نویدنو:01/03/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو:

کارگران پرشمارترین وبی پناه ترین طبقه اجتماعی در ایران هستند. نصیب این نیروی عظیم سازنده نعمات مادی جامعه ما جز تحقیر وبی حقوقی وحبس واخیرا شلاق نیست . هر صدای بر آمده از سینه های دردمند این زحمتکشان ، از سوی کارفرمایان وعوامل دولت پاسخی جز ذلت وادبار وفشار وتحقیر نیست .به راستی چرا؟

کسانی که در هوای مبارزه با امپریالیسم دولت حاکم را کنار دست چاوز می نشانند وبرای هر دو هورای مبارزه با ابرقدرت می کشند آیا می توانند تفاوت هارا درک کنند؟ آیا می توانند حتی به صورت حسی شریک محرومیت ها ومشقات تحمیلی بر این آفرینندگان زندگی باشند. راستی چاوزی که هر کجا درگیری بین کارگران وکارفرمایان وجود دارد به سود کارگران حتی تا پای مصادره واحد مورد نظر با کارگران همراهی می کند چه تصوری از عدالت اجتماعی دارد ودولت حاکم ایران چه؟

در زیر گزارش گونه ای از 14روز اعتصاب واعتراض کارگران نیشکر هفت تپه را همراه با حمایت های کارگری جهت اطلاع درج می کنیم .

همراه با کارگران نیشکر هفت تپه

 

فراخوان برای بازگشایی سندیکا
اطلاعیه هیات بازگشایی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

 

 

ما جمعی از کارگران طرح نیشکر هفت تپه بعد از سالها اعتراض برای پیگیری مطالبات خود تصمیم به بازگشایی سندیکای کارگران شرکت طرح نیشکر هفت تپه گرفته ایم.
ما از تمامی کارگران این شرکت دعوت میکنیم که مطالبات صنفی خود را از طریق این سندیکا پیگیری نمایند.
ما از کلیه سازمانها و نهادهای جهانی همچنین فعالین کارگری و کارگران ایران و جهان نیز انتظار کمک و همیاری داریم.

هیات بازگشایی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
اردیبهشت
1387

 

حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه
بیانیه مشترک کارگران نیشکر کارون و خوزستان

 

 

به نام خدا
شکر را به کاممان تلخ کرده اند

بیانیه مشترک کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون وشرکت کشت و صنعت نیشکر خوزستان و صنایع جانبی در حمایت از اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

دروود بر همه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که با بیش از دو هفته مقاومت در حال تلاش و مبارزه برای گرفتن حق و حقوق خود هستند. ما کارگران دو مجموعه بزرگ تولید کننده شکر در خوزستان هستیم که بیش از بیست و پنج هزارکارگرمشغول به کار داریم و بیش از
۵ ماه است که حقوق نگرفته ایم . حراست شرکتهای ما با تهدید و فشار های امنیتی مانع از هرگونه حرکت اعتراضی ما می شوند و شکر را به کاممان تلخ کردند.
طی این بیانیه مشترک حمایت خود را از کارگران هفت تپه اعلام می کنیم واز همه ی کارگران ایران و جهان در خواست می کنیم که به ندای کارگران خوزستان گوش دهند و ما را در این شرایط سخت که شدید ترین فشار ها ی اقتصادی را بر ما تحمیل کردند یاری نمایید. ما کارگران خواستار پرداخت کامل حقوق و مطالبات قانونی در هفت تپه و سایر کارخانجات هستیم . هر گونه سرکوب ، بازداشت وتهدید علیه کارگران هفت تپه را محکوم و از آنجا که قرار است فردا فعالان کارگری هفت تپه به همراه یک خبر نگار در دادگاه انقلاب محاکمه شوند خواهان آزادی وصدور حکم برائت آنها هستیم . در پایان از دولت می خواهیم دست مافیای شکر را کوتاه کند وسریعا نسبت به رسیدگی در خصوص وضعیت صنایع ایران که رو به ورشکستگی هستند اقدام نماید .

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون و شرکت کشت و صنعت نیشکر خوزستان و صنایع جانبی

 

کارگران ايران خودرو حمله به کارگران نيشکر هفت تپه را محکوم می کنند


دوستان و همکاران گرامی
يکبار ديگر کارگران مورد يورش و حمله قرار گرفتند
بنابه گزارشات رسيده از شوش، روز پنجشنبه نيروی انتظامی هنگامی که کارگران همراه با خانوادهای خود از فرمانداری شوش به سوی بازار شهر در حال راهپيمائی بودند به صورت وحشيانه ای يورش بردند، کارگران و خانواده هايشان و بجه های خردسال آنها را آماج ضربات باطومهای خود قرار دادند نيروی انتظامی علاوه بر نفرات پياده خود با ماشين به سوی جمعيت حمله ور شدند که تعدادی از کارگران با دراز کشيدن در مقابل ماشينهای اين نيروی انتظامی مانع حمله ور شدن به طرف خانواده ها و بچه ها و ساير کارگران شدند در اثر اين حملات وحشيانه اين نيروی انتظامی تعدادی از کارگران جراتی بر داشتند
دوستان کارگر
دستور حمله به کارگران از طرف فرمانداری که نمايند دولت می باشند نشان داد دولت در مقابل خواست بر حق کارگران فقط يک چيز را بلد است سرکوب و دستگيری کارگران
حمله به کارگران نيشکر و دستگيری بيش از 6 نفر از نمايندگان کارگران به بهانه تحريک کارگران آيا غير از نا توانی دولت
در بر آورده کردن خواستهای بر حق کارگران می باشد مگر کارگران نيشکر چه می خواهند عمده ترين خواست کارگران پرداخت حقوق معوقه 2 ماه اخير
پايان دادن به پرونده سازيها و احضار فعالين کارگری به دادگاه انقلاب
برکناری مدير عامل شرکت يعقوب شفيعی و همچنين اعضای هيئت مديره اين شرکت
برکناری رئيس حراست شرکت فردی بنام زيبداری که در سرکوب، جاسوسی و پرونده سازی عليه کارگران نقش مستقيم دارد.
ما کارگران ايران خودرو يکبار ديگريورش وحشيانه نيروی انتظامي، گارد ويژه ونيروهای اطلاعاتی به کارگران و خانواده های آنها که برای دريافت حقوق معوقه خود اعتراض نموده به کارگران و خانوادهای آنها را محکوم کرده و ازهمه کارگران وسازمانهای مدافع حقوق بشر و در صدر آن سازمان جهانی کار خواهان دخالت فوری برای متوقف کردن نقض مستمر حقوق کارگران در ايران می باشيم
بيست وهفتم ارديبهشت 87
جمعی از کارگران ايران خودرو
ikcokar@yahoo.com

 

ادامه ی اعتصاب کارگران هفت تپه

امروز يکشنبه مورخ 29/2/1387 ساعت 9:30 صبح، تعدادی از کارگران کارخانه ی نيشکر هفت تپه که در حدود 1200 نفر بودند به همراه تعدادی از خانواده د هايشان زير پل ورودی شهر شوش-دانيال تجمع کردند و طبق قرار قبلی مدير عامل کارخانه ی نيشکر هفت تپه و فرماندار شوش قرار بود در آن تجمع جوابگوی مطالبات کارگران باشند. اما مدير عامل کارخانه در اين قرار حاضر نشد و تنها فرماندار به اين تجمع آمد و گفت که : من پگير مطالبات شما هستم ولی زمان زيادی بايد طی شود تا به خواسته هايتان برسيد. در هنگام سخنرانی فرماندار کارگران با قطع پی در پی سخنان او شعار " پول،پول" و... را سر می دادند و همچنان بر مطالبات خود و اقدام سريع در بر آوردن آنها اصرار می ورزيدند. گزارشات کاملتر متعاقباً اعلام خواهد شد.
کانون مدافعان حقوق کارگر

 

 اعلام حمايت کارگران شرکت لوله سازی اهواز از کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه

به نام خدا، به نام ملت بزرگ ايران و به نام کارگر

بيانيه کارگران شرکت لوله سازی اهواز در دفاع از کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه
چهارده روز از اعتصاب کارگران شرکت کشت ونيشکر هفت تپه می گذرد. متاسفانه باز هم نيروهای نظامی و امنيتی به جای برخورد با عوامل فاسد اقتصادی و مافيای شکر، با باتون و گاز اشک آور به جان هموطنان عزيزمان در شهر شوش افتاده اند و حتی به زن و فرزندان بی دفاع آنان رحم نکرده اند و اين در شرايطی است که مسئولين جمهوری اسلامی همواره از دولت اسراييل به بهانه های گوناگون در خصوص حمله به فرزندان و زنان انتقاد می کنند و هميشه با نشان دادن صحنه هايی سعی در دفاع از مردم فلسطين و لبنان می کند. ولی طی روزهای گذشته هنگامی که کارگران شرکت کشت و نيشکر هفت تپه برای احقاق حقوق خود به همراه همسران و فرزندانشان به خيابان های شوش آمدند و با شعارگرسنه ايم گرسنه، نيروهای انتظامی ندای برادر نظامی حمايت، حمايت آنان را با شليک گاز اشک آور پاسخ داد. شرم بر شما باد که اين گونه به جان زنان و فرزندانی می افتيد که جزء دريافت حقوق قانونی خود خواسته ای ندارند.
کارگری که هيچگاه نگفته است در صدد براندازی نظام است،کارگری که هيچ گاه به فکر آشوب نبوده، کارگری که برای گردش چرخ های اقتصادی ايران از هيچ تلاشی دريغ نکرده است، کارگری که در زير گرمای طاقت فرسای خوزستان جان می سپارد، کارگری که خانواده شهيد است، کارگری که خانواده اش گرسنه شب را به روز می رساند، کارگری که جانباز شيميايی است، اما برای گرفتن حق خود با باتون روانه بيمارستانش می کنند.
ما کارگران شرکت لوله سازی اهواز که چندين ماه است حقوق نگرفته ايم و شرايطی مشابه با کارگران هفت تپه داريم با اعلام حمايت از اعتراضات قانونی در هفت تپه، اقدامات سرکوب گرانه را محکوم و خواستار پايان دادن پرونده قضايی اعتصابات کارگری هفت تپه هستيم.

29/2/1387
کارگران شرکت لوله سازی اهواز

 

کارگران هفت تپه مصممانه درمقابل دولت و کارفرما و عوامل سرکوب در کارخانه ايستاده اند

انجمن همبستگى با كارگران: درحاليكه تجمع كارگران شريف و زحمت كش نيشكر هفت تپه وارد دوازدهمين روز خود مى شود, مسؤلين سركوبگر حكومتى نه تنها پاسخ خواسته هايشان را نداده اند بلكه به دستور شخص دانش, داريوش مولائى و على کرم خسرو پور, كارگران همراه با خانواده و بچه هاى خردسال شان مورد يورش وحشيانه نيروى انتظامى قرار گرفتند و در اثر اين حملات تعدادى از کارگران جراحاتى برداشتند.

بيش از 3300 نفر از كارگران محروم اين كارخانه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه 2 ماه اخير خود, پايان دادن پايان دادن به پرونده سازى ها و احضار فعالين کارگرى به دادگاه انقلاب,برکنارى مدير عامل شرکت يعقوب شفيعى و همچنين اعضاى هيئت مديره اين شرکت, برکنارى رئيس حراست شرکت فردى بنام زيبدارى که در سرکوب، جاسوسى و پرونده سازى عليه کارگران نقش مستقيم دارد از روز ١٦ ارديبهشت ماه دست به اعتصاب زده اند.

كارگران نيشكر هفت تپه در ماه های مهر،بهمن و اسفند سال گذشته نيز برای احقاق حقوق خود دست به اعتراض زدند كه با سركوب نيروهای امنيتی وانتظامی دولت مواجه گرديد.
مبارزه سرسختانه کارگران نيشکر هفت تپه، در بحبوبه گرانى و فقر و بيکاري، بيانگر خشم و نفرت عظيم کارگران و اکثريت مردم محروم و ستمديده از بيکارى و گرانى و فقر و بيحقوقى است که از هرگوشه کشور زبانه ميکشد.

کارگران هفت تپه مصممانه درمقابل دولت و کارفرما و عوامل سرکوب در کارخانه ايستاده اند و به پيروزى خواهند رسيد. حمايت قشر هاى مختلف مردم از اين مبارزه عامل مهمى در موفقيت کارگران نيشکر است و راه را بر پيشروى مبارزه مردم در سراسر کشور هموار ميکند.

انجمن همبستگى با كارگران ضمن حمايت از تمامى خواسته هاى حق طلبانه اين قشر زحمتكش وشريف, به عزم جزم آنان درود فرستاده و از عموم مردم بويژه جوانان شوش، اهواز و سراسر خوزستان ميخواهيم تا به حمايت از كارگران محروم و ستمديده بشتابند و آنها را مورد حمايتهای مادی و معنوی خود قرار دهند. درحالی كه كارگران زحمتكش سراسر ايران از فقر، تورم و گرانی و بيكاری رنج می برند، سرمايه های ملت ايران تماما يا به مصرف سركوب و صدور تروريسم و دست يابى به سلاح اتمی می رسد و يا توسط بنيادگرايان حكومت و خانواده های آنهاچپاول ميشود. ماخواستار لغو كليه قوانين ظالمانه ونابرابر كه توسط حكومت بر مسند و غارتگر بر جامعه كارگرى به ويژه كارگران اين كارخانه اعمال ميشود,ميباشيم.


آزادى, آزادى حق مسلم ماست
انجمن همبستگى با كارگران
29/2/87

راهپيمايی کارگران نيشکر هفت تپه همراه با خانواده های شان

امروز شنبه مورخ 28/2/1387، صدها تن از کارگران کارخانه ی نيشکر هفت تپه در ادامه ی اعتصابات خود، به همراه زن و بچه هايشان دست به راهپيمايی اعتراضی در خيابان های شهرستان شوش- دانيال زدند.آنان قصد داشتند در ادامه ی راهپيمايي، مقابل درب فرمانداری اين شهرستان رفته و تجمع کنند تا مشکلات خود را برای مسئولان اين شهر فرياد بزنند ? مسئولانی که حتی حاضر به ديدن اين کارگران نيستند!- اما در بين راه با هجوم گسترده ی نيروهای سرکوب گر و ضد شورش مواجه شدند. اين نيرو ها با گاز اشک آور به جمعيت حمله ور شدند ? در بين اين جمعيت زنان و کودکان نيز حضور داشتند! ? و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، که طبق اخبار رسيده عده ای مجروح شدند. اخبار کاملتر متعاقباً اعلام خواهد شد.
کانون مدافعان حقوق کارگر

محاکمه 6 کارگر نيشکر هفت تپه به اتهام تحريک کارگران

دسترنج: در حالى گفته مي‌شود كارگران نيشكر هفت تپه به همراه خانواده‌هاى خود از صبح امروز تاكنون مقابل فرماندارى شوش تجمع كرده‌اند، منابع آگاه از محاكمه 6 نفر از كارگران اين كارخانه در هفته جارى خبر دادند.
يك منبع آگاه اعلام كرد: جلسه محاكمه 6 نفر از كارگران هفت تپه، روز اول خرداد ماه برگزار مي‌شود.
وى يادآور شد: اين 6 نفر از كارگران هفت تپه هستند كه چند ماه پيش در جريان اعتصاب كارگران اين كارخانه بازداشت شدند و قرار است به اتهام تحريك كارگران هفت تپه محاكمه شوند.
اعلام خبر محاكمه كارگران نيشكر هفت تپه، آن هم به اتهام تحريك كارگران به اعتصاب و اعتراض در حالى است كه براساس اخبار منتشر شده اعتراض كارگران نيشكر هفت تپه همچنان ادامه دارد.
براساس گزارش‌هاى بدست آمده، از صبح امروز با تجمع كارگران در مقابل فرماندارى شوش، دور جديدى از حركت‌هاى اعتراضى كارگران هفت تپه آغاز شده است.
پيشتر منابع خبرى اعلام كرده بودند كه كارگران كارخانه هفت تپه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود، در محل كارخانه دست به اعتصاب زده‌اند.
نزديك به 5 هزار كارگر در كارخانه نيشكر هفت تپه مشغول به كار هستند، كه براساس اظهارات برخى از كارگران از اسفندماه سال گذشته حقوق و مطالبات اين كارگران پرداخت نشده است.

حمايت گسترده بازاريان و جوانان از اعتراضات کارگران نيشکر هفت تپه

بنابه گزارشات رسيده از شوش کارگران نيشکر هفت تپه در سيزدهمين روز اعتصاب و اعتراض خود صبح امروز در مقابل فرمانداری شوش با خانواده های خود دست به اعتراض و تجمع زدند. کارگرا ن همراه با خانواده های خود ابتدا در مقابل فرمانداری تجمع کردند و ساعاتی بعد از فرمانداری به سمت مرگز شهر و بازار راهپيمائی کردند در طی مسير راهپيمائی جوانان و بازاريان و ساير اقشار جامعه به صفوف کارگران پيوستند بازريان شهر بطور کامل مغازه های خود را بستند و به حمايت از کارگران برخواستاند در راهپيمائی امروز بنابه گفته شاهدان عينی نزديک به 10000 نفر شرکت داشتند مردم با شعار های خود با کارگران همصدا شدند شعارهائی که امروز سر داده شد عبارت بودند از : کارگر می ميرد ذلت نمی پذيرد/مدعی عدالت خجالت خجالت / سنديکای کارگری حق مسلم ماست/ کارگر زندانی آزادی بايد گردد / ساعدی( نماينده شوش در مجلس) حيا کن هفت تپه را رها کن/کارگران ايران حمايت حمايت/ مر ک بر ساعدی و شعارهای ديگر . در طی مسير نيروهای سرکوبگر با باطوم و گاز اشک آور به سمت زنان کودکان و ساير اقشار جامعه حمله ور شدند و آنها را آماج باطوم های خود قرار دادند ولی عليرغم يورش وحشيانه و پی در پی نيروهای امنيتی و انتطامی مردم به راهپيمائی خود ادامه دادند و نيروهای سرکوبگر را پس زدند در اثر اين حملات وحشيانه نيرويها ی امنيتی و انتظامی تعداد زيادی از مردم مجروح شدند. نيروهای وزارت اطلاعات 2 تن از کارگران را دستگير کردند در حال حاضر هزاران نفر در مقابل فرمانداری شوش تجمع کرده اند و به اعتراضات خود ادامه می دهند.و گفته می شود بزرگترين راهپيمائی اعتراض است که تا به حال در اين شهر روی داده است
نيروی امنيتی و انتظامی به تفقاضای نيروی کمکی کرده اند فرمانده نيروی انتظامی شهر دزفول فردی به نام ماکن علی دستور حمله به مردم را صادر کرد و افرادی بنام مولائی و علی کرم خسرو پور شخصا در ضرب وشتم مردم و کارگران شرکت داشتند. دادستان شهر شوش که در محل حاضر شده بود و کارگران را مورد تهديد قرار ميداد مردم به او اجازه صحبت ندادند و با شعارهائی بن لادن برو گمشو به او جواب می دادند.
خواسته های کارگران اعتصاب کننده نيشکر هفت تپه به قرار زير می باشد:
پرداخت حقوق معوقه 2 ماه اخير
پايان دادن به پرونده سازيها و احضار فعالين کارگری به دادگاه انقلاب
برکناری مدير عامل شرکت يعقوب شفيعی و همچنين اعضای هيئت مديره اين شرکت
برکناری رئيس حراست شرکت فردی بنام زيبداری که در سرکوب، جاسوسی و پرونده سازی عليه کارگران نقش مستقيم دارد
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ، ضرب وشتم ، پرتاب گاز اشک آور ، مصدوم کردن کودکان و خانواده های کارگران و مردم که به حمايت از کارگران برخواسته بودند و دستگيری کارگران را محکوم می کند. و خواستارحمايت سازمان جهانی کار و سنديکاهای کارگری از کارگران ايران است و محکوم کردن حملات وحشيانه به کارگران نيشکر هفت تپه است.
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران
28 ارديبهشت 1387 برابر با 17 مه 2008

 

كارگران جاده ورودي شهر شوش را بستند
اين تجمع آنها كه با شعار عليه مسوولان شهرستان از جمله فرماندار و مدير عامل كشت و صنعت همراه بود، باعث بسته شدن جاده شوش شد، به طوري كه وسايط نقليه قادر به تردد از اين جاده نشده و ترافيك سنگيني ايجاد گرديد.

جمعي از كاركنان كشت و صنعت هفت تپه در اعتراض به آنچه كه پرداخت نشدن حقوق و مطالباتشان اعلام مي‌كردند، جاده ورودي شهر شوش را بستند.
به گزارش بازنویس، اين عده كه بيش از يكهزار نفر بودند، همراه با خانواده‌هاي خود در جاده وروي شهر شوش تجمع و بست نشستند.
اين تجمع آنها كه با شعار عليه مسوولان شهرستان از جمله فرماندار و مدير عامل كشت و صنعت همراه بود، باعث بسته شدن جاده شوش شد، به طوري كه وسايط نقليه قادر به تردد از اين جاده نشده و ترافيك سنگيني ايجاد گرديد.
در اين محل كاركنان معترض با ابراز نگراني از آينده شغلي خود خواستار پرداخت سه ماه حقوق معوقه خود شدند و تهديد كردند تا زماني كه خواسته‌هاي آنها در پرداخت مطالباتشان تحقق نيابد، به اعتراض‌هاي خود ادامه خواهند داد.
گفتنی است هنوز در جهت پرداخت حقوق معوقه این کارگران اقدامي به رغم قول‌هاي قبلي مسوولان مبني بر پيگيري و رسيدگي به مشكلاتشان صورت نگرفته است.
اين تجمع همچنان در جاده ورودي شهر شوش ادامه دارد و خودروها ناگزير به تردد از مسيرهاي فرعي براي ورود و خروج از اين شهر مي‌باشند. روز گذشته نيز از سوي كاركنان هفت تپه راهپيمايي آرامي انجام شد و طي آن خواستار رسيدگي به مشكلات خود از سوي مسوولان شدند.
كشت و صنعت نيشكر هفت تپه حدود پنج هزار نيرو دارد و در شمال استان خوزستان در 15 كيلومتري شوش واقع و سالانه يكصد هزار تن شكر توليد مي‌کند.

 

نیشکر هفت تپه: مبارزه‌ی کارگران برای حقوق و ادامه‌ی اشتغال
کارخانه نیشکر هفت تپه از کارخانه‌های در معرض تعطیل است که کارگران آن ده‌ها بار در سال گذشته اعتصاب کرده‌اند. زمزمه مرخص کردن ۲۰۰۰ کارگر مازاد بر نیاز و عدم پرداخت حقوق ماهانه، کارگران را به مقاومت و اعتراض واداشته است.

کارخانه نیشکر هفت تپه از کارخانه‌های در معرض تعطیل است که کارگران آن ده‌ها بار در سال گذشته اعتصاب کرده‌اند. این کارخانه در مجموع حدود ۵۰۰۰ کارگر دارد. اعتصاب اخیر ادامه اعتصاب‌های سال گذشته است. زمزمه مرخص کردن ۲۰۰۰ کارگر مازاد بر نیاز و عدم پرداخت حقوق ماهانه، کارگران را به هراس و زحمت انداخته است. به گزارش فعالان حقوق بشر و دمکراسی در ایران،  صبح دیروز، شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، کارگران نیشکر هفت تپه در سیزدهمین روز اعتصاب و اعتراض خود، در حالی‌ که به سوی فرمانداری شوش می‌رفتند، مورد برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی قرارگرفته‌اند.
محسن حکیمی، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران که اخبار هفت تپه را به دقت دنبال می‌کند درباره جزییات این اعتراض می‌گوید: "خواست‌های اینها پرداخت دو ماه حقوق معوقه است. برکناری مدیر عامل که فردی روحانی به نام یعقوب شفیعی است و نیز کناررفتن فردی به نام زبیداری که مسئول حراست کارخانه است و از عوامل دستگیری و بیکاری کارگران بوده است. دیروز این راهپیمایی با برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شدند. علاوه برا ین یک راهپیمایی دیگر در شهر اهواز بوده که تعداد دیگری از کارگران نیشکر در یک محله اهواز راهپیمایی مسالمت‌آمیز کرده‌اند که باز مورد حمله نیروی انتظامی و امنیتی قرار گرفته‌اند."
طبق خبرها، این راهپیمایی به دلیل پرتاب گازاشک آور و استفاده ماموران انتظامی از باتوم، به درگیری‌هایی منجر شده است. به گفته محسن حکیمی پنج نفر از فعالان کارگری نیشکر هفت تپه برای روز
۳۱  اردیبهشت ماه به دادگاه انقلاب دزفول احضار شده‌اند. محسن حکیمی این را، اقدامی برای ایجاد وحشت  میان دیگر کارگران و هشداری به سایرین می‌داند.
آنچه در این میان جلب نظرمی‌کند، اینست که اعتراض‌های کارگران هفت تپه کاملا خودجوش است و اتفاقا یکی از خواست‌های کارگران این است که دارای تشکلی برای مطالبات صنفی خویش باشند.
محسن حکیمی در این زمینه نیز می‌گوید: "این حرکت‌های کارگران از هیج جا هدایت نمی‌شود و انگیزه اصلی‌شان هراس و نگرانی از بیکار شدن است. این که حقوق‌شان پرداخت نشده و مخالف تعطیل شدن کارخانه هستند. بسیاری از کسانی که در حکومت هستند در مقیاس وسیع شکر وارد کشور کرده‌اند و این کارخانه قدرت تولید و رقابت با قیمت وارداتی شکر را ندارد. دولت تعرفه واردات شکر را بسیار پایین آورده و بسیاری رفته‌اند مجوز واردات شکر گرفته‌اند. این هم مثل کارخانه‌های نساجی که یکی پس از دیگری تعطیل شد بخاطر ماشین آلات فرسوده که تولید دیگر صرف نمی‌کرد، کارخانه‌ها تعطیل شدند و سرمایه داران، سرمایه‌های ثابت را به جاهای سودآورتری منتقل کردند و این به قیمت خانه خرابی و بیکاری صدها هزار کارگر تمام شد. الان این مصیبت گریبان کارخانه‌های تولید شکر را گرفته و همین است که کارگران هفت تپه را به اعتصاب و مقاومت کشانده است."

دویچه وله

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics