نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-06-02

نویدنو  11/03/1398 

 

 

  • آینده برای غول فن آوری چینی، چالش‌ انگیز خواهد بود. در کوتاه مدت، هواوی برای تضمین عرضه محصولات خود تلاش خواهد کرد. اما این خطر که ایالات متحده ممکن است به تولیدکنندگان کشورهای دیگر هم برای متوقف نمودن عرضه قطعات به هواوی فشار وارد کند وجود دارد ، تاکتیکی که هم‌اکنون علیه ایران به کار گرفته می‌شود.

 

 

 

 

دلیل قرار گرفتن هواوی چین در لیست سیاه آمریکا

نویسنده: پراسانت

منبع: دموکراسی مردم

۲۶ مه ۲۰۱۹

آخرین دوراقدامات امریکا با هدف قرار دادن غول ارتباطات هواوی ، گسترش جنگ امریکا علیه چین در عرصه فن آوری است . هواوی پیش از این نیز هدف اقدامات امریکا بوده است . در حالی که گام های قبلی محدود کردن ورود شرکت به شبکه جی فایو را در کشور های مختلف هدف گرفته بود ، اما این دور از تحریم ها تلاشی برای ممانعت از حق دسترسی هواوی به تجهیزات حیاتی و به روز آوری نرم افزار ها ، فلج کردن موثر هسته کسب و کار آن است .

تهاجم در دو جبهه

هواوی بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات ارتباطاتی و دومین تولیدکننده تلفن‌های همراه در جهان است. هواوی در عرصه فن‌آوری در جهان پیشتاز است و چالش مهمی نسبت به سلطه ایالات متحده در بخش فن‌آوری تلقی می‌شود. تهاجم ایالات متحده علیه هواوی در دو جبهه بوده است. نخست، هفته گذشته وزارت بازرگانی ایالات متحده اقداماتی را اعلام کرد که شرکت‌های ایالات متحده را از فروش تجیهزات به هواوی منع می‌نماید. (براساس این اقدامات) غول چینی قادر دریافت به مدار‌تراشه «chip set» (چیپ‌ست) از سازندگان آمریکایی که برای شبکه‌ های جی‌۵ آن حیاتی است نخواهد بود.

چند روز بعد، دومین جبهه ی تهاجم زمانی آشکار شد که گوگل اعلام کرد دسترسی هواوی را به نرم‌افزارها «Apps» و خدمات اندروید «Android» خود مسدود خواهد کرد.

بسیاری از تحلیل‌گران این اقدامات علیه هواوی را جبهه دیگری در جنگ تجاری جاری ایالات متحده- چین می‌بینند. در ماه دسامبر، زمانی که منگ وانژو مدیرکل [معاون ريیس هیأت مدیره و ريیس امور مالی هواوی] به درخواست مقامات ایالات متحده در کانادا بازداشت شد، تحلیل‌گران بر این گمان بودند که این با آخرین دور تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در ارتباط است .

 اما، اقدامات ایالات متحده علیه هواوی و دیگر شرکت‌های ارتباطاتی چینی به پیش از تحمیل تعرفه‌ها به چین از سوی دونالد ترامپ در سال گذشته يا به تحریم‌ها علیه ایران باز می‌گردد. سال‌های زیادی است که نظام ایالات متحده از برتری بخش ارتباطاتی چین، به ویژه هواوی، در عرصه فن‌آوری جی‌۵ نگران بوده است. پیش از این، استرالیا با تسلیم شدن در برابر فشارهای ایالات متحده هواوی را از زیرساخت جی۵ خود حذف نمود، اندکی بعد نیوزیلند تصميم مشابهی اتخاذ کرد.

ایالات متحده ادعا می‌کند که فن‌آوری هواوی «خطری امنیتی» است. با توجه به افشاگری‌های ادوارد اسنودن مبنی بر اين‌که فن‌آوری تولید شده به وسیله شرکت‌هایی مانند سیسکو درهای سِری دارد که به طور منظم  از سوی سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرند، گستاخی این ادعا حیرت‌انگیز است .

هدف از تلاش‌ها برای ضربه زدن به سلطه هواوی در بخش جی‌۵ زمانی آشکارتر می‌شود که توجه شود در این روند، تولیدکنندگان تراشه در ایالات متحده سالانه بیش از ۱۱ میلیارد دلار درآمد خود را از دست خواهند داد. این اقدام هم‌چنین ممکن است تمامیت توسعه فن‌آوری جی‌۵ را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد.

اما، ایالات متحده ظاهرا نگران آن است که برتری تکنولوژیک هواوی آن‌را به سلطه بر بازارهای متحدین امریکا، به ویژه اروپا قادر ‌سازد. از این‌رو، به حمله گستاخانه علیه هواوی متوسل شده است.

این امر بار دیگر نشان می‌دهد که اقتصادهای غربی اگر پای منافع خودشان در میان باشد با خوش حالی تمام توافق‌نامه‌های تجارت آزادی را که با شدت برای کشورهای جنوب جهانی تجویز می‌کنند، کنار می گذارند.

این واقعیت که اقدامات اخیر ربطی به «امنیت ملی» ندارد با تصمیم گوگل برای فلج کردن کسب‌ و کار هواوی در عرصه تلفن همراه بیش‌تر به اثبات می‌رسد. اقدامات گوگل بدین معنی است که کسانی که تلفن‌های هواوی می‌خرند یا حتا صاحبان کنونی تلفن‌ها ممکن است از دسترسی به محصولات و به‌روز شدن سيستم امنیتی گوگل محروم شوند. با توجه به گستره میلیون‌ها کاربری که در سراسر جهان از طریق محصولاتی مانند سیستم عامل اندریود «Android OS»، جی‌میل «Gmail» و گوگل پلی استور «Google Play Store» از بوم‌زیست (اکوسیستم) گوگل استفاده می‌کنند، این گام می‌تواند گامی برای به عقب نشاندن کسب و کار تلفن همراه هواوی باشد.

آینده برای غول فن آوری چینی، چالش‌ انگیز خواهد بود. در کوتاه مدت، هواوی برای تضمین عرضه محصولات خود تلاش خواهد کرد. اما این خطر که ایالات متحده ممکن است به تولیدکنندگان کشورهای دیگر هم برای متوقف نمودن عرضه قطعات به هواوی فشار وارد کند وجود دارد ، تاکتیکی که هم‌اکنون علیه ایران به کار گرفته می‌شود.

هواوی گفته است برای هر احتمالی آماده است. رن ژنگفی بنبانگذار شرکت گفته است تحریم‌ها تأثیری بر هسته مرکزی کسب و کار شرکت نخواهند داشت و شرکت به ارايه محصولات و خدمات خود ادامه خواهد داد. گزارش‌ها می‌گویند هواوی در انبار خود به اندازه کافی  ذخیره ی تراشه دارد و در برنامه‌هایی برای توسعه بدیل چینی در برابر بوم‌زیست گوگل سرمایه‌گذاری کرده است. با این وصف، ایجاد آلترناتیو احتمالاً روند ی طولانی خواهد بود و باید دید هواوی تا آن زمان برای حفظ پایگاه کاربران خود چه کار خواهد کرد.

البته، این امکان که اقدامات علیه هواوی به مثابه بخشی از یک معامله بین ایالات متحده و چین بر سر تجارت متوقف يا به تعویق انداخته شوند وجود دارد. اما این امر در بهترین حالت آتش‌بس در امری است که ( در آینده)قطعا نبرد بسیار بزرگ‌تری خواهد شد.

درگیری جاری درس‌های متعددی در بر دارد. نخست، روشن است که ایالات متحده از رشد فزاینده چین در فن‌آوری برخوردار از آخرین روش‌های عملی ان چنان احساس خطر می‌کند که حتا با پذيرش خطر به اقتصاد خود به این اقدامات گستاخانه متوسل می‌شود. چین علاوه بر فن‌آوری جی‌۵ در بخش‌هایی مانند هوش مصنوعی نیز یک بازیگر اصلی است.

چین در سال‌های آینده، عقب‌ماندگی خود در این بخش‌ها را جبران خواهد کرد و مهارت خود را از طريق ابتکار کمربند و راه و ديگر تلاش‌ها در اختیار شرکای تجاری خود قرار خواهد داد، و ما احتمالاً شاهد گام‌های یک جانبه بیش‌تر ایالات متحده برای محدود نمودن ورود چین به این بازارها خواهیم بود.

اقدامات ایالات متحده هم‌چنین مخاطرات سلطه تقریباً بی رقیب شرکت‌های سیلیکون ولی را نشان می‌دهند. گوگل و فیس‌بوک از جمله شرکت‌هایی هستند که در اکثر کشورها، به استثنای چین، مترادف با اینترنت هستند. فشار کافی از جانب نظام ایالات متحده کافی است تا گوکل مجبور به تلاش برای فلج کردن خدمات ارايه شده از سوی دومین تولید‌ کننده تلفن‌های همراه جهان شود.

امروز، ایالات متحده می‌تواندبا بخش‌ فن‌آوری غول‌های سیلیکون ولی ، و نیز فضاهای اجتماعی در عرصه دیجیتال اکثر کشورها را نابود سازد. رسوایی «کمبریج آنالیتیکا» و افشای بزهکاری‌های بسیار زیاد فیس‌بوک یک سوی این موضوع را آشکار نمود. اقدام گوگل علیه هواوی یک جنبه دیگر از توانایی این شرکت‌ها برای خفه کردن اینترنت و فن‌آوری سراسر جهان را برجسته می‌نماید.

یا این وصف، این واقعیت که هواوی می تواند در برابر این تهاجمات مقاومت نماید به دلیل استراتژی خردمندانه چین برای حمایت از بازار داخلی و تشویق رشد «قهرمانان» آن است. از برکت این استراتژی، غول‌های فن‌آوری چین یک بازار داخلی دارند که می‌تواند به آن‌ها در مقاومت در برابر ایالات متحده و متحدین آن کمک کند. چین در توسعه مفهوم استقلال تکنولوژیک، شاید بیش‌ترین پیشرفت را داشته است که می‌توانددر مقاومت برابر ضربات خفه‌کننده ایالات متحده به آن کمک کند . این یک موضوع صرفاً فن آورانه نیست. به عنوان مثال، شبکه‌های جی‌۵ همه جوانب زندگی را دگرگون خواهند نمود. برای ایالات متحده، حفظ سلطه بر این شبکه‌ها بخش اساسی از برنامه امپریالیستی آن است. ما در اقدامات دوره‌های گوناگون و اقدامات متقابل امروز، شکل‌گیری آینده خود امپریالیسم و سرمایه‌داری را می‌بینیم.  

این امر برای هندنیزیادآور فرصت‌های از دست رفته است. هند، برخلاف چین، بر توسعه بخش نیرومند سخت‌افزار متمرکز نشد. بخش نرم‌افزار هند که متمرکز بر خدمات است، به طور گسست نا پذیری هند را به اقتصادهای غرب گره زده است. هند برای دست یابی به استقلال تکنولوژیک تقریباً هیچ هدفی ندارد و در نتیجه در این بخش کاملاً به الطاف ایالات متحده وابسته است. این‌که این رویداد برای هند و دیگر کشورهای جنوب جهانی یک بیدارباش خواهد بود يا نه، امری است که باید منتظر ماند و دید.

 

تارنگاشت عدالت

 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: