نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

2019-06-01

نویدنو  11/03/1398 

 

 

  • اصغر نصرتی (چهره) هنرمند تاترسفری داشته است به کوبا . خاطرات این سفر به صورت منظم پیش از این در فیس بوک نویسنده منتشر شده است . سفرنامه ها اگر چه به تعداد مسافران و راویان می تواند متفاوت باشد اما واقعیت فضای زنده و واقعی محل مورد باز دید را در اختیار خواننده می گذارد و با تجربه های مسافر - راوی شریک می سازد .

کوبا سرزمین انقلاب 13-15

 

کوبا، سرزمین انقلاب ۱۳

میدان ارتش

در ضلع جنوبی میدان کاتادرال خیابان باریکی هست که شما را به میدان بعدی یعنی «ارتش» هدایت می‌کند. اینجا قدیمی‌ترین میدان شهر محسوب می‌شود. حدود ۵۰۰ سال قبل توسط اسپانیایی‌ها به فرمانده‌ای «دیالوگ ولساگوس» مشق نظام کرده‌اند و نخستین گروه نظامی سلطنتی پادشاه اسپانیا را اینجا شکل داده‌اند. اما «کارلوس مانوئل گسپدس» بود که برای نخستین بار از همین جا پرچم استقلال کوبا را برافراشت. از همین رو در میانه‌ی همین محل از او مجسمه‌ای به پاس سپاس برپاست. در اینجا هم کافه‌های فراوان و موزه‌ای از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

در برگشت از میدان ارتش می‌توانید اینبار از سمت شمال به سوی کاتادرال برگردید تا در سر راه باز یکی از خیابان‌های قشنگ و توریستی را همراه با موسیقی و کافه‌های سرگذرش را ببینید. در همینجا هم به فروشگاه سیگاربرگ اصل میرسید که برای سوغات تقریبا با ارزش‌ترین محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

کوبا، سرزمین انقلاب ۱۴

مسجد عبدالله در سرزمین کفار

هنوز چند صدمتری از میدان ارتش دور نشده‌اید که دریکی از گذرگاه‌های وسیع عابر پیاده به «مسجد عبدالله» می‌رسید که در هیچ کتاب توریستی از آن نام برده نشده است. علت را هم می‌توان به خوبی دانست. قدمت مسجد کمتر از هفت سال است. من در آن وقت روز که در آنجا بودم، به غیر از دو خادم(!؟) کسی در داخل مسجد ندیدم. اما در دور بعد و زمان دیگر افراد بیشتری تا آنجا دیدم. می‌دانم کوبا از مسلمانان به دور مانده است اما این مسجد احتمالن در این سال‌ها که وضع اقتصادی کشور چندان روبراه نیست، یکی از دو رژیم مسلمان پرور (ایران یا عربستان) به فکر مسلمان کردن کوبایی‌ها شتافتند تا بر مشکلات امروزشان اندکی افزوده شود. متاسفانه در حال حاضر اطلاعاتی ندارم و اینها تنها حدث و گمان من است.

 

 

 

 

 

کوبا، سرزمین انقلاب ۱۵

یک قلعه‌ی دفاعی

در جنوب شرقی هاوانا آنجا آب توسط دیواره‌ی بلندی از خشکی جدا می‌شود، آنجا که ماهی گیران و عشاق وقت خود را با امید سپری می‌کنند، در دماغه‌ی خشکی، یک قلعه‌ی دفاعی کوچکی هست که در آن دوران حمله به هاوانا را دشوار می‌کرده است. برای ورودی آن دو کوک/یورو باید پرداخت تا داخل شد. محوطه‌ای وسیع که در سوی چپ آن توسط پله‌ها ایوانی با اتاق‌های کوچک ساخته اند. از اینجا می‌توانید دریای وسیع را بنگرید و توپ‌های دفاعی شهر را همچنین. تاریخ این قلعه در اتاق‌های کوچک ذکر شده و به تفسیر شرح داده شده است. در بیرون و حاشیه‌ی قلعه هم به وقت خنکی هوا گروه‌های جوان موسیقی پیدایشان می‌شود که تا شاید از عابرین کمکی برای زندگی خود دریافت کنند. اگر شانس با شما یاری باشد شاهد عروس و دامادی که در اطراف توپ‌های بیرون قلعه مشغول عکاسی هستند تا بوسه‌های امروز و فردایشان چون توپ به آسمان عشق شلیک شود، خواهید بود. البته اگر مایل هستید قلعه دفاعی بزرگ و مهم شهر را ببینید، باید اندکی در مجاور آب و در سمت جنوب شهر بروید تا به آن قلعه‌ی بزرگ برسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: