نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-03-15

نویدنو  25/12/1393 

 

 

 

بیانیه کانون صنفی معلمان به مناسبت برگزاری موفقیت آمیز «تجمع اعتراضی سکوت»

 

با گذشت بیش از ده روز از برگزاری تجمع اعتراضی معلمان در برابر خانه ی ملت، بازتاب گسترده و برخی موضع گیری ها، همچنین وجود شایعاتی مبنی بر دعوت مجدد کانون برای اقداماتی دیگر در اسفندماه، کانون صنفی معلمان بر آن داشت تا نکاتی را برای همکاران خود توضیح دهد:

به تأیید اغلب حاضران و شاهدان، تجمع دهم اسفند یکی از وزین ترین و درعین حال یکی از گسترده ترین گردهمایی های معلمان در دهه های اخیر بوده است. رعایت نظم و سکوت درخواست شده از جانب تشکل توسط همکاران شرکت کننده، به خوبی بیانگر رشد اجتماعی، پای بندی به حفظ نظم و روحیه ی مدنی آنان است که تصویری به یادماندنی،غرورآمیز و در شأن نام معلم را در تاریخ جنبش معلمان ایران را به یادگار گذاشت.بی گمان همراهی قانونمند و هوشمندانه ی نیروهای امنیتی، حراستی و انتظامی در برگزاری بدون تنش این اجتماع نشانه ای از تدبیر در امور و اعتماد به جامعه ی معلمان است.
۲ –کانون صنفی معلمان ایران با نگاهی واقع بینانه بر این باور است که استقبال از این فراخوان پیش و بیش از هرچیز به دلیل سطح بالای نارضایتی میان فرهنگیان بوده است.لیکن به خوبی آگاه است که معلمان برای دستیابی همه جانبه به اهداف خود راهی طولانی و پرفراز و نشیب را در پیش دارند.لذا از همکاران فرهیخته انتظار دارد افزون بر گوشزد نمودن هر آنچه که این حرکت را ژرف تر و کاراتر می کند، با حضور پر رنگ و پرتعداد خویش در این نهاد صنفی، در هر چه پر بارتر نمودن تصمیمات و سیاست های کانون شریک باشند. به باور ما نخستین و فوری ترین کار در نهادینه کردن حرکت صنفی فرهنگیان گسترش تشکیلات و توانمند نمودن ساختار این نهاد است. از این رو کانون صنفی معلمان ایران با آغوش باز به استقبال همکاران جوان،اندیشمند و فرهیخته آمده و خواهان حضور موثر این عزیزان در کانون های صنفی سراسر کشور است. باشد تا با حضور خویش جنبش ریشه دار فرهنگیان را بیش از گذشته گسترده و توانمند نمایند.
٣- نکته ی تأمل برانگیز پس از تجمع دهم اسفند و سکوت سرشار از سخنِ معلمان در آن روز، واکنش مسئولان وزارت آموزش و پرورش بود. مدیران ارشد این وزارت خانه به جای بهره گیری از فرصت به دست آمده، برای توضیح کاستی های تحمیل شده بر معلمان – از جمله تبعیض ناروا و تفاوت فاحش میان دستمزد معلمان با خط فقر و نادیده گرفته شدن این گروه گسترده و موثر در تصمیم گیری های مربوط به آموزش- بر آن شدند تا با فرو کاستن دلایل اعتراض به درخواست “مطالبات” ،”معوقات” ناتوانی و کم کاری خود در رفع مشکلات اصلی گریبانگیر آموزش و پرورش کشور را پنهان نمایند.آنان بدون هیچگونه اشاره ای به بندهای اصلی و اولیه ی قطعنامه ی تجمع- دست کم
۴ بند اول- باز هم مانند پیشینیان خود به واژه های نخ نمای «مطالبات»و «معوقات» متوسل شده وعده ی پرداخت آن ها را می دهند.گویی لطف بزرگی است در حق معلمان که دستمزد ساعات غیر موظف خود را چند ماه بعد آن هم نه به طور کامل، دریافت نمایند!
مجلسیان نیز که بخشی از مخاطبان این سکوت بودند،به جای آن که به ریشه ی چنین اعتراض هایی پرداخته و در صدد ریشه کنی عوامل اصلی خشم فروخورده ی معلمان باشند؛تلاش نمودندتأخیر در”اجرای لایحه بی بنیاد رتبه بندی معلمان”را دلیل اعتراض معلمان جلوه دهند. معدودی از نمایندگان نیز با نوعی سیاسی کاری رقت انگیز در صدد بر آمدند ازتجمع معلمان در محوطه ی خانه ی ملت به نفع جناح سیاسی خود بهره برداری کرده واعلام نمودند «معلمان از دست دولت به مجلس پناه آورده اند»! اگرچه معلمان از سال های گذشته تاکنون از عملکرد و نوع نگرش دولتیان به مسئله ی آموزش در کشور ناراضی بوده اند؛ اما این موضوع هرگز به معنای رضایت خاطر آنان از مجلس های گذشته و کنونی نیست. خواه در حوزه ی تصویب قوانین و بودجه ی مناسب برای بهبود شرایط آموزش و خواه در مورد ایفای نقش نظارتی مجلس برای اجرای صحیح قوانین مصوب؛به ویژه در آشفته بازاری که دولت های نهم و خاصه دهم در آموزش و پرورش به پا کرده بودند. اساساً یک دلیل نارضایتی فرهنگیان از وزیر کنونی ادامه ی برخی سیاست ها و طرح هایی است که در دولت پیشین بدون نظارت کارشناسانه و به صورت شتابزده به اجرا درآمد.
۵ . فرهنگیان از دولت و رییس جمهور منتخب خود و وزیر برگزیده اش آزرده خاطرند و به حق بر این باورند که در هنگام نوشتن بودجه به دغدغه های آنها توجه نشده است. این بی توجهی بر خلاف شعارهای رییس جمهور روحانی و سابقه معلمی وزیر آموزش و پرورش تلقی شده است. افزون بر این ها رییس جمهور نخستین در خواست فرهنگیان مبنی بر دیدار با ایشان را بی پاسخ گذاشت،وزارت کشور نیز درخواست مجوز گردهمایی معلمان رابه سکوت برگزار کرد و وزارت آموزش و پرورش هم به درخواست در اختیار گذاشتن مکانی محصور برای برگزاری همایش پاسخ منفی داد.
کانون صنفی معلمان ایران از وزارت آموزش و پرورش و دولت می خواهد که به درستی به بررسی ریشه ای اعتراض های فرهنگیان پرداخته و گامی بلند و موثر به سوی برطرف نمودن بزرگ ترین دغدغه ی فرهنگیان یعنی رفع تبعیض تاریخی بر معلم و آموزش و پرورش بردارند. کانون صنفی معلمان ایران عقیده دارد که آموزش نیز مانند بهداشت و مسئله هسته ای و ساختار دفاعی کشور،باید از اولویت های نخست حاکمیت باشد و حتی بنا بر دلایل گوناگون نسبت به آنها برتری دارد. بنا براین انتظار می رود که بدون بهانه تراشی و فرافکنی به بهسازی ساختار آموزش و تقویت مادی و معنوی مهمترین پایه آموزش یعنی معلم بپردازند. بی گمان هر تلاش و اصلاحی بدون در نظر گرفتن معلم و جایگاه او در آموزش محکوم به شکست است. از این رو پیشنهاد می کنیم:
الف- وزیر بدون ترس از کانون های قدرت به ویژه فشارهای پیدا و پنهان بخشی از نمایندگان تندرو به تغییرات مورد نظر فرهنگیان که در انتخاب
۲۲ خرداد بازتاب داشت، پرداخته و بیش از تامین نظر نمایندگان زیاده طلب در پی دلجویی از فرهنگیان باشد زیرا قدرت در بدنه ماندگار فرهنگیان نهفته است نه در افرادی که دوران کوتاهی را در مسند نمایندگی قرار می گیرند.
ب – با توجه به وعده های مسئولان در روزهای پس از اعتراض سکوت، فرهنگیان انتظار دارند که تغییراتی ملموس در حکم های سال
۹۴ دیده شده و شاهد گام هایی عملی و تأثیرگذار از سوی نمایندگان و مسئولان باشند.
پ – با توجه به کارکرد نوین نهادهای مدنی که همانا نقش حلقه ی واسط میان گروه های مخاطب و حاکمیت است،کانون به عنوان مستقل ترین نهاد معلمی از مسئولان انتظار دارد که شرایط گسترش آزادانه ی فعالیت ها و عضو گیری در سراسر کشور را فراهم نموده و ترتیبی اتخاذ نمایند که نمایندگان کانون بی واسطه با مسئولان استانی و شهرستانی آموزش و پرورش دیدارهای زمان بندی شده و همیشگی داشته و دغدغه های صنفی – آموزشی خویش را دنبال نمایند.
ت – بی گمان فرهنگیان حق خویش می دانند که در صورت ادامه روند بی توجهی به آنها،صدای اعتراض خویش را در
۱۲ اردیبهشت یعنی روز ملی بزرگداشت مقام معلم رساتر و بلند تر به گوش مسئولان و جامعه برسانند و در پی خواسته های به حق خویش باشند. کانون صنفی معلمان ایران در این مدت حداکثر توان خویش را برای احقاق حق همکاران بکار خواهد برد و تلاش می نماید برای دستیابی به این مهم دیدارهایی با مسئولان آموزش و پرورش،رییس جمهور و معاونانش،مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس داشته و گزارش آن را به همکاران تقدیم نماید.
در روزهای اخیر خبرحادثه ی تصادف منجر به فوت چهار همکار فرهنگی در راه انجام وظیفه منتشر شد و برای چندمین بار در سال جاری جامعه فرهنگیان را آشفته، خانواده این عزیزان را داغدار و دانش آموزانی را از مهر معلم شان محروم نمود. ضمن هم دردی با خانواده های جانباختگان و طلب آمرزش برای این همکاران،از مسئولان می خواهیم که تدابیری بیندیشند که دیگر شاهد چنین حوادث دلخراشی نباشیم. همچنین پس از شهادت محسن خشخاشی دبیر فیزیک بروجردی در کلاس درس ، شاهد چندین مورد شکستن حریم معلم،کلاس و مدرسه بوده ایم که آخرین آنها ضرب و شتم معلم کوهدشتی به دست یکی از مسئولان شهر و راننده اش بود که موجب آزردگی شدید جامعه فرهنگیان گردیده است.کانون صنفی معلمان همصدا با فرهنگیان سراسر کشور خواستار اقدام فوری و موثر برای پایان دادن به هتک حرمت معلم و آموزش شده و قاطعانه از مسئولان می خواهد که به این اعمال زشت پایان داده شود.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: