نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-03-27

نویدنو  07/01/1394 

 

 

ایران خواستار توقف بی درنگ حمله های هوایی عربستان سعودی در یمن است .

ا

نکارا – خبر گزاری های ایران گزارش کردند  ایران روز پنجشنبه خواستار توقف فوری عملیات نظامی تحت هدایت عربستان سعودی دریمن شد واعلام کرد تمام تلاش خود را برای کنترل بحران آنجا به کار خواهد بست . 

روز پنجشنبه هواپیماهای جنگنده عربستان سعودی و متحد های عرب آن، نیروهای حوثی متحد ایران را ، که برای سرنگونی رئیس جمهور مورد حمایت غرب کشورمی جنگند مورد حمله قرار داد . تلویزیون العربیه متعلق به عربستان سعودی تهاجم زمینی همراه با سرباز های آماده شده دیگر کشورهای مسلمان را گزارش کرد .

ایسنا خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نوشت " حمله های تحت هدایت عربستان سعودی باید بی درنگ متوقف شود واین حمله ها علیه حق حاکمیت یمن است ."

ظریف بر اساس گزارش خبر گزاری از لوزان سوئیس که در آن جا سرگرم گفتگو با قدرت های جهانی درباره ممانعت از برنامه هسته ای ایران است گفت " ما تمام تلاش خود را برای کنترل بحران یمن به کار خواهیم برد"

روز پنجشنبه پیش از این وزارت خارجه در تهران خواستار پایان دادن فوری به عملیات نظامی شده بود .

مرضیه افخم اعلام کرده بود " ایران خواهان توقف فوری تمام تهاجم های نظامی و حمله های هوایی علیه یمن و مردم ان است . اقدام های نظامی در یمن ، که با بحران های بومی مواجه است ... اوضاع را پیچیده تر خواهد ساخت ...ومانع از تلاش برای حل بحران از راه های مسالمت آمیز خواهد شد ."

از سال گذشته ، با تصرف صنعا وبرکنار کردن رئیس جمهور منصور هادی متحد امریکا توسط رزمنده های حوثی،  خشونت یمن را فرا گرفته است . این وضعیت یمن را به جبهه ای در منطقه عربستان سعودی – در رقابت شدید با شیعه – تحت سلطه ایران تبدیل کرده است . 

ایران تدارک پول و دادن آموزش به  رزمنده های حوثی یمن را ، آن چنان که برخی مقام های غربی و یمنی ادعا می کنند رد می کند. 

ریاض یاسین وزیر امور خارجه یمن روز دو شنبه از کشورهای عربی خلیج (فارس) خواست تا حوثی ها را از به دست گرفتن فضای هوایی یمن باز دارند.

افخم (سخنگوی وزارت خارجه ایران) هشدار داد که تهاجم تحت هدایت عربستان حرکت خطرناکی است که با مسئولیت جهانی برای احترام به حق حاکمیت کشورها تناقض دارد .

خبرگزاری فارس به نقل از او گفت " این تهاجم به گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه خاورمیانه منجر خواهد شد "

تلویزیون العربیه روز پنچشنبه گزارش کرد در عملیات نظامی ، سعودی ها با 100 جنگنده و 150.000 سرباز شرکت دارند . العربیه گفت هواپیما هایی از مصر ، مراکش ، اردن ، سودان ، کویت ، امارات متحده عربی ، قطر و بحرین نیز در عملیات شرکت دارند و افزود که مصر ، پاکستان ، اردن وسودان هم برای شرکت در تهاجم زمینی آمادگی دارند . 

کاخ سفید در بیانیه ای در اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده امریکا از عملیات تحت هدایت شورای همکاری خلیج عربی (فارس) حمایت می کند و رئیس جمهور باراک اوباما اجازه " حمایت اطلاعاتی و لجستیک " امریکا را صادر کرده است .

برنادت میهن سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در این بیانیه اعلام کرد " در حالی که نیروهای امریکایی در عملیات نظامی در یمن مشارکت مستقیم ندارند ، اما در حمایت از این تلاش ، ما در حال تشکیل اتاق برنامه ریزی مشترکی با عربستان سعودی برای هماهنگی ارتش امریکا و حمایت اطلاعاتی هستیم

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: