نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

اکوادر , طلوع رافائل کوررا

نویدنو:00/9/1385

 

اکوادر , طلوع رافائل کوررا

تلخیص وبرگردان :هاتف رحمانی

 

اکنون چنین به نظر می رسد که رافائل کوررا، نامزد چپ گرای اکوادر،ماهرانه ریاست جمهوری کشورش را به دست آورده است . دادگاه عالی انتخابات اکوادربراساس نتایج آراشمارش شده ، کوررارابا 65 درصد آرا در مقابل  35 درصد آرای آلوارونوبوا پیروز اعلام کرده است . ،کوررا یک دوره 4ساله ریاست جمهوراکوادر خواهد بود.  

این پیروزی پر دیگری بر کلاه رئیس جمهور هو گوچاوز است که تلاش مستمری در ترویج  پشتیبانی رهبری داشته است .علاوه بر آن ترکیدن زخمی است علیه دولت بوش که اکنون باید با محیط  بسیاردشوار سیاسی در منطقه مواجه شود .اکوادر اکنون به کشورهای تحت هدایت چپ دیگر همانند رژیم برزیل ، آرژانتین ، اوروگوئه ، بولیوی ، نیکاراگوا وشیلی می پیوندد که  همگی موافق چاوز هستند.

بوش نمی تواند پیروزی کوررا ر بی اهمیت جلوه دهد.اکوادردر حال حاضر دومین کشور بزرگ امریکای جنوبی صادر کننده مواد اولیه به امریکا است .کشور کوچک آند میهماندار تنها پایگاه نظامی در امریکای جنوبی است که درحال حاضر 400 سرباز در آنجا مسنقر هستند.کوررا با تمدید اجاره پایگاه هوایی در مانتا مخالف است که بعنوان محل استقرار موقت پروازهای مراقبین مواد مخدرمورد استفاده قرار می گیرد .اجاره امریکا در 2009 پایان می یابد.

کوررا با طعنه گفته بود «در صورتی که آن ها مایل باشند، ما پایگاه را در 2009 نمی بندیم ، اما به شرطی که ابالات متحده اجازه دهد ما هم به نوبه خود پایگاهی اکوادری در میامی مستقر کنیم »

این که چاوز وکوررا روابط شخصی دارند مسئله پوشیده ای نیست .در دوره کوتاه وزارت دارایی در حکومت آلفردوپالاچیو در  2005 ،کوررا وام 300میلیون دلاری تجاری از چاوز قرض کرد. کوررا در نتیجه دیپلوماسی اش ،برای خروج از دولت مورد فشار واقع شد .بنا به بعضصی گفته ها کوررا بدون جمایت پالاچیو معامله وام را دنبال کرد.او بعد ها از زادگاه چاوز، ایالت باریناس  دیدار وشب را با والدین او سر کرد .

کوررا با وام گرفتن از یکی از شعارهای مطلوب چاوز اعلام کرده است «لازم است بر تمام سفسطه های نئو لیبرالیسم غلبه کنیم »کورراهمچنین حمایت خود از به اصطلاح « سوسیالیسم قرن بیست ویکم » اعلام کرده است .

کوررا : تبیه سیاستمداران اکوادر وایالات متحده برای اصلاح

کوررا بر خلاف چاوز بدون برخورداری از پیشینه نظامی ، درخانواده ی متوسطی بزرگ شده است .او سیاستمدار جوانی است که لباس آراسته ای نیز بر تن می کند .او دکترای خودرا در اقتصاد از دانشگاه ایلینویزگرفته ویکی از پیروان جوزف استیگلیتز اقتصاددان چپ  وبرنده جایزه نوبل است .

کوررا با این اعتبار یک سال را داوطلبانه در یکی از شهر های کوهستانی بنام زومباها گذراند وبه زبان کوئیچوا وزبان بومیان سخن گفت .بومیان زومباها کوررا را بعنوان کسی که با یک بارانی وکفش های در به داغان برای بر گزاری کلاس در روستاهای پرت روزی دو سه ساعت پیاده روی می کرد به یاد می آورند.

کوررا یک رشته سفر تفریحی بر گزار کرد .در این سفرها اوسرودی را به اجرا گذاشت که تکیه کلام آن « ما مصمم به حفظ آن نیستیم » بود . او در طی این سفر وهمراه سرود ها کمربند چرمی قهوه ای رنگی رابه چرخش در می آورد. کمربند برای کوررا به شعار عمده  مسافرت های تفریحی اش تبدیل شد .«دال کوررا» در اسگانیایی معنای « شلاقشان بزن » را دارد . کوررا در کوران مبارزات انخاباتی قول داد که با کمربند سیاستمداران اکوادر را اصلاح نماید .

کوررا درمبارزه انتخاباتی بر تضمین اهمیت دادن به هزینه های اجتماعی در برابر بازپرداخت بدهی تاکید کرد  .او حتی اعلام کرده است  که کشورهای آند باید خواستار عدم پرداخت بدهی ها شوند.او همچنین اظهار داشته که با کمپانی های نفتی خارجی حاضر در کشور مذاکرات دوباره ای را به عمل خواهد اورد.کوررا می گوید او خواستار افزایش منافع فقرا ومخالف تجارت آزاد با امریکا است .

کوررا اعلام کرده است که : « ما رودرروی اقتصاد جهانی نیستیم ، امادر شرایط نا برابر با امریکا برای عقد پیمانی مذاکره نخواهیم کرد .» کوررا هم چیزی جز تحقیر بوش ندارد.

 

درادامه گزارش مختصری از وضعیت اکوادر جهت آشنایی بیشتر ازائه می شود .

 

اکوادر

اکوادر کشوری است واقع درشمال غرب امریکای جنوبی، در حاشیه اقیانوس آرام . این کشور مجمع الجزایر کلن در 965 کیلومتری سرزمین اصلی اکوادر واقع در اقیانوس آرام را نیز در بر می گیرد.کویتو پایتخت اکوادر وگویاکویل بزرگترین شهر اکوادر در سواحل اقیانوس آرام است .جمعیت اکوادر ترکیبی است از اروپایی ها ، امریکاییان بومی و افریقایی نژاد .اکثریت جمعیت را مستیزو ها تشکیل می دهند که نژاد مختلطی از اروپایی – امریکایی بومی هستند.اکثریت امریکاییان بومی درمناطق مرتفع در فقر زندگی می کنند و اقلیت نخبه ای  از اروپایی تبارها کنترل دارایی ها وسرزمین اکوادررا در اختیار دارند.اکوادر تا 1882 مستعمره اسپانیا بود تا این که نیروی های استقلال طلب پیروزی قاطعی بر اسپانیا پیدا کردند وکنترل کشورخودرا به دست گرفتند.از آن زمان حکومت مرتب بین نظامیان وشهروندان غیر نظامی دست به دست شده است . درگیری قدرت در اکوادر اکثرا بین طبقات بالای جامعه که کنترل ثروت ملی را در اختیار دارند جریان داشته است . تا دهه 1970کشاورزی وجه مسلط اقتصاد اکوادربودتا این که در امدهای نفتی به در امد ملی افزوده شد .  

وجوه حاصل از نفت دوران رونقی را برای دولت های اکوادر فراهم آورد تا این که هزینه های فراوان وبی حساب  در دهه 1990به بحران اقتصادی منجر گشت .درامدها کاهش یافت ، رشد سرسام اور قیمت ها روی داد وارزش پول ملی به شدت نزول کردوبدهی های خارجی کشور افزایش یافت .اگرچه اقداماتی در جهت اصلاح اقتصاد انجام گرفت ولی ساختار اقتصاد اکوادر همچنان بی ثبات باقی ماند.

اکوادربا مساحت 272045 کیلومتر مربعی از شمال با کلمبیا ، از شرق وجنوب با پرو همسایه بوده  واز غرب براقیانوس ارام مشرف است .

امریکاییان بومی ومستیزو ها 80درصد جمعیت 13.360000 نفری اکوادر را تشکیل می دهند. کمی کم نرا زنصف جمعیت اکوادر وعمدتا امریکاییان بومی  در مناطق کوهستانی سیرا زندگی می کنند. نیم دیگر وعمدتا مستیزو ها وسیاه پوستان در بخش ساحلی کشورساکن هستند.بقیه جماعت اکوادر در اورینته ومجمع الجزایرگالاپاگوس به سر می برند.تنها گروه قابل توجه در کویتو ، پایتخت ،کوئنسو وگویاکویل اسپانیایی نژاد ها هستند.سیرا اگرچه مرکز اداری است اما دارای تراکم جمعیت نیست . یکی از دلایل آن مهاجرت افراد به مناطق شهری ساحلی است که به سرعت با رشد جمعیت مواجه می شوند. مثلا جمعت شهر بندری گویاکویل وبزرگترین مرکز تجاری کشور بین سالهای 1950تا 2001 از 250000نفر به دومیلیون نفربالغ گردید.

زبان رسمی اکوادر اسپانیایی است . اما بسیاری از روستائیان بومی امریکایی  به کوئچوا زبان اصلی اینکا ها سخن می گویند. اکثر امریکائیان بومی متعاقب تسلط اسپانیا بر پرو واکوادر پیرو دین کاتولیک رومی هستند. کاتولیسم رومی از 1863 دین دولتی منطقه بوده است .اما جنبش لیبرالی 1889منجر به جدایی کلیسا از دولت گردید.کلیسا طی حکمی در 1904 به کنترل دولت در آمد اما نظم مذهبی حاکم حفظ شدوآزادی کامل مذهبی رعایت شد . امروزه بیش از 96 درصد جمعت اکوادر پیرو کاتولیسم رومی هستند.امریکاییان بومی اورینته مذهب باستانی خودراحفظ کرده اند و2درصد از مردم هم پروتستان هستند . در 2005 میلادی 93.1جمعیت 15 سال به بالای اکوادر با سواد بودند. آموزش وپرورش در اکوادر مجانی وبرای تمام کودکان 5تا 14 سال اجباری است .تمام مدارس دولتی غیر مذهبی هستند اما مدارس خصوصی مذهبی وغیر مذهبی هم از کمک های دولتی بر خوردار هستند.آموزش دو زبانه به کوئچوا وسایر زبان های بومی وسیعا توسعه پیدا کرده است .

در سال تحصیلی 2000 دو میلیون دانش آموز در 18014 مدرسه ابتدایی ثبت نام شدند. در حالی که تمام کودکان در سن مدرسه ابتدایی ثبت نام شدند اما تنها 59درصد واجدین شرایط دبیرستان به ثبت نام در دبیرستان ها پرداختند.اکوادر دو دانشگاه اصلی در پایتخت دارد که اولی در 1826با نام دانشگاه مرکزی اکوادر تاسیس شد که بزرگترین مرکز آموزش عالی در کشور است  ودومی ئانشگاه کاتولیک اکوادر در 1946تاسیس گشت .علاوه بر این دو دانشگاه هایی هم در کوئنکا (تاسیس 1868) وگویاکویل (تاسیس 1867)وجود دارد.

کشاورز به طور سنتی بنیان اقتصاد اکوادر بوده است .بیش از یک قرن ونیم بعد از کسب استقلال ، اقتصاد اکوادر همچنان زیر نفوذ کشاورزی تنفس کرد.مناطق مرتفع که محل زندگی اکثریت مردم کشور است ، نقش عمده ای در تقسیم اجتماعی  بین اکثریت روستایی امریکاییان بومی واقلیت ملاک ثروتمند اسپانیایی تباربازی می کرد.سرخپوستان عموما در مزارع کوچک با روش های سنتی تحت مالکیت نخبگان کراول کشاورزی می کردند.صادرات اصلی اکوادررا کاکائو ،قهوه واین اواخر موز تشکیل می دهد.توسعه تجاری وصنعتی محدود در حواشی ساحلی در طول منطقه ساحلی در امتداد پایتخت تجاری کشور گویاکویل شکل گرفته است .در 1965 قانون توسعه صنعتی به تصویب رسید که احداث نساجی ،وسایل برقی، داروسازی وسایر تولیدات را الزامی می کرد.در دهه 1970حجم قابل توجهی از نفت استخراج وصادر گردید.با تکمیل خط لوله سراسری آند خطی بین مناطق نفتی وبندر اسمرالدافراهم گردید.بهره برداری  سودمند از محصولات نفتی سبب رشد سریع اقتصادی شد.پیشرفت های قابل توجهی در آموزش وپرورش ،بهداشت عمومی ،آبیاری وتولید برق آبی ، حمل ونقل ، ساختارهای شهری و صنعتی شدن به دست آمد.با این حال نابرابری اجتماعی افزایش یافت،ساکنین بومی در ارتفاعات فقیر تر شدند ، بدهی خارجی افزایش یافت وبالاترین نرخ تورم در امریکای لاتین در اکوادر خیمه زد .

امروزه اقتصاد اکوادرعمدتا بر صادرات نفت وموز وسایر محصولات کشاورزی متکی است . اکوادر یکی از فقیر ترین کشورها در امریکای جنوبی باقی مانده است .تلاش برای تثبیت اقتصادی پیشنهادی با هماهنگی صندوق بین المللی پول سبب کاهش هزینه های دولتی ونا آرامی های وسیع  کارگری گردید.تولید صنعتی در 2003دارای  سهم 29 درصد از تولید ناخالص ملی بود درحالی که  سهم کشاورزی ، همراه با ماهیگیری تنها 8درصد تولید ناخالص ملی بود . تولید ناخالص ملی در 2003 بالغ بر 27میلیارد دلار بود.

نیروی کار اکوادر بالغ بر 5.3میلیون نفراست که 8در صد درکشاورزی ،جنگلداری وماهیگیری ،24درصد در صنعت ومعدن وساختمان و68درصد باقیمانده در خدمات به کار مشغول هستند.کارگران ماهر درصد ناچیزی از نیروی کاراکوادر را تشکیل می دهند.اکوادر دارای اتحادیه های متعدد کارگری است  که کنفدراسیون سندیکاهای کارگری  اکوادر ، کنفدراسیون سازمان های کلاسیستای اکوادر وسندیکای حمل ونقل اکوادر از آن جمله اند. اتحادیه های قدرتمند دیگری هم در اکوادر وجود دارند که منافع کارگران راه آهن ، بنادر وسایر کارگران وکارمندان را نمایندگی می کنند.

اکوادر با قانون اساسی مصوب سال 1998 خود که متمم قانون 1979 است زندگی سیاسی اش را می گذراند.اکوادر از زمان استقلال تا کنون بیش از 15 قانون اساسی داشته است .در بسیاری از این قوانین اساسی بر جمهوری کلاسیک مبتنی بر انتخاب مستقیم ریاست جمهورو  قوه قضائیه مستقل تاکید شده بود.اما در عمل روسای جمهور اگوادر ورهبران نظامی به دفعات به نقض قانون اساسی ولغو انتخابات اقدام کرده اند.اکوادر دارای 21 ایالت است که خود به بخش های مختلف شهری وروستایی تقسیم می شوند.ریاست قوه مجریه بر اساس قانون اساسی بعهده ریاست جمهور انتخابی است که برای دوره 4ساله بر گزیده می شود.شرکت درانتخاب برای اکوادری های باسواد بین 18 تا 65 اجباری است  .رئیس جمهور از یاری کابینه بر خوردار است واستان ها با حاکمیت استانداران منصوب اداره می شوند.فرماندهی کل قوای نظامی با رییس قوه مجریه است  ومی تواند در مواقع ضرور واضطراری فراخوان لازم را برای تهاجم خارجی یا اشوب های داخلی  صادر نماید . 

احراب سیاسی

به طور سنتی گروه های سیاسی مهم حزب محافظه کار وحزب لیبرال رادیکال بودند.محافظه کاران از اشرافیت ملاکین وحاکمیت  کلیسای کاتولیک دفاع می کنند وپایتخت دژ مستحکم آن ها بوده است .لیبرال رادیکال ها از منافع ثروتمندان ، عدم حاکمیت کلیسا ونخبه گان تجاری دفاع می کنند.مرکز فرماندهی آن ها در بزرگترین شهر کشور ومرکز تجاری یعنی گویاکویل بوده است .تا نیمه دوم قرن بیستم اکثریت جمعیت اکوادر سخنگوی سیاسی نداشتند وبهره برداران واقعی از تنش ها وانتخابات سیاسی  به طبقات بالا منحصر بود.بعد از جنگ جهانی دوم وبه ویژه بعد از حکومت غیر نظامی 1979احزاب وجنبش های جدیدی در چالش با سلطه احزاب سنتی به وجود آمدند.اگرچه ساختار اجتماعی تغییر زیادی نپذیرفت اما زندگی سیاسی مردم اکوادرتنوع وگشایش یافت  واحزاب سنتی به تدریج کاهش یافته وبه افراد خانواده ها محدود شدند.در اوایل قرن 21 اکوادر بیش از 10 حزب داشت که اغلب برای کسب پیروزی در انتخابات  ائتلاف هایی را تشکیل می دادند. برخی از معروف ترین های این احزاب عبارتند از حزب  چپ گرای دموکراسی مردم ،حزب پوپولیست رولوسیست اکوادر، حزب دموکراتیک چپ میانه وجنبش بومی پاچاکوتیک – کشور نوین .در دهه 1990جمعیت بومی به واسطه حزب پاچاکوتیک وکنفدراسیون ناسیونالیست های بومی (کونایی)که توسط مزرعه داران بومی رهبری  می شد  تاثیر بیشتری بر زندگی سیاسی اکوادر اعمال کردند

وضعیت سیاسی متاخر در اکوادر

جمیل ماهود شهردار کویتو ونامزد حزب دموکراسی مردم در 1998 بعنوان رئیس جمهور بر گزیده شد . ماهودعلاوه بر بدهی عظیم خارجی با تورم لجام گسیخته،رکود اقتصادی  ونقصان محصول در اثر طغیان النینو مواجه گردید.

ماهوادیک سری اقدامات ریاضت کشانه ر ا برای اعاده ثبات اقتصاد ملی علام کرد. دولت  سوبسید بنزین وبرق را حذف کرد، برنامه هایی برای کاهش مستخدمین دولتی طرح کرد، شرکت های دولتی از جمله شرکت ملی نفت را در معرض فروش گذاشت . متعاقب  اعلام گسترش خصوصی سازی،  اعتراضات واعتصابات عمومی  دامنه گرفت . ماهواد در مقابل سوبسید بنزین  را برقرار کرد واعلام نمود که شاید در برنامه ریاضت اقتصادی اش تجدید نظر نماید.اقتصاد با تورم لجام گسیخته وکاهش ارزش پول ملی رو به وخامت گذاشت .

در 21ژانویه 2000 افسران جوان کودتایی بدون خون ریزی را رهبری کردند. فردای کودتا گوستاو نوبوا بجرانو  معاون رییس جمهور پس از تهدید امریکا به قطع کمک به نیکاراگوا به صندلی ریاست نشست. در مارس 2000دلار امریکا جایگزین  رسمی سوکر پول رایج اکوادر شد .دولت هم  سرمایه گذاری بیشتر خارجی در صنایع نفت وبرق و ارتباطات را ازاد کرد .صندوق بین المللی پول پس از این اقدام وام دو میلیارد دلاری در اختیار اکوادر قرار داد.        

در سال 2002 موچیو گوتیررز سرهنگ سبق ارتش که در کودتا علیه ماهواد شرکت داشت در انتخابات ریاست جمهوری اکوادر پیروز شد .گوتیررز حمایت های شایانی از سوی بومیان واحزاب  سیاسی چپ گرادریافت کرد.اما خیلی زود اقدامات اقتصادی ریاضت کشانه ای را  در امتداد حامیان سابقش برای دریافت وام بیشتر از صندوق بین المللی پول پیشنهاد نمود. در مراحل بعد او حمایت  های سیاسی را از دست داد.  

در نیمه آوریل 2005 گوتیررزدادگاه عالی را  به بهانه آرام کردن معترضینی که اورا به بی اثر کردن  دادگاه  با حامیان سیاسی اش متهم کرده بودند منحل کرد. اما این حرکت نتیجه معکوس داد وبه اعتراضات  شدید خیابانی منجر شد .در 20نوامبر کنگره ملی کوتیررز را خلع ومعاون او الفردوپالاچیو را جایگزین او کردند که تا پایان کامل دوره گوتیررز در این سمت باقی ماند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics