برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-03-26

نویدنو 07/01/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • رئیس جمهور نیکلاس مادورو در سخنرانی تلویزیونی مستقیم دستور داد که کلیه اجاره های تجاری و مسکونی و همچنین کلیه پرداخت های بهره سرمایه و وام به مدت شش ماه به حالت تعلیق درآید. کارکنان بخش دولتی و خصوصی پرداخت اضافی ویژه ای از دولت دریافت خواهند کرد و دستمزد شرکت های کوچک و متوسط تا ماه سپتامبر توسط دولت پرداخت خواهد شد. قانون از قبل موجودِ ثبات در محل کار نیز تا پایان سال تمدید شده است و مانع عزل کار در نتیجه قرنطینه است. یک حکم از پیش موجود در محل کار برای ثبات شغلی نیز تا پایان سال تمدید شده و اخراج کارکنان به دلیل قرنطینه را غیرقانونی اعلام کرد.

     

 

 

 

 

 

 

رویکرد مردمی دولت ونزوئلا در مقابله با ویروس کرونا

برگردان : مسعود امیدی

همزمان با افزایش موارد ویروس کرونا در  ونزوئلا به ۷۷ مورد، دولت این کشور پرداخت های اجاره را به حالت تعلیق درآورده و از دستمزدها محافظت می کند . [1]

 

یادداشت مترجم :

و دولت ونزوئلا همان دولتی است که حاکمیت امریکا و سایر کشورهای سرمایه داری و حتی عربستان مرتجع با به رسمیت شناختن رهبر مزدور فراکسیون برانداز این کشور گوآیدو و با تحریم های گسترده و با تحریکات نظامیان به کودتا کوشید تا حاکمیت مردمی آن را سرنگون کند و تعداد زیادی از هم پیمانان و وابستگان گوش به فرمان آمریکا نیز آن را تکرار کردند. لابی مزدور و وابسته آمریکا در ایزان نیز همراه با طیف وسیع مزدوران بی جیره و مواجب و فریب خورده تحت تاثیر رسانه های مسلط کوشیدند تا با پوپولیست خواندن چاوز و مادورو ، چشم خود را بر اقدامات خرابکارانه امریکا و وابستگان آن در ونزوئلا بسته و از حرکات براندازانه و ارتجاعی گوایدو و دارودسته مرتجعش با حمایت طبفه سرمایه دار در این کشور حمایت کنند

مقایسه تصمیم های مدیریت بحران در کشورهای سرمایه داری و امپریالیستی که به قول خود برای نجات اقتصاد (بخوانید طبقه سرمایه دار) از محل منابع ملی و به حساب توده های مردم منابع قابل توجهی را تخصیص می‌دهند، با اقدامات حاکمیت های مردمی چون ونزوئلا برای آنها که چشم و گوش شان برای دیدن و شنیدن حقیقت باز است، درس ها دارد. وقتی می گوییم دموکراسی و دیکتاتوری مفاهیمی اجتماعی و طبقاتی هستند، عده ای به اصطلاح طرفدار حقوق بشر و لیبرال دموکراسی و ... صدایشان در می آید که شما از توتالیتاریسم و استالینیسم و ... دفاع می کنید. اما معلوم نیست چرا این طرفداران حقوق بشر صدایشان در برابر این گونه تصمیم گیری ها ،تخصیص منابع و اقدامات دولت های سرمایه داری که منابع ملی را صرف کمک به طبقه سرمایه دار می کنند، در نمی آید. در جامعه امریکا که به قول سندرز پرستارانش بدون دستکش و ماسک به استقبال ویروس کرونا می روند، دولت منابع عظیمی را صرف حمایت از صاحبان شرکت ها می کند و جالب اینکه قصد کمک به ایران را هم دارد ! و عده ای مزدور و فربب خورده نیز این صدا را در داخل کشور بازتولید و تکثیر می کنند.

آیا بوی احتضار و گندیدگی این به اصطلاح لیبرال دموکراسی به مشام نمی رسد؟ و آیا انچه در کشورهای سرمایه داری امروز شاهدش هستیم بیشتر بیانگر فاشیسم و نئوفاشیسم نیست؟

***

همزمان با ورود کشور به هفتمین روز قرنطینه، این اقدامات اقتصادی در کشور به اجرا گذاشته می شود.

دولت ونزوئلا در روز یکشنبه مجموعه اقداماتی را در تلاش برای محافظت از مردم در برابر اثرات اقتصادی بحران ویروس کرونا اعلام کرد.

رئیس جمهور نیکلاس مادورو در سخنرانی تلویزیونی مستقیم دستور داد که کلیه اجاره های تجاری و مسکونی و همچنین کلیه پرداخت های بهره سرمایه و وام به مدت شش ماه به حالت تعلیق درآید.

کارکنان بخش دولتی و خصوصی پرداخت اضافی ویژه ای از دولت دریافت خواهند کرد و دستمزد شرکت های کوچک و متوسط تا ماه سپتامبر توسط دولت پرداخت خواهد شد. قانون از قبل موجودِ ثبات در محل کار نیز تا پایان سال تمدید شده است و مانع عزل کار در نتیجه قرنطینه است. یک حکم از پیش موجود در محل کار برای ثبات شغلی نیز تا پایان سال تمدید شده و اخراج کارکنان به دلیل قرنطینه را غیرقانونی اعلام کرد.

درخواست های وام از سوی کسب و کارهای کوچک و متوسط باید به صورت سریع پیگیری شده و یک برنامه ویژه سرمایه‌‌‌گذاری کشاورزی گزارش شده است که محتوی جعبه های مواد غذایی یارانه ای تولید و تدارک شده توسط کمیته های تولید و تهیه مواد غذایی محلی [2] برای هفت میلیون خانواده را تضمین می‌کند. شرکت‌های مخابراتی نیز به مدت شش ماه از قطع خدمات مشترکین منع شده اند.

پس از رونمایی از این اقدامات، مادورو قول داد كه از تمام قدرت و هوشیاری خود برای محافظت از «مشاغل» و آسیب پذیرترین افراد در جامعه در حین دوران قرنطینه بهره برداری  كند.

در حالی که سازمانهای توده ای  مانند "جنبش مستاجرین" این اقدامات را تحسین می‌کردند، رهبران شرکت ها  مانند آلن سلیس[3]، رئیس کنفدراسیون صنایع ونزوئلا ادعا کردند که "آنها کوتاه می‌آیند". سلیس همچنین برای شروع مجدد فعالیت های اقتصادی ، لزوم پایان دادن به کمبودهای شدید سوخت در کشور را نیز مورد تأکید قرار داد.

فدراسیون اتاق بازرگانی [4] نیز در حالی که می‌گوید زمان آن است که دولت ایالات متحده رژیم تحریم خود را برای "تضعیف یا براندازی" علیه کاراکاس نشان دهد، به طریقی مشابه از این واکنش دولت (در برابر بحران ویروس کرونا) انتقاد کرد.

فرانسیسکو رودریگز[5] ، تحلیلگر اقتصادی نیز روز دوشنبه در پاسخ به اقدامات دولت ، توضیح داد که تحریم های تحت هدایت ایالات متحده، توانایی دولت مادورو برای تزریق وجوه عمومی به اقتصاد را محدود می‌کند. به گفته رودریگز ، اگر کشور می توانست به 7 میلیارد دلار آمریکا که به گفته وی در حال حاضر در حساب های بین‌المللی مسدود شده است، دسترسی پیدا کند، پاسخ به این ویروس می توانست بهبود یابد.

او بیان کرد : "هنگامی که تأمین مالی بین المللی مسدود شده است ، (کشورهایی که مجازات را اعمال می کنند) فقط بودجه دولت را با تنگنا مواجه نمی کنند، بلکه جامعه نیز بهای سنگینی را پرداخت می کند، از جمله مبلغی را که همه ونزوئلایی‌ها باید برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر بپردازند. "

هفته گذشته ، درخواست 5 میلیارد دلار وام از سوی ونزوئلا برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا توسط صندوق بین المللی پول رد شد. این سازمان مستقر در واشنگتن، اقدام خود را با بیان اینکه دولت مادورو "به صراحت به رسمیت شناخته نمی شود"، توجیه کرد.

۴۲۰۰ تخت بیشتر و "همه لوازم پزشکی ضروری"

آخرین اقدامات در حالی صورت گرفت که کشور هفت مورد COVID-19 را ثبت کرد که تعداد آن‌ها را به 77 مورد رساند که تا ظهر روز دوشنبه هیچ تلفاتی در مورد آن گزارش نشده است.

موارد آلوده شدن به بیماری کرونا و تلفات آن در ونزوئلا نسبت به همسایگان منطقه‌ای از جمله کلمبیا (277 مورد ، 3 فوت) ، برزیل (1629 ، 25) و اکوادور (۹۸۱ ، ۱۸) به صورت قابل توجهی کمتر بوده است.

به گفته سخنگویان دولت، تمام موارد شناسایی شده در ونزوئلا به کشور" وارد شده " و هیچ موردی از انتقال محلی ثبت نشده است. طبق گزارش ها، همه 40 بیمار مرد و 37 بیمار زن، شناسایی و قرنطینه شده ، بیشتر در منطقه پایتخت کاراکاس و ایالت میراندا قرار دارند. دولت روز یکشنبه اعلام کرد که تنها دو نفر در وضعیت بحرانی قرار دارند و 15 نفر از مبتلایان به این ویروس، بهبود یافته اند.

مادورو در کنار اقدامات اقتصادی همچنین به مردم این کشور گفت که قرار است 4200 تخت موقت دیگر به سیستم بهداشت عمومی  اضافه شوند، که بیشتر آن‌ها از طریق توافق با زنجیره هتل های بزرگ تأمین می شود. وی همچنین در حالی که کمک‌های بین المللی اخیر از چین ، کوبا و روسیه را برجسته می کرد، به مردم اطمینان داد که سیستم بهداشت و درمان این کشور "کلیه تجهیزات پزشکی" لازم برای مهار ویروس را در اختیار دارد.

ونزوئلا سه‌شنبه گذشته یک قرنطینه ملی را وضع کرد که موجب محدود شدن حرکت و فعالیت خرده فروشی به جز فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها شد. تقریباً همه پروازها و شبکه های حمل و نقل عمومی به حالت تعلیق در آمده و مرزهای زمینی بسته شده است. استفاده از ماسک در خارج از خانه اجباری است و مقامات محلی نیز در آخر هفته تعدادی از مراکز شهری را ضدعفونی کردند.

بیش از 13000 پزشک در حال حاضر در حال انجام ویزیت های پزشکی خانه به خانه هستند و قرار است هفته آینده دو میلیون تست تشخیصی انجام شود. از ونزوئلائی ها  خواسته شده است تا از سیم کارت الکترونیکی میهن[6] برای گزارش نشانه های ابتلا به بیماری استفاده کنند.

به گفته منابع دولتی ، 85 درصد از مردم از این قرنطینه تبعیت کرده اند و بیش از 3000 مورد از طریق اقدامات بازدارنده، بازگردانده شده اند.

سرانجام ، دولت از مقامات آمریكا خواسته است تا جهت بازگرداندن 200 ونزوئلائی كه در حال حاضر در ایالات متحده هستند ، تحریم های یک جانبه علیه ونزوئلا را "هرچند برای 48 ساعت" لغو كند.

به گفته وزیر خارجه خورخه آریازا[7] ، هواپیمایی دولتی CONVIASA آماده بازگرداندن این مسافران است، اما این پروازها به دلیل تحریم های تحمیل شده از سوی وزارت خزانه داری ایالات متحده در ماه فوریه بسته شده است.

۷ فروردین ۹۹


 

[2] - Local Food Production and Provision Committees (CLAP)

[3] - Alan Celis

[4] - FEDECAMARAS

[5] - Francisco Rodriguez

[6]- Homeland

[7]- Jorge Arreaza

برگرفته از فیسبوک نویسنده

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست