برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

1

 

2019-11-04

شماره  1004                  28 خرداد  ماه1398

تناقض اقتصادی

پرابهات پاتنیک - برگردان : هاتف رحمانی

  • آمارها نشان می دهند که در دوران کاربست سیاست اقتصادی نئو لیبرالی در هند رشد ناخالص ملی در مقایسه با دوران سابق که کنترل دولتی بر اقتصاد بیشتر بود شاهد رشد بسیار بالاتر، در واقع دو برابر نرخ رشد سابق بوده است. آمار ها همچنین نشان می دهند که نرخ رشد کشاورزی، به ویژه دانه های غذایی، در دوره نئولیبرالی به صورت شاخصی پایین تر از دوره قبل بوده است.

هوش مصنوعی و تهدید انسانیت ما

پرابیر پورکایستا- برگردان : داود جلیلی

  • امروزه، الگوریتم ها تصمیم می گیرند چه کسی باید شغلی به دست آورد، کدام بخش از شهر نیازمند توسعه است، چه کسی می تواند وارد دانشگاه شود، و در مورد جرم، حکم چه باید باشد. هوش عالی ربات ها تهدیدی بر زندگی ای که ما می شناسیم نیست، بلکه غلبه ماشین ها تهدیدی بر هزاران تصمیمی است که برای زندگی ما و پی آمد های سرنوشت ساز اجتماعی حیاتی هستند. 

«شهر امن»، يا حکمراني بر پايه الگوريتم ها
فلیکس ترگور - برگردان : نیما قدرتی

  • ابزارهاي نظارتي پليس، که بر مبناي کلان‌داده و هوش مصنوعي کار مي‌کنند، در بسياري شهرهاي فرانسه نصب شده‌اند. «شهر هوشمند»، با آزمايش‌هاي اين‌چنيني نهادهاي خصوصي، که تلاش دارند با شرکت‌هاي آمريکايي و چيني رقابت کنند، اين گونه نقاب از چهره برمي‌دارد: شهري تحت نظارت.

درس‌های انقلاب کوبا

گراهام هارینگتون

 

  • آموزش یکی از ستون‌های انقلاب است، و کل آموزش به مثابه یک حق برای همه، به طور رایگان ارايه می‌شود. کوبا با ۱۳ درصد از تولید ناخالص ملی خود بیش از هر کشور دیگری در جهان برای آموزش هزینه می‌کند. کوبا در عرصه مراقب پزشکی، با تأکید بر طب پیشگیرانه و ارايه خدمات طبی به وسیله پزشکانی که در میان مردم دریافت کننده خدمات زندگی می‌کنند، در جهان پیشگام است.

بازخوانی جنبش‌های رفرمیستی سوسیالیستی (4)

رودلف هیلفردینگ و جنبه‌هایی از مارکسیسم اتریشی / سعید رهنما

  • مهم ترین کار هیلفردینگ نگارش کتاب سرمایه‌ی مالی: بررسی تازه‌ترین فاز توسعه‌ی سرمایه‌داری در سال ۱۹۱۰ بود.[2] او بر تحول نظام سرمایه‌داری از نظامی رقابتی به انحصاری تأکید کرد، و موانع انباشت سرمایه در سطح ملی بر اثر رشد کارتل‌ها و تراست‌های انحصاری، قدرت‌گیری سرمایه‌ی مالی و بانک‌ها، و ضرورت خروج از مرزهای ملی و گسترش امپریالیستی را نشان داد. همین نظریه پایه‌ی اصلی تئوری‌های امپریالیسم، از جمله نظریه‌ی امپریالیسم لنین، قرار گرفت.

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست