برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-01-27

نویدنو 07/11/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • آمریکا پیاده کردن پروژه استراژیکی را دردنیا و از جمله منطقه خاورمیانه دنبال می کند که این پروژه ها دو هدف را پیگیری می کند. اول ضربه دهشتناک به اقتصاد چین که ابرقدرتی آمریکا را تهدید می کند و دوم تبدیل آمریکا به قدرت اول انرژی در جهان.  پس از سال ٢٠٠٨ و با دستيابى آمريكا به فناورى هاى نوين و پيشرفته اى مانند فناورى شكست  هيدروليكى،  امكان توليد و بهره بردارى از ذخاير عظيم نفت شيل براى اين كشور را فراهم نمود.

     

 

 

 

 

 

مطلب دریافتی:

یادداشتی کوتاه بر مقاله آقای سیامک با عنوان " دولت ضد امپریالیستی ویا ضد مردمی"

نوید شادی

1- تحلیل طبقاتی موشکافانه ودقیق آقای سیامک در سایت" نوید نو" درتبیین سیاست های داخلی وخارجی  حاکمیت جمهوری اسلامی مبنی براینکه تمامی این سیاست ها نه تنها ضد امپریالیستی نیست بلکه همسو وهم راستا با سیاست های امپریالیستی قرار دارد، مطالعه دقیق این تحلیل برای کلیه کنشگران چپ توصیه می شود.تحلیل آقای سیامک همخوانی کامل با سیاست های اتاق های فکرامپریالیستی بعد از فروپاشی کشور های سوسیالیستی دارد. دردوران جنگ سرد، که تضاد " کار و سرمایه"  به تضاد اصلی مبارزات و مطالبات اجتماعی تبدیل شده بود، اتاق های فکر کشور های امپریالیستی برای خارج کردن این تضاد از دستور کار مبارزات اجتماعی،  توسط نظریه پردازانی نظیر هانتینگتن، تلاش کردند تا نظریه  " نبرد فرهنگ ها وقومیت ها و مذاهب" را جایگزین نبرد کار و سرمایه نمایند. آقای سیامک در این مقاله به وضوح همسویی سیاست های جمهوری اسلامی را با سیاست های کلی امپریالیستی در گسترش جنگ بین اقوام و مذاهب  و فرهنگ ها را تشریح کرده است. غرض از نگارش این یادداشت نقدی است که اینجانب به نتیجه گیری آقای سیامک مبنی بر این که امپریالیزم به جنگی در خاورمیانه نیاز ندارد و با جمهوری اسلامی از در مصالحه و مذاکره در خواهد آمد دارم.  به نظر من حتی اگرامپریالیسم با جمهوری اسلامی از درِ آشتی نیز در آید، به درگیری و جنگ در خاورمیانه نیاز حیاتی و مماتی دارد.

2- به نظر من آمریکا پیاده کردن پروژه استراژیکی را دردنیا و از جمله منطقه خاورمیانه دنبال می کند که این پروژه ها دو هدف را پیگیری می کند. اول ضربه دهشتناک به اقتصاد چین که ابرقدرتی آمریکا را تهدید می کند و دوم تبدیل آمریکا به قدرت اول انرژی در جهان.  پس از سال ٢٠٠٨ و با دستيابى آمريكا به فناورى هاى نوين و پيشرفته اى مانند فناورى شكست  هيدروليكى،  امكان توليد و بهره بردارى از ذخاير عظيم نفت شيل براى اين كشور را فراهم نمود. در حال حاضر آمریکا از لحاظ صادرات و واردات فراورده های نفتی، به حالت بالانس رسیده است و با افزایش تولیدات نفت شل به صادر کننده عمده نفت در جهان تبدیل خواهد شد. پایان وابستگی آمریکا به انرژی خلیج فارس می‌تواند یکی از عوامل بنیادی توضیح‌ دهنده رویکرد سیاسی این کشور در پایان دادن به برجام باشد. افزایش جهانی قیمت نفت به زیان چین، اتحادیه اروپا و ژاپن تمام خواهد شد و پویایی اقتصاد این کشورها را تحت فشار قیمت ‌های بالای انرژی قرار خواهد داد که به نفع آمریکا تمام خواهد شد. آمريكا سرانجام دنبال این فرصت است كه خودرا به عنوان يك "ابر قدرت انرژى " درآورد. انقلاب حفارى شيل در حالى بازار جهانى انرژى را متحول می کند كه بنا بر تحليل دانيل يارگين، اوپك به شير پير و موجودى بى آزار و بدون دندان تبديل شده است. تاکید جيمز متيس بر وقوع جنگ با محوریت اسرائيل و ايران، تاكيد بن سلمان بر اينكه اكنون مسئله فلسطين در اولويت آنها نيست، بلكه مهار نفوذ منطقه اى ايران در اولويت آنها است و سكوت معنى دار روسيه و اعلان پوتین مبنی بر اینکه ما آتش نشان نیستیم که هرجا آتش گرفت به ما زنگ می زنند، همه و همه نشانه هايى از آن است كه آمريكا در صدد برپايى يك جنگ بزرگ منطقه اى با محوريت ايران و اسرائيل در خاورميانه است. با وقوع اين جنگ، نفت ايران از بازار حذف خواهد شد و حتى نفت عربستان و البته خليج فارس دچار كاهش شديد خواهد گرديد. دراين شرايط دكل هاى حفارى شيل ميليون ها بشكه نفت را وارد بازار خواهند ساخت و هزاران شغل در آمريكا ايجاد خواهد کرد. در مقابل، با افزايش سرسام آور قيمت نفت، اقتصاد چين با واردات روزانه بیش از 12 میلیون بشکه  دچار ضربه هاى هولناكی خواهد شد. صادرات نفت روسيه به شرايط قبل از فريز نفتى باز خواهد گشت و لذت فروش با قيمت هاى نجومى 200 -300 دلاری را تجربه خواهد نمود. نتيجه اين جنگ براى خاورميانه هر چه باشد، رؤياى ابر قدرت انرژى شدن را براى آمريكا فراهم می کند."

بهمن ماه 1398

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست