برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-03-19

نویدنو 22/09/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • فرقه دمکرات آذربایجان در عمر هفتاد و پنج ساله اش همیشه  خواهان همکاری و اتحاد عمل همهٔ نیروهای آزادی‌خواه، ضداستبدادی وملی کشور بوده است. ادامۀ سیاست‌های فاجعه‌بار داخلی و خارجی رژیم، میهن ما را با خطرها و بحرانی‌های جدّی روبه‌رو کرده است. وظیفه همه نیروهای آزادیخواه و میهن پرست که به این روند، خاتمه دهند.

     

 

 

 

 

بیانیه کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

 به مناسبت ۷۵مین سالروز تشکیل حکومت ملی آذربایجان

 

هم‌میهنان گرامی!

با فرا رسیدن ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۹، هفتاد و پنج سال از تشکیل دولت خودمختار آذربایجان، کهن‌ترین و مدرن ترین دولت ملی کشورمان می‌گذرد. دولت خودمختار آذربایجان، بر مبنای تجربه مبارزات رهایی بخش خلق های جهان و درس آموزی از انقلاب مشروطیت و جنبش آزادیستان شیخ محمد خیابانی شکل گرفت.

بنیانگذاران فرقه دمکرات آذربایجان به رهبری سید جعفر پیشه وری با ارزیابی همه جانبه تحولات جهانی و نیاز مبرم کشور به یک حرکت ملی و انقلابی در دوازدهم شهریور 1324 فرقه دمکرات آذربایجان را بنیان گذاشتند. انتشار بیانیه دوازده ماده ای فرقه که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه چارچوب های تشکیل یک دولت ملی و مترقی را برای کشورهای چند ملیتی مشخص کرده بود، به سرعت مورد استقبال نیروهای مترقی کشور و اهالی آذربایجان قرار گرفت.

 تشکیل فرقه دمکرات آذربایجان  در دوره‌ای از تاریخ رخ داد که ایران در چنگال واپس‌ماندگی اجتماعی، مداخله‌های وسیع قدرت‌های استعماری، و حاکمیت ارتجاع داخلی دست ‌وپا می‌زد. دهقانان و خانواده آن ها از ظلم و جورصاحبان زمین و فئودال ها به تنگ آمده بودند. خان ها خود را مالک مال، جان و ناموس دهقانان به حساب می آوردند و به کمک ژاندارم ها و عوامل دولت مرکزی هر جور و ستمی که می خواستند به کشاورزان و خانواده آنها روا می داشتند.

پیشه وری و یارانش با ارزیابی دقیق از اوضاع نابسامان کشور و منطقه، نیاز مبرم به بسیج نیرو و به حرکت در آوردن دهقانان دیدند. انتشار بیانیه دوازده ماده ای دوازده شهریور 1324که چکیده ای از تجارب مبارزات رهایی بخش خلق های ایران و جهان بود، کارپایه ای بود برای رسیدن به این مقصد. خدمات یک ساله حکومت ملی آذربایجان، که از پشتیبانی وسیع اهالی آذربایجان و نیروهای ملی و مترقی سراسر ایران برخوردار بود، در حدی بود  به اعتراف مخالفان آن، بیشتر از دوران بیست ساله رضا شاه خدمات انجام داده بود.

 كارهاي انجام گرفته از طرف حكومت ملي آذربايجان را كه براساس مفاد مرامنامه فرقه دمكرات آذربايجان و مصوبات كنگره و مجلس ملي آذربايجان انجام گرفت را می توان به اختصار نام برد:

 1- تفويض حق انتخاب كردن و انتخاب شدن به زنان در انتخابات مجلس، انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي، انجمن‌هاي شهر و بخش و ده، با حقوق برابر با مردان.

 2- تحصيل به زبان مادری در تمام مقاطع تحصيلي بویژه در سه کلاس اول. این حق برای اقلیت ها از جمله :کردها، ارمنی ها و آسوری ها در نظر گرفته شد.

 3- تاسيس دانشگاه ملي آذربايجان.

 4- قانون تقسيم اراضي خالصه و املاك مصادره شده مالكيني كه آذربايجان را ترك كرده و برعليه حكومت ملي توطئه‌چيني مي‌كنند. به اين ترتيب 3000 پارچه خالصه و 437 پارچه املاك مصادره‌اي در زمان كوتاهي به طور عادلانه بين يك ميليون نفر تقسيم شد. تعديل روابط مالك و زارع برحسب قانون خاص و با توافق و تراضي مالك و زارع و نظارت اداره كشاورزي با موفقيت انجام گرفت. این کار با تشكيل كنگره دهقاني در 25/1/25 در تبريز با حضور 600 نماينده كه در اين كنگره داشتند، جنبه قانونی گرفت.

 5- تصويب و اجراي قانون كار و بيمه كارگران. اين قانون 8 ساعت كار روزانه، تعطيلي جمعه و ايام تعطيل رسمي با دريافت مزد، مرخصي ساليانه،... تشكيل اتحاديه كارگران و دخالت اتحاديه در تنظيم روابط و قرارداد كار بين كارگر و كارفرما، تعيين حداقل مزد، تشكيل شوراي حل اختلاف، برابري مزد زنان با مردان، ممنوعيت اشتغال زنان به كارهاي سنگين، استراحت زنان باردار شش هفته قبل از زايمان و شش هفته بعد از زايمان با دريافت مزد،... تشكيل‌ شركت‌هاي تعاوني، تعطيلي روز اول ماه مه روز جهاني كارگر و غيره.

 6- تامین آب سالم و لوله‌كشي آب شهرها به ويژه شهر تبريز برای اولین بار در ایران.

 7- سازماندهی گروه «عاشق»ها، نوازندگان و خوانندگان سنتي آذربايجان.

 8- تأمين امنيت مردم - با گماردن اشخاص خوشنام محلي در رأس ادارات و به ويژه در شهرباني و انحلال ژاندارمري و ادغام آن در نيروهاي انتظامي و سپردن امور انتظامي به فدائیان فرقه.

9ـ رسیدگی به امور زندان ها. زندان‌های آذربايجان پر بود از دهقان‌هایی كه با توطئه و دسيسه اربابان و ژاندارم‌ها به زندانی شده بودند، همگی آزاد شدند.

 10- مبارزه با فساد اخلاقي و اجتماعی، به موجب قوانين و مراقبت‌هاي دستگاه‌هاي انتظامی و عمومی رشوه، روسپي‌گری، استعمال مواد مخدر، احتكار و … از بين رفت.

 11- بالا بردن توليد و رفع بيكاری. با حمايت از صنايع و توليدات داخلی به ويژه تشويق توليدات كارگاهی و تاسیس کارگاه و کارخان های جدید.

 12- سر و سامان دادن به امور مالی و اقتصادی. با تاسیس بانک ملی آذربایجان، تشکیل شرکت های تعاونی، فروشگاههای دولتی، توزیع کالا با قیمت ارزان و کوتاه کردن دست دلالان.

 13- عمران و آبادی. ساختن ساختمان بانك ملی آذربايجان و مجلس ملی آذربايجان و دانشسرای دختران و ساختمان دانشگاه و موزه و… در تبريز، ساختمان ده‌ها مدرسه در تبريز و شهرها و دهات، ساختمان باشگاه‌ها، سينما و سالن اجتماعات در شهرهای متعدد، احداث خيابان‌ها، پارك‌ها و آسفالت خيابان‌ها در تبريز و شهرستان‌ها، احداث جاده بين دهات و تعريض جاده‌های اصلی و تعمير و نوسازی پل‌ها، بازسازی قنوات و مخازن آب و اقدامات نظير آن.

 14- خدمات فرهنگی و مطبوعات. تأليف كتب درسی كلاس‌های ابتدايی در مدت كوتاه و چاپ و ارسال آنها به مدارس در سراسر آذربايجان، تأسيس چاپخانه آذربايجان، تشويق انتشار 50 روزنامه و مطبوعات در تبريز و شهرستان‌ها، تهيه وسايل و امكانات ورزشی برای جوانان و سالن‌های ورزشی براي بانوان، تشكيل انجمن شعرا و نويسندگان در تبريز و شهرستان‌ها و ايجاد امكانات و تسهيلات برای نويسندگان و شعرا، مبارزه گسترده با بيسوادی در شهرها و كارخانجات و دهات و…

 15- خدمات بهداشتی و بهداری. برای حفظ سلامتي مردم و به منظور مبارزه و پيشگيری از بيماری‌های مسری از طريق آموزش عمومي و واكسيناسيون، و با بکارگیری پنجاه بيمارستان و درمانگاه در نقاط مختلف و درمانگاه‌های سيار برای اعزام به روستا ها. تاسیس دانشكده طب در دانشگاه تبريز و آموزشگاه عالی مامايی و آموزشگاه پرستاری و پرورشگاه برای كودكان بی سرپرست.

 16- اقدامات در زمينه‌های هنری: احيای تئاتر ملی آذربايجان، تشکیل گروه مویسقی و تشكيل گروه‌هايی از هنرپيشگان بااستعداد سابقه‌دار و جوانان در تبريز كه چندين نمايش‌نامه را به صحنه آوردند و آنها را در ساير شهرهای آذربايجان به تماشا گذاشتند.

17ـ تاسیس رادیو تبریز صدای دولت ملی آذربایجان که برای اولین بار خارج از تهران شنیده می شد.

و ...

این بود اشاره ای کوتاه به بخشی از اقدامات دولت ملی آذربایجان در مدت کمتر از یک سال. چنانچه سید جعفر پیشه وری ارزیابی کرده بود، نهضت مردم آذربایجان می توانست خیزش سراسری زحمتکشان و آزادیخواهان کشور را درپی داشته باشد و میهن ما را از چنگال ارتجاع داخلی و عوامل خارجی و عقب ماندگی نجات دهد. بدین طریق ایران می توانست در مسیر راه رشد و ترقی و آزادی قرار بگیرد.

این گناه بزرگی بود که ارتجاع داخلی و امپریالیست های آمریکا و انگلیس، نمی توانستند به آزادیخواهان آذربایجانی ببخشند. وقتی نتوانستند با طرح توطئه های گوناگون و اتهامات ناروا نهضت 21 آذر را از مسیر خود منحرف کنند، تصمیم به سرکوب و نابودی آن گرفتند. یورش وحشيانه ارتش شاهنشاهی به آذربایجان و قتل عام مردمی که گناهشان نپذیرفتن ستم  اربابان و ژاندارم ها و عوامل دربار بود. اوباشان و طرفداران سلطنت با هجوم به قصد نابودی تمام دستاوردهای دولت ملی، کینه حیوانی خود را نسبت به مردم و پیشرفت و ترقی کشور نشان داد. این کینه ورزی و خصومت تمامی ندارد. دشمنان خلق های ایران و بویژه خلق آذربایجان تا به امروز با تحریف تاریخ فرقه دمکرات آذربایجان و نهضت ملی آذربایجان ادامه دارد. تبلیغات زهرآگین و سازماندهی گروه هایی به نام فرقه و به  قصد انحراف اهداف نهضت جنبش 21 آذر همچنان، ادامه دارد.

اعضا و هواداران فرقه دمکرات آذربایجان!

هفتاد و پنجمین سالروز بنیانگذاری فرقه دمکرات آذربایجان در حالی فرا می‌رسد که میهن ما با دشواری‌های روزافزون داخلی و خارجی روبه‌روست. از سیاست‌های کلان اقتصادی ویرانگر رژیم گرفته که ثمری جز تشدید فقر و محرومیت در مقیاسی بی‌سابقه در میهن ما نداشته است،‌ تا ادامۀ جوّ ارعاب و خفقان در فضای عمومی کشور، همگی ایران را به زندان بزرگی از محرومیت اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی برای میلیون‌ها شهروند آن تبدیل کرده است.

تحریم های کمر شکن کشورهای سرمایه داری به رهبری امپریالیسم آمریکا و همدستی کشورهای ارتجاعی منطقه و اسرائیل برای به زانو در آوردن مردم ایران، تاثیر منفی و بلاواسطه ای بر زندگی خلق های ایران، بخصوص بر زندگی  زحمتکشان و تهیدستان گذاشته که خود مزید بر علت است.

زندگی ده‌ها میلیون ایرانی در زیر خط فقر قرار دارد. رشد شدید بیکاری، به ‌ویژه در میان جوانان، تشدید آهنگ ورشکستگی واحدهای تولیدی، گرانی فزایندهٔ کالاهای اساسی و روزمره و تورّم در حال افزایش، گسترش بی‌سابقهٔ ناهنجاری‌های اجتماعی مانند اعتیاد و فحشا و ...، تشدید و ادامۀ سرکوب خشن و خونین نیروهای دگراندیش، کنشگران ملی، فعالان کارگری و سندیکایی، دانشجویان و زنان آزادی‌خواه، سیمای جمهوری اسلامی را نشان می دهد.

دولت حسن روحانی با در دست داشتن کلید حل مشکلات مردم به قدرت رسید، این دولت ماه های پایانی خود را می گذراند و کلید زنگ زده آن، هیچ قفلی را باز نکرد. دولت تدبیر و امید با صلاحدید و توافق ولی فقیه در انتخابات مهندسی شدهٔ سال ۹۲، روی کار آمد. علیرغم قول هایی که داده بود، با پیش گرفتن سیاست ویرانگر و خانمان برانداز نئولیبرالیسم ‌راه دولت های قبلی را پیش گرفت. به همین خاطر نتوانست هیچ تغییری اساسی در وضعیت اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی کشور ایجاد کند. الیگارشی تجاری، مالی و نظامی در دولت روحانی بیشتر رشد کرد و امروز بر داشته های خود دیگر قانع نیست. او کل حاکمیت را طلب می کند. این وضعیت درگیری جناح های حکومتی را تشدید کرده است. آنها  برای حفظ وبدست آوردن اهرم های قدرت بیشتر، تلاش خواهند کرد. افشاگری هایی که بر علیه یکدگر شروع کردند، باعث شد تا گوشه هایی از دزدی ها، رانت خواری ها و چپاول اموال دولتی که توسط افراد ذی نفوذ در قوای سه گانه و بیت رهبری، انجام شده است، برملا شود.  گرچه اغلب دادگاه های اختلاسگران پشت درهای بسته تشکیل می شد و متهمین این دادگاه ها هم عناصر اصلی نبودند. با این حال اخبار محدودی که از دزدی ها و غارتگری ها از این دادگاه ها به بیرون درز پیدا کرد، نشان داد که فساد تا چه اندازه پیکر رژیم ولی فقیه را آلوده کرده است. آقای خامنه ای ادامه این دادگاهها را بر مصلحت نظام ندانست و دستور داد تا به آن پایان دهند.

نیروهای آزادیخواه و مترقی و فعالان ملی!

فرقه دمکرات آذربایجان در عمر هفتاد و پنج ساله اش همیشه  خواهان همکاری و اتحاد عمل همهٔ نیروهای آزادی‌خواه، ضداستبدادی وملی کشور بوده است. ادامۀ سیاست‌های فاجعه‌بار داخلی و خارجی رژیم، میهن ما را با خطرها و بحرانی‌های جدّی روبه‌رو کرده است. وظیفه همه نیروهای آزادیخواه و میهن پرست که به این روند، خاتمه دهند. یکی از عوامل مهم در عدم موفقیت نیروهای اجتماعی و سیاسی ترقی‌خواه در جلوگیری از ادامۀ اوضاع فاجعه‌بار کنونی در ایران و ایجاد تغییرهای بنیادین در مسیر تحوّل جامعه، پراکندگی مُزمن و عدم هماهنگی و همکاری این نیروهاست که نتوانسته‌اند در حسّاس‌ترین لحظه‌ها در رخدادهای کشور  آنطور که لازم است مهر و نشان خود را بزنند. حاکمیت ضد مردمی و ضد آزادی از همین شرایط بیشترین سود را برده است. آن ها خوب میدانند که نارضایتی میلیونی مردم بدون تشکیلات و سازماندهی راهی به جایی نخواهد برد. به همین خاطر تمام نیروی اهریمنی خود را بکار می گیرند تا از هماهنگی و اتحاد عمل سازمان های مترقی و آزادیخواه جلوگیری کنند.

اتحاد عمل و همکاری آزادیخواهان، تنها راه فراهم ساختن پس زدن نیروهای ضد مردمی و ارتجاعی و ایجاد شرایط برای تحولات بنیادین و دمکراتیک در کشور ماست. در این راه باید مصرانه کوشید!

گرامی باد خاطره تابناک شهدای فرقه دمکرات آذربایجان و نیروهای آزادیخواه و مترقی کشور!

درود فراوان به قهرمانان در بند، خانواده شهیدان و زندانیان سیاسی!

پیروز باد مبارزه متحد مردم و خلق های ساکن کشورمان  برای رسیدن به استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی!

کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

آذرماه 1399

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست