برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-11-27

نویدنو 07/09/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  •  کتابی که پیش رو دارید، مشتمل  بردو بخش است . بخش اول، شامل سخنرانی ها و نوشته های مبارزِ پی گیرِ آنتی فاشیست و کمونیستِ مشهور بلغارستانی، گئورگی دمیتریوف است، که درباره ی فاشیسم به رشته ی تحریر درآورده است. این کتاب نخستین بار در سال 1359 توسط انتشارات حزب توده ی ایران به زبان فارسی منتشر شد و چند سال پیش از این نیز در پنج بخش در سایت نویدنو بازنشر شد. آنچه  که اکنون در بخش اول این کتاب از نظرتان می گذرد، تمامی آن پنج بخشی است که قبلا در نوید نو منتشر شده بود.

     

 

 

 

 

 

کتاب « مبارزه در راه جبهه متحد علیه فاشیسم» منتشر شد

پیش درآمد

در سالیان اخیر در کشورهای گوناگون،از یونان گرفته تا اوکراین و اخیرا نیز درجمهوری بلاروس، شاهد عروج و ظهور دوباره ی جریانات فاشیستی و نئوفاشیستی و نیز تاثیرگذاری آنان بر فضای سیاسی کشورها بوده ایم. از جمله ی جدیدترین و نمایان ترین تحرکات نیروهای دارای گرایشات فاشیستی را  در آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در حمایت از دونالد ترامپ مشاهده کردیم.

  شرایط جدید بین المللی و تشدید بحران های سرمایه داری، در بخش هایی از جهان، به تقویت دیدگاه های بنیادگرایانه ی دینی و پیدایش دسته جات تروریستی مذهبی انجامیده است، ودر سرزمین هایی نیز موجب سربرآوردن جنبش های فاشیستی و نئوفاشیستی شده که بعضا هم رنگ و لعاب «اسلام ستیزانه» به خود گرفته اند. در چنین شرایطی، باردیگر بحث پیرامون فاشیسم ، چیستی آن و همچنین راه های مقابله با آن، در بین نیروهای مترقی  وصلح دوست جهان بالا گرفته است. در این میان، ما شاهد طرح برخی دیدگاه های انحرافی، غیرواقعی و نادرست در بین نیروهای چپ گرا هستیم.

  در حقیقت ، بی دقتی در اطلاق واژه ی فاشیسم به بسیاری از حکومت های مستبد یا حتی میلیتاریست، سابقه ای دیرینه دارد، به باور ما، این بی دقتی و سهل انگاری ریشه درعدم درک تئوریک مقوله فاشیسم وشناخت واقعی ازآن دارد. لذا، آشنایی علمی با این پدیده، باید در دستور کار روز نیروهای مترقی جهان قرار گیرد، تا بر پایه ی شناخت دقیق و علمی از آن و همچنین درک تمایزات و شباهت های گونه های مختلف فاشیسم، مبارزه با آن آسان تر گردد. و البته ،  طبیعی است که این شناخت در فرآیند مبارزه با این پدیده صیقل می خورد، اصلاح می گردد و دقیق تر می شود.

نویدنو در نظر دارد، تا با  انتشار مقالات و آثار گوناگون تئوریک در این ارتباط، سهم خود را در شناخت و مبارزه بر علیه این پدیده ی ارتجاعی و ضد انسانی ایفا نماید. و انتشار الکترونیکی کتاب « مبارزه در راه جبهه­ی واحد علیه فاشیسم و جنگ»، نوشته گئورگ دیمیتریف نیز در همین راستاست.

  اگرچه تا کنون بیش از هزاران عنوان کتاب و مقاله تحقیقی و تئوریک در زمینه ی فاشیسم و اندیشه های فاشیستی به رشته ی تحریر درآمده  است، اما  کتاب حاضر را به حق، باید یکی از مهم ترین آثارتئوریک درباره ی فاشیسم و ماهیت آن دانست؛ اثری که در پرتو درک لنینی از مارکسیسم و توسط یکی از برجسته ترین رهبران کمینترن، با توجه به تجربیات عینیِ  کسب شده در کوران مبارزات ضد فاشیستی، نگاشته شده است.

  ما دراین کتاب، با یک تحلیل دقیق طبقاتی از پدیده ی فاشیسم، نیروهای حامی آن، شرایط عروجش، مخالفانش، شیوه های مبارزه با آن و نیز ارتباطش با امپریالیسم مواجهیم. این درک طبقاتی از مسئله ی فاشیسم می تواند و باید به عنوان زیربنای تحلیل علمی از این پدیده قرار بگیرد.

کتابی که پیش رو دارید، مشتمل  بردو بخش است . بخش اول، شامل سخنرانی ها و نوشته های مبارزِ پی گیرِ آنتی فاشیست و کمونیستِ مشهور بلغارستانی، گئورگی دمیتریوف است، که درباره ی فاشیسم به رشته ی تحریر درآورده است. این کتاب نخستین بار در سال 1359 توسط انتشارات حزب توده ی ایران به زبان فارسی منتشر شد و چند سال پیش از این نیز در پنج بخش در سایت نویدنو بازنشر شد. آنچه  که اکنون در بخش اول این کتاب از نظرتان می گذرد، تمامی آن پنج بخشی است که قبلا در نوید نو منتشر شده بود.

بخش دوم کتاب، شامل چند مقاله و نوشتارجدید از روزگاران خودمان است که در کشورهای مختلف جهان وتوسط نویسندگان دیگری به رشته تحریر در آمده ، که در آن به نمودهای امروزین فاشیسم پرداخته شده است، بدون شک مقالات افزوده به پایان کتاب « مبارزه در راه جبهه ی واحد علیه فاشیسم »، می تواند خوانندگان عزیز را برای شناخت دقیق تر زوایای مختلف سیمای کریه فاشیسم یاری نماید.

نوید نو بسیارشادمان است که این مجموعه به صورت یک کتاب الکترونیکی در اختیار خوانندگان قرار می­گیرد.

 برای دریافت نسخه الکترونیک کتاب کلیک کنید

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست