نویدنو:14/07/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

جنگ های غیر قانونی امپراطور

فیدل کاسترو- برگردان : هاتف رحمانی

 اول اکتبر 2007

 زمانی که ایالات متحده  و متحدان او در ناتو جنگ در کوزوو را آغاز کردند،کوبا بلافاصله موضع خودرا در صفحه اول روزنامه گرا نما به تاریخ 26مارس 1999 اعلام کرد. این امر با اظهارات وزیر امورخارجه کوبا تحت عنوان " درخواست کوبا برای پایان دادن به تجاوز غیر موجه ناتو علیه یوگسلاوی "  انجام گرفت.

من پاراگراف های اصلی آن بیانیه را نقل می کنم : 

 " پس از تعدادی روی دادهای سیاسی رنج آور وبه شدت تحریف شده  ،درگیری های مسلحانه و بغرنج ، و مذاکرات به سختی شفاف حول مسئله کوزوو، سرانجام  سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ، تهاجم هوایی خود علیه جمهوری فدرال یوگسلاوی را ، که مردم آن در طی جنگ جهانی دوم در اروپا  بیش از همه قهرمانانه علیه دسته نازی ها رز میده بودند ،آغاز کرد . "

 " این عملیات ، به دروغ به مثابه " تنبیه دولت یوگسلاوی " در اجرای مقررات شورای امنیت سازمان ملل قلمداد شد ه است "

(.....)

 " جنگ آغاز شده از سوی ناتو وحشت به حق بشریت را نسبت به پایه گذاری سیستم تک قطبی تجاوز کارا نه ای که از سوی امپراطوری شیفته جنگ بعنوان ژاندارم جهانی اداره می شود، و توانایی  کشاندن متحدان سیاسی و نظامی خود به عملیاتی بسیار احمقانه را دارد ، بر می انگیزد. وقایع مشابهی در آغاز و نیمه اول قرن جاری با ایجاد بلوک های نظامی  اتفاق افتاد که برای اروپا ارمغانی جز ویرانی ، مرگ و بدبختی ، نداشت و آن را چند پارچه و تضعیف نمود، در حالی که ایالات متحده آمریکا ، اقتصاد ، سیاست و قدرت نظامی آن بلوک های نظامی را تقویت می کرد."  

 " این امر به قدر کافی تعجب انگیز است که امریکا و سوء استفاده از قدرت قادر به حل مشکلات جهان باشد.  واز حقوق بشر اشخاص بیگناهی که امروزه در زیر بمباران موشک ها و بمب های  فروریخته بر کشور کوچکی که بخشی از اروپای با فرهنگ و متمدن است جان می بازند دفاع کند."

 " وزیر امور خارجه جمهوری کوبا تجاوز جاری به یوگسلاوی از سوی نیروهای ناتو به سرکردگی امریکا را به شدت محکوم می نماید ."

 (....)

 "کوبا دراین لحظه پر مشقت و دردناک برای مردم یوگسلاوی، جوامع بین المللی را به بسیج همه جانبه تلاش های خود برای پایان دادن فوری به  این تجاوز غیر موجه ، اجتناب از تلفات جدید و اسفناک زندگی افراد بیگناه ، و دادن فرصتی به ملت یوگسلاوی برای کسب مجدد راهی صلح آمیز جهت مذاکره و حل مشکلات داخلی خود ،که موضوعی است که صرفا و منحصرا به خواست حق حاکمیت  و عزم آزادانه ملت یوگسلاوی بستگی دارد ، فرا می خواند "

(....) 

 "تلاش های مضحک برای تحمیل راه حل های  خشونت بار با عقاید متمدنانه واصول اساسی فواعد بین المللی نا سازگار است .(...) پی آمدهای ادامه این مسیر ممکن است برای اروپا و کل بشریت غیر قابل پیش بینی باشد . "

به دلیل این حوادث ، یک روز قبل (از انتشار بیانیه ) من از طریق سفارت یوگسلاوی در هاوانا و سفارت کوبا در بلگراد ، پیامی به رئیس جمهور میلاسوویچ ارسال کردم.

 "خواهش می کنم به شرح زیر با پرزیدنت میلاسوویچ گفتگو کنید:

 " پس از تحلیل دقیق اتفاقاتی که رخ می دهد و تحلیل ریشه های درگیری های خطرناک جاری ،مابه این نظر رسیده ایم که جنایت عظیمی علیه ملت صرب  در حال انجام  است وهم زمان ، متجاوزان در حال ارتکاب خطای بزرگی هستند، که در صورت مقاومت  ملت صرب ،  نیروهای متجاوز قادر به  تحمل (عواقب) آن نخواهند بود.همان مقاومتی که ملت صرب قهرمانانه در برابر گروه های نازی انجام دادند . "

 " درصورتی که حملات به شدت غیر انسانی وناموجه در قلب واقعی اروپا متوقف نشود، عکس العمل جهانی از عکس العملی که در جنگ ویتنام به راه انداخته شد بزرگتر و سریع تر خواهد بود."

 " این باربر خلاف همیشه در تاریخ معاصر، نیروهای قدرتمند و علاقمندان به سرنوشت جهان آگاه هستند که چنین رفتاری در روابط بین المللی قابل قبول نیست .

"اگرچه من هیچ رابطه شخصی با میلاسوویچ ندارم ، اما همواره در باره مشکلات جهان امروز می اندیشم. گمان می کنم یک حس تاریخی ، و مفهومی از تاکتیک ها و استراتژی در مبارزات کشورهای کوچک علیه  یک ابر قدرت بزرگ دارم ، و نسبت به بی عدالتی نفرت عمیقی احساس می کنم واز این رو بر خود فرض می دانم که اندیشه ای را تنها در سه جمله برای  او ارسال کنم:

مقاومت ، مقاومت، مقاومت

فیدل کاسترو رز     25 مارس 1999 " 

13/7/1386

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics