نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-07-20

نویدنو  30/04/1398 

 

 

  • مردم بیش از همیشه به کشورهایی که دارای سیاست های با منشا سوسیالیستی هستند سفر می کنند ، آن ها به اطلاعات بیش از همیشه ای که نشان دهنده مزایای سیاست های سوسیالیستی است دست می یابند ، و در داخل ایالات متحده ، آن ها صفی از نابرابری ها را دراطراف زندگی خود ، مثلا  بهداشت و آموزش و پرورش تجربه می کنند.

 

 

 

 

برنی ساندرز، ضد امپریالیسم و ونزوئلا

تیموتی ام گیل - برگردان : هاتف رحمانی

 

طرح از ناتانیل سنت کلر

طی قرن گذشته ، سوسیالیست ها با مبارزه دشواری در داخل ایالات متحده مواجه بوده اند. بر خلاف دیگرکشورهای با در آمد بالای مشابه ، امریکا تا حد زیادی سنگر گرایش های ژرف فردگرایانه و سیاست های  بی قاعده سرمایه داری باقی مانده است .

با این حال ، در آغاز دهه ی گذشته، سوسیالیسم از ایدئولوژی شیطانی به مدل مورد بحث عمومی اقتصادی که امریکایی های بسیاری اکنون به صورت جدی مورد توجه قرار می دهند تبدیل شده است. در واقع ، مرکز مطالعات پو Pew ماه گذشته اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می دهد 42 درصد ازمردم کشور ،از جمله 65 درصد از دموکرات ها ورای دهنده گان  متمایل به دموکرات نگاه مثبتی به سوسیالیسم دارند.

تردیدی وجود ندارد که برنی ساندرز مطلوبیت سوسیالیسم راافزایش داده است . در سال 2016 ،او به یکی از دموکرات هایی تبدیل شد که هیلاری کلینتون را به خاطر نامزدی دموکرات ها به چالش کشید . در حالی که او نامزدی حزب دموکرات را از دست داد ، اما نامزدی او هم از فکر سوسیالیسم اعاده حیثیت کرد و هم به وضوح با قرار دادن پیشنهاد هایی چون " بهداشت برای همه" و آموزش عالی رایگان در دستور کار حزب دموکرات گفتگو های عمومی را تغییر داد .  

هر چند، مخالفان برنی همانند دهه های گذشته  فوبیای جنگ سرد را احیا کردند. و با این که اتحاد شوروی حدود 30 سال پیش منحل شد ،اما منتقدان کشور جدیدی را برای جیغ کشیدن در واکنش به محبوبیت ساندرز پیدا کردند : ونزوئلا.

با نگاه محتصری به رسانه های محافظه کار، از بنیاد هریتیج تا بررسی ملی تا اخبار فاکس ، انبوهی از مقالات را خواهید یافت که ریاست جمهوری احتمالی ساندرز را به انفجار اقتصادی ونزوئلا همانند می کنند. دیگر نامزد های جدی دموکرات از سیاست های سوسیالیستی اجتناب یا حتی اشکارا آن را محکوم کرده اند. مثلا الیزابت وارن ،  با تشویق ترامپ در هنگام سخنرانی سالانه در کنگره که سوسیالیسم را محکوم کرد او را مشروط کرد، وارن خود را تا "مغز استخوان سرمایه دار" توصیف کرده است .

درحالی که خود ساندرزبارها به اسکاندیناوی به عنوان منبع الهام سیاست هایش اشاره کرده است ، منتقدین برای بهره برداری ازتمایل او نسبت به دولت ونزوئلا به عنوان شاهدی که به اصطلاح می توانداقتصاد امریکا را به "سبب سوسیالیسم" نابود کند تلاش کرده اند .

ساندرز، اما هرگز دولت  ونزوئلا را – خواه در زمان هوگو چاوز رئیس جمهور سابق یا اکنون در زمان نیکولاس مادرو – نپذیرفته است . او هرگز با این رهبران دیدار نکرده است. او هرگز ادعا نکرده است که ونزوئلا به  مثابه مدلی از جامعه سوسیالیستی خدمت می کند. در حقیقت ، در سال 2016، او حتی به صورت ویژه ای اعلام کرد :" وقتی من در باره سوسیالیسم دموکراتیک صحبت می کنم ، به ونزوئلا نگاه نمی کنم . من به کوبا نگاه نمی کنم . من به کشورهایی مانند دانمارک و سوئد نگاه می کنم."

و، در حالی که حقیقت دارد که ساندرزاشکارا به مادورو به عنوان یک دیکتاتوراشاره نکرده است ، اما بارها یاد آوری کرده است که انتخابات اخیر ریاست جمهوری ناقص بوده، و خواستار برگزاری انتخابات جدیدی در کشور شده است .  

هرکسی که مطرح می کند ساندرزآرزوی " تبدیل امریکا به ونزوئلا " را دارد، بازیگر بد نیتی است . آن ها واقعیت را تحریف و شهروندان را فریب می دهند.

در جایی ساندرز به صورت معنی داری از دیگر نامزد های پیشتاز دموکرات مانند جو بایدن و وارن متفاوت است ،او به سیاست خارجی ضد امپریالیستی و ضد دخالتگرایی پای بند است.

درحالی که دیگران از تحریم های اقتصادی حمایت کرده اند، ساندرزاین را که تحریم ها به شهروندان فقیر بیش از دولت ها آسیب می رساند به رسمیت شناخته است . در حالی که دیگران از ارتش ونزوئلا خواسته اند علیه مادورو قیام کند، ساندرز به نقش نابکارایفا شده از سوی ایالات متحده در سراسر امریکای لاتین ، از جمله حمایت از کودتاهایی که به رژیم های نظامی مانندحکومت سابق ژنرال اگوستینو پینوشه در شیلی منجر شد پرداخته است . در حالی که دیگران به منزوی کرد ن ونزوئلا فرا خوانده اند ، ساندرز خود را در جایگاهی قرار داده است که التزام در عرصه های مورد احترام دو جانبه را ترجیح می دهد.

با مسلم بودن محبوبیت اخیر سوسیالیسم ، به نظر می رسد امریکایی ها نسبت به کارزارهای آلوده به سبک جنگ سرد که به صورت ساده دلانه ای برای هیولاسازی سوسیالیسم تلاش می کنند حساسیت بسیار اندکی دارند. اگر چه علت ها پیچیده تراز" به سبب سوسیالیسم" هستند ، اما حقیقت دارد که کشورهایی مانند ونزوئلا و کره شمالی  درحال شکست هستند. همچنین حقیقت دارد که کشورهای تحت هدایت ایده های سرمایه داری هم در حال شکستند. به عنوان یک نمونه ، آرژانتین ، اخیرا موریسیو مارسی تاجر را انتخاب کرد . اما ، از زمان به قدرت رسیدن ،او، اقتصاد آرژانتین با کاهش بهای ارزی ، تورم بالا و افزایش بیکاری رو در رو شده است .

مردم بیش از همیشه به کشورهایی که دارای سیاست های با منشا سوسیالیستی هستند سفر می کنند ، آن ها به اطلاعات بیش از همیشه ای که نشان دهنده مزایای سیاست های سوسیالیستی است دست می یابند ، و در داخل ایالات متحده ، آن ها صفی از نابرابری ها را دراطراف زندگی خود ، مثلا  بهداشت و آموزش و پرورش تجربه می کنند.

همه ی این پویایی ها تاثیروحشت پراکنی در باره سوسیالیسم را کم می کند. مردم می دانند که می توانند دسترسی بهتری به فرصت ها و منابع داشته باشند، و از داشتن خانه های گران و بالارفتن هزینه خانواده ها پس از دانشگاه به خاطروام گزاف دانشجویی، که  زندگی خوبی را تشکیل نمی دهد خارج شوند. واگر سرمایه داری نمی تواند چنین فرصت هایی را فراهم کند جای تعجب ندارد که سوسیالیسم  حمایت هرچه بیشتری را در بین مردم جلب خواهد کرد. 

سرچشمه : کانتر پانچ

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: