نویدنو:01/07/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

افغانستان: جنگ ضروری برای امپراطوری

نویسنده: گری السون –برگردان: مهرگان

جنگ افغانستان

ماپیش از این هم این راه را پیموده بودیم.پیش بینی خوشبینانه اخیر ژنرال استنلی مک کریستال که جنگ در افغانستان "هنوز می تواند برنده شود" به طر ترسناکی یادآور نکات ژنرال ویلیام وستمور لند از جنگ ویتنام وگزارش های گلگون اخیر از عراق است.

درحال حاضر 68000سربازوتفنگدار دریایی  امریکایی در افغانستان مستقر هستند.درسال جاری تلفات امریکا 190نفر، بالاترین مجموع در نزدیک به هشت سال بوده است. بودجه سال جاری پنتاگون برای افغانستان 65میلیارد دلار ومجموع هزینه ها درحال حاضر بالغ بر 228میلیارد دلارمی شود.

اکثر امریکایی ها اکنون می دانند که جنگ امریکا در عراق ربطی به دلایل اعلام شده نداشته است. جنگ درافغانستان درافکارعمومی باچندین افسانه،ازجمله شکست القاعده،ایجاددموکراسی، جلوگیری از (صدور)هروئین ،مبارزه با تروریسم،وآزادی سازی زنان افغانستان تزیین شده بود. هیچ یک از این دلایل ابدا حقیقت ندارد.

 

تهاجم واشغال افغانستان در سال 2001هرگز "جنگ خوب وضروری" مورد حمایت پرزیدنت اوباما نبوده است. انگیزه اصلی واشنگتن کنترل نفت است ، اگرچه شما هرگز آن را در جریان اصلی رسانه ها نمی خوانید.در اینجا ، هدف تنها ذخایر افغانستان نیست بلکه نفت وگاز آسیای مرکزی است. برنامه ای است دراز مدت بابودجه  7.6میلیارد دلاری ، برای احداث  1050مایل خط لوله از ترکمنستان تا هند معروف به تی ای پی آی (1)برای ترکمنستان، افغانستان ،پاکستان ، هند. ترکمنستان سومین ذخیره جهانی گاز طبیعی را داراست وافغانستان دالان انتقال تعیین کننده است.

پپ اسکوبار روزنامه نگار آسیا تایمزیاد آوری می کند که طرح تی ای پی آی به اواسط دهه 1990باز می گردد ، "زمانی که طالبان پیروز شده بود واز سوی یونوکال کالیفرنیا – ودستگاه کلینتون – غوغا به راه افتاده بود."بنا به محاسبات محرمانه ،مذاکرات به دلیل آن که طالبان خواستار حق ترانزیت بسیار زیادی بود شکست خورد.(بیاد داشته باشیم که طالبان، القاعده واسامه بن لادن مخلوق سیا بودند)  

این خط لوله می توانداستان متزلزل قندهار افغانستان را دونیمه کند.این خط لوله همچنین می تواند ایران ، یکی از مناطق زئو پلتیکی کلیدی واشنگتن را نادیده بگیرد. برای تحقق این امر، لازم است رژیم دست نشانده قابل اعتمادی در کابل مستقر شود، از این رو احتمالا تهاجم امریکا و اشغال بتریج افزایش می یابد. اسکوبار اضافه می کند که احتمال استقرار پایگاه های دائمی "درست در مرزهای چین وروسیه ، رقبای ژئو پلوتیک" انگیزه ای بدقت قابل تامل است. این پاسخ آن چیزی است که چرا شهروندان افغان وسربازان امریکا کشته می شوند.  

شعار"تن پوشه های بادوام  برای خط لوله ومنافع" برای قربانیان ملی جلب شده به "عملیات ابدی آزادی"به کلی (صورت) دعوتی میهن دوستانه (دروغین) را ندارد بلکه شعاری است بیشترصادقانه . با این حس کوته بینانه واز منظرنخبگان واشنگتن،جنگ افغانستان "ضروری " است به همان دلیل که بودجه پنتاگون و750 پایگاه گسترده در سراسر جهان ضروری است. برای برخی از چپ ها عدم درک سرکوب خودسرانه منطق وبینه تقریبا الزامی به نظر می رسد که دولت اوباما کمتر از حافظان پیشین کاخ سفید متعهد به حفظ امپراطوری است.  

افزایش تعداد سربازان امریکایی در بهترین حالت با ایجاد یک بن بست ، شیب  میزان تلفات را به تذریج گسترش خواهد داد. نتیجه بسته به آن است که افکار عمومی امریکا چگونه فشار لازم را برای خروج نیروهای امریکایی اعمال خواهد کرد.

 1- TAPI

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست