برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

1

 

2019-11-04

شماره  1013                  11 شهریور  ماه1398

مرثیه ای برای امانوئل والرشتاین

نوشته: بونآونتورا دو سوسا سانتوس[1] - برگردان: امید نسیمی

  • در گذشت امانوئل والرشتاین ضایعه ای جبران ناپذیر برای علوم اجتماعی است. او بی تردید برجسته ترین جامعه شناس آمریکایی در قرن بیستم، و در عین حال بزرگترین چهره بین المللی در این زمینه بود. دستاورد عمده او عبارت است از الهام بخشی به نسل های پی در پی جامعه شناسانی که توانستند ازآن عالم تحلیلی که درآن دانش آموخته بودند (مجامع ملی) آزاد شوند و بر نظامی جهانی (اقتصاد جهانی شده و نظام حکومتی مستقل) تمرکز کنند.

هوشی مین - چگونه کمونیست شدم ، راهی که مرا به لنینیسم هدایت کرد

درگرامی داشت یاد هوشی مین رهبر انقلاب ویتنام

برگردان : هاتف رحمانی

  • قبلا ، در زمان همایش های شعبه حزب ، من تنها به مباحث گوش می کردم ، من اعتقاد مبهمی داشتم که همه آن ها منطقی بودند، و نمی توانستنم تشخیص دهم کدام درست و کدام نادرست است. اما پس از آن ، من نیز در بحث ها وارد شدم و با حرارت بحث می کردم . اگر چه من هنوز فاقد کلمات فرانسوی برای توضیح اندیشه هایم بودم ، اما اتهامات حمله به لنین و انترناسیونال سوم را با تمام قدرت در هم شکستم . تنها استدلال من عبارت بود از :" اگر استثمار را محکوم نمی کنید ، اگر در کنار خلق استعمار شده نمی ایستید ، چه نوع انقلابی را می خواهید  بر پا کنید ؟ "

مرحلهٔ تازه‌ای در سرمایه‌داری

 

  • فروریزی دولت‌های سوسیالیستی در کشورهای اروپای شرقی و اتحاد شوروی سابق در فاصلهٔ سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ توازن نیروهای طبقاتی را بر هم زد و شرایط را برای تشدید نرخ استثمار، به‌ویژ در اروپا، فراهم کرد. در نتیجه، این روند هم به انباشت اضافیِ فزایندهٔ سرمایه، و هم به افزایش بدهی‌های طبقهٔ کارگر منجر شد. در واقع یکی از مهم‌ترین عوامل عمده‌ای که مالی‌سازی را به پیش برد، همین افزایش انباشت سرمایه (و کاهش توان طبقهٔ کارگر) بود.

چپ و چشم انداز تحولات پیش رو

 

  • چپ در کنار دفاع از صلح و استقلال و تمامیت ارضی کشور در برابر احتمال مداخله‌ی امپریالیستی، هیچ‌گاه نباید از انجام وظایف خود در عرصه‌های واقعی مبارزه‌ی دموکراتیک و طبقاتی جابماند. چپ باید در کنار دفاع از مطالبات عدالتخواهانه کارگران و زحمتکشان، به صورت فعال از مطالبات دموکراتیک اقشار گسترده‌ی مردم حمایت کند

بررسی هایی پیرامون مساله ملی و مبانی موضع گیری مترقی درباره ی آن

  • اما نکته ی مهمی که نباید از آن غفلت شود آن است که مبارزات ملی حتی در سو گیری مترقی خود حامل عناصر ارتجاعی نیز هستند و در حقیقت به دلیل آن که این مبارزات و مشارکت کنندگان در آنها دارای اهداف و انگیزه های گوناگون و بعضا متضادی هستند و از طرف دیگر تخاصم های ملی همواره می توانند موجب تضعیف و یا جلوگیری از اتحاد و همبستگی کارگران ملل متخاصم شوند لذا حمایت یا عدم حمایت از این جنبش ها و مبارزات کاملا پیچیده است

امریکای برنی سندرز

نوشته: سینا امین

  • برنی سندرز در ویدیو های متعدد تبلیغاتی اش در مراحل مختلف مبارزات انتخاباتی،  بر نقش مخرب رسانه های تحت کنترل کمپانی های عظیم مالی-صنعتی تاکید می کند. وی صراحتا این رسانه ها را ابزار فریب مردم می داند که به جای مطرح کردن موضوعات مبتلابه مردم همچون فقر ، بیکاری ، عدم دسترسی به بهداشت و تحصیل همگانی، به خبرپردازی و حرافی در مورد زندگی شخصی  این یا آن سیاستمدار و هنرپیشه مشغول اند و افکار عمومی را به انحراف می کشند.

مرحله جدید «جنگ ترکیبی» ‌آمریکا علیه چین

نوشته: کریستوفر بلک - برگردان: آمادور نویدی

  • درحال حاضر، مدارک و شواهد فراوانی وجود دارد که انگلیس و آمریکا دستان تاریک و شوم پشت این حوادث در هنگ کنگ هستند. هنگامی‌که انجمن وکلای هنگ کنگ به اعتراضات پیوستند، غرب ادعا نمود که حتی وکلاء با حمایت از اعتراضات جهت اجرای عدالت برای مردم  تلاش می کنند.

دیوار دیگر ترامپ

جک راسموس - هاتف رحمانی

  • جنگ تجاری ترامپ ، طرف داری او از جنگ ارزی جهانی ، سیاست پولی وادار کردن بانک مرکزی به نرخ های بهره پایین تر همگی جریان دیوار پولی به داخل امریکا را که به کاهش اقتصاد جهانی سرعت می بخشد تحریک می کند.

دبیر اول حزب کمونیست ایتالیا :عرصه را به هزاران جوان می سپاریم

برگردان : امید نسیمی

  • مارکو ریزو در این گفتگو اظهار داشت که :آن چه ما بعنوان بازار تعریف می کنیم، در واقع خط اصلی در جهانی سازی سرمایه داری است، که شاخص برجسته وضعیت اقتصادی کنونی جهان را نشان می دهد، و بنا بر این راه حلی روشن را بدان گونه که باید در برابر ما می نهد.

پاسخ به اکونومیست : مصری های زیادی مبارک را گم نکرده اند

ابوالفتوح قندیل - برگردان : هاتف رحمانی

  • هواداران دیکتاتوری سر نگون شده با دست آویز قرار دادن دیکتاتوری امروز به آفرینش دو گانه ای دامن می زنند که یک سوی آن رژیم سرنگون شده و سوی دیگر آن دیکتاتوری حاکم کنونی است. در این دوگانه سازی تنها چیزی که فراموش یا نادیده گرفته می شود مبارزه مردم برای دموکراسی، پیشرفت، آزادی، وعدالت اجتماعی است.

کارزاری که باید به طور گسترده مورد پشتیبانی و انتشار قرار گیرد

نویدنو

  • زحمتکشان وارد عرصه نبرد برای تامین حقوق غصب شده ی خودشده اند. هر روز شاهد اعتراض های گسترده ای از سوی بخشی از زحمتکشان در سراسر کشور هستیم . خصوصی سازی و فروش به بهای ناچیز دارایی های مشترک نسل ها یکی از هدف های حاکمیت هوادار نئولیبرالیسم کنونی است . مجموعه بزرگ تامین اجتماعی که حاصل زحمت و عرق جبین نسل های مختلف مزدبگیران ایران است در معرض حراج قرار گرفته است .

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست