برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-07-07

نویدنو16/04/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • ارژنگ شماره 8 باآثاری از:

    آ.آخماتووا/ ا.ح.آریانپور/ ا.ه.ابتهاج/ ش.احمدی/ امید/ ایراندخت/ خ.باقری/ م.پاینده لنگرودی/ س.ح.حسینی/ د.جلیلی/ آ.زیس/ غ.ح.ساعدی/ ا.شاملو/ پ.شهرضایی/ پ.شهریاری/ ه.عباسی/ ف.کافکا/ آ.گرامشی/ ا.لاهوتی/ گ.گ.مارکز/ م.ماهور/ و.مایاکوفسکی/ ع.مجتهد جابری/ ا.محمود/ ب.مطلب‌زاده/ ن.میر/ و دیگران... منتشر شد

     

 

 

 

 

 

 

ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو شماره 8 تیر ماه 99 منتشر شد

ارژنگ شماره 8 باآثاری از:

آ.آخماتووا/ ا.ح.آریانپور/ ا.ه.ابتهاج/ ش.احمدی/ امید/ ایراندخت/ خ.باقری/ م.پاینده لنگرودی/ س.ح.حسینی/ د.جلیلی/ آ.زیس/ غ.ح.ساعدی/ ا.شاملو/ پ.شهرضایی/ پ.شهریاری/ ه.عباسی/ ف.کافکا/ آ.گرامشی/ ا.لاهوتی/ گ.گ.مارکز/ م.ماهور/ و.مایاکوفسکی/ ع.مجتهد جابری/ ا.محمود/ ب.مطلب‌زاده/ ن.میر/ و دیگران... منتشر شد

 

سرسخن

آناناس بخور! حریصانه بلدرچین بِلُمبان! روزهای آخرت می رسند، بورژوا !

هر 9 دقیقه یک قربانی!

ویروس کرونا در ایران و جهان همچنان با شیبی تندتر از پیش قربانی می‌گیرد. با افزایش دوبارۀ آمار مبتلایان و قربانیان در ایران و آمریکا و برزیل، جامعۀ جهانی گام به گام به فاجعۀ موج دوم پاندمی (همه‌گیری جهانی) این ویروس نزدیک می شود و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در آخرین هشدار اوضاع را "ترسناک" توصیف کرده است. آمار مبتلایان در جهان از مرز 11 میلیون و در ایران از 250 هزار نفر عبور کرده و تعداد قربانیان نیز در جهان از 500 هزار و در ایران از 11 هزار نفر فراتر رفته و یک سوم این آمارها تنها مربوط به یک ماهه اخیر و محصول بازگشایی زودهنگام اماکن عمومی و کسب و کارهاست. بر پایه آمار رسمی مربوط به روز 9 تیر1399، جانِ شریفِ 162 نفر دیگر از هموطنان ما در یک روز قربانی بی‌کفایتی و قصورِ شبه عمد مسئولین بی‌کفایتی شد که به هشدارهای ما وکارشناسان و دلسوزان جامعه وقعی ننهادند. دولت در زیر فشار بازاریان بزرگ و سرمایه‌داران زالوصفتی که با جان و زندگی و حتی مرگ زحمتکشان تجارت می کنند و از ترس "شورش 30میلیون گرسنه" به ویژه از عید فطر بدین سو، دستور بازگشایی زودهنگام ادارات و مراکز و اماکن عمومی چون نمازهای جمعه و مساجد را داد و چنین شد که بار دیگر در همگامی عملی با آمریکای ترامپ و برزیل بولسونارو "ما رکورد زدیم!": هر 9دقیقه یک قربانی، هر 30 ثانیه یک مبتلاء و جامعه غرق در بیم و اضطراب!... و به معنایی:"هنگامۀ حیرانی است/ خود را به که بسپاریم؟/ تشویشِ هزار آیا/ وسواسِ هزار امّا..." (حسین منزوی) 

دشواری و پیچیدگی شرایط موجود را بهتر درک می‌کنیم، اگر بدانیم که برخلاف برداشت‌ یا اطلاع عمومی نادرست، اکنون گروه‌های سنی پایین در معرض اپیدمی قرار گرفته اند، اکنون بیمارستان مفید کودکان در تهران مملوّ از نوزادان و کودکان مبتلا به ویروس کرونا با شرایط بسیار وخیم شده است، تعداد 9 استان بزرگ کشور وارد شرایط قرمز و بحرانی شده و 9 استان نیز در وضعت هشدار قرار دارند، کادر پزشکی و ظرفیتِ محدودِ درمانی کشور زیر فشاری بزرگتر از پیش قرار گرفته و فقط در استان هرمزگان 280 نفر از کادر پزشکی و درمانی به ویروس مبتلا شده‌اند. خبر ناخوشایند دیگر این‌که جهان با شیوع ویروس جدیدی به نام "کاوازاکی" روبرو شده و به گفتۀ دکتر مینو مُحرز، شمار زیادی از مردم در آمریکا و اروپا و در ایران با علائم ریوی و تنفسی کاملا مشابه با بیماری کرونا به ویروس کاوازاکی مبتلا شده اند... در کنار این همه‌گیری بدشگون و مرگبار، فشارهای ناشی از آثار تحریم‌های ظالمانۀ امپریالیستی، رکود اقتصادی و افزایش مداوم سطح عمومی قیمت‌ها، گرانی سرسام‌آور و فزایندۀ ارزاق و کالاهای عمومی، کاهش ارزش پول ملی و به ویژه بحران افزایش اجاره بهاء و هزینۀ مسکن در ماه‌های اخیر، همه و همه زندگی بخور و نمیر و حداقل معیشت خیلِ عظیم کارگران و زحمتکشان را در معرض تهاجم و چپاول بورژوازی بزرگ تجاری و بوروکراتیک و مستغلات قرار داده اند... به تعبیر ابوسعید ابوالخیر:

القصّه پیِ شکستِ ما بسته صَفی...!/ مرگ از طرفی وُ زندگی از طرفی...!

می‌دانیم که تابستان و سال دشواری پیشِ‌رو داریم و تابستان سیاه 67 را نیز از یاد نبرده‌ایم! ایمان داریم که مردم میهن ما از مرگ و کرونا قوی‌ترند و با جنبش انقلابی رو به اعتلای خود، بی تردید از این تنگنای تاریخی نیز به رغم همۀ دشواری‌ها و با سرافرازی عبور خواهند کرد. با ظهور جنبش‌های وال استریت و جلیقه‌زردها و... خیزش جهانی ضد نژادپرستی و یورش معنادار به همۀ نمادهای بردگی و بندگی، ناقوسِ مرگِ این سخت جان‌ترین نظام طبقاتی تاریخ، یعنی سیستم سرمایه داری نئولیبرال در آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا و سراسر جهان به صدا درآمده است و به زبان مایاکوفسکی: "آناناس بخور! حریصانه بلدرچین بِلُمبان! روزهای آخرت می رسند، بورژوا!" در ایران هم پیام مردمِ به جان آمده از ظلم و ستم طبقاتی سرمایه‌داران نعلین‌پوش و تاریک اندیشان حاکم در خیزش‌های اعتراضی دی 96 و آبان 98 جز این نبوده و نیست. مردم ایران با آن همه ثروت و منابع طبیعی و استعداد بالای نیروی انسانی حتما شایستۀ زندگی بهتری هستند و این ممکن نیست مگر با گذار از شرایط برزخی موجود و ایجاد تغییرات بنیادین و ساختاری که همه عرصه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را در برگیرد. هنرمندان و نویسندگان میهن نیز می توانند و باید قدرتِ آفرینندگی هنر و قلم خود را در خدمت این گذار و تحوّلِ ناگزیر قرار دهند و به باور زنده یاد احسان طبری "تنها از این طریق است که هنر، در کنار قوای مادی و معنوی جامعه با تاریخ هم‌مضمون می شود." 

یادها و نشان‌ها...

اشاره به نام بزرگان پهنۀ علم و ادب و هنر میهن ولو به تناوب، به ما یادآور می‌شود که در نبرد میان روزهای سخت(مشابه امروز) و انسان‌های سخت، این روزهای سخت است که دوام نخواهند آورد و نه انسان‌های سخت.  سخن از جان‌های شیفته‌ای است که در شب‌های ظلمت استبداد پایداری کردند و شمع وجودشان را برای ما افروختند. برخی از این نام‌ها در تقویم ماه تیر (یا سرطان) چنین است: 1تیر(زادروز عباس کیارستمی و مصطفی رحماندوست)/ 2تیر(زادروز صمد بهرنگی و پرویز پرستویی)/ 5تیر(زادروز رحمت‌الله بدیعی)/ 6تیر(زادروز عباس مهرپویا)/ 7تیر(زادروز سهراب شهیدثالث و مهدی سهیلی و شهادت هوشنگ تیزابی)/ 9تیر(زادروز همایون خرم و اسماعیل خویی)/ 10تیر(زادروز بابک خرم‌دین و درگذشت سهراب شهیدثالث)/ 11تیر(درگذشت خواجه نصیرالدین طوسی)/ 12تیر(درگذشت میرزاده عشقی)/ 13تیر(زادروز میرزاحسن تبریزی -رشدیه- و درگذشت محمد معین)/ 14تیر(درگذشت عباس کیارستمی)/ 16تیر(زادروز منوچهر احترامی)/ 19تیر(شهادت رحمان هاتفی)/ 20تیر(زادروز ناصر تقوایی)/ 23تیر(درگذشت مهدی حمیدی شیرازی)/ 23تیر(زادروز لیلی گلستان)/ 25تیر(زادروز داود رشیدی و کورس سرهنگ‌زاده و درگذشت اسماعیل فصیح)/ 26تیر(زادروز ذبیح بهروز)/ و 28تیر زادروز زنده‌یاد سیمین بهبهانی- خلیلی، نیمای غزل شعر فارسی و دیگر خادمان فرهنگی که مجال ذکر نام همۀ آنان نبود و یادشان هماره جاوید است.

                                                                                                                         شورای سردبیران

 

برای دریافت ارژنگ شماره 8 کلیک کنید

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست