برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-02-08

نویدنو 20/11/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • در طرح جدید دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو- که یکی به خاطر سوء استفاده از قدرت در کنگره آمریکا استیضاح شده است و دیگری با پرونده ی اختلاس و کلاهبرداری سنگینی در کشورش رو به روست- بخش‌های دیگری از کرانه ی غربی رود اردن نیز به اسرائیل واگذار شده است و از حق پناهندگان فلسطینی به بازگشت به سرزمین خود هیچ صحبتی نشده است. این طرح ارتجاعی گام بلند دیگری است به منظور از بین بردن حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشور و دولت مستقل خود

     

 

 

 

 

 

 

بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران دربارهٔ طرح ترامپ برای پایمال کردن حقوق ملّت فلسطین

 حزب توده ی ایران آنچه را که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به همراهی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸،  با عنوان ”معامله ی قرن“-  برای حل‌وفصل نهایی مسئله ی فلسطین رونمایی کردند،  توطئه خطرناکی برای رسمی نمودن اشغال دائمی سرزمین های مردم فلسطین توسط رژیم نژاد پرست اسرائیل می داند و آنرا شدیداً محکوم می کند.

این ”توافق“ جانبدارانه که بدون مشارکت مردم و نیروهای سیاسی فلسطین و فقط با مشارکت طرف اسرائیلی در دو سال گذشته تهیه شده است، با نقض قوانین بین‌المللی، و از آن مهم‌تر، نادیده گرفتن همه ی تلاش‌هایی که در دهه‌های گذشته در عرصه ی بین‌المللی برای حل‌وفصل عادلانه ی مسئله یکشور و ملّت فلسطین صورت گرفته است، از جمله ی قطعنامه‌های سازمان ملل متحد که حقوق بنیادین ملّت فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند، در واقع توافقی برای پایمال کردن آشکار حقوق مردم ستم‌دیده ی فلسطین است که بیشتر از هفتاد سال در سخت‌ترین شرایط در اردوگاه‌های پناهندگان کشورهای گوناگون و نیز در سرزمین های خود زیر بار غیر انسانی ترین تحریم‌ها و نظارت‌های انتظامی-نظامی اسرائیل زندگی می‌کنند. تلاش دولت ترامپ برای پایمال کردن حقوق ملّت فلسطین و جانبداری از دولت راست‌گرا و نژادپرست نتانیاهو، با اقدام‌های یکجانبه‌ای برخلاف قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و شورای امنیت شروع شد که از آن جمله‌اند: اعلام اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، پذیرش ”قانونی“ بودن شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی، قطع کمک‌های مالی آمریکا به نهاد امدادرسانی به پناهندگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد، و به رسمیت شناختن الحاق بلندی‌های جولان اشغال شده در خاک سوریه به کشور اسرائیل.

در طرح جدید دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو- که یکی به خاطر سوء استفاده از قدرت در کنگره آمریکا استیضاح شده است و دیگری با پرونده ی اختلاس و کلاهبرداری سنگینی در کشورش رو به روست- بخش‌های دیگری از کرانه ی غربی رود اردن نیز به اسرائیل واگذار شده است و از حق پناهندگان فلسطینی به بازگشت به سرزمین خود هیچ صحبتی نشده است. این طرح ارتجاعی گام بلند دیگری است به منظور از بین بردن حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشور و دولت مستقل خود. اجرای این طرح، که به‌حق مورد مخالفت فلسطینی‌ها و ملت‌های منطقه قرار گرفته است، نه‌فقط مسئله ی فلسطین را حل نمی‌کند، بلکه کانون تنش و تشنج را همچنان در منطقه ی خاورمیانه روشن نگه می‌دارد. این طرح حتّی در خود اسرائیل نیز مورد مخالفت بخش قابل‌توجهی از ساکنان این کشور قرار گرفت که مخالفت خود را با تظاهرات اعتراضی خیابانی و با شعار ”آپارتاید را دوباره به عظمت نرسانید“ نشان دادند.

حزب توده ی ایران بار دیگر این تعرض هدفمند و ضد انسانی دولت ترامپ و دولت نژاد پرست اسرائیل به حقوق مردم فلسطین برای داشتن دولتی مستقل را بشدت محکوم می کند و معتقد است که همه نیروهای صلح دوست در منطقه و جهان و مدافع حقوق مردم فلسطین باید هم صدا با ملت ستم دیده این کشور صدای اعتراض خود را علیه این توطئه بلند کنند. شایسته است که همه ی دولت‌ها و نیروهایی که مدافع صلح و حقوق ملّت فلسطین بر پایه ی قطعنامه‌ها و توافق‌های تا کنونی هستند، در این برهه ی حساس همبستگی خود را با پیکار مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق خود و زندگی شایسته در سرزمین و کشور خود ابراز کنند و از هیچ اقدامی برای افشای ”معامله ی قرن“ ترامپ نتانیاهو و پیشبُرد آرمان فلسطین فروگذار نکنند.

حزب توده ایران

۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۸

  به نقل از «نامه ی مردم»، شمارۀ ۱۰۹۶، ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست