برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-07-24

نویدنو03/05/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • برپایه گزارش دیرهنگام بانک مرکزی که روز (28 تیر 99) منتشر شد تولید ناخالص ایران به قیمت بازار به 6/628 میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده افت حدود 7 درصدی (8/6 درصد) اقتصاد ایران در سال 98 نسبت به سال 97 است. رشد اقتصادی در سال 97 نیز منفی 6 درصد بود. درآمد سرانه ایرانی‌ها در سال 98 به قیمت ثابت سال 90 حدود 7/4 میلیون تومان (کمی کمتر از 5 میلیون) بوده که در مقایسه با سال 90 نشان دهنده افت 35 درصدی درآمد ایرانی‌هاست

 

 

 

همنوایی ارکستر سیاست‌های اقتصادی ضد ملی

 فریبرز مسعودی

برپایه گزارش دیرهنگام بانک مرکزی که روز (28 تیر 99) منتشر شد تولید ناخالص ایران به قیمت بازار به 6/628 میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده افت حدود 7 درصدی (8/6 درصد) اقتصاد ایران در سال 98 نسبت به سال 97 است. رشد اقتصادی در سال 97 نیز منفی 6 درصد بود. درآمد سرانه ایرانی‌ها در سال 98 به قیمت ثابت سال 90 حدود 7/4 میلیون تومان (کمی کمتر از 5 میلیون) بوده که در مقایسه با سال 90 نشان دهنده افت 35 درصدی درآمد ایرانی‌هاست (مرکز آمار ایران). به یک معنی در اثر کاهش تولید ناخالص داخلی و تورم در طول سال‌های دهه 90 که به کم‌ترین میزان از سال 83 تاکنون رسیده یک‌سوم از درآمد ایرانی ها در این دهه به باد رفته است.

 تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال 98 با افت 9/5 (کمی کمتر از 6 درصد) روبرو بوده و درمجموع داده‌های مربوط به وضعیت پس‌انداز ملی نشان می‌دهد که به علت کاهش سرمایه‌گذاری در بخش دولتی تشکیل سرمایه ناخالص ثابت کاهش داشته است. همچنین رشد منفی 8/10 درصدی در بخش ماشین‌آلات اثر قابل‌توجهی بر کاهش سرمایه‌گذاری کشور داشته است. به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد میزان پس‌انداز ناخالص ملی در سال گذشته با افت 2.4 درصدی به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده. این عدد بر اساس داده‌های در دسترس بانک مرکزی، حداقل از سال ۹۲ در کمترین سطح قرار می‌گیرد.

 تا زمان نوشتن این گزارش (31 تیر 99) قیمت هر دلار آمریکا در بازار تهران از 25 هزار تومان و یورو از 29 هزار تومان پس از چند پله کاهش‌ به قیمت‌های 10 روز پیش یعنی دلار 21 هزار و یورو 23500 رسیده که هنوز هم قیمت بالایی است. البته گفتنی است همان‌گونه که افزایش قیمت ارز و سکه دلیل اقتصادی نداشت کاهش ناگهانی آن نیز توجیه اقتصادی نداشت، اما با توجه به رویکرد دست کردن در جیب مردم توسط دولت برای درآمدزایی این گمان دور از واقعیت نیست که دولت در افزایش نرخ دلار برای تأمین نیازهای مالی خود هم‌داستان با بانک‌ها و دلالان بزرگ ارزی مستقیم یا غیرمستقیم دست داشته. قیمت سکه نیز با افزایش شدید علیرغم عقب‌نشینی نسبی هنوز بالاتر از 10 میلیون تومان قیمت خورده، بهای مسکن نسبت به دوره مشابه سال قبل به حدود سه برابر و اجاره‌بها نیز در همین حدود افزایش داشته است.در زمینه خورد و خوراک بهای برخی حبوبات، چای و برنج خارجی بیش از 80 درصد افزایش داشته و شانه تخم‌مرغ در حول‌وحوش 28 هزار تومان و میانگین قیمت مرغ 20 هزار تومان رسیده است. در این شرایط خبرهای دریافتی از مرغداری‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌های دام و طیور در اثر جولان دلالان قادر به جوجه ریزی نبوده و در ماه‌های آتی با کاهش شدید تولید مرغ مواجه خواهیم بود. بهای خودرو نیز با رشدی سرسام‌آور به اعداد نجومی رسیده به‌طوری که قیمت پژوه 206 معادل 150 میلیون تومان، پژو پارس تا 222 میلیون تومان، دنا پلاس 235 میلیون، پراید 111 مدل 99 به قیمت 89 میلیون و تیبا 90 و وانت نیسان حدود 150 میلیون به فروش می‌رسد. اخیراً دولت با افزایش 30 تا 34 درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا موافقت کرده است.

 بخش خصوصی رانتیر صادرکننده کالاهای رانتی منابع و مواد اولیه، محصولات فولادی، پتروشیمی و سیمان و شن و ماسه با سرمایه‌گذاری درآمدهای حاصله در کشورهای مقصد در خوش‌بینانه‌ترین حالت با همه‌گیری کرونا قادر به برگشت دلارهای صادراتی نبوده و طبق آمار اعلام شده از سوی حسن روحانی بیش از 20 میلیارد دلار به کشور بازنگشته است. اگرچه صادرکنندگانی که حاضر به برگرداندن ارز به کشور نیستند توسط نمایندگان‌شان در رسانه‌های همسو از سلاحورزی اتاق بازارگانی گرفته تا نود اقتصادی با هیاهوهای کر کننده‌ای دوباره به یاد اقتصاد آزاد و بازار افتاده‌اند اما در تائید این ادعا چندی پیش پدرام سلطانی نایب‌رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفته بود سالانه ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. به گفته وی «با بررسی‌ حساب سرمایه از سال ۸۵ تا پایان سال ۹۶ حساب سرمایه ایران ۱۲۰ میلیارد دلار منفی شده و اگر سال ۹۷ و ۹۸ را هم به آن اضافه کنیم در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن حساب سرمایه ما در ۱۴ سال گذشته ۱۶۰ میلیارد دلار منفی شده است که این یعنی سالانه 10 میلیارد دلار از کشور فرار سرمایه‌ داریم.»

دولت با سپردن بازار به دست دلالان مسابقه افزایش قیمت در بازار سرمایه  یعنی بورس، دلار و سکه به راه انداخته و کار به جایی رسیده که روزنامه دنیای اقتصاد ارگان نولیبرالیسم وطنی در نموداری که در روز 29 تیر با مقایسه به اصطلاح بازدهی طلا، دلار و بورس به این نتیجه رسیده که «تا زمانی که بازار سهام در حال رشد است ارز و طلا نیز به دنبال آن کشیده خواهند شد». این همان نتیجه‌ای است که پیش‌ازاین از سوی اقتصاددانان بی‌طرف و ناظران درباره افزایش قیمت سهام و تاثیر سوء آن بر افزایش قیمت در بازارهای موازی بیان شده بود، بازاری که با زمینه چینی و حمایت دولت و بانک های خصوصی و تجاری که به ارز دسترسی دارند راه اندازی شده است.

گشتی در بازار ایران اعم از محصولات کشاورزی، بورس، ارز، مسکن، خودرو و کالاهای با دوام نشان می‌دهد که این بازارها در جولان بی‌رقیب دلالان تحت حمایت دولت قرار دارد و دولت با ایستادگی در برابر دریافت مالیات از خانه‌های خالی، معامله خودرو و سرمایه‌گذاران بورس عملاً نشان می‌دهد که قصد دارد محیط امنی برای دلالان و دزدان نان از سفره مردم ایران فراهم سازد. به نوشته حسین راغفر اقتصاددان «در ۴ ماه گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد در بازار سهام تولید شده و اگر دولت ۱۰ درصد مالیات از این سرمایه‌گذاران می‌گرفت، کسب درآمد خوبی کرده بود ولی متأسفانه این بخش از مالیات معاف شده است.» حرکت ضد سرمایه‌ای بورس تنها به رقابت بین دلالان گردن کلفت بازار ارز و طلا دامن نزده بلکه آن چه مسلم است با این روند رشد بورس هیچ تولید کننده‌ای سرمایه‌اش را در تولید سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و این حرکت ضد تولیدی بورس به‌نوبه خود ورشکستگی صنایع را تشدید خواهد کرد.

ناهنجاری‌های اجتماعی

فقر و بیکاری روزافزون و آینده تیره‌وتار موجب بروز انواع ناهنجاری‌های اجتماعی از یک‌سو و کاهش شدید جمعیت ایران شده است. به ادعای انستیتو امریکا پرایز، نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد که کاهش نرخ باروری در ایران طی 30 سال گذشته حیرت‌انگیز بوده و یکی از سریع‌ترین و چشمگیرترین آمارهای کاهش نرخ باروری در تاریخ بشریت به نام خود ثبت کرده است! در گزارشی هم که خبرگزاری تسنیم در 31 تیر منتشر کرده روزانه 1000 جنین زنده یا به عبارتی 365 هزار جنین زنده در سال در ایران سقط می‌شوند. ایلنا نیز در گزارش خود از اسکان اجباری فرودستان به پراید‌ خوابی، پشت‌بام، کانتینر، آلونک‌های ۲۵ متری و هم‌خانگی‌های اجباری حکایت می‌کند درحالی‌که قیمت هر متر خانه در مناطقی از تهران مانند زعفرانیه، امانیه، الیهه، فرمانیه، نیاوران و ولنجک با متراژهای بالای 200 متر و مشاعات چندصد متری بین 35 تا 55 میلیون تومان است. به گفته پلیس آگاهی تهران که در خبرگزاری‌ها منتشر شده بیش از 50 درصد از سارقان دستگیر شده در سه ماهه نخست امسال بار اولی بوده‌اند. به گزارش جوان آنلاین به گفته سردار ابراهیم کریمی سن اعتیاد به سیگار به 14 تا 15 سال رسیده، طبق گزارش دیگری از ایسنا اعتیاد در زنان به 10 درصد افزایش یافته. بر اساس همین گزارش با بررسی تحلیلی «کتاب سال 1394» ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد زنان معتاد بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲، ۷۳ درصد افزایش داشته و تعداد زنانی که در اثر سوءمصرف جان خود را از دست داده‌اند نیز ۱۵ درصد رشد داشته. میانگین سن زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال است. تحقیقات ۱۵ سال اخیر نشان می‌دهد که میزان گرایش زنان به اعتیاد تقریباً دو برابر شده است و الگوی مصرف در زنان از مواد سنتی به مواد صنعتی و روان‌گردان تغییر یافته. طبق برآورد روزنامه همدلی در 5 تیر 97 آمار اعتیاد در ایران را باید 10 میلیون در نظر گرفت. همچنین به گفته محمد ترحمی، «مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر» در 21 مرداد 98 گردش مالی مواد مخدر 4 برابر بودجه همان سال دولت بوده است.

آشکار است پیامد اجرای سیاست اقتصادی غارت ملیِ دست پخت بورژوازی بوروکراتیک و مالی و تجاری، افسردگی و رشد ناهنجاری‌های اجتماعی یا اعتراض های جمعی و احتمالا کنترل نشده در جامعه خواهد بود.

برگرفته از:  تلگرام برابری و ازادی

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست