برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

پرخواننده ترین ها        پرخواننده ترین ها          پرخواننده ترین ها  

آخرین مطالب

 

ادامه ...

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

نوید نو در

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو شماره 4 ، اسفند 98

***

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو شماره 3 بهمن 98

***

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو شماره دو، دی 98

***

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو

شماره اول ، آذر 98

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

کتاب جدید

کتاب جدید از انتشارات نوید نو

«در آمدی بر حقوق کار در ایران و نقد قانون کار»

گفت و شنفت در سیاست های حزب توده ایران

قانون اساسی شوروی

اسلام سیاسی

 

 

 

 

ادامه ...

 
 

2020-06-05

شماره  1037                  11 اسفند ماه1398

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو شماره 4

، اسفند 98منتشر شد

با آثاری از:ابتهاج(ه.ا.سایه)،یلدا ابتهاج، اخوان ثالث، خسرو باقرپور،خسرو باقری، آرمان پریان، حسن جعفری‌تبار،  ناظم حکمت، محمد خلیلی، محمود درویش، امیر دهقان، هاتف‌رحمانی، احمد سپیداری، احسان طبری، هوشنگ عباسی، الیاس علوی، محمود فلکی، محمود کاشانی، شفیعی کدکنی، مهران ماهور، بهروز مطلب‌زاده، نسرین میر، س.منتظری، جمال میرصادقی، اصغر نصرتی، کیوان هاشمی، و دیگران...

ورزشِ زنان ، تلاشِ رهایی

نگاهی به مبارزات زنان ایرانی در عرصه ورزش

س . منتظری

  • ورزش زنان در بعد از انقلاب طی چند دهه فراز و نشیبت های زیادی را طی کرده است. در دهه ی اولیه انقلاب که ایران درگیر جنگ و جا افتادن نظام جمهوری اسلامی بود ورزش به طور کلی محلی از اعراب نداشت چه برسد به ورزش زنان. در این دهه درب باشگاه ها به روی زنان بسته بود و هیچ ورزشکار زنی در مسابقات بین اللملی شرکت نکرد. حتی مسابقات درون کشوری نیز کم رنگ بود. ورزش در مدارس به خصوص مدرسه های دختران زیاد جدی گرفته نمی شد.

پیام نشست وسیع کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ‌ ایران به زنان دلیر و پیکارگر میهن مان!

 فرخنده باد هشتم مارس، روز همبستگی جهانی زنان!

  • امروز زندانهای ایران لبریز از زنان مبارز و آزادیخواهی است که با پایداری خود حماسه ها آفریده و می آفرینند، زنانی از لایه های گوناگون جامعه، از زنان حقوقدان و خبرنگار گرفته تا زنان خانه دار، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر، و از دختران دانشجو گرفته تا کنشگران محیط زیست و جز آن که با مقاومت و روحیه بی نظیر خود در زندانهای جمهوری اسلامی، به مقاومت و مبارزه عمومی در جامعه،  کمکی بی بدیل و ارزشمند، می رسانند.

بیانیه کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

 به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زن

  • نخستین جشن روز جهانی زن، توسط "انجمن پیک سعادت نسوان" در 17 اسفند 1301 به ابتکار زنان مترقی و پیشرو کشورمان بر گذار شد. در طول 98 سال  گذشته زنان میهنمان با پشت سر گذاشتن تمام دشواری ها، زیر سایه سیاست های سرکوبگرانه رژیم های حاکم به هر طریق ممکن، و با اشکال گوناگون روز جهانی زن را گرامی داشته و به مبارزات رزمجویانه خود ادامه داده اند.

بیانیه اتحاد سراسری بازنشستگان ایران

 بمناسبت هشتم مارس روز جهانی زن

  • زنان ایران نیز بیش از یک قرن است که مبارزه علیه نابرابری را دوشادوش زنان مبارز جهان پی می گیرند. در این راه با جهل و خرافه و فرهنگ واپس مانده فئودالی چه بسیار جنگیده و جان های عزیزی را از دست داده اند. این مبارزات سازمان نایافته زنان، از حدود ۸۰ سال پیش، توسط سوسیالیست‌ها شکل جدیدی یافت،

بیانیه کانون نویسندگان ایران در

«بزرگداشت هشتم مارس، روز جهانی زن»

  • کانون نویسندگان ایران با گرامیداشت کوشش همه‌ی زنان و مردان آزادیخواه جهان، خواستار آزادی همه‌ی مبارزان دربند، به ویژه زنان فعال اجتماعی و سیاسی- عقیدتی و کناره‌گیری همه‌ی نیروهای انتظامی و نهادهای امنیتی از سانسور و سرکوب زنان است و با تاکید بر لزوم آزادی بدون حصر و استثنای اندیشه و بیان برای رسیدن به جامعه‌ای برابر و آزاد، حق ایجاد تشکل‌های زنان و پی‌گیری علنیِ مطالباتشان را از راه‌های فردی و گروهی ضروری می داند،

کرونا در ایران؛ چه خواهد شد و چه باید کنیم؟

 مزدک دانشور

  • دولت برای باز کردن گره کور کرونا، در ابتدا نیاز دارد تا اعتماد عمومی را به خود بازگردانده و یا حداقل با کم کردن مشکلات خارجی امید را به اقتصاد نیمه جان ایران که با همه‌گیری کرونا به وضعیت احتضار رسیده، برگرداند. به خصوص که با نابرابری و حس فقدان عدالت مردم نیز روبه روست که امکان آشوب‌های اجتماعی را بیشتر کرده است

مصیبت در مرگ الهیات

فاطمه صادقی

  • الهیات، در معنای رایج کلمه فهمی اخلاق‌محور و عدالت‌محور از انسان و تاریخ بر اساس دالّ اصلیِ خدا است. اگر انسان موجودی ذاتاً شریر و بد باشد و جز شرارت از او سر نزند، آیا الهیات ممکن خواهد بود؟ اگر هدف از تاریخ نه عدالت، بلکه قدرت و شرارت محض باشد، آیا الهیات بی معنا نیست؟ بر این اساس می‌شود پرسید آیا تشیع  الهیاتی است؟

در ۱۶ ساعت، ۱۶ مقاله علیه سندرز!

سرژ حلیمی، برگردان: بابک دهقان

درصورت رودرروئی سناتور ورمونت با بساز وبفروش نیویورکی [ترامپ] درماه نوامبر آینده، کسی نمی داند مسکو چه کسی را ترجیح می دهد. اما ازهمین حالا می دانیم که برای روزنامه نگاران آمریکائی که از هر دو متنفرند، این جدال راهی به سوی جهنم است

نگاهی فراتر از انتخابات فرمایشی ولی فقیه به تحولات فراروی کشور

  • شواهد نشان می‌دهد کشور ما می‌تواند در خلال یک سال آتی دستخوش تحولاتی تعیین‌کننده‌ شود. شکل‌گیری آینده میهن را نمی‌باید به‌ نتیجهٔ کنش‌ و واکنش‌ها و خط ‌ونشان کشیدن‌ها ‌میان علی خامنه‌ای و ترامپ واگذار کرد. پیکان مبارزه را باید به سمت قلب دیکتاتوری حاکم یعنی نهاد ولایت فقیه و ساختارهای اصلی اعمال قدرت آن نشانه گرفت.

حزب کمونیست ترکیه :

" طبقه سرمایه دار ترکیه برای بهره برداری از مصیبت ویروس کرونا تلاش می کند"

برگردان : هاتف رحمانی

  • صدای حزب یاد آور می شود که وزیر صنعت و فن آوری ترکیه، مصطفی وارانک دو هفته پیش اظهار داشت که " ما، به عنوان دولت، فکر می کنیم می توانیم تاثیرات مثبت این ویروس را بیشتر از تاثیر منفی آن، به ویژه در شرایط تبدیل شدن به پایگاه تولید بدیل چین تجربه کنیم." در همان روزها، تاجر نساجی ترکیه اعلام کرد که آن ها می توانند 2 میلیارد دلار سفارشی را که چین نمی تواند به خاطر ویروس کرونا عرضه کند به عهده بگیرند، و آن که شیوع بیماری برای صنعت نساجی ترکیه خوب بوده است.

در جستجوی بدیل:

بازگشت به دیالکتیک انقلابی

کسرا فروهی

  • آیا ماتریالیسم و آن‌چه دیالکتیک انقلابی خوانده می‌شود مشتی جزمیات به درد نخور هستند که در شرایط کنونی ایران، منطقه و جهان به کار نمی‌آیند؟ آیا مارکسیسم با فروپاشی شوروی پایان یافته و جهان آن‌گونه که فوکویاما ادعا می‌کرد در منافع سرمایه‌داری جهانی مضمحل شده! آیا مارکسیست‌ها جز چنگ زدن در ایده‌های رفرمی مبتذل امثال اصلاح‌طلبان در برابر توطئه‌های امپریالیستی راهی دیگر نداشته و به ته خط رسیده‌اند؟

سیاست مستقل طبقاتی یا دنباله روی از بورژوازی!

 سیامک

  • سیاست های بده و بستان میان لایه های گوناگون بورژوازی را نباید فراموش کرد. بورژوازی دیوان سالاری و بورژوازی مالی برای پیاده سازی اقتصاد نئولیبرالی به کمک بورژوازی تجاری و نماینده آن ولایت فقیه نیاز داشته اند ولی این کمک رایگان نبوده است. بورژوازی دیوان سالاری و بورژوازی مالی در برابر پذیرش و یاری بورژوازی بازرگانی (تجاری) در پیاده سازی اقتصاد نئولیبرالی می بایست سیاست های برون مرزی ولایت فقیه را به پیش برند.

درجستجوی یک راز!

 برگردان : بهروز مطلب زاده

  • درهمه این نوشته ها، داستان چگونگی ساخته شدن این بنای یادبود، حکایت می شود. مشخصات  معماری و ویژگی های آن تشریح می گردد، مسائل مالی و فنی آن ارزشگذاری می شود. درباره چهره هائی که نماد جمهوریت هستند توضیح داده می شود. از«آتا تورک»،«عصمت اینونو» و«فوضی چاکماک» بحث می کند، اما فقط یک «راز» درآن ها سرپوشیده باقی می ماند!

سلامت و امنیتِ شغلی کارگران و زحمتکشان

در مقابله با ویروس کرونا تامین باید گردد!

  • کاهش قدرت خرید و سقوط سطح زندگی طبقه کارگر و زحمتکشان فکری و یدی میهن ما طی سالیان اخیر سبب عدم دسترسی کامل و به موقع آن‌ها به امکانات پزشکی، درمانی و بهداشتی شده است. از این رو اکنون با توجه به ویروس همه گیر کرونا، خواستهٔ کارگران و زحمتکشان دسترسی به امکانات پیشگیری و درمان برای حفظ سلامت و نیز تضمین امنیت شغلی آن‌هاست.

بیانیه اتحاد سراسری بازنشستگان ایران:

 "دولت باید از همه راه های ممکن امکان مبارزه قطعی با کرونا را فراهم سازد!"

  • میلیون ها نفر در ایران فاقد پوشش بیمه ی درمانی هستند، میلیون ها نفر بیکار و فاقد درآمد، میلیون ها نفر با حداقل درآمد و میلیون ها نفر در مشاغل کارمزدی و روزمزدی بدون قراردادهای معتبر و نیز جمعیت فراوانی خویش فرما هستند و درآمدشان در شرایط بحران برابر صفر خواهد شد. این درحالیست که گروهی از مردم از نوجوان و کودکان کار و خیابان تا جوانان و میانسالان دستفروش دوره‌گرد، در اتوبوس ها و قطار های شهری و همچنین رانندگان تاکسی و اتوبوس مستقیما در معرض آلودگی هستند و ضمن بی دفاعی مطلق، می توانند ناقلین بی گناه این ویروس باشند.

حزب کمونیست ترکیه : "این جنگ باید پایان یابد"

برگردان : آرش وجدانی

  • قدرت سیاسی ،که تا همین اواخرهرمخالف خود را به جاسوسی برای امریکا یاعضویت در شبکه گولنیست متهم می کرد، اکنون دیپلماسی فشرده ای را برای کسب حمایت امریکا و ناتو به کار انداخته و به دولت های غربی متوسل شده است. دیروز با تشدید بر خورد ها در سوریه، اسرائیل صهیونیست، جلاد ملت فلسطین، به دمشق حمله کرد. همه این رخ داد ها تصادفی نیست.

تحول دموکراتیک، بدون سمت گیری سوسیالیستی سرابی بیش نیست/مسعود امیدی

  • حال می توان جریان های سیاسی به اصطلاح دموکراتیک سکولار با جهت گیری نئولیبرالی را به عنوان آلترناتیو تصور کرد که به هزار و یک ترفند و با بهره گیری از رسانه های مسلط در صددند تا با فریب توده های کار و زحمت ، پشتیبانی آن ها را جلب کنند . در حالی که دموکراسی آن ها که با تامین مطالبات حداقلی معیشتی و اجتماعی توده های کار و زحمت هیچ نسبتی ندارد ، منطقاَ فاقد هر گونه جذابیتی برای آنهاست.

اقتصاد نئولیبرال در آئینه‌ی پژوهش‌های اقتصادی: کارایی در بخش‌‌های دولتی و خصوصی - بخش آخر /  برگردان: مسعود امیدی

  • بسیاری از شرکت‌های چندملیتی بخش عمده‌ای از کار خود را برون‌سپاری می‌کنند و این یک عنصر مهم در جهانی‌سازی و ایجاد "زنجیره‌های تأمین جهانی" بوده است. بنابراین غالباً فرض بر این است که شرکت‌های خصوصی همیشه کارایی خود را با استفاده از برون‌سپاری بهبود می‌بخشند، بنابراین ارائه‌دهندگان خدمات دولتی هم باید همین کار را انجام دهند. ...

آیا وحشت ویروس کرونا ما را به روز های قرنطینه های نژاد پرستی بر می گرداند؟

ساشا ابرامسکی - برگردان : هاتف رحمانی

  • سازمان بهداشت جهانی نسبت به موثر بودن و توجیه ممنوعیت همه مسافرت ها ابراز تردید کرده است. به علاوه، گروه های عدالت نژادی یادآورشده اند که آن ها در داخل این درک گسترده که افراد نه به خاطر آن که شخصا در معرض ویروس بوده اند بلکه به سادگی به موجب قومیتشان خطرناک هستند عمل می کنند. در حقیقت ، یک افزایش دشمنی ضد چینی در کشورهای بسیاری به موازات تشدید بحران ثبت شده است.

بیماری های ویروس کرونا و بحران امپریالیسم

ارهان نلچیسی - برگردان - هاتف رحمانی

  • سرمایه با بو کشیدن بحران در حال حمله به طلا است که کم خطر تر به نظر می رسد. شما این امر را می توانید با توجه به اوج گرفتن قیمت طلا به دنبال بیماری ها در یابید. تنها یک چیز وجود دارد که ما را تسکین می دهد. به جای مهاجرت جمعیت هایی که امپراطوری ها را به زیر می کشند، طبقه کارگربزرگی وجود دارد که نظم اجتماعی سرمایه داری را در قلب امپریالیسم به زیر می کشد. کارگران منتظر فاجعه طبیعی نخواهند شد .

شماره  1036                  2 اسفند ماه1398

بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران:

 تاریک‌اندیشی، بی‌کفایتی، و دروغ‌گویی سران جمهوری اسلامی در برخورد با خطر جدّی همه‌گیری ویروس کرونا

 

  • برخورد کاملاً سیاسی-عقیدتی سران حکومت ولایی و روحانیت مرتجع با فاجعهٔ سرایت ویروس کرونا، و مدیریت ضعیف و کم‌اثر دستگاه‌های دولتی در مقابله با این ویروس خطرناک که به‌سرعت به شهرهای متعدد کشور منتقل شده است، بیش از پیش نشانهٔ بی‌کفایتی و دروغ‌گویی حاکمان واپس‌گرا و تاریک‌اندیش ایران است. در مقابل اعتقادهای خرافی و ارتجاعی و ضرورت "حفظ نظام" این حاکمان مرتجع، تندرستی و جان هم‌میهنان ما ارزشی ندارد.

بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران:‌

 نتیجهٔ‌ انتخابات فرمایشی، پاسخ قاطع مردم به ولی فقیه و حکومت ورشکستهٔ جمهوری اسلامی

 

  • حرکت مشترک اکثریت قاطع نیروهای مردمی و آزادی‌خواه کشور به‌همراه شماری از اصلاح‌طلبان رادیکال و نیروهای ملی- مذهبی در تحریم گستردهٔ انتخابات نشان داد که می‌توان با هماهنگی و اتفاق نظر رژیم ولایت فقیه را با چالش‌هایی جدی روبرو کرد. نتیجهٔ انتخابات یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی درسی شایستهٔ آموختن برای همه ماست. از این تجربه به‌منظور سازمان‌دهی و پیش‌بُرد مبارزهٔ مردم در مسیر طرد کامل رژیم ولایت فقیه باید بهره جست و زمینه را برای حرکت‌های متحد بعدی در مخالفت و مقاومت با حکومت استبدادی حاکم آماده ساخت.

پاسخ چین به ویروس کرونا:

 رفاه مردم از هرگونه مصلحت جویی مهم‌تر است!

  • در چین سودبری از بحران  منع شده است و سامانگرهای بازار بورس هشدار داده‌اند اگر دیده شود شرکتی به گران‌فروشی و احتکار مبادرت کرده است به "مجازاتی سریع و سخت" خواهد رسید. خط تلفن ویژه‌ای برای اطلاع دادن مردم از خطاکاران  برقرار شده است. واکنش‌های متضاد مقام‌های دولت و حزب کمونیست در چین و سرمایه‌گذارانِ وال‌استریت، تمایز میان نظام سوسیالیستی و سرمایه‌داری را بسیار برجسته کرده و این پرسش را پیش کشیده است: رفاه مردم آیا مهم‌تر است یا سودجویی؟

 در حاشیه برگزاری انتخابات اخیر مجلس :

 سپاه در رأس امور

کسرا فروهی

  • در خیمه ‌شب‌ بازی انتخابات اخیر مجلس که نیروهای امنیتی و نظامی آشکارا صحنه‌گردان آن بودند به ‌طوری‌که شورای نگهبان برای تائید یا رد صلاحیت هر نامزدی چشم به دهان اطلاعات سپاه دوخته بود، نه‌تنها شاهد غروب آفتاب خانواده لاریجانی و امثال شیخ اکبر ناطق نوری بودیم ...

مشت آهنین سرمایه داری

اوگان اونیل - هاتف رحمانی

  • ظهور جناح راست، ایدئولوژی فاشیستی، به صورت گسست ناپذیری به بحران های سرمایه داری ربط دارد، که به خاطر تضاد های داخلی در درون سیستم سرمایه داری تناوبی و اجتناب ناپذیر هستند، تضاد هایی که هر گز نمی توان بر آن ها غلبه کرد، چون سرمایه داری یک سیستم آشتی ناپذیر بر مبنای طبقه است که در آن منافع طبقات مختلف نمی تواند آشتی کند.

اسفندگان: عيد زنان

 استاد بهمن حمیدی

  • «اسفندارمذماه، روز پنجمِ آن روزِ اسفندارمذ است و براي اتفاق دو نام آن را چنين ناميده‌اند و معناي آن عقل و حِلم است و اسفندارمذ فرشته‌ي موكَّل به زمين است و نيز بر زن‌هاي درست‌كار و عفيف و شوهردوست و خيرخواه موكَّل است و در زمان گذشته اين ماه،‌ به ويژه اين روز عيد زنان بوده و در اين عيد، مردان به زنان بخشش مي‌نمودند و هنوز اين رسم در اصفهان و ري و ديگر بُلْدانِ پَهْلَه [= شهرهاي شمال غربي ايران] باقي مانده و به فارسي مردگیران مي‌گويند

نگاهی گذرا به پُست­ مدرنیسم

مهران ماهور

  • دو ویژگی اساسی پُست مدرنیسم را، نسبی گرایی و تکثرباوری دانسته اند. پُست مدرنیسم، به عنوان واکنشی نقّادانه نسبت به مدرنیسم، باور به کلان روایت ها و ارزش های جهان شمول را به چالش می کشد و به همین دلیل ارائه ی تعریفی دقیق و منقّح از آن برای باورمندانش ناممکن است؛ چه آن که حتی باورمندان به پست مدرنیسم نیز درکی یکسان از آن ندارند و تعاریف گوناگونی از آن به دست داده اند

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست