نویدنو:08/11/1388                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

متحد و یک صدا برای نجات جان زندانیان سیاسی مبارزه کنیم!


مبارزه با سرکوب و تلاش خستگی ناپذیر برای آزادی فوری کلیه زندانیان سیاسی صرف نظر از عقیده و تعلق سازمانی، وظیفه تاخیر ناپذیر احزاب و نیروهای ملی و مترقی میهن ماست. باید یک صدا و در صفوفی متحد و یکپارچه به دفاع از زندانیان سیاسی برخیزیم!

ارتجاع حاکم و دولت برآمده از کودتا همچنان با دستگیری مبارزان سیاسی و فعالان اجتماعی و صنفی فشار خود برجنبش مردمی را با هدف مهار آن ادامه می دهند.
در حالی که از سرنوشت تعدادی از زندانیان سیاسی اطلاعی در دست نیست و خانواده های آنان در نگرانی عمیق بسر می برند، برای گروهی دیگر از بازداشت شدگان و مبارزین دربند احکام سنگین صادر شده است.
چندی پیش دادسرای انقلاب اسلامی تهران اعلام داشت، پرونده 15 تن از معترضان که در روز عاشورا دستگیر شدند، جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال گردیده که در یکی از پرونده ها طبق کیفر خواست صادره برای متهم درخواست اشد مجازات به اتهام "محاربه" شده است. پیش از این دادستان تهران براساس رهنمود رییس قوه قضاییه اعلام کرده بود در خصوص پرونده بازداشت شدگان حوادث عاشورا با "سرعت" و "قاطعیت" اقدام خواهد شد. در همین حال پرونده شماری از اصلاح طلبان دربند نظیر علیرضا بهشتی و تاجیک، مشاوران موسوی و آذر منصوری، داود سلیمانی عیسی سحرخیر، هادی قبادی، رمضان زاده، تاج زاده و صفایی فراهانی در دادگاه طرح و مراحل آخر خود را طی می کند، برخی از این افراد احکام سنگین حبس دریافت کرده اند. در چنین اوضاعی و به موازات صدور احکام سنگین از سوی دادگاه های انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات دست به تهدید مردم زده و بار دیگر از برخورد شدید با توده های حق طلب سخن به میان آوردند. پاسدار رجب زاده فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد، تمامی افرادی که در اجتماعات اعتراضی روز عاشورا شرکت کرده بودند، دستگیر خواهند شد. وی تاکید نمود: "کسانی که دراغتشاشات روز عاشورا شرکت کردند، کلکسیونی از افرادی هستند که ضد انقلاب بوده و با نظام عناد دارند... به اموال عمومی خسارت وارد کردند، پلیس را هم که تا آن روز از خود خویشتن داری نشان داده بود را مورد تعرض قرار دادند ..." در ادامه این تهدیدات، پاسدار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی و یکی از متهمان اصلی پرونده کهریزک و کشتار و جنایت های پس از کودتای انتخاباتی، مدعی شد کلیه پیامک ها (اس ام اس ها) و نامه های الکترونیکی (ایمیل ها) کنترل می شود و "جرم" کسانی که تجمعات را ساماندهی می کنند، بیشتر است. صادق لاریجانی رییس دستگاه قضاییه جمهوری اسلامی نیز در دیدار با نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس باردیگر انگشت اتهام را به سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی گرفت و گفت: "ادعای تقلب در انتخابات دروغ بزرگی بود و منشا خسارات بسیار شد و متاسفانه نحوه پیگیری این ادعا از طرف مدعیان، خود بزرگترین قانون شکنی بود." مواضع رییس قوه قضاییه مکمل تهدید و ارعاب ارگان های امنیتی، و سیاستی حساب شده به موازات تشدید سرکوب و اعمال فشار به زندانیان سیاسی بویژه مبارزان و فعالان سیاسی شناخته شده است.
نهضت آزادی ایران و بستگان ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران طی استمداد از مجامع بین المللی، اعلام کرده اند جان او در زندان در خطر جدی قرار دارد. بعلاوه تعدادی از زندانیان سیاسی دیگر همچون محمد ملکی، پیمان عارف، احمد زید آبادی، عبدالله مومنی، شیوا نظر آهاری، منصوره شجاعی، فروغ میزایی و... کماکان در وضعیت نامطلوب و نگران کننده به سر می برند. به گزارش کمیته مدافعان حقوق بشر، دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای یک فعال زن کرد خانم شیرین علم هویی حکم اعلام صادر کرده است. وکیل این زندانی سیاسی خاطر نشان ساخته: "شیرین علم هویی ابتدا در دادگاه انقلاب اسلامی به حبس ابد محکوم شده بود، ولی در دادگاه تجدید نظر که در کمتر از ده روز پس از صدور حکم بدوی، حکم خود را صادر کرد، این حکم به اعدام تغییر یافت..." برپایه همین گزارش علاوه براین زن زندانی سیاسی، 18 تن دیگر از زندانیان سیاسی کرد هم میهن ما به اعدام محکوم و خطر مرگ جان آنان را تهدید می کند.
روزنامه نگاران دربند نیز در وضعیت وخیم و نامشخص قرار دارند.
خانواده های شماری از آنها در روزهای اخیر نسبت به نامعلوم بودن وضعیت آنان در زندان ابراز نگرانی کردند.
علاوه برهمه اینها کانون وکلای دادگستری ایران گزارش داده است، 7 عضو این کانون را در جریان بازداشت های پس از روز عاشورا، دستگیر و روانه زندان نموده اند. کانون وکلا هنوز قادر نیست به علت تهدیدات وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران اسامی این 7 تن را اعلام کند، 2 تن از وکلای دستگیر شده، زن هستند و کانون وکلا تلاش دارد از وضعیت همه آنها اطلاع حاصل نماید.
شبکه جنبش راه سبز-جرس- در یک گزارش از وضعیت عمادالدین باقی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ابراز نگرانی کرد، به گفته خانواده این زندانی سیاسی، هیچ خبری از او در دست نیست.
پایگاه اطلاع رسانی نوروز نیز خبرداد، مرتضی کاظمیان روزنامه نگار و از مبارزان طیف ملی-مذهبی در زندان در شرایط سختی قرار دارد. همسر وی خاطر نشان ساخته: "حتی با مراجعه به دادگاه انقلاب اسلامی و دادسرای اوین که توسط خود من و وکیل ایشان... صورت گرفت، هیچ پاسخی دریافت نکردیم... فقط متوجه شدیم وی در سلول انفرادی به سر می برد...".
در همین اثنا ایرنا 28 دی ماه گزارش داد دادگاه انقلاب اسلامی برای 5 نفر از دستگیر شدگان حوادث عاشورا تقاضای اشد مجازات کرده است و به این ترتیب جان آنان در خطر جدی است.
زندانیان سیاسی به عنوان گروگان در چنگ کودتاچیان به رهبری ولی فقیه قرار دارند. ارتجاع با به بند کشیدن مبارزان سیاسی، روزنامه نگاران، دگراندیشان و فعالان صنفی-اجتماعی می کوشد، قدرت مانور و امکانات جنبش مردمی در صحنه سیاسی را کاهش داده یا کم اثر و بی اثر سازد و در عین حال بخش هایی از نیروهای مخالف کودتای انتخاباتی را به تسلیم و سازش وادار نماید.
اینکه نیروی انتظامی روز دوشنبه 28 دی ماه اعلام می کند، حداقل 40 نفر دیگر از معترضان روز عاشورا یعنی مردم شریف و حق طلبی که تنها جرمشان خواست آزادی و زندگی بدون فقر و سرکوب است، را شناسایی و دستگیر کرده، دقیقا در راستای برنامه ایجاد فضای ارعاب، ترساندن توده ها و مهار جنبش مردمی است.
مبارزه با سرکوب و تلاش خستگی ناپذیر برای آزادی فوری کلیه زندانیان سیاسی صرف نظر از عقیده و تعلق سازمانی، وظیفه تاخیر ناپذیر احزاب و نیروهای ملی و مترقی میهن ماست. باید یک صدا و در صفوفی متحد و یکپارچه به دفاع از زندانیان سیاسی برخیزیم!

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست