نویدنو:01/08/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

چند خبر کارگری

 

سندیکای کارگران هفت تپه زیر فشار
اعتراض به حکم زندان فعالین کارگری

 

KAREGARسندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار اطلاعیه ای احکام صادره برای فعالین سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه را محکوم کرده و خواستار آزادی همه فعالین کارگری در بند شد.

در اطلاعیه ی سندیکای کارگران شرکت واحد آمده است:
در راستای اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در سال
۱٣٨۶ که به دلیل عدم پرداخت حقوق و رسیدن به پایه ای ترین حقوق صنفی کارگران (ایجاد تشکل مستقل) انجام شد، تعدادی از کارگران دستگیر شدند که بعد از بازجویی های مکرر با قرار وثیقه، تا روز دادگاه از زندان آزاد شدند. دادگاه در مرحله اول رسیدگی کارگران را به یکسال حبس که شش ماه آن را به حالت تعلیق در می آورد محکوم کرد و در زمان معین برای اعلام اعتراض، کارگران با امید به رسیدگی عادلانه در دادگاه تجدیدنظر شکایت کردند اما متاسفانه دادگاه تجدید نظر عینا" حکم صادره توسط دادگاه بدوی را تایید کرد.
این احکام در حالی برای فعالین سندیکایی صادر شده که کارگران هفت تپه حقوق خود را با تاخیر سه ماهه دریافت می کنند و با توجه به سخت و زیان آور بودن کارشان، طرح طبقه بندی مشاغل در کارخانه اجرا نمی شود و ساعات اضافه کاری این کارگران هر روز کاهش پیدا می کند.
جنبش کارگری ایران در سالیان گذشته برای بهبود شرایط موجود بیشترین هزینه را پرداخت کرده است، کارگرانی که حتی قدرت پرداخت اجاره منزل را ندارند و از کمترین اوضاع معیشتی بی بهره اند، برای رسیدن به حقوق صنفی خود باید زمان طولانی را در پشت میله های زندان سپری کنند.
تهدید، بیکاری و زندان به بخشی از مبارزات روزمره جنبش کارگری تبدیل شده است، همانگونه که دستگیری و بیکاری نتوانست فعالین سندیکای کارگران شرکت واحد را از پا درآورد مطمئن هستیم فعالین سندیکای هفت تپه نیز هرگز نخواهند گذاشت این مبارزه از بین برود.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برای آزادی و حق خواهی این نمایندگان کارگری از هیچ کوششی دریغ نمی کند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن احکام صادره برای فعالین سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، خواستار آزادی همه فعالین کارگری از جمله ابراهیم مددی و منصور اسالو، فرزاد کمانگر، مهدی فراحی شاندیز و لغو احضارهای فعالین کارگری دستگیر شده در روز جهانی کارگر می باشد.


اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر
۷ تپه در آستانه اخراج و زندان قرار دارند
بنابه گزارشات رسیده از نیشکر هفت تپه، تهدیدات و فشارهای وزارت اطلاعات شوش از طریق حراست شرکت نیشکر هفت تپه علیه اعضای هیئت مدیره سندیکا و کارگران شدت یافته است.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، از صبح روز جهارشنبه
۲۹ مهرماه ۴ تن از اعضای هیئت مدیره سندیکای نیشکر هفت تپه از ورود به شرکت منع شده اند. حراست شرکت نیشکر هفت تپه که زیر نظر اداره اطلاعات شوش سرکوب کارگران را به عهده دارد از ورود این فعالین سندیکایی به شرکت جلوگیری کرده است. اسامی اعضای هیئت مدیره که از ورود به شرکت منع شده اند عبارتند از: فریدون نیکو فرد، جلیل احمدی، رمضان علیپور و محمدحیدری مهر. آن ها اخیرا به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی و آقای حیدری مهر به ۴ ماه حبس تعزیری و ٨ ماه حبس تعلیقی محکوم شده اند.
این گزارش می افزاید: مدتی قبل از آن آقای علی نجاتی رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از کار اخراج و از ورود به شرکت منع شده بود. بیش از
۶ ماه است که حقوق و مزایای او را قطع کرده اند این در حالی است که او نسبت به حکم اخراج غیرقانونی و غیرانسانی خود اعتراض نموده است. اداره کار علت اخراج را غیبت طولانی عنوان می کند در حالی که او در بازداشت وزارت اطلاعات بسر می برد.
داودی رئیس حراست شرکت نیشکر هفت تپه اخیرا تعداد افراد حراست شرکت را به
۲ برابر افزایش داده و از ۵۰ نفر به ۱۰۰ نفر رسانده است. افراد حراست با بیسیم در نقاط مختلف شرکت بخصوص در محلهاژی که کارگران حضور دارند مستقر می شوند و هر گونه تجمع کارگران را بلافاصله گزارش میدهند. همچنین برای پیشگیری از اعتصابات و اعتراضات کارگری در اعتراض به سرکوب و ضایع کردن حقوق کارگران، تعدادی افراد خبرچین در میان آنها نفوذ داده شده و از این طریق سعی دارند که جو بدبینی و بی اعتمادی را در بین کارگران رشد دهند. اقدامات سرکوبگرانه کارگران در شرکت زیر نظر مددی مدیر عامل شرکت صورت می گیرد.
این گزارش اضافه می کند کارگران پس از شنیدن خبر ممانعت از حضور افراد هیئت مدیره سندیکا در محل کارشان و شایعاتی مبنی بر دستگیری آنها خشمگین هستند و اعلام کرده اند در صورتیکه این ممانعت ها ادامه یابد در روزهای آینده اعتراضات و اعتصابات گسترده ای را آغاز خواهند کرد. آنها خواستار لغو فوری و بی قید و شرط احکام زندان کارگران، بازگشت علی نجاتی به محل کارش و پرداخت حقوق چند ماه اخیر وی و اعاده حیثیت از او، برداشتن ممانعت ها از حضور اعضای هیئت مدیره سندیکا و عذرخواهی رسمی مدیر عامل شرکت از اعضای هیئت مدیره سندیکا در مقابل جمع کارگران و اخراج داودی رئیس سرکوبگر حراست شرکت هستند.
از طرف دیگر کارگران
۲ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند و همچنین ساعت اضافه کاری آن ها را به نصف کاهش داده اند و این مسئله باعث مشکلات عدیده معیشتی برای کارگران شده است.

اعتراض کارگری
دومین تجمع اعتراضی کارگران کارخانه‌ی لوله چدنی اهواز

 

خبرگزاری مجموعه ی فعالان حقوق بشر در ایران: کارگران کارخانه‌ی لوله چدنی اهواز صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه‌ی خود تجمع اعتراضی برپا کردند.
کارگران کارخانه‌ی لوله چدنی اهواز صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه‌ی خود تجمع اعتراضی برپا کردند.
به گزارش هرانا به نقل از واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کارگران کارخانه لوله چدنی اهواز، صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق
۱۰ ماهه از سوی مسئولین کارخانه در میدان شهدای اهواز، خیابان نادری، طالقانی، ٣۰ متری تجمع اعتراضی برپا کردند.
لازم به ذکر است که در این تجمع، کارگران به مدت
۱۲ دقیقه با تجمع خود خیابان نادری را مسدود کردند.
بر اساس گزارش‌های دریافتی، در این تجمع اعتراضی نیروهای گارد ضد شورش که به دور تجمع کنندگان حلقه زده بودند، چهره‌یی متفاوت از تجمع روز گذشته‌ی این کارگران را به نمایش گذاشتند و این تجمع بدون درگیری به مدت ٣ ساعت ادامه داشت.

مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران هفت تپه:
حکم اعدام کارگر زمانی است که از کار اخراج شود

• رضا رخشان درباره پنج تن از فعالین سندیکا که به حبس محکوم شده اند، با دویچه وله گفتگو کرده است ...

 

میترا شجاعی - دویچه وله: احکام حبس قطعی و تعلیقی پنج تن از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه توسط دادگاه تجدیدنظر اهواز تایید شد. رضا رخشان مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران هفت‌تپه می‌گوید نگرانی ما از اخراج احتمالی این افراد پس از زندان است.
علی نجاتی رئیس هیأت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، فریدون نیکوفرد نایب رئیس، جلیل احمدی عضو هیأت مدیره و قربان علی‌پور منشی سندیکا هریک به
۶ ماه حبس تعلیقی و ۶ ماه حبس تعزیری از سوی دادگاه تجدیدنظر شهرستان اهواز محکوم شده‌اند. همچنین محمد حیدری‌مهر عضو دیگر هیأت مدیره سندیکای کارگران هفت‌تپه به ۴ ماه حبس تعزیری و ۸ ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.

جرم: مصاحبه
رضا رخشان مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران هفت‌تپه ضمن تایید این خبر به دویچه‌وله می‌گویدکه این حکم به دایره اجرای احکام شهرستان اهواز داده شده و هر لحظه امکان دارد که این افراد بازداشت و روانه زندان شوند.
وی اتهام این افراد را «اقدام علیه امنیت ملی از طریق انجام مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» اعلام می‌کند. در مورد تشکیل سندیکای کارگری و فعالیت در این سندیکا و اینکه آیا این هم از موارد اتهام این کارگران بوده یا نه، رخشان چنین می‌گوید: «لزوما به مسئله سندیکا به طور مشخص اشاره نمی‌شود. سیستم قضایی و امنیتی کشور ما گاهی به نعل می‌زند و گاهی به میخ. بعضی‌وقتها می‌گویند سندیکا غیرقانونی است و وقتی ما می‌گوییم پس مقاوله‌نامه‌های
۹۸ و ۸۷ چیست، می‌گویند قانونی است ولی مجوز می‌خواهد. اما آن چیزی که در مورد پرونده دوستان ما مطرح شده همان بحث مصاحبه با شبکه‌های بیگانه هست».
عضو هیأت مدیره و مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران هفت‌تپه می‌گوید وی و دوستانش نگران زندان نیستند چون می‌دانند زندان بالاخره تمام می‌شود. به گفته‌ی وی آن چیزی که این کارگران را نگران کرده احتمال اخراج آنان پس از زندان است. رخشان می‌گوید: «ما می‌دانیم آن چیزی که مد نظر آقایان است اخراج ماست. برای کارگر، حکم اعدام زمانی است که از کار اخراج شود و الان کارگران نگران این مسئله هستند و خانواده‌ها اوضاع خیلی ملتهبی دارند».

وضع نابسامان کارخانه
کارخانه نیشکر هفت‌تپه از سال
۱۳۸۶ مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی برای خصوصی‌سازی شد و از آن زمان مدیریت این کارخانه به بهانه واگذاری آن به بخش خصوصی از دادن حقوق و مطالبات کارگران خودداری کرد. البته واردات بی‌رویه شکر نیز از جمله عواملی است که این کارخانه را به ورشکستگی کشانده است.
در آبان ماه سال
۸۶ بیش از دوهزار و پانصد کارگر این کارخانه در نامه‌ای به مدیر کل کار استان خوزستان، خواستار بازگشایی سندیکائی که در سال ۱۳۵۳ تشکیل شده‌بود، شدند. چند روز پس از ارسال این نامه، افرادی که نامشان به عنوان اعضای هیات بازگشایی ذکر شده بود بازداشت شدند.
اعتراضات کارگران در سال
۱۳۸۷ با بستن جاده اهواز – اندیمشک به اوج خود رسید.
علی نجاتی و دیگر اعضای هیأت رئیسه سندیکا از آن زمان تا کنون چندین بار بازداشت شده‌اند. ولی وضعیت کارخانه نیشکر هفت‌تپه همچنان نابسامان است.
رضا رخشان عضو هیأت مدیره سندیکای این کارخانه می‌گوید کم شدن نرخ تولید کارخانه به میزان یک دهم سال‌های گذشته، خشکسالی و کمبود آب و نیز پرداخت نامنظم حقوق کارگران که با تاخیری دوماهه صورت می‌گیرد از عمده مشکلات کنونی این کارخانه است.

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست