برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-03-06

نویدنو 14/12/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • درصورت رودرروئی سناتور ورمونت با بساز وبفروش نیویورکی [ترامپ] درماه نوامبر آینده، کسی نمی داند مسکو چه کسی را ترجیح می دهد. اما ازهمین حالا می دانیم که برای روزنامه نگاران آمریکائی که از هر دو متنفرند، این جدال راهی به سوی جهنم است

     

 

 

 

 

 

 

در ۱۶ ساعت، ۱۶ مقاله علیه سندرز!

سرژ حلیمی، برگردان: بابک دهقان

شانزده مقاله خصمانه برعلیه برنی سندرز درعرض شانزده ساعت! واشینگتن پست به سختی می تواند به رکورد چهار سال پیش خود دست یابد(١). با وجود این، کاندیدای چپ آمریکائی ازآن زمان تاکنون هیچ کوششی برای دلربائی از مطبوعات نکرده است. مطبوعات از او متنفرند واو از آن آگاه است. او حتی برخی اوقات آن را به بازی می گیرد. تازگی ها، به گونه ای مرسوم، او از هوادارانش می پرسد: « آیا می دانید جف بزوس سال گذشته چند دلار مالیات بردرآمد پرداخته است؟ » وآنها هماهنگ ویک صدا پاسخ می دهند : «صفر». سناتور ورمونت ادامه می دهد: « من درهرفرصتی راجع به آن صحبت می کنم و سپس از خود می پرسم چرا واشینگتن پست که به جف بزوس تعلق دارد، که درعین حال مالک آمازون نیز هست، مقالات مثبتی درباره من نمی نویسد. من واقعا نمی دانم چرا»(٢).

اما مقالات در سایرمطبوعات بهتر نیستند. شاید به دلایلی مشابه : دارودسته ای از سرکردگان رسانه ها که درآمد هنگفتی دارند فهمیده اند که برنامه مالی سندرز آنان را درامان نخواهد گذاشت. اضافه بر این، اعلام نظرمساعد نسبت به سوسیالیسم، حتی «دموکراتیک»، بهترین راه برای دست یابی به مشاغل بالاتر در تلویزیون نیست. سام دونالدسون برای چندین دهه روزنامه نگار سرشناس شبکه تلویزیونی ABC بود. او حمایت خویش از مایکل بلومبرگ را اعلام کرده است. او تخمین می زند که حمایت از یک میلیاردر دست راستی در برابر سندرز، تنها امکان موجود برای شکست دادن ترامپ و تضمین تداوم آمریکا، « شهری که به گفته رونالد ریگان برفراز تپه می درخشد و باعث حسرت تمامی جهان است» می باشد (٣).

جانشین دونالدسون در ABC ژرژ استفانوپولیس، سخنگوی قبلی رئیس جمهور ویلیام کلینتون (٢٠٠١-١٩٩٣) در کاخ سفید، است. او آنچنان ازمنفور بودن مالیات برثروت های کلان، که بخشی از برنامه برنی سندرزاست، مطمئن بود که مرتبا گفته های یکی ازمهمانان برنامه، با استدلالی معکوس، را تکذیب می کرد. و سرانجام با پذیرفتن اشتباه خویش، نتیجه گرفت که « این قضایا نشان می دهد که من ساکن مانهاتان هستم. اینجا کسی از این مالیات حمایت نمی کند »(٢٠ اکتبر٢٠١٩). درآمد استفانوپولیس ازABC سالی ١۵ میلیون دلاراست.

کریستوفر ماتیو، دیگر مجری معروف تلویزیون و همچون استفانوپولیس عضو حزب دموکرات، برای MSNBC کار می کند. اما او نگران پولش نیست، بلکه به دلیل اضطرابی که ریشه در کودکیش دارد، نگران زندگی خویش است: « من جنگ سرد را به خاطر می آورم. من اطمینان دارم که اگر فیدل کاسترو و سرخ ها فاتح می شدند، اعدام های بسیاری در Central Park به اجرا گذاشته می شد و من می توانستم یکی از محکومین باشم در حالی که دیگران کف میزدند». چه کسی به عنوان مثال؟ « من نمی دانم در طول این سالها برنی از چه کسی حمایت می کرد ومنظورش از “سوسیالیسم” چیست»(۴).

از زمان شروع پیروزی های برنی سندرز درانتخابات درون حزبی، ترامپ پی در پی و با اشتیاق سفرماه عسل سال ١٩٨٨ او به مسکو را یادآوری می کند. اما در این باره، لوید بلانکفین، مدیرعامل پیشین Goldman Sachs، یک عضو حزب دموکرات پیرو کلینتون، خشن تر است. ١٢ فوریه گذشته، او در توئیتس می نویسد « سندرز هم مانند ترامپ دودستگی ساز است واقتصاد ما را به ویرانی خواهد کشید. او ارتش ما را به تمسخر می گیرد. این بار من اگر روس بودم سندرز را انتخاب می کردم».

درصورت رو در روئی سناتور ورمونت با بساز وبفروش نیویورکی [ترامپ] در ماه نوامبر آینده، کسی نمی داند مسکو چه کسی را ترجیح می دهد. اما از همین حالا می دانیم که برای روزنامه نگاران آمریکائی که از هر دو متنفرند، این جدال راهی به سوی جهنم است.

عنوان این مقاله دراصل Vers la Bérézina des médias ? است که اشاره به نبرد Bérézina میان ارتش ناپلئون وارتش روسیه دراطراف رودخانه ای به همین دارد. ارتش ناپلئون پس از تلافاتی سنگین، کماکان موفق میشود از رودخانه عبورکرده واز انهدام کامل نجات یابد. [ یاداشت مترجم]

١ مراجعه کنید به Thomas Frank، حمله دسته جمعی علیه ساندرز، لوموند دیپلوماتیک فارسی، دسامبر ٢٠١۶ https://ir.mondediplo.com/article26…

٢ میتینگ ١٣ اوت ٢٠١٩ در نیوهمپشایر

٣ مصاحبه با CNN، ١۴فوریه ٢٠٢٠

۴ MSNBC، ٧ فوریه ٢٠٢٠

** این مقاله در لوموند دیپلوماتیک با عنوانبه سوی تهاجم لجام گیسخته رسانه ها منتشر شده است.

نویسندهسرژ حلیمی Serge HALIMI دبیر هیئت تحریریه لوموند دیپلوما تیک

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست