نویدنو:11/01/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو: پس از دیدار اقای احمدی نژاد از عراق ، مسائل مهمی در رسانه های غرب در باره این سفر به چاپ رسید.یکی از موضوعات محوری مذاکره بین طرفین ایرانی وامریکایی در عراق بود. سایت الکترونیکی RTI به این موضوع پرداخته است که ترجمه آن از نظر خوانندگان محترم می گذرد. امید است هرچه زودتر صحت وسقم موضوع یا شایعه بودن آن  از جانب طرفین روشن گردد.

 

مذاکرات پنهان امنیتی ایران – امریکا در بغداد

وچگونگی ارتباط آن با دیدار مک کین از اسرائیل

 منبع : برگردان: هاتف رحمانی -roads to iraq(RTI)

 Mar 26, 2008

عرب انلاین روزنامه چاپ لندن تنها روزنامه ای بود که خبر مذاکرات را یک هفته پیش گزارش کرد اما من چند روز منتظر ماندم تا ببینم که کدام  مدرک قابل اعتمادی ادعای روزنامه را تایید می کند، وکارزار نظامی بصره همان چیزی بود که منتظرش بودم.

 عرب انلاین ادعا می کند که مذاکرات پنهانی بین ایران وامریکا در طی دیدار احمدی نژاد از عراق صورت گرفته است.( لطفا به یاد داشته باشید که اتفاقات دیگری هم طی همین هفته رخ داد مثل خودداری سفیرامریکا از ملاقات با نمایندگان ایران و... غیره)

گزارش حاوی جزئیاتی است واز اشخاصی نام می برد که مراقب ملاقات های هر دو طرف بود ه اند که ما اینجا نیازی به ذکر آن ها نداریم ، بنا بر این خلاصه آنچه روزنامه می گوید چنین است : احمدی نژاد برای آرام کردن اوضاع در عراق ،کاربست حملاتی  سه روزه – آزاد کردن زیارت از عراق را بعنوان آنچه ایران می تواند انجام دهد پیشنهاد کرد، پیشنهاد دوم او پذیرفتن  پیمان دراز مدت عراق – امریکا بود.مهمترین بخش این مذاکرات عبارت است  از:

- دور کردن عراق از قطعنامه 1546سازمان ملل ، این قطعنامه اجازه استفاده از زور علیه همه کشورهای همسایه عراق را ، در صورتی که گزارش های امنیتی گواهی دهند که کشورمزبورصادر کننده  تروریسم به عراق است به "نیروهای ائتلاف" می دهد، این قطعنامه فصلی هم دارد که به نیروهای امریکایی اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به کشور های دیگر را می دهد.

 - پایان دادن به حمایت سیاسی وتدارکاتی امریکا – اروپا از اپوزیسیون ایرانی ، به ویژه شورای ملی مقاومت ، سازمان کرد پژاک وسایر گروه های کوچک مخالف ( عرب ها ، ترکمن ها ، آذری ها و...غیره)

- متوقف کردن تحریم های پنهان وآشکار دولت امریکا برای سرنگونی رژیم ایران

- پایان دادن به کارزار امریکا واروپا برای وادار کردن یهودیان ایران به مهاجرت به اسرائیل .

- پایان دادن به کار زارضرورت حملات پیشگیرانه علیه مکان های بر گزیده وحساس امنیتی ، نظامی وهسته ای ایرانیان

اما آنچه که ایران می تواندبرای عراق وامریکا  انجام دهد:

احمدی نژاد یادآور شد که او با دعای خیر آیت الله خامنه ای مذاکره می کند واین چیزی است که موجب اطمینان امریکاییان در باره جدی بودن  گفتگو ها می شود.

تعهدات احمدی نژاد هم به این شرح است :

همکاری امنیتی در عراق ومنطقه ، در صورتی که واشنگتن فضایی برای مانور بین المللی به ایران بدهد،فشار وتحریم بین المللی را سبک نماید ، ایران نیز در نتیجه عملیات غنی سازی اورانیوم را ، با تایید برنامه هسته ای ایران از سوی بازرسان آزانس بین المللی انرژی اتمی به مدت دوسال به حال تعلیق درمی آورد.

همکاری کامل بین تهران  و واشنگتن در تمام عرصه ها ، وتضمین تمکین بلوک شیعه ومتحدان کرد از چندین قانون مورد توجه امریکا ، از جمله قانون نفت وگاز وقانون مستقل ایالت ها، ایران پیش از این به این دلیل که این قانون  امکان حق  استفاده از قدرت نظامی را به رئیس جمهور بوش  جهت حمله به نقاط حساس ایران برای تضمین امنیت نیروهای امریکایی ومردم عراق می داد ، با این قانون مخالفت می کرد.

 گفتگو های ایران – امریکا توجه اسرائیل را جلب کرد ؛ ازاین رو انها مک کین ، نامزد جمهوری خواهان را به دیدار از تل اویو دعوت کردند واز او خواستند که از بغداد دیدار نموده وآنهارااز آنچه در گفتگو با ایران بدست آمده است مطلع نماید ومتقابلا به او قول دادند که در صورتی که ماموریت او موفقیت آمیز باشد، مک کین حمایت تل آویو ولابی صهیونیست را در انتخابات ریاست جمهوری امریکا به دست خواهد آورد.

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics