نویدنو:27/02/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

در دفاع از آزادی کارگران بازداشت شده

 

نامه ی خانواده های اعضای بازداشت شده ی تعاونی مسکن فلزکار و مکانيک به هاشمی شاهرودي،

مادر منصور اسالو خطاب به شاهرودی:
نامه ی فرزند یکی از کارگران بازداشت شده در روز جهانی کارگر

نامه ی اعتراضی ث.ژ.ت به مقامات ایران

نامه ی اعتراضی کمیته همبستگی بین المللی اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو
 

 

نامه ی خانواده های اعضای بازداشت شده ی تعاونی مسکن فلزکار و مکانيک به هاشمی شاهرودي،

 رييس قوه ی قضاييه در خصوص روشن شدن وضعيت بازداشت شدگان

رياست محترم قوه ی قضاييه
حضرت آيت ا... هاشمی شاهرودی

با سلام،

احتراما به استحضار می رساند، در تاريخ جمعه 11/2/1388 تعدادی از اعضای تعاونی مسکن فلزکار و مکانيک، که برای برگزاری جلسه ی گزارش دهی سالانه ی مسکن مهر، در محل تعاونی واقع در نعمت آباد، گردهم آمده بودند، به دلايل نامعلوم توسط نيروهای امنيتی دستگير شده اند. به رغم پيگيری خانواده ها برای اطلاع از اتهام و محل بازداشت ايشان، تا روز يک شنبه 13/2/1388 هيچ يک از نهادهای مسوول پاسخی به اين پيگيری ها ندادند. در همان روز، ضابطان قضايی با مراجعه به منزل بازداشت شدگان، اقدام به تفتيش و ضبط برخی از لوازم منزل نمودند و محل نگهداری اعضای تعاونی را زندان اوين اعلام کردند.

ساعاتی بعد، تمامی بازداشت شدگان، طی تماس مستقيم با خانواده هايشان، به نقل از قاضي ،  خبراز آزادی خود در روز دوشنبه 14/2/88 دادند. اما از آن روز تا کنون، قاضی دادگاه انقلاب، جناب آقای حيدری فرد، از آزادی بازداشت شدگان و دادن پاسخ روشن به خانواده های ايشان خودداری کرده و مرتبا رسيدگی به پرونده را به روزهای آتی موکول می کنند.

از روز چهارشنبه 16/2/1388 تماس تلفنی بازداشت شدگان با منازلشان قطع شده است و خانواده های ايشان هيچگونه خبری از سلامتی و محل نگهداری ايشان ندارند. با پيگيریهای به عمل آمده مشخص شده است که دست کم تا تاريخ يکشنبه 20/2/1388 پرونده ی اعضای تعاونی در دست بررسی قرار نگرفته است و بازداشت شدگان بدون تفهيم اتهام هم چنان در بند به سر می برند.

لازم به ذکر است که همگی بازداشت شدگان از اقشارکارگر و زحمت کش هستند که ادامه ی بازداشت ايشان، وضعيت کاری و اقتصادی آنان را با مشکلات فراوان روبرو کرده و خواهد کرد. همچنين، در ميان بازداشت شدگان، افراد مسن و بيمار و نيز افرادی که همسرانشان درگير بيماری هستند وجود دارند و خانواده های ايشان در نگرانی و سردرگمی به سر می برند.

نظر به اين که برابر قانون، بازداشت شهروندان بيش از 24 ساعت بدون تفهيم اتهام مجاز نيست، از آن مقام محترم تقاضامنديم در خصوص روشن شدن وضعيت بازداشت شدگان و امکان ملاقات آنان با وکيل تعيين شده از سوی خانواده هايشان رسيدگی لازم مبذول بفرماييد.

با سپاس
خانواده های اعضای بازداشت شده ی تعاونی مسکن فلزکار و مکانيک

خانواده های:1. محمود گيلانی2. عبدا... وطنخواه3. عزيزمحمدی4. ستار امينی5. نبی معروفی6. اسدا... اقبالی7. حسين اکبری8. حسن شفا9. حميد شرقی10. جمشيد رجبی
11. داوود ميرزايی 12. مصطفی حاتمی 13. نودهی14. عزيز ياری  15. ناصر ابراهيمی

 

مادر منصور اسالو خطاب به شاهرودی:
عدالت آیا این است؟

 

به نام خدا
ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای شاهرودی
با سلام و احترام

اینجانب فاطمه گل گزی مادر منصور اسانلو رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد که برای دفاع از حق و حقوق صنفی خود و همکاران، مدت سه سال است به صورتی ناعادلانه در زندان بسر می برد، تقاضا دارم به وضعیت فرزندم رسیدگی شود.
منصور اسانلو طی دستگیری ها و طولانی شدن مدت زندانیش آسیب های فراوان جدی جسمی و روحی دیده است و طبق دستور پزشکی قانونی عدم تحمل کیفر برای دومین بار برای ایشان صادر شده است ولی متاسفانه با مخالفت مقامات قضایی روبرو شده است. اینجانب به عنوان یک مادر ار آن مقام که بالاترین و عالی ترین مقام قضایی کشور می باشد سوالم اینست که:
- آیا با کسی که برای خدمت به مردم سال ها صادقانه در شرکت واحد انجام وظیفه نموده است باید اینگونه برخورد شود؟
- آیا به جای پاسخ به خانواده و آزادی بدون قید و شرط ایشان باید با بدترین برخوردها و بی تفاوتی های مسولان قضایی روبرو شویم؟
- یا این عدالت است که عروس من در سخت ترین شرایط با داشتن دو فرزند در رنج و عذاب باشد؟ در حالی که همسرش در چارچوب قانون اساسی و قانون کار جمهوری اسلامی ایران در جهت احقاق حقوق صنفی اش تلاش نموده است؟
- فرزند من منصور اسانلو جز دفاع از حق و حقیقت که در قوانین ما مکتوب است، گناه دیگری ندارد و جایش در زندان نیست.
من از آن مقام و تمام مقامات مسئول کشور و مردم دلسوز ایران و جهان و همین طور از همه نهادهای مردمی و حقوق بشری درخواست دارم برای آزادی بدون قید و شرط پسرم به من مادر پیر و بیمار که حتی برای ملاقات فرزندم که در زندان رجائی شهر کرج است دچار مشکل هستم، تاعمری از من باقی است کمک کنند و مادری را که با سختی های فراوان فرزندش را دلسوز و متعهد و وطن دوست تربیت کرده از رنج و سختی نجات دهند.
ضمنا پسرم پس از سال ها سابقه کار در شرکت واحد که دارای
۲۷ سال سابقه کار می باشد بدون هیچ حق و حقوقی اخراج شده است. چرا با کسانی که دلسوز و وفاداربه این آب و خاک هستند اینطور رفتار می شود.

فاطمه گل گزی
۱۲/۲/٨٨

 

به زودی آخر ماه می شود، باید کرایه بدهیم!
نامه ی فرزند یکی از کارگران بازداشت شده در روز جهانی کارگر

 

در روز کارگر ۴۰ نفر از افراد حاضر در تعاونی کارگران فلزکار مکانیک را بازداشت کردند. اما در همان شب تعدادی از آنها را آزاد کردند، ولی ۱۶ نفر را، ماموران با خود به‌ زندان اوین بردند که‌ هنوز هیچیک از آنها آزاد نشده‌اند. بعضی ها میگویند که‌ آنها در بند ۲۰۲ هستند، عده‌ دیگری میگویند که‌ آنها به‌ همراه کسانی که‌ در پارک لاله‌ بازداشت شده‌اند، همگی در بند ۲۴۰ هستند.
پدر من نیز جز
۱۶ نفری است که‌ هنوز آزاد نشده‌ است. به‌ ما گفته‌ بودند، پدرم بهمراه‌ بقیه‌ کارگران زندانی، روز شنبه‌ آزاد میشود ولی آزاد نشد، یعنی هیچکس را آزاد نکردند. بجای اینکه‌ آنها را آزاد کنند ملاقات تعدادی از خانوادها را قطع کردند. تنها در روز چهار شنبه‌ گذشته‌ به‌ ٣ نفر اجازه‌ ملاقات دادند. تا آنروز دو، سه‌ بار به‌ زندانیان اجازه‌ داده‌ بودند از طریق تلفن با خانواده‌ هایشان ارتباط برقرار کنند اما از چهارشنبه‌ گذشته‌ کلیه‌ ارتباطات تلفنی خانواده‌ ها را قطع کره‌اند.
از بستگان کارگران و افراد زندانی امروز شنیدم که‌ هنوز هیچکس را آزاد نکرده‌اند. آنها می گفتند کسانی که‌ آزاد شده‌اند، افرادی بودند که‌ رهگذر یا کسانی هستند که‌ بطور ‌اتفاقی دستگیر شده‌ بودند. ما از روز
۱۲ اردیبهشت، هر روز برای آزادی کارگران زندانی اجتماع کرده‌ یا به‌ ارگانهای مختلف مراجعه‌ کرده‌ایم اما بما یا وعده‌ داده‌اند یا می گویند هنوز پرونده‌ آنها تکمیل و بررسی، نشده‌ است. امروز ۲ شنبه‌ (۲۱ اردیبهشت) رفته‌ بودیم مرکز شورای عالی قضایی و دادخواستی را به‌ آنها دادیم. می گفتند قرار است بعضی از زنان زندانی را با گرفتن وثیقه‌ آزاد کنند. اما تا آخر وقت امروز، تا ما در آنجا بودیم کسی آزاد نشده‌ بود. وکیل هم گرفته‌ایم.امیدواریم نتیجه‌ بگیریم.
خیلی از خانواده‌ تنها نان آور خود را فعلا از دست داده‌اند. بزودی آخر ماه‌ میشود، باید کرایه‌ خانه‌ بدهند، فرزند مدرسه‌ای و دانشگاهی دارند، با این هزینه‌ های زندگی نمیدانند چکار باید بکنند. اگر نان آوران خانوادها آزاد نشوند خانوادهای کارگران زندانی با دشواری های زیادی باید سر کنند. خوشبختانه‌ با این حال همبستگی و پیگیری خانواده‌ ها تا حالا خیلی خوب بوده‌ است. امیدوارم این همبستگی و پیگیری، تا خلاصی همه‌ کسانی که‌ در زندان هستند ادامه‌ پیدا کند.

 

نامه ی اعتراضی ث.ژ.ت به مقامات ایران

کنفدراسیون عمومی کارگران فرانسه (س ژ ت)



بنا به گزارش کمیته برگزاری مراسم اول ماه مه، تجمع و مراسم روز جهانی کارگر در تهران، که توسط تشکلات مستقل کارگری ایرانی در پارک لاله در اول مه ٢٠٠٩ برگزار شده بود، بطور خشونت آمیز توسط نیروهای امنیتی و انتظامی مورد تهاجم قرار گرفت، بسیاری مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بیش از ١٥٠ نفر بازداشت شدند. پلیس بیرحمانه به شرکت کنندگان از جمله زنان و کودکان در این مراسم با باتوم، گاز اشک آور و غیره حمله کرده و صدها نفر از مردم را با زور از پارک بیرون میکنند. تجمع اول مه در شهر سنندج نیز مورد تهاجم نیروهای لباس شخصی و انتظامی قرار گرفتند و شرکت کنندگان ضرب و شتم و بازداشت شدند.
چند روز پس از حمله پلیس به مرسم اول مه، در حدود ١٣٠ زن و مرد کماکان در بازداشت هستند. آنها در شرایط غیرقابل قبولی در بند ٢٠٤ زندان اوین در تهران محبوس میباشند.
ما این حملات به حقوق کارگران برای سازماندهی و برگزاری مراسمهای اول مه را محکوم میکنیم. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی دستگیرشدگان اول ماه مه هستیم. ما همچنین از دولت میخواهیم که حقوق کارگری از جمله تشکل یابی، تجمع و اعتصاب را محترم داشته، به آزار و اذیت فعالین کارگری خاتمه بخشیده، تمامی کارگران زندانی را آزاد نموده و نسبت به فعالیتهای تشکلات مستقل کارگران مداخله ننماید.

CGT Addsea




نامه ی اعتراضی کمیته همبستگی بین المللی اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو
 


کمیته ی همبستگی بین المللی اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا - انتاریو نیز، در نامه ای به علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد ضمن اعتراض به سرکوب و بازداشت کارگران در ایران، خواهان آزادی فوری بازداشت شدگان روز جهانی کارگر شده است:

آقایان عزیز،
این نامه جهت اعتراض به تداوم اذیت و آزار، تعقیب و زندانی نمودن فعالین کارگری در ایران و نیز بطور مشخص سرکوب سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه برای شما ارسال میگردد. طبق آخرین اطلاعات رسیده، پنج عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران هفت تپه، علی نجاتی، جلیل احمدی، فریدون نیکوفرد، قربان علیپور و محمد حیدری مهر، به یک سال حبس و محرومیت بمدت سه سال از فعالیتهای کارگری از جمله کاندیدا شدن بعنوان نماینده منتخب کارگران محکوم شده اند. از این گذشته، ما مطلع شده ایم که طرحهایی برای خصوصی سازی کارخانه و زمینهای کشاوری و نیز بیکارسازی وسیع کارگران هفت تپه در میان است که میتواند زندگی چهار هزار کارگر و خانواده های آنان را مورد تهدید قرار دهد.
علاوه بر این، تجمع و مراسم روز جهانی کارگر در تهران در اول مه ٢٠٠٩، که توسط سازمانهای مستقل کارگری ایران سازمان داده شده بود توسط نیروهای انتظامی و امنیتی مورد حمله خشونت آمیز قرار گرفته و بسیاری مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بیش از ١٥٠ نفر بازداشت شدند. بیش از ١٠٠ زن و مرد بازداشت شده کماکان در شرایط غیر قابل قبولی در بدن ٢٠٤ زندان اوین محبوس هستند.
ما این حملات به حقوق کارگران و فعالین و تشکلات مستقل کارگری در ایران را محکوم میکنیم. کارگران باید از هرگونه حقی برای سازماندهی و گرامی داشت مراسم های اول ماه مه برخوردار باشند. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی دستگیر شدگان اول ماه مه هستیم. ما همچنین از دولت می خواهیم که به حقوق کارگران برای تشکل یابی، تجمع و اعتصاب احترام گذاشته، به آزار و اذیت فعالین کارگری پایان داده، تمامی کارگران زندانی را آزاد نموده و در فعالیتهای تشکلات مستقل کارگران مداخله ننماید.
کمیته همبستگی بین المللی اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو برای همبستگی کارگران با یکدیگر (همبستگی کارگر با کارگر) از این سوی تا آن سوی مرزها، در جهت پیشبرد مبارزه مشترک کارگران علیه جهانی سازی سرمایه داری، جنگ، فقر، نژادپرستی و خصوصی سازی، و برای برابری و عدالت اقتصادی و اجتماعی در سرتاسرجهان مبارزه میکند.

با احترام،
ایلیان بوربانو

رونوشت به: رئیس قوه قضایی، آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، سفیر دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، کمیته دفاع از کارگران هفت تپه، اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

منبع هر دو خبر: اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics