نویدنو:17/12/1388                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

بدهی 120 هزار میلیارد تومانی دولت احمدی نژاد

پرویز بابایی

 

دولت احمدی نژاد با وجود هزینه کرد256 هزار میلیارد تومانی در چهار سال گذشته از اول مرداد 84 تا آخر مرداد 1388 ، بدهی های سنگینی به سازمانها، شرکتها و کشور های خارجی دارد که رقم دقیق این بدهی ها به  بیش ازصد هزار میلیارد تومان بالغ می شود.

 

  مهمترین بدهی دولت احمدی نژاد، بدهی 327347 میلیارد ریالی به بانکهای کشورطبق گزارش بانک مرکزی می باشد که عدم پرداخت این بدهی به بانکها، باعث قفل شدن سیستم بانکی و ناتوانی بانکها در پرداخت وام به صنعتگران و نیازمندان شده است.

 

  با توجه به مدارک و اظهارات اعضای شورای عالی تامین اجتماعی ، بدهی 190 هزار میلیارد ریالی به سازمان تامین اجتماعی، بدهی سنگین دیگردولت است که در طول سالها بر روی هم انباشته شده و دولت که برخلاف قانون به منابع این سازمان متعلق به کارگران و کارفرمایان و بیمه پردازان تسلط یافته، با عدم پرداخت بدهی های خود به این سازمان، عملا سازمان تامین اجتماعی را در رسیدگی به وضعیت و معیشت بیمه شدگان ناکام گذاشته است.

 

  بر اساس لایحه بودجه سال 1389 تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی، دولت احمدی نژاد بیش از 45 هزار میلیارد ریال هم به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بدهکار است که باید در طول سال آینده این بدهی پرداخت گردد.

 

  در حوزه وزارت نیرو و امور مربوط به آب و برق، ‌دولت احمدی نژاد حدود 60 هزار میلیارد ریال به پیمانکاران و مجریان پروژه های این حوزه بدهی دارد و درحوزه راه و ترابری نیز بدهی دولت بیش از 10 هزار میلیارد ریال و درحوزه وزارت نفت نیز همین مقداراست که هنوز پرداخت نشده است.

 

  در سالهای گذشته دولت و شرکتهای دولتی برای تامین مالی طرح های خود اقدام به انتشاراوراق مشارکت نموده و با توزیع اوراق مشارکت ازمردم پول دریافت نموده که باید اصل و سود اوراق مشارکت را پرداخت نماید که با توجه به مستندات بانک مرکزی رقم بدهی های دولت درارتباط با اوراق مشارکت منتشره و سود آن بیش از 100 هزار میلیارد ریال است.دولت احمدی نژاد در سال 1385 بیش از 36900 میلیارد ریال، در سال 86 بیش از 47900 میلیارد ریال ، در سال 87 بیش از 9800 میلیارد ریال و در سال 88 بیش از 6 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر نموده که مجموع اوراق مشارکت فروش رفته بیش از 100 هزار میلیارد ریال است که با توجه به سود حداقل 15 درصدی این اوراق، دولت حداقل 130 هزار میلیارد ریال بابت اصل و سود اوراق فروش رفته بدهکار است.

 

  بدهی های خارجی دولت احمدی نژاد نیز در حال حاضر حدود 23 میلیارد دلار معادل 230 هزار میلیارد ریال است که باید سالانه بخشی از آن پرداخت گردد.

 

  درحوزه آموزش و پرورش، مطالبات فرهنگیان ، حق التدریسی ها و سایر مطالبات پرسنل حدود 5 هزار میلیارد ریال است که هنوز پرداخت نشده است.کارکنان وزارت بهداشت و پرستاران نیز بابت اضافه کاری و پاداش امسال حدود 1800 میلیارد ریال ازدولت طلب دارند.

 

  طلب صادرکنندگان بابت جوایز صادراتی از دولت بیش از 4 هزار میلیارد ریال است و کارخانجات داروسازی و تولیدکندگان پودر شوینده جمعا بیش از 5 هزار میلیارد ریال از دولت طلبکارند.بدهی دولت به شهردای تهران و سایر شهرها بابت یارانه حمل و نقل عمومی و سایر مطالبات بیش از 5 هزار میلیارد ریال است.

 

  گزارش دیوان محاسبات کشور (وابسته به مجلس شورای اسلامی) نشان میدهد دولت احمدی نژاد بخشی از درآمدهای نفت در سالهای 86 و 87 را به خزانه یا حسابهای بانک مرکزی واریز نکرده که از این بابت یک میلیارددلارمعادل 10 هزا رمیلیارد ریال برای سال 86 و 17 میلیارد دلار معدل 170 هزار میلیارد ریال بابت سال 1387 به خزانه بانک مرکزی یا مردم ایران بدهکار است که باید پرداخت نماید.

 

  مجموع بدهی های دولت احمدی نژاد حدود  120  هزار میلیارد تومان است درحالیکه بودجه امسال حدود 60 و بودجه سال آینده بیش از 130 هزار میلیارد ریال کسری دارد یعنی مصارف دولت بیش از درآمدهای آن است که به این ترتیب دولت نه توان پرداخت بدهی های خود را خواهد داشت و حتی به فرض نداشتن بدهی، توان کنترل درآمدها و مخارج خود را نیز ندارد. مخارج دولت احمدی نژاد در سال 87 حدود 78 هزار میلیارد تومان بوده که بر اساس لایحه بودجه در سال 89 با بیش از 60 درصد افزایش  به حدود 129 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست