲ ژانویه ۲۰۲۱)- منتشر کرد، با هشدار دربارۀ بالا گرفتن تنش‌های نظامی خطرناک در منطقهٔ خلیج فارس، از جمله نوشت: “یک مقام آمریکایی با اطلاع مستقیم از آخرین اطلاعات به سی.ان.ان گفت که برخی از نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس در ۴۸ ساعت گذشته سطح آمادگی خود را افزایش داده‌اند. در اوایل این هفته، مقامات دفاعی به سی.ان.ان گفتند اطلاعات جدید نشان می‌دهد ایران موشک‌های بالستیک بُرد کوتاه خود را به عراق منتقل کرده است. …”

بر اساس همین گزارش، رسانه‌های اسرائیلی و روزنامه‌های عربی با استناد به منابع آمریکایی که نام آن‌ها ذکر نشده است، عنوان کردند اسرائیل و عربستان سعودی در حال تشویق ترامپ برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران هستند. گزارش “سی.ان.ان” در بخش دیگری از مطلبش می‌افزاید این نگرانی‌ها درحالی است که برخی تحلیل‌گران در واشنگتن حدس می‌زنند هدف ترامپ از درگیری با ایران می‌تواند افزون بر انحراف افکار عمومی از تلاش‌های بی‌نتیجه و بی‌اساسش برای منتفی کردن شکستش در انتخابات و بستن دست دولت آتی بایدن برای مذاکره با ایران باشد. تام نیكولز، كارشناس امور بین‌الملل كه در كالج جنگ دریایی آمریكا تدریس می‌كند ، گفت: من واقعاً نگران این هستم كه رئیس‌جمهور بتواند با نوعی عملیات نظامی هنگام خروج از کاخ سفید برای دولت آینده دشواری ایجاد کند.

حزب تودۀ ایران همچنان معتقد است که دونالد ترامپ در هفته‌های پایانی دورهٔ فاجعه‌بار ریاست‌‌ جمهوری‌اش که برای صلح و ثبات در جهان و منطقه خاورمیانه زیان‌هایی دامنه‌دار داشته، می‌تواند دست به اقدام‌هایی بزند که عواقب آن برای مردم منطقه و صلح در خاورمیانه فاجعه‌بار باشند.

دولت نژادپرست و دست‌راستی ترامپ در خلال چهار سال گذشته نهایت تلاش خود را به‌کار گرفته است تا تلاش‌های بین‌المللی در مسیر گره‌گشایی مسالمت‌آمیز ناسازگاری‌ها میان دو کشور ایران و ایالات متحده در چارچوب منشور سازمان ملل و قانون‌های بین‌المللی را باطل کند و از بین ببرد. حزب تودهٔ ایران بارها در مورد خطر سیاست‌های ماجراجویانه امپریالیسم ایالات متحده و متحدانش، از جمله دولت واپس‌گرای عربستان سعودی و سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل، و همچنین سیاست‌های نابخردانه و دخالت‌جویانه رژیم ایران در منطقه، هشدار داده است. خبرهای روزهای اخیر و در آستانۀ سالگرد ترور قاسم سلیمانی به‌دست آمریکا بسیار نگران کننده و هشدار دهنده‌اند. باید تمام تلاش‌ها را به‌کار بست تا مرتجعان و نابخردان نشسته در کاخ سفید و بر کرسی ولایت در میهن بلا دیدهٔ ما، آتش فاجعه‌ای نیفروزند که عواقب آن دامن مصائب مردم ایران را بیش‌از‌پیش بگیرد و انبار باروت منطقه را منفجر کند. با بسیج افکار عمومی جهان و تشدید فشارها در مسیر عادی‌سازی شرایط ملتهب کنونی باید تلاش کرد بازی‌های خطرناک نظامی در منطقه خلیج فارس را متوقف کرد.

حزب تودۀ ایران
۱۳ دی ماه ۱۳۹۹

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست