نویدنو:09/1/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو : دولت ارتجاعی ترکیه در راستای یورش هر چه بیشتر به حقوق زحمتکشان ترکیه پیش نویس لایحه تامین اجتماعی اصلاح شده را تسلیم مجلس آن کشور کرده است .مطلب زیر یکی از بازتاب های این لایحه در افکار عمومی است که به نقل از ترکیش دیلی نیوز تقدیم خوانندگان می گردد.

مصالحه دولت واتحادیه های کارگری ترکیه در مورد لایجه تامین اجتماعی


ANKARA - Turkish Daily News
26 مارس

دولت و پلاتفرم کارگری  متعاقب نشستی 4-5 ساعته به پاره ای موافقت ها در اصلاح لایجه تامین اجتماعی دست یافتند.

انتظار می رود پیش نویس لایحه روز پنجشنبه در مجلس ترکیه طرح شود.

تعداد روز های کاری مورد نیاز برای بازنشستگی از 9000روز به 7200روز کاهش یافت در حالی که دولت نسبت به سن بازنشستگی کوتاه نیامد وبرباقی ماندن 65 سال اصرار نمود.

فرخ چلیک  وزیر کار،  دیروز در مصاحبه با خبر گزاری اناتولی گفت آنها در موضوعات مهمی به توافق رسیدند اما مصالحه 100درصدی بر لایحه مقدور نشد.

  چلیک گفت "لایحه پارامترهای اصلی مهمی دارد وبه آینده کل کشور ربط پیدا می کند..تمام احزاب باید درتصویب آن مشارکت نمایند.ما احزاب سیاسی خودرا در این روند نادیده نمی گیریم ."  واضافه کرد "درواقع اصلاحات بسیار تعیین کننده ای انجام گرفت .ما این اصلاحات را با هم (با شرکای اجتماعی) انجام دادیم.

بازنشستگی پس از 7200روز کار اما در 65 سالگی

در نتیجه مذاکرات روز های کاری مورد نیاز برای پرداخت حق بازنشستگی به 7200روز کاری کاهش یافت که معادل 20سال است .پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش روز های کار به 7200روز مورد قبول گروه های کارگری حاضر در نشست قرار گرفت .دولت قبلا در پیش نویس لایحه 9000روز را پیشنهاد کرده بود در حالی که اتحادیه های کارگری خواهان آن بودند که تعداد روز های کار لازم برای باز نشستگی 7000روز باشد .

سن بازنشستگی 65 سال خواهد بود.گروه های کارگری خواهان آن هستند که این موضوع به همان شکل کنونی یعنی 58سال برای زنان و60سال برای مردان باقی بماند.

چلیک گفت " بازنشستگی پارامتر مهمی در این قانون است.گروه های کارگری بر درخواست های خود در این رابطه اصرار دارند،ما ساعت های زیادی در این مورد بحث کردیم. در عین حال گفتیم که می توانیم در خواست انها در مورد تعداد روز های کاری را( در لایحه)  بگنجانیم اما در مورد سن بازنشستگی نمی توانیم ."

حق افزایش بهای خدمت در نتیجه مذاکرات حفظ نشد.گروه های کارگری در خواست می کردند که افزایش بهای خدمت که بر حقوق کارگران هواپیمایی، کارگران  پست، کارگران تاتر ملی ، روزنامه نگاران وسایرکارگران تاثیر می گذارد در لایحه محفوظ بماند.چلیک گفت در محتوی آنچه گروه های شاغل مصمم به گرفتن چنین حقی بودند مشکل وجود داشت .

او گفت " دراین رابطه تصویری وجود دارد که مبتنی بر مبانی علمی نیست .اگر یک توضیح عقلانی وجود داشته باشد ما برای شمول این ماده در قانون آمادگی داریم ."

چلیک همچنین گفت آنها  این هفته برای مطرح کردن لایحه در مجلس برنامه ریزی کرده اند وافزود که بعضی مواد لایجه می توانند بلافاصله تکمیل شوند در حالی که بعضی دیگرممکن است تا اواسط ماه می طول بکشند.او گفت "اگرچه ماه اوت واخر ماه سپتامبر بسیار محتمل است " 

مصطفی کومو رئیس کنفدراسیون  اتحادیه های  کارگران ترکیه (ترک - ایش)از طرف پلاتفرم گفت روی موضوعات زیادی توافق وجود داشت  اما گفتگو  های آنها با وزیرمی تواند روی مواد حل نشده ای مانند سن باز نشستگی وافزایش بهای خدمت ادامه یابد. او گفت " ما موضوع را پیگیری خواهیم کرد "

16 سال کسر بودجه 500میلیارد دلاری

در سال 2006 کسر بودجه کل نهادهای تامینی معادل 3.1 درصد تولید ناخالص ملی بود. انتظار می رود این آمار امسال به 4درصد افزایش یابد.

کسر بودجه 16ساله تامین اجتماعی کشور بالغ بر 500میایارد دلار است در صورتی که کسر بودجه کل سیستم تامین اجتماعی 18 درصد  در آمدهای مالیاتی جمع آوری شده در طی 14سال گذشته را تشکیل می دهد.  

در سال 2006 در ترکیه حقوق 2.04 نفراز شاغلین حقوق یک نفر بازنشسته را جبران می کرد در صورتی که در اروپای غربی حقوق 4 نفر شاغل معادل حقوق یک باز نشسته بود.

تقریبا 13 میلیون نفر از زحمتکشان در ترکیه از تامین اجتماعی بر خوردارند، در حالی که نزدیک به 8میلیون نفر از مردم از سیستم تامین اجتماعی حقوق ماهانه در یافت می کنند. سیستم تامین اجتماعی نزدیک به 60میلیون نفر را پوشش می دهد.

اصلاح تامین اجتماعی بسته ای است که صندوق بین المللی پول بر تصویب آن در پارلمان ترکیه اصرار دارد.

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics