برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-03-01

نویدنو 11/12/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • سرمایه با بو کشیدن بحران در حال حمله به طلا است که کم خطر تر به نظر می رسد. شما این امر را می توانید با توجه به اوج گرفتن قیمت طلا به دنبال بیماری ها در یابید. تنها یک چیز وجود دارد که ما را تسکین می دهد. به جای مهاجرت جمعیت هایی که امپراطوری ها را به زیر می کشند، طبقه کارگربزرگی وجود دارد که نظم اجتماعی سرمایه داری را در قلب امپریالیسم به زیر می کشد. کارگران منتظر فاجعه طبیعی نخواهند شد .

     

 

 

 

 

 

 

بیماری های ویروس کرونا و بحران امپریالیسم

ارهان نلچاسی - برگردان - هاتف رحمانی

یادداشت ارهان نلچاسی مقاله نویس سول و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه درباره تاثیر ویروس کرونا بر نظم امپریالیستی جهان

در تاریخ جهان لحظات بحرانی خاصی وجود دارد. اگر نظم اجتماعی در یک جغرافیای خاصی در زمان معینی در بحران باشد و توانایی پیشرفت خود را از دست بدهد ، فجایع طبیعی به تخریب آن  کمک می کند - مثلا ، انفجار عصر برنز و خشکسالی و طاعون در عصر هیلتی ها (مردم قدیم آناتولی) .

به همان شکل، دوران مهاجرت که با انحلال رم هم زمان بود. این ها دلایل بنیادی نیستند اما عناصری هستند که در تخریب نظم های اجتماعی تضعیف شده تاثیر داشتند.

اکنون همه در باره تاثیر ویروس کرونا بر نظم امپریالیستی جهان که در بحران اقتصادی و اجتماعی است صحبت می کنند. رکود اقتصادی از دهه 1970 در نظم امپریالیستی، تضاد بین مازاد ساختاراجتماعی تولید محورو مالکیت خصوصی انحصارات برقرار شده است. آن ها برای به تاخیر انداختن بحران و طولانی کردن نظم اجتماعی ابزار های جبرانی را توسعه داده اند. توسعه نا متوازن بیست سال اخیر در چین مهم ترین آن ابزارها بود .

سرمایه جهان به چین ، که انباشته از نیروی کارارزانی است که مجبور می شود بدون امنیت در مناطق آزاد تجاری کار کند پرواز کرده است. این انباشت سرمایه به ظهور چین جدیدی که کارخانه جهان است منجر شده است.

در حالی که ظهور چین سبب حمایت از جهان امپریالیستی شد،اما نرخ رشد چین به حیاتی ترین ستونی که نظم امپریالیستی وتولید و زنجیره مصرف آن را حفظ می کند تبدیل شده است.   

در سال 2003ویروس جدیدی بنام سارس در چین پدیدار شد و به صورت منفی روی چین تاثیر گذاشت.

چین در ان زمان از جایگاهی که الان دارد بسیار دور بود. چین اکنون از لحاظ اقتصادی به اولین یا دومین کشورجهان تبدیل شده است. یاری چین به رشد اقتصاد جهانی به اولین کمک به نظم امپریالیستی تبدیل شده است.

آمار زیر سهم مشارکت چین به رشد اقتصاد جهان را نشان می دهد.

نمودار زیر میزان رشد اقتصاد جهان و نرخ مشارکت کشورها را نشان می دهد. بحران 2008 و توسعه نسبتا پایین در پسا 2008 قابل مشاهده اند. چین مشارکت 28 درصدی با اهمیتی دارد. نمودار نرخ های رشد امریکا و چین را در دو سال آخر مقایسه می کند.

نمودار دوم زیر، به عبارت دیگر، نشان می دهد نرخ رشد امریکا به یک سوم نرخ رشد چین کاهش یافته است. کاهش نرخ رشد چین نیز به صورت منفی روی اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد.  

بحران نیز با به راه افتادن جنگ تجاری تحت تاثیر بحران سلطه قرار گرفته است.

اکنون بیایید به تاثیر ویروس کرونا توجه کنیم .

پیش بینی می شود که نرخ رشد چین ممکن است به زیر 6 درصد و در بهترین حالت زیر 5 درصد سقوط کند. چون پیش بینی می شود که بیماری ها ممکن است تا تابستان کنترل شوند این بهترین حالت است.

این توسعه نامتوازن است.

مرکز تولید با دربر داشتن 300 انحصار از 500 انحصار در ووهان است. چین دنیا را با تولیدات میانجی تجهیز می کند. چین نیز، با مصرف 20 درصد از ذخایر نفت جهان و 40 درصد از دخایر مس جهان تولید کننده بزرگی است.  قیمت های مواد خام اکنون کاهش یافته است، و از این رو، بحران در حال کوبیدن بر درخانه کشورهای تولید کننده مواد خام است.

سرمایه با بو کشیدن بحران در حال حمله به طلا است که کم خطر تر به نظر می رسد. شما این امر را می توانید با توجه به اوج گرفتن قیمت طلا به دنبال بیماری ها در یابید. تنها یک چیز وجود دارد که ما را تسکین می دهد.

به جای مهاجرت جمعیت هایی که امپراطوری ها را به زیر می کشند، طبقه کارگربزرگی وجود دارد که نظم اجتماعی سرمایه داری را در قلب امپریالیسم به زیر می کشد. کارگران منتظر فاجعه طبیعی نخواهند شد .

منبع : تارنگاشت چپ (حزب کمونیست ترکیه)

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست