برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-08-03

نویدنو12/05/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • ماه‌نامه ارژنگ شماره ۹ مرداد ۱۳۹۹ با آثاری از:

     ز.اکبرزاده/ خ.باقری/ ب.برشت/ م.ع.بیرنگ کوهدامنی/ ا.پدرام‌نیا/ ی.تاراز/ ع.جعفری(ساوی)/ د.جلیلی/ ع.جوادی/ م.خلیلی/ ر.خندان مهابادی/ م.ع.درویشیان/ ه.رحمانی/ م.زهری/ آ.زیس/ ج.سرفراز/ ا.شاملو/ ب.شراره/ م.ر.شفیعی کدکنی/ ن.صفایی/ ه.عبّاس‌پور/ ه.عبّاسی/ ی.عزیزی/ م.عظیمی/ م.فلاح‌زاده/ گ.گرکانی/ ع.مجتهد جابری/ ف.مدرّسی تهرانی/ ف.مسعودی/ ب.مطلب‌زاده/ ش.موسوی‌زاده/ ن.میر/ م.میرزاخانی/ ج.ولیان‌پور و دیگران...

 

 

 

ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو شماره 9 مرداد ماه 99 منتشر شد

ماه‌نامه ارژنگ شماره ۹ مرداد ۱۳۹۹ با آثاری از:

 ز.اکبرزاده/ خ.باقری/ ب.برشت/ م.ع.بیرنگ کوهدامنی/ ا.پدرام‌نیا/ ی.تاراز/ ع.جعفری(ساوی)/ د.جلیلی/ ع.جوادی/ م.خلیلی/ ر.خندان مهابادی/ م.ع.درویشیان/ ه.رحمانی/ م.زهری/ آ.زیس/ ج.سرفراز/ ا.شاملو/ ب.شراره/ م.ر.شفیعی کدکنی/ ن.صفایی/ ه.عبّاس‌پور/ ه.عبّاسی/ ی.عزیزی/ م.عظیمی/ م.فلاح‌زاده/ گ.گرکانی/ ع.مجتهد جابری/ ف.مدرّسی تهرانی/ ف.مسعودی/ ب.مطلب‌زاده/ ش.موسوی‌زاده/ ن.میر/ م.میرزاخانی/ ج.ولیان‌پور و دیگران...

 

سرسخن

تابلویی از کادر پزشکی که برای نجات جان هم‌میهنان ما در نبرد با کرونا حماسه آفریدند و جاودانه شدند

اسامی 138 نفر از پزشکان و پرستاران جانباخته... 

 

سقوط روزانه 2 هواپیمای فوکر100 در ایران!

با همه‌گیری جهانی ویروسِ کرونا در شش ماهۀ اخیر و رویارویی متفاوتِ دولت‌ها برای غلبه بر آن، تصوّرِ عمومی بر آن بود که فقط دولت‌های راست‌گرای ترامپ در آمریکا، بولسونارو در برزیل، پینیه‌را در شیلی و بوریس جانسون در بریتانیا هستند که با رهنمودهای مرگ‌بارِ خود مرزهای حماقت را جابه‌جا و سودِ سرمایه‌داران را بر جانِ مردم خود ترجیح داده‌اند. آخرین اظهارات حسن روحانی در بارۀ "لزومِ برگزاری کنکورِ سراسری و مراسمِ عزاداری ماهِ محرّم به هر قیمت"، در حالی بیان شد که با 235 قربانی در روز 7 مرداد 99 (هر 6 دقیقه یک قربانی)، 5 برابر شدن روند بستری بیماران و قرار گرفتن 28 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار، رکوردِ تازه‌ای از مرگ و میرِ هم‌میهنان ثبت شده و هیچ دورنمایی نیز برای بهترشدن اوضاع وجود ندارد. روحانی با تاکید بر این‌که دوگانه‌گی "جان و نان" و "عزاداری و سلامت" غلط است، به جامعه پیام داد که: "همه جا باید عزاداری امام حسین برگزار شود، چه در شهر چه در روستا، چه در جایی که قرمز است یا سفید!". گویا حضراتِ مسئول حتی آمارهای خودشان را هم قبول ندارند که 5127 نفر (حدود یک سوم) از 17 هزار نفر کل قربانیان کرونا تنها مربوط به تیرماه بوده است! اگر واحد سنجش قربانیان را هواپیمای فوکر100 با 109نفر ظرفیت قرار دهیم، فقط در تیرماه حدود 47 فروند فوکر یعنی روزانه 5/1 هواپیما در ایران سقوط کرده است! هشدارهای کارشناسان و نهادهای دلسوز و متعهد میهن نظیر دکتر مینو مُحرز، عضو فعال ستادملی مبارزه با ایدز و کرونا (که برگزاری مراسم محرم را فاجعه‌آمیز خوانده)، و نامۀ مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران که پیش‌بینی مرگِ روزانه 1600 نفر از هم‌میهنان ما را در صورت برگزاری کنکور و مراسمِ مذهبی به رییس جمهور ابلاغ کرده، هیچ‌کدام نتوانسته رفتار غیرمسئولانه و هم‌سنگِ جنایتِ مسئولان یعنی "بازی مرگبار با جان مردم" را تغییر دهد. از طرفی، کادرِ پزشکی و سیستمِ درمانی کشور تابِ پذیرش و درمانِ انبوهِ مبتلایان به ویروس کرونا را ندارد. بیش‌از 5 هزار نفر از پزشکان و پرستاران به کرونا مبتلا شده اند و تعداد پزشکان و پرستاران جانباخته اکنون به 200 نفر افزایش یافته است. کیانا نخعی، ۲۶ ساله و از پرستاران بخشِ اورژانسِ بیمارستان شهرستان جیرفت بامداد پنجشنبه ۹ مرداد بر اثر کرونا جان خود را از دست داد در حالی‌که ۱۰روز پیش با تولدِ نوزادش مادر شده بوده و این نوزاد هرگز لذت آغوشِ مادر و نوازش او را نخواهد چشید... و این قافله را سرِ باز ایستادن نیست!  

کارشناسان حقوقی بر این باورند که اگر دولت و به‌طور کلی حاکمیت به وظایفِ خود در قبالِ سلامتی و امنیتِ مردم عمل نکند، مصداقِ قتلِ عمد یا شِبهِ عمد است. درپی این بی توجهی‌ها و در صورتِ اوج‌گیری آمارهای ابتلاء و مرگ هم‌میهنان در ایام سوگواری و کنکورِ سراسری؛ خیزشِ اعتراضی مردم و به ویژه کارگران و زحمتکشان که بارِ سنگین مشکلاتِ اقتصادی را بر دوش می‌کشند، در روزها و ماه‌های آتی پدیدۀ دور از انتظاری نخواهد بود.

اقتصادِ ایران، غرقِ در بحران!

اقتصادِ بیمار و رو به احتضارِ کشور هرچه بیشتر در ورطۀ بحران‌ها و ابر بحران‌ها فرو می‌رود و این جیبِ خالیِ کارگران وزحمتکشان ایران است که هرروز وهرساعت خالی‌تر می‌شود. برخی ازاقتصاددانان از "بحران کنترل‌ناپذیری در اقتصاد ایران" سخن می گویند که معنی دیگر آن فروپاشی نظامِ اقتصادی کشور است. افزایشِ دوباره و ناگهانی نرخِ ارز به مرز 25 هزار تومان و سکه به 12 میلیون تومان و کاهشِ سریع ارزشِ پولِ ملی توام با بیکاری گسترده و تورم بالای50 درصد را می‌توان نوکِ قلۀ این کوهِ یخ و نشانه‌هایی از خارج شدن کنترل اوضاع از دست دولت و بروز بحران‌های عمیق‌تر در ماه‌های آتی دانست. رشدِ حباب‌گونۀ سهامِ شرکت‌ها در بازارِ بورس هم بیش از آن‌که نشانۀ خوب و امیدبخشی باشد، پدیده‌ای غیرمتعارف ومعلولِ اقتصادِ بیمارِ کشور است. رشدِ شاخصِ «وارِن‌بافِت» ( Warren Buffett ) در دوساله اخیر نشان‌دهندۀ وجودِ حباب در بورس است و ایجادِ تقاضای کاذب که متاسفانه دولت و مسئولان برای رفع کسری بودجه و تنگناهای مالی خود مشوّق آن هستند، می‌تواند به بزرگ‌تر شدن این حباب و سپس ترکیدنِ فاجعه‌بار و قریب‌الوقوع آن کمک کند. شاخص "وارِن بافِت" نسبتِ ارزشِ جاری بازارِ سرمایه به تولیدِ ناخالصِ داخلی یا GDP است که در سال۱۳۹۶ به میزان ۰.۲ بود. در نیمه سال ۱۳۹۸ به ۰.۳ بالغ شد و در زمستان ۱۳۹۸ به شدت افزایش یافت و به مقدار ۰.۵۵ صعود کرد. سپس در فروردین ۱۳۹۹ از مقدار ۰.۸ عبور کرد و در حال حاضر به 5/1 و نزدیک به 2 رسیده که به گفتۀ صاحب‌نظران اقتصادی با هیچ تعریف و معیار اقتصادی قابل توضیح نیست. با توجه به اندازه‌گیری نسبتِ مهمِ دیگر بورسی یعنی نسبت قیمتِ سهم به سودآوری (P/E)  و رکودِ حاکم بر تولید و اقتصاد که افزایش قیمت هیجانی فعلی در بورس را توجیه نمی‌کنند، می‌توان پیش‌بینی کرد که دیر یا زود با ترکیدنِ حبابِ قیمت‌ها، بسیاری از هم‌میهنان که دارایی ناچیزِ خود را به امیدِ مقابله با غولِ تورمِ فزاینده در بورس سرمایه‌گذاری کرده یا می‌کنند، متحمّل زیانِ سنگینی خواهند شد. برای برون رفت از وضعیت کنونی، تنها با ایجاد تحولِ بنیادین در ساختارها و مناسبات سرمایه‌دارانۀ حاکم و از طریق تدوین و استقرار برنامه اقتصاد ملی توام با دمکراتیزه کردن حیاتِ سیاسی و اقتصادی جامعه است که می توان مانع از فروپاشی کشور شد.    

راه‌اندازی تارنگاشت ارژنگ

چندی پیش به ابتکار و یاری بی‌دریغ دوستی محترم –"بابک"-، سایتی ویژه برای نشریۀ ارژنگ به‌ نشانی https://www.mahnameh-arzhang.com ایجاد شده است. از ویژگی این تارنگاشت، امکانِ عرضۀ نسخههای کتابی ماه‌نامه و امکان خواندن آنلاین و دانلود همۀ شماره‌های ارژنگ است. تحریریۀ ارژنگ ضمن قدردانی از تلاشِ ارزشمندِ این دوستِ عزیز، به‌تدریج خواهد کوشید تا امکاناتِ فنی تارنگاشت برای ایجادِ ارتباطِ متقابل و بازتابِ نظرات خوانندگان، یا نظرسنجی و امکانات دیگر در خدمت خوانندگان فرهیخته ارژنگ قرار گیرد که به تعبیرِ حافظ "رَواقِ مَنظرِ چشمِ من آشیانۀ توست/ کَرَم نما وُ فرود آ که خانه، خانۀ توست."

                                                                                            شورای دبیران ارژنگ

برای دریافت ارژنگ شماره 9 کلیک کنید

برای دریافت از سایت ارژنگ کلیک کنید

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست