نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-11-03

نویدنو  11/08/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • می توانید ببینید چرا تمام دیکتاتورها و شاهان عرب از این (قیام) می ترسند. اگر مردم لبنان - به ویژه افراد جوان آن - در تحقق خواسته های گسترده خود موفق شوند، پس از آن میلیون ها سرکوب شده و زنان و مردان کم سواد در دنیای عرب از خودشان خواهند پرسید که چرا آن ها نمی توانند همین آزادی ها را داشته باشند.

     

 

وحشت در خیابان ها : حزب الله و تظاهرات در لبنان

 رابرت فیسک - برگردان : هاتف رحمانی

آن ده ها هزار اعتراض کننده، به طور عمده جوان، خواستار لبنانی غیر فرقه ای، شادمان بودند، سرشار از خوشحالی و اراده که این بار می توانند ماهیت تاسف آور کشورشان را برای همیشه تغییر دهند. بعد حزب الله، با کامیونی پراز افراد سیاه پوش خود،  در حالی که با بلند گو ها فریاد می زدند و پوسترهای قهرمانان میلشیای تماما شیعه خود را در دست داشتند تغییر جهت داد. جوخه های پلیس وزارت کشور لبنان در آن سوی خیابان ها ظاهر شد. برای همه ی ما کاملا آشکار بود که حزب الله، قهرمانان مقاومت لبنان تا زمانی که قربانی کردن خود را در میدان نبرد سوریه آغاز کردند، برای خراب کردن کل جنبش اعتراضی تلاش می کنند. مردان و زنان جوان در خیابان ها یک صدا فریاد می زدند :"دولت فاسد است، رهبران فرقه ای فاسدند، تمام اعضا مجلس دزد ند- دزدها، دزدها، دزدها" . اما آن ها هرگز- عمدا- نامی از سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله نیاوردند. حزب الله در دولت لبنان خدمت می کند. 

و دو نفر از کامیون پایین آمدند-  قوی هیکل تر از معترضین جوان تر -  با گریز از خط پلیس به سوی اعتراض کننده ها حرکت کردند، فریاد زدند و آز آن ها خواستند به دشنام های خود به فرقه گرایی پایان دهند. یکی از آن ها فریاد زد " سید (نصرالله) تنها کسی است که فاسد نیست." این مردان وارد گفتگو با تظاهر کننده ها نشدند یا درباره هدف هایشان حتی استدلالی نکردند. آن ها برای اعتراض کننده ها موعظه کردند، صدایشان را بالا بردند و کلماتشان را ناله کردند. برای لحظه ای من تعجب کردم که شاید در شهر مقدس کربلا یا نجف هستم. در اینجا هیچ شاهدی که نصرالله فاسد است وجود ندارد، اما به خاطر تحریم های امریکا علیه سوریه و ایران، ممکن است حزب الله فاقد پول نقد باشد.

بعد پلیس ها، همگی با سپر و باتون دو صف را بین حزب الله و دشمنان آن تشکیل دادند.

  شیعه ای- نه از دوستان حزب الله، اگر چه نبطیه در منطقه تحت کنترل میلیشیا قرار دارد - فریاد زد "من از نبطیه آمده ام و هشت روز اینجا بوده ام و هیچ اتفاقی نیفتاده است"

پس آیا این می تواند نماد جدید "انقلاب " لبنان باشد ؟ آیا حمله ها اکنون آغاز خواهد شد، همان طور که در این هفته در نبطیه ، وقتی که هواداران حزب الله برای پاک کردن میدان مرکزی از اعتراض کننده ها از باتون استفاده کردند انجام دادند؟

نشانه های پوسیدگی دولت در همه جا هست. وقتی که میشل عون رئیس جمهور سالخورده سخنرانی از پیش ضبط شده کوتاهی را روز پنجشنبه در تلویزیون ایراد کرد، یک باره مورد توجه قرار گرفت که او حتی  یک بار قادر به کامل کردن جمله های کوتاه نبود. کتاب های جلد چرمی پشت سر او - که من شک دارم که یکی از آن ها را خوانده باشد- ناگهان وضعیتشان را بین جمله های او در داخل قفسه تغییر دادند.

عون و حریری نخست وزیر قبلا به رایا الحسن وزیر کشور گفته بودند که او باید دستور استفاده از ماشین های آب پاش را برای پاک کردن خیابان های بیروت و بزرگ راه های اصلی کشور به پلیس داخلی بدهد.

او پاسخ داد " من این دستور را نخواهم داد، این موضوع سیاسی است. موضوع امنیتی نیست". لازم به ذکر نیست که حسن شاید تنها وزیر محبوب در این کشور است. نه پلیس ها نه ارتش به اعتراض کننده ها بی علاقه نیستند. فیلم دو سرباز که با احساس گریه می کردند گرفته شده بود.

بعد ویدیو اکرم شایب وزیر در حال ترک دفتر خود  و پیدا کردن تظاهر کننده ها در خارج دفتر منتشر شد. محافظان او تفنگ هایشان را بلند کردند – برخی از آن ها ظاهرا تیر هوایی شلیک کردند- و یکی تفنگ خود را به سوی زن جوانی نشانه گرفت. زن فریاد کشید" ما را تهدید می کنید " جلو رفت و لگدی به بیضه های مرد مسلح زد. تصویر او اکنون لگد معروفی در دیوار نقاشی ها در دیوارهای بیروت مرکزی است. 

در میدان شهدا، ده ها هزار تظاهر کننده وقتی برای گفتگو درباره "اصلاح " دولت نداشتند. آن جا کلمه ای در باره مالیات پیشنهادی بر واتس آپ نبود. مردان و زنان اینجا دارای تحصیلات عالیه ، بسیاری همراه با فرزندان ، و در موارد بسیاری متخصصان یعنی پزشکان، وکلا، استادان دانشگاه هستند. اگر این اعتراض شکست بخورد- و آن چه آن ها خواستار آن هستند، البته ، تغییر قانون اساسی است – آن ها در موارد بسیاری کشور را برای همیشه ترک خواهند کرد، و نسل ها لبنان را دچار فقر خواهند کرد .

اما همه ی آن ها ثروتمند نیستند. من مردان و زنان کشاورز فقیرانه پوش، با کفش های پلاستیکی، بدون جوراب و لباس های کثیف دیدم. وقتی که آسمان به هم ریخت، مرد مسنی با صورتی درهم شکسته و دسته ای از چتر های پلاستیکی آویزان از بازو به طرف من آمد و پیشنهاد فروش چتری را به قیمت 5.000 پوند لبنانی – تقریبا 2.50 یورو- به من داد . وقتی که پول را به او پرداختم آن را روی لب هایش گذاشت و بارها و بارها اسکناس ها را بوسید ، شیوه مرد فقیر برای نشان دادن سپاس خود برای فرصت خوبی که نصیبش شده بود.

جماعت اینجا به شدت تحت تاثیر یک روحانی شیعه قرار گرفته بودند که در خطبه های خود در بیروت به مردم گفت آن ها حق دارند از یک دولت فرقه ای طلب آزادی کنند. شیخ یاسر عودی گفت " مذهب شما بین شما و خداست. آزادی باید اعمال شود، این را پیامبر گفت " فرمانده ارتش لبنان ، ژنرال جوزف عون – هیچ نسبتی با رئیس جمهور نزدیک به لال ندارد- به سربازان خود دستور داد تا علیه تظاهر کنندگان از خشونت استفاده نکنند. اگر لازم است مردم عقب رانده شوند ، باید با هل دادن بدن آن ها باشد ، و نه کشیدن اسلحه .

من سربازان لبنانی بسیاری را دیدم که به صورت متکبرانه ای اسلحه های خود را سر و ته به شانه انداخته بودند ،این نشانه ی سنتی پرسنل نظامی در زمانی است که قصد ندارند از خشونت استفاده کنند. اما همان وضع را بار دیگر طی انقلاب 2011 مصر در قاهره شاهد بودم – و دیدید که چه اتفاقی برای آن افتاد.

در میان دولت – یا آن چه پس از استعفای نیروهای مسیحی لبنانی باقی است – صحبت از جبران باسیل، وزیر امور خارجه شدیدا  منفور، که در واقع داماد رئیس جمهور نیمه لال است بوده است، که درصورتی که ولید جنبلاط  دروزی  اعضا کابینه خود را از دولت خارج کند آماده استعفا می شود.

اگر این پرده ای باشد ،این فکر به روشنی در نظر دارد بگذارد اعتراض های توده ای فرو بنشیند. اما، من اصلا مطمئن نیستم، که این فکر مدت طولانی جواب دهد. تظاهرات خیابانی برجسته تر شده اند و مطالبات آن ها بزرگتر. و فریاد برای قانون اساسی کاملا جدید که سرانجام به سیستم فرقه ای دولت در لبنان پایان خواهد داد قوی تر و قوی تر می شود.  در جهان عرب و اسلام افراد بسیاری وجود دارند که آرزوی شکست آن ها را دارند. بشار اسد یکی و سیسی  مصر یکی دیگر. مطمئنا ایران . و شاهزاده سعودی ، که خرده "اصلاحات " او اکنون تحت الشعاع فریاد واقعی برای آزادی در لبنان قرار گرفته است .

می توانید ببینید چرا تمام دیکتاتورها و شاهان عرب از این (قیام) می ترسند. اگر مردم لبنان - به ویژه افراد جوان آن - در تحقق خواسته های گسترده خود موفق شوند، پس از آن میلیون ها سرکوب شده و زنان و مردان کم سواد در دنیای عرب از خودشان خواهند پرسید که چرا آن ها نمی توانند همین آزادی ها را داشته باشند.

فرانسه از تظاهرات لبنان حمایت می کند- که مقداری عجیب است چون این فرانسه بود که پس از جنگ جهانی اول این فرقه گرایی زشت را بر لبنان تحمیل کرد. امریکایی ها ادعا می کنند که آن ها در سمت اعتراض کننده ها هستند. اما من شک دارم که چنین باشد چون آن ها می خواهند لبنانی ها - بیشتر از آن که ملت آزاد جدیدی در خاورمیانه باشند - حزب الله را از خود ندانند.

بسیار خوب، خواهیم دید .

در ضمن، در خواهیم یافت که حزب الله چه چیزی در چنته دارد.

ترس قابل لمسی در خیابان های بیروت جریان دارد. من دیدم ، بیش از یکی از پلیس های وزارت کشور، برای پوشاندن هویت خود ماسک های سیاه به چهره می زدند. حزب الله بسیار قوی تر از ارتش لبنان، آشکارا نگران محبوبیت خود است، و نگران است که در آینده در داخل تاریکی خارجی  دنیای فرقه ای لبنان بازی خواهد کرد تا قهرمان پرستی. حضور آن ها در تظاهرات خیابان ریاد صلح به شدت نامیمون بود. و مطمئن باشید باز هم اتفاق خواهد افتاد.

چه کسی می توانست فکر کند که برندگان جنگ 2006با اسرائیل می توانند خود را با الیت سیاسی و فاسد لبنان هم سو نمایند؟

برگرفته از کانتر پانچ

07/08/98

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: